Volkswagen lämnar World RX, Petter jobbar vidare med ?, Paddon offrades för Loeb, Latvala i tung testkrasch, Lotta övertar Idas plats i RU och dröm eller skräck när Robin S. är på auktion!

Då kom beskedet som hela rallycrossvärlden fruktat, PSRX Volkswagen Sweden drar i likhet med Peugeot, Audi och OMSE sig ur World RX 2019. Teamägaren Petter Solberg förklarar att det bara är en time out, inget definitivt slut.

− Det viktiga är att komma ihåg är att det här är en paus − en paus och inte ett avslut, säger Petter och fortsätter:

− Jag tror fortfarande på rallycross-VM. Jag tror fortfarande att det här mästerskapet kan leverera den mest hållbara, underhållande och tuffaste racingen i världen.

Volkswagen Motorsports Sven Smeets förklarar anledningen till pausen vilken inte är så svår att räkna ut.

När tre fabriksteam, eller team med fabriksstöd, lämnade VM-serien så ändrades förutsättningarna drastiskt. Tillsammans med PSRX och Volkswagen Sverige var vi tvungna att omvärdera vårt engagemang i mästerskapet.

Det var verkligen ingenting vi tog lätt på, men vi kom fram till ett gemensamt beslut om att inte delta under 2019, på grund av den stora osäkerheten kring deltagande och tävlingarna för nästa säsong.

För Johan Kristoffersson försvann troligen också möjligheten att försvara sina tvåa raka VM-guld. Enda möjligheten är om Johan nu hoppar på något anbud från de privatteam som förväntas göra upp i Rallycross-VM, men statusmässigt är VM redan skjutit i sank.

− Självklart är jag ledsen, men jag förstår absolut varför beslutet har fattats, säger Johan och fortsätter.

− Jag har älskat varenda minut under mina två år i det här fantastiska teamet. Tiden har gått fort, men vi har varit mer framgångsrika än vi någonsin kunde drömma om. Men om det inte finns nog många förare att tävla mot, vad kan vi göra?

Tyder jag pressmeddelandet rätt så pausar Volkswagen fram till att EWRX sjösätts 2021, då omprövas beslutet berättar Sven Smeets..

– Naturligtvis kommer vi att hålla ett vakande öga på utvecklingen mot elektrifiering av rallycross. Vi har stöttat det initiativet från början och vi har ett fortsatt intresse.

Därmed bäddar detta för ett ökat intresse för rally hos Petter och Johan som jag ser det. Johan har ju redan aviserat start i Rally Sweden med den nya Polo R5:an och i Petters garage står en likadan Polo startklar. Som avslutning förklarar Petter mycket kryptiskt vad som ska hända.

Vi jobbar på framtiden och vi ser fram emot att få dela våra planer med er tidigt under 2019 − och de planerna inkluderar mig bakom ratten i en Volkswagen.

Har skrivit det förut, i Värmland finns alla ingredienser för att mixa ihop en riktigt häftig rallydrink. Där finns minst två R5 Polo och till detta kan man lägga till en kvartett förare av världsklass, Petter, Johan, Henning Solberg och inte minst Pontus Tidemand. Några vill även spetsa den här drinken med Oliver Solberg som fyller 18 år i höst. Skulle man inte få ihop ett WRC2-team med guld möjligheter av detta, då vet jag inte riktigt vad som skulle krävas…

*

Har även varit en dyster dag för Hyundais Hayden Paddon som inte helt oväntat visade sig bli den store förloraren när Sebastien Loeb fick kontrakt för sex tävlingar under 2019. I dag gick Paddon ut och besviket berättade för alla sina fans i synnerhet ”The Paddon pack” att det inte blir något WRC för honom under nästa år.

När Loeb kom in fanns där bara en enda WRC-tävling kvar för ”The Kiwi” att köra enligt teamchef Michele Nandan. Så klart inget som Paddon kunde acceptera och nu söker han istället nya utmaningar. Men med tanke på hur WRC ser ut för tillfället är nog alla dörrar stängda, möjligtvis om han kommer med en påse euros till Malcolm Wilson kan han där få lov att köra en WRC-Fiesta.

Beskedet har inte mottagits positivt down under och Paddons många fans har mer eller mindre utsett Andreas Mikkelsen till syndabock. Medan norrmannen kört full säsong och ändå  bara fått ihop 84 poäng har Paddon på sina sju starter bara runt tio poäng mindre. Detta menar fansen och även en hel del rallyexperter pekar på att Hyundai gjort ett gigantiskt felval. Ryktet säger också att denna åsikt även frodas inom väggarna i Alzenau

Inget tyder än så länge på att Mikkelsen får ändrade former av sitt program för 2019 och han ser verkligen framemot att få in Loeb i teamet. Detta då han anser att Loeb med sin erfarenhet är rätt man att få till att framförallt i20:an blir en bättre asfaltbil. Hela säsongen har Mikkelsen klagat på bilens uppförande och att han inte känt sig komfortabel och då i synnerhet på asfalt. Resultaten under året tyder också på att han inte är helt ute och cyklar. Andra menar att det är förarens sak att anpassa sig efter bilen och inte tvärtom…

*

Toyotas Monte-Carlo-förberedelser fick ett abrupt slut när Jari-Matti Latvala tidigt i går kraschade våldsamt. Australien-vinnaren satte sin Yaris-WRC så hårt i ett Armco-räcke att tillfällige co-drivern Juho Hänninen fick tas omhand av medinsck personal  för ”a check up”. Bilen kunde dock repareras och i dag har Latvala fortsatt sina tester och även lämnat över ratten till Ott Tänak. I morgon fortsätter Kris Meeke att testa med nya co-drivern Seb Marshal. I deras fall handlar det mer om att synka Sebs noter med hur Kris vill ha informationen in i hjälmen.

Även Ford och Hyundai har varit igång runt Gap med tester i veckan. Dani Sordo har dock avbrutit sina förberedelser efter att Loeb kom in i bilden och det blev klart att han övertog bilen i Rally Monte Carlo. Nu bli det istället premiär i deltävling tre, Rally Mexico för Sordo och med Paddon ute ur bilden talar mycket för att Loeb även kör i Rally Sweden. I annat fall skulle det bara bli två Hyundai i Värmland, så vida man inte har något lurt i bakfickan för bil tre?

I går meddelade den utan konkurrens mest tjejiga och dessutom klart yngsta delen av Rallyutskottet, Ida Lidebjer Granberg att hon lämnar sin post på grund av tidsbrist. Förstår henne då detta att sitta i RU inte tillhör några av de saker som applåderas mest och högst av de aktiva. Tvärtom är det oftare man får ta en hel del skit, dessutom inte alltid sådant man kanske  förtjänat och sådant är så klart inget som ökar motivationen. Nu väljer Ida att fokusera på jobbet i högerstolen och i år har hon läst noterna åt SMK Hörby-talangen Victor Hansen i hans R2-Peugeot. Vad jag vet så siktar dessutom samma konstellation på J-SM-medalj 2019. Nu får Ida en fullgod ersättare på sin post, även detta en tjej men något äldre i Opel-stjärnan Lotta Lundquist. Skriver ”stjärnan” för det var hon verkligen på 80-talet när hon var mest i hetluften med olika modeller av Opel. Nu har detta lugnat sig även om hon har en startklar Opel Manta 400 i garaget som luftas med jämna mellanrum. Säger tack för ditt uppoffrande jobb Ida och lycka till framöver. Samtidigt hälsar jag Lotta välkommen och som jag sagt förut, det behövs fler tjejer i motorsporten och att få en ny tjej på en så här tung post som denna i RU är bara att applådera.

*

Just nu pågår en udda auktion på Tradera där Team Nybe auktionerar ut en åktur med Robin Sandberg i teamets vassa Grupp H Toyota Corolla. För mig känns det helt klart inte lockande att betala pengar för att bli skräckslagen men nu finns det andra där detta däremot innebär en oerhörd lockelse. Lite över 40 bud har lagts och högsta bud är än så länge på 5100 kronor. Två dagar återstår innan den ”lycklige” kan se framemot åkturen med Robin och Musikhjälpen har då fått ännu ett bidrag till sin insamling för handikappade. 

*

Idag har det varit dagen för den årliga julkortsutdelningen till alla boende och markägare längs TV-Svängens specialsträckor. Nästan så att han där uppe vill förgylla utdelandet med lite äkta julstämning då det bitvis snöade ymnigt. Den insatte noterar med all säkerhet att bilden visar ”Emmas Kurvor” i vinterskrud.

Motorbloggen önskar en trevlig helg, med eller utan snö!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *