Volkswagen kör full säsong i Rally-SM, Mattsson-MAS jublar, Furuseth/Hjerpe klara för ERC, Åhlin jobbar för att säkra budget och tråkigt nog har Peo gått mål…

I år måste jultomten åka med blå släde!

Detta baserar jag på för det första så fick Pontus Tidemand äntligen till WRC-drömmen och kör i Rally Monte Carlo och Rally Sweden med en blå WRC-Fiesta. I går kom så det som definitivt avgör att det är blått som är färgen för tomten 2019. Detta när Volkswagen Dealer Team BAUHAUS släppte rallybomben, full säsong i Rally-SM med start direkt i lördagens Mekonomen Bergslagsrallyt.

Vi skiftar fokus från STCC till rally och det blir Johan Kristoffersson som blir vår förare i R5-Polon, avslöjade teamchefen hos KMS, Tommy Kristoffersson vid en välbesökt pressträff i Stockholm.

Nu tänker jag inte fördjupa  mig alla detaljer från träffen i Stockholm. Dels har nog de flesta intresserade redan läst om nyheten både fram och baklänges men än viktigare, i kommande Motorlördag i Kristianstadsbladet blir Volkswagen-bomben huvudnumret. Men kan ändå släppa på lite godbitar som varför KMS och VW lämnar av media lite upphausade STCC och satsar på mer bortglömda Rally-SM som också en del kritiker menar har gjort sitt?

Vi känner att det i rally finns ett genuint intresse hos en stor publik, större än inom racingen plus att det hos våra runt hundra återförsäljare finns ett sug efter att få se Volkswagen i rallyskogen, menar Tommy Kristoffersson.

Nu kommer vi även till helt andra platser än vad vi gjorde under STCC-åren, jag menar Ludvika, Älmhult eller Karlshamn där har vi aldrig tidigare varit på besök med vår ”cirkus”!

Visst är det lite konstigt med att det känns lite som att det är Volkswagen som är lite räddningsplanka när olika bilmästerskap börjar tappa stinget. Först blåstes nytt liv i WRC 2013 när enbart Citroën fanns med som renodlat fabriksteam, plus M-Sport med litet stöd av Ford. Fyra guld senare tog man sig genom Petter Solberg an World RX  med två guld som resultat plus en rakt uppåtstigande publik/mediakurva. Nu är det Rally-SM:s tur att få en vitamininjektion och varför förklarar Tommy.

Vi tror stenhårt på detta. Med vårt proffsiga engagemang och en dubbel världsmästare i Polon som Johan måste intresset öka från både media och publik.

Målet är så klart att komma i kapp Norge och Finland som är etablerade i WRC medan Sverige sladdat neråt. Detta vill vi försöka ändra på! 

Men Tommy och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS stannar inte vid Rally-SM för Johan. Två veckor efter SM-premiären är det dags för Rally Sweden, första starten för Johan och Stig Rune Skjaermoen i WRC2. Första men kanske inte sista VM-starten om det vill sig väl, då ett problem i sammanhanget, är Johans plats i Sebastien Loebs WTCR-team. Några av de åtta deltävlingarna här krockar med WRC.

Har inte kollat så noga men visst hade det varit kul att få komma ut och känna på ännu mer VM-konkurrens än enbart på hemmaplan, menar Johan.

Faktiskt ännu lite mer WRC-engagemang blir det för KMS då man även knutit till sig norske talangen Ole Christian Veiby med flera VM-säsonger bakom sig i olika klasser. I höstas skiftade han från Skoda till Citroën men nu är det nytt bilbyte igen. Ole Christian och Jonas Andersson kommer att köra under KMS-flagg i både i stundande Rally Monte-Carlo och i Värmland.

Både och egentligen, menar Tommy.

Eftersom vi inte fått hem vår andra Polo ännu har vi fått hyra en bil från österrikaren Baumschlager och då är det hans team BRR som sköter bilen under Monte.

När det så blir Rally Sweden ska Ole Christian ha fått en likadan ”VW-blå” Polo som Johan och då har även KMS fullt ansvar för hans bil.

Blir sedan både han och vi nöjda med utfallet finns det chans att vi kör ihop resten av WRC-året, konstaterar Tommy.

Den tredje pusselbiten i VW-bygget heter Oliver Solberg som även han kommer att ingå i teamet men fokusera på Lettiska Mästerskapet där han inledde med seger i helgen som gick. Fast Oliver drömmer om att också få köra Rally-SM men där blev det tvärstopp på grund av hans ålder.  I Sverige krävs körkort för att köra annat än Ungdomsrally och VOC eller Grupp E känns inte så lockande erkänner 17-åringen.

Vi försökte få dispens hos SBF men det gick inte så jag får vänta till hösten när jag får körkortet i min hand, menar Oliver.

Redan när jag träffade pappa Petter i Spanien vid Polo-premiären snackade han om en liten dröm, att de båda skulle köra varsin Polo i Wales Rally GB.

Drömmen lever men vi får se om vi lyckas få ihop det, säger Oliver med ett litet men väldigt förväntansfullt leende.

En som var helt ovetande om Volkswagens intåg i SM var ordföranden i MAS, Lasse Mattsson. När jag meddelade den glada nyheten jublade han rakt genom mobilen in i mitt öra. 

Fantastiskt kul nyhet precis vad vi längtat efter i flera år, kom där ur Mattssons mun när han lugnat ner sig lite.

En stabil sponsor i Tools har vi redan och nu en stor fabrikant som vågar och tror på Rally-SM, det känns nästan lite overkligt men fy f-n vad kul!

Nu hoppas både Mattsson och Kristoffersson att VW-satsningen banar väg för efterföljare. KMS-chefen konstaterar också.

Min absoluta önskan är att vi får konkurrens får andra fabrikanter, jag menar både Ford, Citroën, Skoda och Hyundai har fina R5-bilar som skulle passa perfekt i SM.

Samma tanke har Mattsson och skickar en uppmaning till Rally-Sverige, allt från tävlande, media, arrangörer och publik.

Nu gäller det att vi alla jobbar ihop, då ska Rally-SM också få den status det förtjänar!

Håller med både Mattsson och Kristofferson i allt man säger och f-n vet om inte det redan känns som att oljetankern börjat skifta kurs. Först deltagarrekord i Ludvika med dubbelt så många anmälda mot samma tävling i fjol och så nu Volkswagens satsning på full säsong med en dubbel världsmästare bakom ratten. Vem hade trott detta i höstas?

*

Blev inte direkt överraskad när jag nåddes av beskedet att Sindre Furuseth och svenske kartläsaren Jim Hjerpe är klara för ERC och klassen Junior U.27. Baserade detta på att de båda var och testade för franska SainteLoc Racing för några veckor sedan. När så Sindre häromdagen meddelade att han inte fått ihop budget för Junior-WRC återstod inte så mycket för de båda ambitiösa killarna. Efter silvret i Brittisk Mästerskapet 2016 har det gått lite tyngre och i fjol avslutades året med en rad brutna ERC-tävlingar i en privatanmäld Opel Adam R2. Nu ser man dock ljuset i tunneln, berättar Sindre.

Verkligen kul att kunna presentera det här samarbetet med SAINTéLOC som är ett mycket proffesionellt team där jag kommer att få utveckla mig själv och bilen tillsammans med både ingenjörer och teamkamrater.

Just detta att inte längre behöva ansvara själv för allt, det blir nytt för norrmannen.

Detta är något jag verkligen ser fram emot!
ERC-säsongen för paret i en ny Peugeot 208 R2 börjar på Azorerna i mitten av mars och till dess kan Sindre knappt vänta.
Länge sedan jag kände mig så här positiv, nu kan jag knappt vänta tills allt drar igång, konstaterar han.

Nu kommer vi att ha alla nycklar för att fightas hela vägen plus att vi även har erfarenhet från några av tävlingarna i junior-serien. Det här blir kul!

Kul blir det också att ha två ”svenskar” eller åtminstone tre fjärdedelar svenskt i klassen Junior U.27 där även Elias Lundberg och David Arhusiander kommer att köra Opel Motorsports Adam R2.

*
I början av veckan kom det för mig första livstecknet från ERC-fyran 2018, Fredrik Åhlin. Han berättade att målet för i år blir samma som i fjol, att köra ERC i klassen Junior U.28 och om jag förstått rätt, med Joakim Sjöberg till höger. Detta betyder vilket också många undrat i mailen till mig med funderingar, att Fredrik missar hemmatävlingen Rally Sweden.

Alltid lite  speciellt att köra på hemmaplan men nu måste vi fokusera på ERC, berättar Fredrik.

Även om inget ännu är bekräftat jobbar vi stenhårt för att säkra upp budget för full säsong!

När Skoda Motorsport finns med som avsändare är det nog ingen vild gissning att det blir en fortsättning med R5-Skoda.

*

I måndags nåddes jag av chockbeskedet att min gamle kompis och kollega på Teknikens Värld, Peo Kjellström hastigt gått bort. Norrlänningen med sitt stora hjärta för Björklöven träffade jag redan på 70-talet när han var mer aktiv som rallyskribent än vad varit fallet de sista åren. När så Peo skulle göra ett reportage i slutet av 80-talet om hur det var att åka rally med dåvarande snabba tjejen Yvonne Hultgren i hennes Volvo 240 Turbo fick jag frågan om jag kunde ta lite bilder? Så klart inga större problem då tävlingen som skulle se kortväxta Peo i den stora vita Turbon, var Älmhults då redan klassiska ”skrotartävling” Silverrattten. Före start varnade jag Peo för ett ökänt avåkarställe, lång raka med krön och en efterföljande ”vänster 2”. På kartan satte jag en stor ring för att förtydliga allvaret i min varning.

Inga problem, Yvonne har lovat att ta det lugnt men jag ska ändå säga ifrån när vi närmar oss, kontrade Peo.

Själv ställde jag mig på pass i nämnda kurva och inväntade 240:an. Innan dessa hade flera problem i samma kurva, bland annat rullade en Golf lite lätt. Men så hördes till slut ljudet av en turbomatad Volvomotor, dock kunde inget gassläpp bakom krönet noteras. Så klart kom Yvonne och Peo med full påslag över krönet vilket absolut inte var att rekommendera vilket paret också snabbt märkte. Värmländskan åstadkom en tvåvarvs rullning rätt ut i den vattensjuka  terrängen innan hon och Peo kunde kravla sig ur vraket. Landningsplatsen var som sagt lite av småländsk mosse vilket satte sina spår på besättningen, genomblöta och leriga. Båda var dock oskadda även om Yvonnes självförtroende fått sig en liten törn, det värmländska temperamentet var där inget fel på. Ställde den obligatoriska men vid tillfället uppenbarligen korkade frågan.

– Varnade inte Peo dig för kurvan, jag visade ju honom på kartan? 

Yvonne blängde surt på mig och svarade.

Han har ju för f-n skrikit och varnat för allt hela vägen från start på sträckan, hur i h-e skulle jag kunna veta när det verkligen var befogat… 

Nu har Peo både skrikit och skällt färdigt på mig. Opel-entusiasten missade nämligen sällan ett tillfälle att via mejl eller telefon att rätta eller be mig att lugna ner känslorna när jag blivit allt för euforisk över någon svensk ”talang”. Kommer även att sakna all Opel-spaning han skickat ut mig på genom åren. Ibland hittade han någon Kadett under sina resor i de södra delarna av vårt land (det var oftast sådana han önskade få parkera hemmavid) eller så var det på Blocket han sett ett bra köpobjekt. Då fick jag i uppdrag att kolla om det var något att ha och tyvärr så blev svaret oftare nej än ja. Vet faktiskt inte heller om det blev någon Kadett för Peo innan han nu åkt vidare…

Kommer i likhet med andra bilsportare runt om i landet att sakna hans kärva humor, ofta följt av någon ironisk lite desillusionerad kommentar. Med värme i hjärtat tänker jag på sista gången vi träffades som var World RX i Barcelona när han med emfas kritiserade mig för att vilja gå hela vägen bort till målkurvan på banan.

– Va f-n ska du göra där, du ser ju lika bra om inte bättre vad som händer på monitorerna inne i media centret?

Ja vad svarar man på detta? Minns inte riktigt men jag gick till målkurvan dit jag kom genomsvettig medan Peo ”chillade” med kall dryck framför monitorerna. Hur som helst, jag skriver som jag brukar, ”they don´t make thoose any more”!

Peo hann fylla 60 år innan hans race tog slut…

*

Som ni redan märkt kunde jag inte riktigt hålla vad jag lovade i början. Volkswagen nyheten svämmade över mer än vad jag tänkt men så är det, inte lätt att stoppa ett vattenfall med bara händerna. I morgon blir det årets första WRC-tips plus lite av det senaste inför SM-premiären på lördag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *