VOC:en tvättad inför RS-premiären i Hörby!
Om några dagar brakar rallysäsongen igång på allvar här nere, när SMK Hörby drar igång med sin RS-tävling. Sedan följder tävlingar i Simrishamn, Anderslöv, Svedala, Älmhult, Hässleholm och så vårens prick över i, Kristianstad den 7 maj. Nog har rallyentusiasten en hektisk tid framför sig!
Listan börjar bli lång på allt olagligt jag gjort mig skyldig till i år, kört med dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm, hållit 58 km på en femtiosträcka med enbart åkrar och helt fri sikt på båda sidor om vägen (lite förmildrande tycker jag). Idag toppade jag med att tvätta bilen för första gången i år hemma på garageuppfarten. Ja, jag vet att det är förbjudet, men det händer inte ofta, för det mesta kör jag iväg till någon miljöklassad tvättanläggning. Men det är något visst med att tvätta hemma första gången på våren, det kommer man inte ifrån. Ett riktigt vårtecken!
Naturligtvis var det VOC:en som fick en tvätt inför helgens viktiga uppdrag, förbil i Express-Specialen. Asfaltsulorna åkte också på och nu är det inte utan att det pirrar lite extra inför debuten. Troligtvis blir det en chockartad upplevelse, en VOC är väldigt mycket snabbare än en Kadett 64:a…
Dessutom är jag ingen vass asfaltsåkare och den karriären avslutades i Lille Mats Rallyspecial i början av sjuttiotalet. Då som nu var det Roland Brorsson som satt till höger i den röda Saab V4:an som jag tävlade med vid det här tillfället. Specialproven då var helt annorlunda mot dagens, kan säga att de flesta hade ett stänk av ”djävulens verk” över sig. Allra värst var den så kallade ”Fjärilen”. Fem koner uppställda och sedan skulle det snurras utav bara h-e runt dessa.
Starten gick och första konan gick bra vidare in i mitten, hämta konen där och sedan iväg. Men sedan hängde inte mina minimala hjärnceller med i svängarna utan V4:an for i stort sett okontrollerat runt på den gigantiska asfaltplanen. Roland insåg allvaret och kastade skisserna och tog istället över ratten med vänsterhanden. Lätt som en plätt genomförde vi provet, dessutom utan felkörning eller nedkörda koner. OK, farten kunde ha varit högre så tiden blev därefter. Tävlingen genomfördes men efter detta togs beslutet att överlåta asfalten till andra mer lämpade chaufförer. Fram tills på söndag har det varit så och då får vi se om jag lärt mig något under de dryga trettio åren sedan uppvisningen i Hässleholm. För säkerhets skull har jag förvisat mig om att där inte är någon Fjäril på söndag…