VOC-Generalen kraschade illa och bör det prutas på säkerheten i VOC!

Missade totalt all dramatik i helgens Sverige-Serie deltävling i värmländska Killingen där dramatiken lätt kunnat förvandlas till tragik. Värst gick det för VOC-Generalen Roger Fransson med bättre hälften Lotta i högerstolen. På sträcka fyra gick det totalt snett och det blev en våldsam trädkrasch. Båda två hamnade på sjukhus och har först idag eller kanske igår kväll kommit hem. Roger med som han skriver på VOC-sidan ” lite små frakturer och mjukdelskador”. Lotta klarade sig ”bättre” och fick ”bara” mjukdelskador medan parets Volvo 940 fick enkel biljett till skroten. Motorbloggen sänder sina varmaste hälsningar och önskar snar bättring.
Illa gick det även för snabbe Alexander Cruse med co-driver Christer Carlsson. Här var det inget träd som stod i vägen utan en fyra och ett halvt varvs rullning på samma sträcka som Roger. Båda åkte till sjukhus med lindriga skador medan 940:an verkar göra Rogers bil sällskap…
Med anledning av olyckorna har det växt fram en intensiv debatt på VOC:arnas gästbok med mer eller mindre genomtänkta inlägg. Det allra bästa i mitt tycke svarade Grupp H-föraren Jonas Sandgren för och som jag tar mig friheten att citera. Det handlar huruvida man ska få ta bort inredning och sätta i en ”riktig” bur. Jonas skriver ” Ni (Voc-förarna alltså) åker jäkligt mycket fortare på många ställen än vad vi (Grupp H) gör som har mer rör och mindre inredning!”
För så är ju verkligheten att VOC:arna nuförtiden är milslångt ifrån grundtanken med att ha en bil som kunde användas både till vardag och lite hobbyrally på fritiden. Idag är det istället vill jag påstå, den klass där det prutas absolut minst och för många verkar ett par karossbyte per säsong ingå i förutsättningarna. Vinna eller försvinna parollen gäller långt ner i förarklasserna och även på lokal nivå. För mig är det då fullständigt absurt att man samtidigt med detta inte tillåts ha maximal säkerhet det vill säga riktig Grupp H-bur, ingen inredning med mera. Beror det på homologeringen så låt det vara frivilligt. Låt de som vill åka säkrare homologera och övriga som hellre väljer att kunna åka med bilen på vanlig väg göra så…
Sedan har det som vanligt tjafsats på gästboken om det var rätt notat eller ej, för mig omöjligt att avgöra enbart genom in-car filmer på ”tuben”. Däremot måste jag kommentera Peter Elgs film, även han åkte av i samma kurva som Roger och Lotta men med mindre dramatiskt resultat. När jag nu gör detta vet jag att jag kommer att hudflängas och idiotförklaras med mera av såväl förare, co-drivers, arrangörer och av rallyåskådare men det tar jag.
När jag såg bland annat Elgs in-car från SS4 i Killingen (tittade bara fram till avåkningen) fick jag avsmak för rally och det har ingenting att göra med Peter, istället tänker jag på sträck beskaffenheten. I mina ögon vrålsnabba grusvägar där det ofta går för fullt på högsta växlarna. SS4 inleddes med en ”hårnål vänster” sedan rakt fram till den ödesdigra ”varning krön vänster fem till höger fyra). För mig är detta inte rally, istället handlar det enbart om vem som vågar åka så stumt som möjligt. Mer mod/dumdristighet och mindre fantasi än ren körskicklighet enligt mitt sätt att se. Nu vet jag att arrangörer norr om Skåne är betydligt mer förtjusta i att använda den här typen av sträckor, varför kan jag inte riktigt förstå? För det är ju inget snack om saken att när avåkningarna sker, ökar risken för allvarliga personskador i takt med hur hög fart bilen har när den går av vägen. För att förstå detta behöver man ju inte vara hjärnkirurg eller atomforskare, jag fattar det till exempel…
Nu går det ju ändå bra i nittionio fall av hundra men i fall hundra blir då resultatet tråkigt nog som i Kil. Men nu räcker det ju inte med detta, för i niotusenniohundranittionio fall sker inget värre än så men den tiotusende gången kan det innebära betydligt mer än att rallybilen hamnar i himlen!
Har skrivit det förr och har till exempel fått medhåll av erkände fortåkaren Stoffe Nilsson från Vinslöv som i likhet med mig menar att det numera går ruskigt fort i rallyskogen. Släpper man av det allra minsta på gasen är man som bäst tvåa, är väl det som gäller sedan spelar det ingen roll om man åker VOC eller Grupp H. Min önskan till alla rallyarrangörer och inte minst Svenska Bilsportförbundet, tänk saktare åtminstone när det gäller specialsträckorna…

10 svar på “VOC-Generalen kraschade illa och bör det prutas på säkerheten i VOC!

  1. Säkerhetsförslagen gäller – hoppas jag- även Grupp E. samma sak där. de åker fort och träden är lika hårda.

    Däremot förstår jag inte varför det inte kan få förekomma snabba vägar. Titta på finnarna. Vrålsnabba grusvägar men också förare som kan sladda på femman och sexans växlar. detsewr vi inte minst i WRC – och dom har väl  lärt sig nånnstans…?

    Men garanterat har de fullburar i sina bilar. Bara VOC och regelmakare i Gr E som aldrig förstått detta. Jag har förespråkat fullburar i alla klasser länge!

    1. Hej.
      Vi har helt motsatta åsikter vad gäller ”vrålsnabba vägar”, jag förstår inte tjusningen med att åka 150 kilometer med träden en halv meter vid sidan, så enkelt är det!
      Vad gäller säkerheten är vi lika eniga som vi är oense om vägarna!
      MVH
      Tommy

      1. OK! Ditt exempel på vrålsnabbt i lokal tävling kanske är korrekt…
        Men – faktum kvarstår – någon gång i karriären måste våra unga chaufförer lära sig behärska bilen p¨å snabba vägar. I DM SM eller när?

        Du vill själv ha fram svenska förare i WRC och då finns det inga genvägar. Man måste kunna vinna i Finland eller Svenska rallyt (som för den delen anses snabbare än finska) om man skall bli nåt.

        Och då krävs snabba vägar med eller utan träd vid sidan…

          1. Gilla är en sak. En annan hur våra förare skall lära sig hantera en rallybil i hög fart? Och då måste utbildningen genomföras på snabba vägar också. Sen kan man gilla eller inte, men det är en helt annan fråga…
            Sedan finns ju noterna. Kanske bättre då med genomkörning och skriva egna noter?

  2. Jag tror inte att arangörerna norr om Skåne(om dom nu skulle va värre) är ”försjusta” i att ha vrålsnabba vägar utan har kanske inte så mycket o välja på ? här kommer ett klipp på SM vägar i THN som körs nu i helgen, jag har själv åkt igenom flera av dom både i standard bil o GRH bil o tycker att dom svänger rätt bra för att va norr om Skåne 🙂  http://www.youtube.com/watch?v=BrgQsRfpSx4 

    1. Hej.
      Nu ska man ju inte generalisera, men när man lyssnar på kompisar som tävlar över hela landet så är det en klar trend mot snabbare vägar norr över. Sedan finns ju så klart undantag men att det inte finns vägar som sänker hastigheten tror jag inte på. Istället tror jag att man faller till föga för många aktivas krav på släta, stenhårda vägar som pallar för alla deras hästar…
      Tommy

  3. Jag kör i en volvo 242 efter danska VOC reglement, och där är ingen begränsning på bur och säkerhet, där finns minimum regler, men inget max. Ta dom danska regler kring säkerhet i VOC och använd i Sverige. Jag förstår inte argumenten för att ha inredning och mindre bur…

    1. Hej. Inte utan att man blir lite avundsjuk på din danska VOC:are som absolut är mer rallybil än de svenska. Så enkelt skulle man ju faktiskt kunna göra som du skriver!
      MVH
      Tommy
      PS. Lycka till i Örkelljunga, jag står över…

  4. Inte förglömma det är ju alltid han bakom ratten som justerar farten.o dom kan lägga in lite chikaner för o dämpa farten,Men det gillat oftast inte förarna!Kom ihåg Grupp B allt togs bort o begränsningar.nu  kör dom fortare än nånsin.samtidigt kan vi ju inte bygga om vägarna heller !! MvH Jonas

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *