VM 2015 redan klart, trångt på norsk pall, Robin byter till 4WD, service tankar och Wereén på gränsen!
Det var den VM-säsongen det! Med tre raka WRC-segrar nu senast i helgens Rally Mexico befäster VW-föraren Sebastien Ogier än en gång sin position som världens bästa rallyåkare. Formkurvan verkar peka stadigt uppåt och inte ens handikappet att spåra i det mexikanska lösgruset verkade störa. Vet inte om Ogier verkligen var så bekymrad över sin startposition som han ville göra gällande före start eller bara ett sätt att mörka storformen? Oavsett vilket så lär han inte kunna lura resten av gänget en gång till…
*
Riktigt kul att det blev trångt med norrmän och en svensk så klart på den mexikanska pallen. På andra plats Mads Östberg och Jonas Andersson medan Andreas Mikkelsen/Ola Floene tog årets tredje tredje plats.
Östberg var belåten med andra platsen efter det inledande växellådstrulet.
– Jag är nöjd att få visa att vi var kapabla att kunna behålla en hög nivå genom hela rallyt.
– En andra plats är perfekt resultat i grusdebuten för året, det ger oss självförtroende för resten av året, menade Mads och la till.
– Nu måste vi fortsätta att jobba på den grund som lagts här!
Vet inte om poäng och pokal vägde tyngst eller fru Beates kram till som hon säger på Twitter, ” best Norwegian, best husband!!!”.
Michael Nawarecki (Citroën Racing-höjdare) var mycket nöjd med Mads och Jonas insats där han menade att de än en gång visat att nya DS3 WRC är konkurrenskraftig. Lika nöjd vara han däremot inte med teamkompisen Kris Meeke.
– Kris gjorde ett misstag i början av rallyt och så klart hade vi gärna sett att han tagit lite fler poäng…
Årets underdrift, nordirländaren fick noll poäng och ligger så är långt på en elfte plats i tabellen, sist av WRC-proffsen.
*
Andreas Mikkelsen är stabil tvåa på 47 poäng (Ogier har fått ihop 81) och har tolv poäng ner till trean Thierry Neuville. Målsättningen var blygsam för Andreas och Ola, en placering på topp-fem vore bra menade man före start.
– Därför kan jag inte vara annat än nöjd men en plats på pallen, menar Andreas och Ola iförda snygga mexikanska hattar.
I fjol satte två avåkningar ner humöret och i år var målet att se och lära mer än toppstrid.
– Jag har aldrig gillat att chansa även om jag hade häng på Mads och andra platsen. Erfarenhet är viktig om jag vill vara med och slåss om segern i Mexiko nästa år…
Extra bonus var så klart de två extrapoängen på avslutande power stage där Ogier knep tre och Neuville sista poängen.
*
Jari-Matti Latvala har precis som Ott Tänak inte något flyt och blev för andra tävlingen i rad poänglös. Ligger sexa inför Argentina och även om där är många poäng kvar att köra om, känns det som att loppet är kört för den sympatiske finländaren. Latvala själv försöker dock hålla modet uppe trots motgångarna. På Twitter skriver han.
”Disappointments are part of the sport but when you take them in right way you become stronger. Season still long and is not over after 3 rallies so I will fight back! #NeverGiveUp #ThanksForYourSupport”.
Håller med Jari-Matti, ge inte upp!
*
Lite kul när Ott Tänak och Raigo Mölder efter rallyt dök upp med både snorkel och cyklop. Fast WRC är big business och alla är superproffsiga finns det ändå utrymme kvar för lite skoj.
*
I WRC2 kopplade Jari Ketomaa i sin DMACK-Fiesta ett bra grepp inför fortsättningen och med sin tredje plats leder han nu klassen på 40 poäng. Detta före helgens vinnare Nasser Al-Attiyah som fått ihop 25 poäng.
*
Nu har Ogier och resten av WRC-åkarn lite semester, nästa deltävling i VM körs inte förrän den 23 april och då i Argentina. Vågar man ens tippa någon annan vinnare där?
*
Från Mexikos sol till Dalarnas blöta och måste få gratulera Mattias ”Benke” Bengtsson till 4865:e platsen igår. I sitt femte Vasalopp lyckades Lönsbodaiten klaffsa runt de nio milen på tiden 7 timmar och 41 minuter. Själv konstaterar Benke.
–Placeringen 4865 var den bästa jag gjort med råge, ca 2000 placeringar bättre än mitt tidigare bästa lopp.
Motorbloggen gratulerar och när skidtramset nu är undanstökat väntar vi bara på att få se nya Toyota Starleten i rallyskogen…
*
Bilbyte har det blivit för snabbe smålänningen Robin Adolfsson som nu överger ”nationalikonen” Volvo 940 till förmån för den Mitsubishi EVO 9 som Andreas Thelaus tidigare kört. Enligt uppgift ska Andreas överta den grå 940:an och prova på Grupp H framöver. Robin har som en av de senaste anmält sig till Simrishamnsmixen med sin nya bil.
’
Kollade precis antalet till gruspremiären på Österlen som nu är uppe i exakt 200 namn. Räknar man bort Debutanter och Föråkare blir siffran 193 alltså en bra bit över den första gränsen på 170 bilar. Vet inte riktigt om jag tycker det är en bra idé att först sätta maxgräns och när så denna uppnås, då ökar arrangören på med ytterligare tjugo bilar. Förstår inte vitsen (okej där kommer in ytterligare runt fyrtiotusen spänn) då det ändå kommer att behöva gallras? I nackdelskålen ligger en utdragen tävling efter reviderat tidsprogram och kanske svåra vägskador. Blir kul att se var det slutar då det ännu återstår nio dagar av anmälningstiden…
*
Slängde igår in en liten brandfackla när jag ifrågasatte behovet av service både två och tre gånger på ett vanligt DM-rally. Daniel Borgkvist höll inte med och skriver, ” Har märkt sen tidigare att du inte är något större fans av att ha flertalet servicetillfällen på dm-tävlingar. Visst hade tävlingarna tagit betydligt mindre tid utan service, men jag tror det hade varit näst intill omöjligt att få någon bekant att följa med som servicepersonal då. ”Tjena! Har du lust att lägga hela din lördag på att åka till xx och sitta på en serviceplats, tanka bilen på de 3min vi hinner stanna till och eventuellt hämta oss i skogen om vi bryter?” Vi behöver flertalet service’ar så hela teamet känner sig delaktiga och publiken behöver oftast få den extra tiden så de hinner se bilarna på fler än ett ställe.”.
Låt mig först säga som så, det kommer att krävas slakt av många heliga rallykor framöver om vår sport överhuvudtaget ska överleva, service kan vara en sådan. Min eviga käpphäst är annars att det råder näst intill katastrofal brist på villiga funktionärer. Detta ihop med avsaknaden av vägar är sportens utan jämförelse största hot. Om man då säger som så att där är hundratjugo rallyåkare som alla har två kompisar med sig för att ”värma serviceplatsen” så utgör dessa runt två hundra potentiella funktionärer. Utan service kanske jag skriver kanske, kunde man istället fått 25 procent av dessa att jobba som funktionärer. En pott på femtio extra huvud dessutom med stor kompetens att stoppa in i en tävling är idag enbart en mycket, mycket våt dröm för de flesta arrangörer.
En annan sak, utan service finns det ju inte heller något större behov av att jaga kompisar att tillbringa en lördag på en dammig grusplan eller? Förstår mycket väl att mina tankar upprör och av många klassas som idiotiska men som jag skrev, många heliga rallykor…
*
Rickard Rydell fick en lovande start på WTCC-säsongen hos Honda Racing Team Sweden. Rydell körde in på poängplats i båda racen vid helgens premiär i Argentina. Han startade som 16:e respektive 15:e man men avancerade i båda loppen. I närmare 40 grades värme slutade svensken tia respektive nia.
– Det känns härligt att vara igång med säsongen, och med tanke på vårt utgångsläge är jag faktiskt jättenöjd med den här premiären, menar Rickard efteråt.
– Värmen har verkligen satt oss på prov i helgen. Det har varit oerhört varmt, över 70 grader inne i bilen men det är det man tränar för under vintern och det är skönt att se att det har givit resultat.
Med minimalt med förarbete var poängen en framgång och nu jobbar man vidare berättar han.
– Vi har gjort stora förändringar på bilen mellan alla pass, till och med mellan racen, vilket är väldigt ovanligt och nu har vi en månad på oss att analysera allting inför Marocko.
Premiären som sågs av 40 000 dominerades totalt av regerande mästarna Citroén genom hemmaföraren José María López och Sébastien Loeb som vann vars ett heat..
Andra WTCC-deltävlingen för året avgörs på gatorna i Marrakech, Marocko, helgen den 17-19 april.
*
I helgen avslutade Mikaela Åhlin Kottulinsky första testpasset med nya Audi TT ihop med övriga cupdeltagare. I Spanien har hon och konkurenterna känt på den nya ”racerbilen”.
*
Hittade en av mina gamla Opel-bilder på Facebook där lillebror Wereén, Mikael i förnamn pressar Mantan nästan över gränsen. Hässleholmaren minns dock inte var bilden är tagen skriver han på FB. Är inte helt säker, men tror att det är på den sträcka som strök alldeles utanför Sjöbo MK:s klubbstuga. Tävlingen är Sjöbosvängen och året vad kan man gissa på, runt 1990?