Virves/Thulin bygger vidare på Polen-succén, fyra sträckor från WRC Rally Estonia sänds i SVT, Hästkrafthelg lockar namnkunnigt startfält med stora prispengar, förargligt hack i TV-Svängens historia och så ”bruna helvetet”!

Känns nästan som lite ”deja vu” när jag återigen har Junior-WRC som lite av huvudfokus i helgens WRC Rally Estonia. Tidigare har det varit Tom Kristensson, Dennis Rådström och Emil Bergkvist som gjort att M-Sport Polands juniorserie varit mer intressant än att se de stora elefanterna dansa.

Foto: Privat

Nu i Estland är det J-WRC-debut för SMK Hörbys flitigt anlitade kartläsartalang Julia Thulin som ska sköta noterna åt hemmaidolen Robert Virves. Senast var i ERC Rajd Polski och där paret körde hem klassseger med sin Ford Fiesta Rally3, samma bil som även används i helgen. Rally Estonia med sina supersnabba sträckor är näst sista deltävlingen i serien och inför denna håller Virves fjärde platsen med 18 poäng upp till ledande britten Jon Armstrong. En futtig poäng mindre har Lauri Joona som tvåaoch  även med blåvit-flagga på sidorutan finns så Sami Pajari, tio poäng efter Joona. Att de här båda kommer att jaga livet ur varandra är nog ingen speciellt vild spekulation vilket kan öppna för Virves/Thulin. Trion framför har alla en seger vardera medan Virves med resultatraden 6-2-3 fortfarande väntar på första segern och att den kan komma på hemmaplan känns inte alls omöjligt.

Foto: Junior-WRC

Hoppas på ett bra resultat inför mina hemmapublik och i Estland kan du inte vara lite långsam, alla måste köra ”really fast”, menar Virves.

– Dock inget enkelt jobb att verkligen köra snabbt så vi får se om vi lyckas…

Att 22-åringen var mer än nöjd med Julias notläsning berättade han med eftertryck efter segern i Polen. Speciellt hur han för första gången lyckades ta till sig noterna på engelska.

Foto: Rally Estonia

Det gick jättebra och förhoppningsvis kan jag och Julia bygga vidare på detta i mitt ”home rally” där vi kommer att gå ”flat out” från start! 

I Junior-WRC får man en poäng för varje sträckseger så helgen kan bli en riktig så kallad ”game changer” med totalt 49 poäng i potten. 25 poäng för seger och så en extra poäng på de 24 sträckorna. Medan Virves och Thulin har sin taktik, lite av att gå ut hårt och sedan öka är ledaren Jon Armstrong mer försiktig.

Foto: Junior-WRC

Krävs mycket för att ta ledning men samtidigt är det farligt att ”push” för mycket. Vi ska göra vårt bästa och förhoppnignsivs räcker det till en pallplats, menar Armstrong.

Försiktighet finns inte hos tvåan Lauri Joona.

Vinna eller försvinna är det som gäller, att försöka ta så många sträcksegrar som möjligt och köra så fort du bara vågar!

Sami Pajari som är den med flitigast rallyprogram före och efter Estland, är lite kluven inför helgen.

Sjävklart är seger bra men mästerskapet avgörs inte förrän än i Grekland så att få många poäng är viktigt. Har faktiskt ingen riktig plan för helgen utan får försöka hitta bekväm ”speed” och sedan får vi se…

Foto: M-Sport poland

*

Rallyt drar igång i morgonkväll klockan 19.38 med 1,66 kilometer långa ”SS1 ERM”. Fredagens innehåller åtta sträckor och där sista sträckan ”SS9 Vatsemölsa” startar först klockan 18.00. Lika många sträckor väntar sedan under lördagen med avslutning på ”SS18 ERM” strax efter 18.00. Sex sträckor avslutar Rally Estonia och med power stage, ”SS24 Kambja 2” startar lite senare än normalt, klockan 13.18.

SVT sänder den här gången bara fyra sträckor och hoppar helt över fredagen utan ger sig in i rallymatchen först på lördagen. Med följande sändningstider:

09:45: SS12 Otepää 1, 10:08 SVT2 / SVTplay

16:00: SS16 Otepää 2, 16:08 SVT2 / SVTplay

På söndagen gäller:

08:00: SS21 Kambja 1, 08:08 SVT1 / SVTplay

13:00: SS24 Kambja 2, 13:18 SVT2 / SVTplay

*

Rallyn i sprintformat avlöser nu varandra och känns lite som att detta blir mer och mer det ”nya vanliga” medan ”riktiga rally” med olika sträckor har det lite jobbigt med anmälningar. På fredag är det Årjängs MK:s tur med ”Hästkraftshelgen” där rally kombineras med bilutställning  och där Årjängstravet sedan bjuder på V75 på lördagen. Totalt 30 anmälda och då i två klasser 2WD och 4 WD som bjuds på en sträcka på en kilometer fördelat på 300 meter grus och resten asfalt. Tre chanser får man i ”Marknadsbacken” och snabbaste åk avgör. Årjängs MK sticker ut med rejäla prispengar där pallen får 20 000 kr till vinnaren, 7 500 kronor till tvåan och 2 500 till trean och detta i båda klasserna, totalt 60 000 kronor. Startfältet är också något av det bästa landet kan erbjuda och i 4WD lär det bli en fajt mellan värmländska f.d WRC-profilerna PG Andersson och Pontus Tidemand.

Foto: Tommy Svensson

Bakom vill säkert Mattias Adielsson och William Binbach (bilden) utan sin mera internationellt meriterade medtävlare. Kul också att se att talangfulle Isac Reiersen får chansen med 4WD och då med Skoda. I 2WD kan jag omöjligt utan tippa min värmländske favorit Andreas Levin som vinnare med sin oftast väloljade Nissan Sunny. Direkt från MSR med rasad PV-motor kommer så Kim Sevius den här gången med Volvo 240 Turbo varning också för trean i SM-Sommarsprint, Gustav Johansson med sin vassa Golf. Rallysprinten startar klockan12.00 på fredag med målgång i Folkets Park.

*

Även om vi är mitten av juli och semestrarna är i full gång börjar ändå höstkänslor göra sig lite påminde och en sådan är att anmälan till TV-Svängen den 10 september nu öppnat. Pandemin gjorde ett mycket förargligt jack i SMK Hörbys stolta svit med tävling vartenda år sedan starten 1965. 2020 kommer att alltid finnas inskrivet i historieboken som året då ingen ”TV-Sväng” kördes, men året efter blev det ändå en lite kortare variant under de hårda Covid-19-reglerna som styrde. Två sträckor gånger två kördes och där klubbens i år ERC-aktuella Victor Hansen/Victor Johansson tog hand om segern med sin R2-Peugeot. En seger som även den var lite historisk, 24 år senast en SMK Hörby-förare vann tävlingen och då genom Bengt-Göran Bergström med Mitsubishi.

Foto: Tommy Svensson

Än tyngre var 2WD-segern då senast detta inträffade var 1986 med Tomas ”Gullabo” Jansson/Ingemar Algerstedt med Opel Ascona B. I år blir det däremot en mer normal tävling med fyra sträckor för deltagarna i Klassiska Rallycupen, Sydsvenska Rallycupen och så klart Rally-DM för Södra och Småland. En sak som inte blir som vanligt är att HQ med start och mål är flyttat.

I år använder vi för första gång kommunens nya sportanläggning ”Lågehallarna” beläget ett halvlångt stenkast från ”grustorget” som vi använt de senaste 30 åren, berättar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson.

Här kommer även rallyts enda serviceplats att finnas.

I fjol var klubben lite banbrytare när man för första gången körde med det digitalt tidkort som utvecklats av Resultatservice och som minimerar antalet funktionärer på sträckorna. 

Vi undersöker även möjligheten att eventuellt använda elektronisk roadbook för att trycka ner de allt högre kostnaderna, berättar Gunnarsson.

Foto: SMK Hörby

Med hacket i sviten blir detta den 57:e upplagan av tävlingen som såg Åke ”Bryggaren ”Andersson från Uppsala med Saab Sport som förste segrare. Då såg dock tävligen helt annorlunda ut och klassades som en kort tävling med ”bara” tio sträckor. Redan året därpå kavlade tävlingsledare ”Macke” Elofsson och klubbens medlemmar upp ärmarna och erbjöd då respektingivande 16 sträckor, detta spelade dock mindre roll, ”Bryggaren ” vann igen…  

*

Idag byttes ”gröna helvetet” mot ”bruna helvetet” när jag tvingades till målning av panelbrädor som ska bytas på garaget. Sänder mer än en tanke till alla de människor som valt att viga sitt liv åt att smeta färg på olika saker, förvisso mot betalning men likväl fruktansvärt tråkigt.

Foto: Tommy Svensson

Nu är skiten gjord vilket känns bra och istället väntar fem dagar i nyhetsförmedlingens tjänst vilket känns som en smekning mot några timmar med pensel och färg. Baksidan är dock att leveransen av Motorbloggen blir sporadiskt fram till och med måndag, men WRC-tips lovar jag det blir i morgon…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *