Taklägg på Estonia ”SD”, Lappi, Marczyk och Virves snabbast och Tänak min tipsvinnare…
Shake down inför Rally Estonia blev dramatisk då Takamoto Katsuta svarade för en hygglig ”Mollbergare med pik” i fjärde körningen på den 6,2 kilometer långa sträckan.
Bättre lycka hade Toyota-kompisen Esapekka Lappi som var dagens snabbaste, 0,7 sekunder bättre än Thierry Neuville och 1.1 bättre än Kalle Rovanperä.
Fyran Ott Tänak fick till det bäst i tredje rundan medan även Oliver Solberg var bäst i fjärde körningen, 2,7 sekunder upp vilket innebar sjätte tid. Bästa Puma kördes av Craig Breen, sjua medan Gus Greensmith/Jonas Andersson (bilden) tog det lite lugnare och slutade nia på sträckan.
*
Vet inte om det var Tom Kristenssons sparring i ERC Rajd Polski som gjort att vinnaren där, polacken Mikolaj Marcyk exploderade på sträckan? Bästa WRC2-bil och hans Skoda var 0,5 före Marco Bulacias likadans bil.
Knallen i gänget kom från Chile och Emilio Fernandez som helt otippad gick in som trea med Andreas Mikkelsen direkt bakom, 0,1 sekund.
*
Även på shake down fungerade samarbetet mellan Hörby-kartläsaren Julia Thulin och estländaren Robert Virves perfekt. Klart bästa tid i Junior-WRC och nästan två sekunder före en annan hemmaföraren, Kaspar Kasari.
*
Någon gång tycker man otur/oflyt/stolpe ut kalla det vad du vill släppa för Oliver Solberg och kanske kan det bli i helgen då han och Elliot Edmondson sätter sina hjul på mark som han känner allra bäst.
– Det är ingen hemlighet att Estland är en väldigt speciellt tävling för mig. Jag började min rallykarriär i den här delen av världen och uppnådde några av mina bästa resultat på dessa vägar. Att resa hit med en Hyundai i20 N Rally1 för första gången är väldigt spännande, menar Oliver.
Faktiskt också så att Oliver vann WRC3-klassen här 2020 med Polo R5 och när unge Solberg tog klassegern för två år sedan, innebar det också en sensationell niondeplats totalt, bästa R5 bil och före Mads Østberg med en bit över halvminutens marginal.
– Jag älskar att köra grusvägarna tävlingen erbjuder, vägar man verkligen kan attackera på och få med farten ur svängarna, förklarar föraren i #2 Hyundai i20 N Rally1.
– Den här helgen ser jag fram emot att ha mer fart än någonsin när jag nu kör i ”värstingklassen”!
*
Även om vädret under torsdagen ä varit lite så där i Tartu med ösregn när shake down så ser resten av prognosen för Rally Estonia nästan idealisk ut. Fredagen bjuder på mulet, bitvis lätt regn och runt 18 grader medan resten av helgen ser ut att bli en kombination av sol och moln och lika många grader. Har ägnat lite tid åt att dissekera ”Entry List” för rallyt med totalt 42 anmälda, varav då elva i WRC-klassen. Alltid lika svårt men den här gången lämnar jag hjärtat i byrålådan, låter hjärnan bestämma och då sikar jag mot hemmaseger.
WRC.
1. Ott Tänak Hyundai
2. Kalle Rovanperä Toyota
3. Craig Breen Ford
4. Esapekka Lappi Toyota
5. Elfyn Evans Toyota
Av resten tippar jag möjligtvis att Thierry Neuville och Oliver Solberg har ”pace” nog att slå sig in på topp -5 i det här snabba och hoppiga rallyt. Hade hjärtat fått bestämma hade Neuville varit vinnare och Solberg, tvåa och Gus Greensmith med svenske kartläsaren Jonas Andersson, trea i M-Sport Ford Puma.
WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Emil Lindholm Skoda
3. Teemu Suninen Hyundai
4. Jari Huttunen Ford
5. Kajetan Kajenaowicz Skoda
Här skulle jag även kunna räkna upp en trio som kan utmana om pallen, Hayden Paddon, Egon Kaur (bilden) och
Georg Linnamäe. Paddon i Hyundai som vanligt medan de bägge estländarna kör Volkswagen Polo R5.
Junior-WRC.
1. Robert Virves Ford
2. Sami Pajari Ford
3. Jon Armstrong Ford
4. Lauri Joona Ford
5. William Creighton Ford
Nu släpper jag grundinställningen, mixar hjärta och hjärna. Snabb hemmafavorit med kartläsare från min egen klubb, Julia Thulin vad kan gå fel?
*
Härmed avrundas Motorbloggen och kanske hinner jag även med en ”short blogg” i morgon. Nu kallar Södra BF:s SGA:er till digitalt rallymöte, det är mycket nu…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com