Vimmerby ställer in, KRC/RM är punkterat och vad händer då med Hörby, Sardinien och Liepaja till WRC, Ogier testar, 110 till ”slottet” och svensk seger i ”Solberg World Cup”.
I går när jag läste igenom Motorbloggen innan publicering bestämde jag mig för att tisdagens version skulle bli helt virusfri. Upptäckte nämligen själv att det börjar bli väldigt tradigt med att det mesta i motorsportväg i slutändan alltid få in Corona i sammanhanget. Men målsättningen sprack sent på kvällen när det meddelades att Vimmerbys ”Emil-Trofén” följer i spåren av alla (nästan åtminstone) andra och ställer in. Vimmerby MS hade planerat för tävling den 29 augusti, alltså två och en halv månad fram men kände ändå att möjligheterna att köra var omöjliga i förhållande till alla restriktioner från myndigheterna. Därmed är nu Bilsport Rallycup nere på bara två återstående tävlingar (Karlskrona och Nässjö) resterande fem har Corona satt stopp för. Förutom BRC skulle även Klassiska/Historiska Rallycupen och RM för Historiker kört i Vimmerby och därmed är även dom väck. Ett hårt slag för KRC som kört två tävlingar i vinter och nu bara har en enda kvar, finalen i SMK Hörbys TV-Svängen den 12 september. Ännu värre för RM-åkarna som bara har resan till Hörby kvar att placera in i en för övrigt tom tävlingskalender. Gårdagens besked gjorde också att jag och min klubb (SMK Hörby) i allra högsta grad nu är direkt involverade i Corona-ovisshet. Detta gjorde att jag fick ringa upp ordförande Lars Servin för att stämma av läget.
– Den 7 juli har vi tävlingsmöte och då tar vi definitivt beslut om vi kör TV-Svängen eller ej, berättade Servin.
– När nu Vimmerby i likhet med övriga arrangörer ställer in, står vi kvar med final för klassikerna och det känns så klart lite märkligt. Frågan är hur många som åker hela vägen till Skåne för detta?
Han vill inte föregripa beslutet den 7 juli men mellan raderna är det ändå lätt att inse vartåt det lutar, då det mellan Vimmerby och Hörbys tävlingar skiljer bara två veckor. Veckor som inte lär förändra virusverkligheten jättemycket och menar Servin som fortsätter.
– FHE/RF:s restriktioner är solklara och svåra att misstolka även om jag idag fått höra av en källa till en SM-arrangör att dom fått underhandsbesked att ”50-gränsen” inom kort ska utökas till att 500 personer får träffas samtidigt. Än så länge har jag dock inte sett någon bekräftelse om detta.
Servin tillägger.
– Om så är fallet att sådan information finns, vore det självklart jätteviktigt att denna via SBF omedelbart delas med andra rallyarrangörer för att undvika att beslut framöver fattas på felaktiga grunder!
Med detta är läget, att vi får lugna oss ytterligare tre veckor innan vi vet definitivt besked om den 56:e TV-Svängen körs eller ej.
*
Allt mer pekar på att Sardinien är på väg att återta en plats i WRC-kalendern i höst. Egentligen skulle man kört förra helgen men pandemin satte stopp och många har därmed räknat ut Italien från årets kalender men kanske har detta gjorts lite för tidigt. I dag uppger källor nära WRC-promotorn att man är beredda att släppa in Rally Italia de Sardegna igen och då med ny datum i oktober. Lokala källor uppger att distriktets bilsportöverhuvud Giulio di San Vittorio och borgmästaren i huvudstaden Alghero bekräftat ryktet och på fredag lär FIA ge besked i saken.
Samtidigt har en helt ny spelare dykt upp i ryktesfloran kring återstoden av WRC, Spanien och Rallye Catalunya. I år petades WRC:s enda tävling med mixat underlag (både asfalt och grus) men kanske kan det nu bli en snabb comeback. Ett problem kan då bli Sardinien, som precis som spanjorerna vill köra i oktober. När dessutom Rallye Deutschland redan har tävlingsdatum 15-18 oktober ser det onekligen tufft ut. Samtidigt bekräftar arrangören av ERC Rally Liepaja att kontakter tagits mellan dom och WRC för att redan i år komplettera den stympade kalendern. Det var igår som Oliver Ciesla träffade tävlingsledaren Raimonds Strokss som dock betonar.
– Vi diskuterade många saker men detta var enbart en första träff och ingen av oss är beredda att gå vidare ännu.
– En stor utmaning då det är mindre än två månader kvar innan vi kör och vi ska även träffa myndigheterna plus våra två rallystäder Liepaja och Talsi för att utröna hur mycket extra jobb som krävs för WRC-deltagande.
Rally Liepaja körs den 14-15 augusti och om det blir som WRC-tävling får förarna ett fullgott substitut för Rally Finland. Ifjol låg snittfarten med R5-bil runt 120-132 km/t medan Kalle Rovanperä i Finland med sin Skoda snittade 110-124 km/t. Någon som snackade något om vrålsnabba sträckor…
*
Hyundai var först ut med att testa i Finland och nu har Toyota följt efter och i dag var det Sebastien Ogiers tur att känna på Yarisen. På testvägen utanför Korpilahti i centrala Finland flockades åskådarna för att åter få höra en WRC-maskin ryta i skogen. I går körde Kalle Rovanperä samma Yaris och följdes då intresserat av Tommi Mäkinen. Han kommenterade även att den ”hemliga testen” lockat så mycket folk.
– Verkar vara stort intresse såg lika många bilar vid sträckan som det brukar vara på Neste Rally Finland, konstaterade han med ett skratt för Rallit.fi.
Syftet med testen är att skrubba bort rattrost inför omstarten som Mäkinen befarade, inte skulle komma förrän några månader fram. Några ändringar av set up och liknande på bilen var inte aktuellt förklarade han.
– Vi vet ju inte var nästa tävling körs, då är det svårt att laborera med sådana!
*
Intresset för ”Slottssprinten Rally Light” blev som förväntat stort och efter bara 20 timmar var 100-vallen sprängd.
– Vi kommer givetvis att ha anmälan öppen till 1/7 som inbjudan säger sen kommer det kluriga, att vi behöver gallra då enbart 70 bilar får plats, förklarar Katrineholms MK.
Man har även en vädjan till alla anmälda.
– Vi vill också poängtera det som stod i Inbjudan till er tävlande, betala INTE in startavgiften innan vi gallrat och ni får besked att ni kommer med. Det är en stor administrativ arbetsinsats att behöva betala tillbaka avgiften till de som ev. blir gallrade.Att betala in avgiften nu innan ni vet om ni kommer med, ökar INTE er möjlighet att få en plats.
Nu ytterligare några timmar senare står räkneverket på 110 anmälda där de allra flesta finns i klassen 2WD, 51 ekipage. Allra överst i listan tronar J-WRC-ledaren från SMK Hörby, Tom Kristensson. Men inte med någon R2-Fiesta utan istället en Volvo 940 och vid sin sida har han Älmhults ambitiösa kartläsartalang Maja Bengtsson. Enkelt är också att konstatera att klassen absolut håller full SM-status vad gäller namnkunniga förare. I 4WD-gänget finns ännu inga av dagens Sm-Utmanare anmälda men namn som Stig Andervang, Jari Saarinen, Johan Rudengren, Christoffer Haglund och Mattias Olsson inger även de respekt. Tunt med skåningar men noterar att min klubbkompis Karl-Johan Ingesson lockat med pappa Lars-Johan till Ericsbergsslott för en åktur med VOC-940:an.
*
Som ni märkt är jag inte frekvent följare av olika e-sport tävlingar som i Coronas spår blivit allt populärare. Oliver Solberg var först ut med att utmana ihop med DirtFish i en serie rallytävlingar och vad jag förstår så blev det svensk seger. Allra bäst gick det nämligen för Roger Jonsson som vann ”Solberg World Cup” och därmed han blir den lycklige som får åka med Oliver till DirtFishs egen rallyskola i USA. Med fyra av sex möjliga segrar var Robin onekligen en absolut värdig vinnare.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se