Supercupen ställer in 2020, Mikkelsen kan bli Pirelli ”test driver”, överfullt i Norge trots hårda restriktioner, lite trögare i Hässleholm, Robin åker med Oliver till USA och Pommac i rallyskogen!
Inte heller idag gick det att undvika Corona efter att Supercupen igår kväll meddelade att man lägger ner för 2020 och hoppas på återkomst 2021.
– Som det ser ut i landet nu så känns motorsport inte lika viktigt, menar cupgeneralen Jörgen Joons.
– Som att alla nära och kära och rallyvänner får hjälp att bli friska och att all personal som jobbar med detta ska orka utan att gå in i väggen.
Den utlösande faktorn var när även MK Rimo och ”Björn Waldegårds Minne” planerat i augusti ställde in. Med enbart en tävling kvar i kalendern (Östhammar och Stormspokalen) var beslutet att ställa in tämligen logiskt. Liknande tankar finns hos 20-års jubilerande Bilsport Rallycup efter att Vimmerby meddelat sitt beslut att inte köra ”Emil-Trofén”.
– För BRC så har vi lagt ut frågan på hemsidan till dom aktiva och arrangörerna med några olika förslag och hoppas man kommer med förslag, berättar cupansvarige Roger Rooth.
– Sedan ska det ju också gå att ordna tävling som med dagens regler inte är möjligt…
Kvar i Bilsport Rallycup är endast ”Karlskronapokalen” och ”Novemberskölden” av ursprungliga sju tävlingar, resterande har drabbats av pandemin. På BRC:s hemsida har därför Rooth ställt frågan om hur man tycker att resten av året ska se ut.
– Ska vi lägga ner för 2020? Ska vi slå ihop hösten 2020 med Våren 2021 och köra en Cup över årsskiftet? Invänta våren och köra en Cup 2021?
Nu vill han väldigt gärna ha svar från såväl tävlande som arrangörer.
Med detta är det i princip endast Sydsvenska Rallycupen kvar bland de stora cuperna. Här har ingen deltävling körts ännu, utan i stället har man från deras sida sjösatt tanken på en säsong höst-vår. Då ska Älmhults MK och ”Silverratten” bli premiär den 19 september för att sedan följas upp av ”Rally Småland” i oktober. Avslutningen körs sedan under våren/försommaren 2021.
*
Skänninges ”Marknadsnatta” var tänkt att köras i såväl Svenska Rallycupen som Rally-DM men så bli det nu inte då båda serierna är inställda. Men VÖMK vill ändå gärna försöka få till något berättar man.
– Vi har tänkt en lite mindre tävling med tanke på förutsättningarna. 12 mil med 4 ss på knappt 27 km. Första start klockan 10:00 den 24 oktober.
Man byter även till Skänninge som startplats och i september kommer inbjudan ut. En liten brasklapp finns dock.
– Mycket blir givetvis anpassat till pandemin men hur lär vi återkomma till, ansökan är i alla fall skickad. Ta hand om Er och må eländet snart vara över!
*
Redan före att Corona bröt ut var det väldigt tyst kring Andreas Mikkelsen som numera inte har någon ratt i WRC. Känns också som att Andrea Adamo och Hyundai inte är så sugna på att återuppta samarbetet eftersom istället Craig Breen fått en plats i Alzenau-värmen. Detta betyder nog inte att Mikkelsen på något sätt gett upp tanken på en comeback och ett steg på vägen är att han under sommar och höst ska köra däcktester för nya leverantören till WRC, Pirelli. Ryktet påstår detta och att Pirelli inom kort kommer att annonsera ut ”Mikkelsen as Pirelli test-driver”. Till DirtFish nöjer sig norrmannen med en lite sparsam kommentar.
– Jag har varit i kontakt med Pirelli och vet att mitt namn finns med bland en del andra, men inget är 100 procent klart.
Det blir inte med någon Hyundai testerna ska ske utan istället med Citroén C3 WRC. Ingen slump då italienarna inte vill välja någon av Hyundai, Toyota eller Ford för att inte senare beskyllas för att ha utvecklat däck för ett speciellt bilmärke. Enligt uppgift ska första testerna göras inom kort på Sardinien. Pirelli vill i detta läge inte ge några som helst kommentarer i saken. Nu är alltså inte Mikkelsen ensam att omnämnas som ”Pirleli test driver” även ”The Ulsterman” Kris Meeke finns med i snacket precis som Jari-Matti Latvala och Hayden Paddon.
Från Pirellis sida är man noga med att inte använda förare som kört WRC i år och ett litet plus då för Meeke och Mikkelsen som båda har positiva erfarenheter från C3:an, något som de andra två helt saknar. Erfarenheter som kan vara värdefulla då dom vet hur bilen fungerade med Michelin och enligt experter, då lättare märker skillnaden med nytt gummi på fälgarna.
*
Den 22 augusti hopas KNA Aust-Agder att kunna återstarta Norska Mästerskapet med ”KNA Sommer Rally Grimstad”. Ett asfaltsrally under stränga Corona-regler som i Norge betyder att man tvingats maximera till 50 ekipage. Förare/kartläsare och två mekaniker är tillåtna vilket gör att man når taket (200 personer) på hur många som får samlas på samma plats i vårt grannland. Tillskillnad från Sverige så har man här satt ner foten och berättat att tidigaste den 1 september kommer man att öka till 500 personer/event. Förutom dessa 200 får även funktionärer och arrangörer finnas på samma område och ingår inte i räkningen. Som svensk är man lite förundrad över att man begränsar antalet deltagare i ett nationellt mästerskap men i detta läget är detta enda möjligheten att köra överhuvdtaget. Gallringen sker också efter det enkla systemet, ”først til mølla…» prinsippet”. Ett system som lär behöva utnyttjas då man redan är uppe i även 60 anmälda. Bland dessa finns Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen och Anders Grøndal/Marius Fuglerud så här långt längst fram i favoritgänget. I 2WD-gruppen är i mina ögon Steve Røkland/Jørgen Eriksen och Ola Nore Jr/Veronica Engan hetaste namnen. Lite ointressant med så här många redan anmälda så att taket lyfts men ändå, anmälan stänger den 12 augusti.
*
Inte riktigt samma tryck inför Rally-SM och gruspremiären i Hässleholm den 15 augusti, ”EC Snapphanerally”. Faktiskt lite oväntat lugnt med tanke på att ”Slottssprinten Rally Light” fick över 60 namn på några timmar medan det till ”Snapphane” så här långt enbart är 48 anmälda plus sex föråkare. Dessutom är 13 av de övriga anmälda i klassen ”R1” som kör utanför SM. Som vanligt är ”Trimmat 2WD” störst med 25 anmälda. Tunnare bland 4WD-åkarna totalt sex anmälda i de bägge klasserna, men så klart ingen ko på isen, inte förrän den 2 augusti stänger CG Wilke & Co anmälan till SM-deltävling två 2020.
*
I går gratulerade jag vinnaren av ”Solberg World Cup” vilket i och för sig var trevligt av mig, men ännu trevligare hade varit om jag haft rätt förnamn. Vinnaren heter Robin Jonsson och inget annat och som bland de nästan 17 000 deltagarna körde allra bäst och vann fyra av de sex e-deltävlingarna. Nu hade rallytokiga Robin lite rutin eftersom han redan före detta vunnit SBF:s rallymästerskap framför datorn. Inga dåliga skalper östgöten klippte, till exempel blev Oliver Solberg själv bara 35:a i mästerskapet.
– Helt otroligt, jag är vinnare av Solberg World Cup och jag kan knappt bärga mig innan jag får köra riktigt rallybil ihop med Oliver Solberg på DirtFish Rallyschool, en dröm går i uppfyllelse, menar en jublade glad Robin.
Inte nog med detta utan Volkswagen Motorsport som är en del av det hela har även donerat teamets vinnarpokal från 2014 Wales Rally GB till Robin för hans insats.
*
Har varit mycket trista grejor senast tiden och därför avslutar jag med en lite kul grej. Plötsligt började den för oss lite äldre välkända bilden av Erik ”Karlsson på taket” som deppar framför en rullad Saab 96. En bild som figurerade i en annons för läskedrycken Pommac under förra seklet. Enligt denna så skulle vi minnas tillbaka på 1964 när Erik var i sitt livs form och där då Pommac var en självskriven del av allas dryckesvanor. Vad gäller det sistnämnda vet jag inte hur det var, men minns att far och hans kompisar gärna blandade grogg med Pommac som den klart nyttigaste ingrediensen i glasen. Själv gillade jag inte den, det porlade lite för mycket i näsan av all kolsyra för min smak. Men onekligen blev det en lyckad annonskampanj och speciellt bilden minns vi. Så klart en fixad fotografering med en vanlig 96:a lätt rallypimpad som välts på taket vid sidan av en skogsväg. I det här sammanhanget kan även nämnas att Erik mycket sällan hamnade på taket sitt smeknamn till trots.
Nu har bilden hamnat i den brittiska rallysvängen där vissa korat den till ”Århundradets bästa rallybild”. Andra är mer pålästa och beskriver ungefär vad jag precis gjort vilket ändå inte förtar att det är en dj-ligt lyckad bild om än regisserad i efterhand. Lite kul att läsa ”experter” som även de förklarar bilden, bland annat en som påstår att det är Per Eklund som rullat sin Saab V4…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se