Viktigt WRC-avslut för Mikko, Lappi snabbast i Zlin, onödig rallycupkrock, PG kör Skoda hos Hedström och en dag i rallyskogen!

Vad händer med Mikko Hirvonen 2015? Kontraktet med M-Sport går ut i år och även om Mikko har option på en fortsättning är det inte säkert att Mr Wilson är så pigg på förlängning. Mycket handlar om hur finnen avslutar i WRC-årets sista fyra tävlingar. Om fans och kanske även Wilson, tvivlar på att Mikko ”har vad som krävs” så gör inte huvudpersonen själv detta. BloggMikoTill autosport.com säger han att han inte alls är färdig med WRC, tvärtom han vill och kan fortfarande vinna även om det är ända sedan slutet av 2012 sedan han senast fick korka upp ”champis”.
– Alla rallyn är viktiga men nästa i Australien är extra viktigt och likaså Rally GB, menar Mikko.
Tror att vi har en bra chans att ”fight for the podium”!
Är nog inte ensam om att hålla en extra tumme för Mikko ”down under”, känns som att hans stolpe ut snart måste vara över…

*
När klockan bara räknade ner till hundradelar i ERC-tävlingen Rally Zlin i Tjeckien blev det omöjligt att skilja Skodaförarna Esapekka Lappi och Jaromir Tarbus åt på ”shake down” som även gav startpositioner inför lördagens sträckor. Men redan ikväll drar man gång med en Superspecial, dock med omvänd startordning.
Craig Breen fick klartecken från läkarteamet och var den som var närmast Skoda-åkarna med sin Peugeot 208T16. Sedan följde, Pech, Barrable, Abbring, Wiegand, Kajetanowicz, Consani, Kostka, Tänak, Odzozilik, Kresta, Orsák, Magalhães…
Super specialen, tre varv på sammanlagt 9,51 km startar 21.15 ikväll.

*
Nu duggar nyheterna tätt om Toyotas intåg i WRC, först Tommi Mäkinens ”hembygge” i Rally Finland och nu den som BloggToyotaIsolde Holderreid körde som förbil i ADAC Rallye Deutschland med ”sportbilen” som är grunden i CS-R3-versionen. Parallellt med detta körs även en WRC-prototyp baserad på Yarisen i lokala tävlingar i Sydafrika. Nu är kanske just Holderreids bil den som är längst från WRC med enbart bakhjulsdrift. Men bilen gillades av åskådarna förklarade en i det tyska Toyota-teamet och lovade.
Vi kan se framemot att få se många CS-R3:or i europeiska rallyn framöver…

*
Mycket jag inte fattar, det har väl lyst igenom i den här bloggen åtskilliga gånger. Här i landet finns två populära rallycuper som vad gäller antalet deltagare får Rally-SM att framstå lite som ”kusinen från landet”, Sydsvenska Rallycupen och så Svenska Rallycupen. Den förstnämnde attraherar så klart mest förare från de sydligare nejderna medan Svenska Rallycupen helt naturligt har fler deltagare från Mellansverige. Premiären för SRC samkörde man med SSRC i South Swedish Rally i slutet av maj och i min värld gjordes detta för att locka förare från varandra, allt i syfte att utöka antalet deltagare i bådas deltävlingar framöver. Har jag nu inte helt missuppfattat saken, kan någon då förklara varför SSRC kör Vimmerby i helgen samtidigt som SRC har Väst-rallyt i Trollhättan? Om man nu etablerat en form av samarbete cuperna emellan så menar jag att det vore självklart att man inte lägger deltävlingar som kolliderar, har jag helt fel eller?

*
Vimmerby och Emil-Trofén har runt hundratrettio anmälda medan ”Trolhättarna” kan räkna in betydligt fler, runt hundraåttio ekipage kör Väst-Rallyt. Då hör det till saken att både Suzuki 1300 Cup och VOC Mekonomen Rallys ”Sommar-Serie” valt Vimmerby som arena. Nöjer mig med att tippa Vimmerby, nog så svårt.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson WRC-Ford
3. Daniel Johansson WRC-Mitsubishi
4. Lars Stugemo R5-Fiesta
5. Urban Stacke Mitsubishi
Allt utom ny Stoffe-seger vore sensation i mina ögon. Vad säger du Åke, sätter du emot?
2WD.
1. Pierre Fransson Golf
2. Mattis Olsson Toyota
3. David Bellborg Golf
4. Christopher Zeijlon Volvo
5. Mats Lundholm Mercedes
Tror att Pierres Golf blir svårslagen på hemmaplan och är det någon som kan ändra på detta är det en gul Toyota...

*
PG Andersson var besviken när det inte blev någon start i Rallycross-VM i Höljes. Nu lär han vara betydligt gladare då det igår blev klart att han kör en av två bilar i Hedströms Motorsport vid SM-finalen på Solvalla nästa helg. BloggPGHan gör detta tillsammans med Peter Hedström själv, som hoppar in i SM-finalen när Linus Westman tvingats backa ur.
– Synd att Linus måste avstå, han har kämpat hårt med sponsorbiten för att komma till start på Solvalla, berättar Peter Hedström.
Linus siktar nu i stället på något inhopp i VM-tävling mot slutet av säsongen.
PG Andersson är såklart rejält körsugen, då han inte kört sedan Knutstorp i våras.
Jag har rejäl racing-abstinens, det gick ju riktigt bra sist Peter och jag körde tillsammans och det ska bli riktigt kul att köra i teamet igen, säger PG Andersson.
Senast det begav sig var 2012, då körde PG för Hedströms Motorsport i EM på Höljes Motorstadion. Både Peter och PG tog sig till A-final, som PG tyvärr fick bryta med drivaxelproblem, medan Peter bärgade andraplatsen. Men det är inte bara Solvalla som väntar för PG han kör även VM-tävlingen i Tyskland tillsammans med Peter och gör då utlandsdebut i Rallycross.

*
Är du motorsportnostalgiker och skulle vilja komplettera biblioteket med en komplett samling av ”bibeln” från åren 1964-83? Gäller alltså Motoråret och då vet jag en som vill sälja sin samling av den legendariska boken. Intresserade kan höra av sig så förmedlar jag gärna kontakt med säljaren.

*
Idag har jag haft semester och vad gör man i slutet av augusti med en semesterdag? Enkelt lägger några timmar på att att sätta ut avlysningsskyltar inför TV-Svängen den 13 september.BloggBertil Jag och den ”WRC-segrande koncernrepresentanten” ( han kör KIA…) Bertil la några timmar i skogarna sydost om Hörby för att följa Länsstyrelsens krav på skyltning på de aktuella specialsträckorna. Det vi båda kunde konstatera var att ”våra”tre sträckor var riktigt bra. Den torra sommaren har verkligen hjälpt till att göra vägarna hårda och fina och nu är det bara att hoppas att det inte blir ”daaregn” den närmaste tiden…

*
En annan sak som vi noterade var några stora stenar vid sidan av vägen. Stenar som bar tydliga spår av att tidigare ha använts som underlag för rallykörning. Märk väl att, vi snackar sten som ligger mellan 50-80 centimeter från vägkanten. I efterhand beskrivs de dock istället som, ”vi körde för f-n mitt på vägen när vi åkte punka, dj-la sträcka”, när det i verkligheten handlade om att man genade långt, långt utanför vägen. Frågan är vad man gör åt detta problem och jag ställde frågan till min teamkompis VOC:aren Ola Wingren inför avfärden till Vimmerby. Hans svar var nog ganska likt oavsett vilken ”fortåkare” jag än valt.
– Du måste gena annars hinner du inte med ibland går det bra och ibland åt h-e, så enkelt är det!
Trevlig helg!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *