Victor och ”Jocke” jagar skånska SM-medaljer, BRC firar 20 år, WRC-Citroén till Rally Roskilde och med Tom K. till månen tur och retur!
Någon timma före att anmälan stänger definitivt till SM-finalen ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge” finns 63 anmälda till SM-klasserna plus sju i supportklassen ”R1” (GruppE-VOC-GruppF). Förstår om det trots allt råder lite besvikelse över att inte fler anmält sig hos hos eldsjälarna i Olofströms MK/Asarums MS efter allt jobb man lagt ner. Inte bara jobb för att skapa en bra final, utan Björn Borgqvist & Co har även haft som målsättning att sätta lite guldkant på densamma. Samtidigt är detta alltid en risk arrangör av finaler riskerar att möta, att förare som är borta från medaljer avstår och lägger pengar på annat än bara köra ”för att det är kul”. Det har också höjts röster för att förändra reglerna så att det blir antingen obligatoriskt att köra finalen om man ska kunna hämtat ut SM-medalj eller att dela ut dubbla poäng i sista tävlingen. Vet inte riktigt vilket jag föredrar av de två alternativen eller om jag ens föredrar något…
Ur skånsk synvinkel är det intresset kring Joachim Grahn/Rickard Nilssons chans på allra första SM-guldet plus möjligheten för Victor Hansen/Victor Johansson att knipa medalj. ”The two Victors” har två möjligheter att få medalj, dels i Otrimmat ihop med ”di store pågarna” eller så i Junior-delen. Inför finalen ligger man fyra bland juniorerna och femma i Otrimmat. Ett litet trumfkort har Hörby-föraren kvar, han har ännu inte använt sina ”Joker”. Med bara 23 poäng upp till junior-ledaren Hampus Jakobsson lever medaljchansen i allra högsta grad.
I än högre grad gör den även detta för ”Jocke” och Rickard i WRC-Fiestan. För deras del räcker det att få Fiestan på rull nerför startbryggan så är guldet hamn tack vare de tio extra bonuspoängen som delas ut i finalen. Jocke berättar.
– Detta är helt klart min bästa SM-säsong hittills. När vi åkt SM tidigare så har vi alltid haft en massa strul, det har vart allt från brand till de konstigaste felen man kan tänka sig. Så det kommer kännas så jäkla bra och en lättnad när guldet blir klart.
Simishamns-föraren hyser dock stor och nyttig respekt för sträckorna i det västra hörnet av Blekinge.
– Alltid jättefina vägar i Blekinge, men vi har skrotat två bilar tidigare på vägarna där nere, därför kanske inte mina favoritvägar direkt!
Just den respekt som Jocke känner inför uppgiften nästa helg är något som hela SM-fältet också bör känna. Helt klart är sträckorna då av helt annat slag än vad många från Blekinge tidigare oerfarna SM-åkare mött. gott råd från en som kört här många gånger, gena inte eller prova något annat skit som jag gjorde med Kadetten på ”Stengrepen”, det kostar…
*
2020 firar Bilsport Rallycup 20 år och detta till stor del tack vare ett uppoffrande engagemang från ”General Rooth” med Roger i förnamn. Nu börjar planerna ta form för jubileumsåret och där det precis som i år blir skånsk premiär med Trelleborgs MK och ”Anderslövsrallyt”. Den 4 april blir det rally på Söderslätt och sedan följer:
11 juli Semesterturen/S:a Sunnerbo MK.
29 aug. Emiltrofén/Vimmerby MS.
31 okt. Novemberskölden/Nässjö MK.
Som synes finns luckor i kalendern och nu väntar Rooth på att få in intresseanmälningar från fler BRC-sugna klubbar.
*
I helgen är det DM5 med Rally Roskilde och hit kommer Esben Hegelund nyladdad. Detta form av en Citroên DS 3 WRC, tävlingens häftigaste bil. Ingen helt ny erfarenhet för Esben som tidigare kört R5-Skoda men 2015 provade en Fiesta WRC i tre tävlingar på hemmaplan. Med bilbytet klassas Esben också som favorit till seger även om där finns ytterligare en WRC-bil det 83 bilar stora startfältet. Den andra, en Fiesta WRC körs av norrmannen Rune Danneborg.
Annars är det Skoda-trion med bröderna Poulsen, Kristian och Roland plus regerande men i år segerlöse mästaren Ib Kragh som är ”andrahands favoriter”. Kristian med visst övertag som jagar femte raka segern medan Roland och Ib alltså vill ta sin första. I helgen som gick värmde Kraghs ständige kartläsare Ditte Kammersgaard upp genom att sköta notblocket i SMK Hörbys Peter Blomquists Mitsubishi som föråkare i TV-Svängen.
*
Igår hade jag förmånen att vara gäst hos Tom Kristensson när han samlat samarbetspartners och lite annat löst folk som jag till exempel. Syftet var att ge en tillbakablick på året i Junior-WRC som han nu leder inför kommande final i Wales. Men Tom berättade även lite om sina tankar efter Wales. Han hymlade inte om att drömmen är att vinna VM-titeln och därefter ta den R5-Fiesta som är första pris till sju deltävlingar i WRC2 till 2020.
– Men det är ett extremt stort steg för mig, men jag har en plan för hur det skulle kunna bli verklighet, förklarade Tom.
Mer kom egentligen inte över hans läppar, mer än att han efter finalen tänker presentera en helt ny affärsidé för att se till att steget blir verklighet. Nu drömmer Tom inte enbart om detta utan är fullt medveten om att han trots ledning inför finalen, ändå kan missa guldet. Detta tack vare det nästan dj-ulska poängsystemet med dubbla poäng i sista tävlingen.
– Skulle jag inte vinna är planen att försöka få till ytterligare ett år i J-WRC, menade Tom.
– Glöm inte att detta var planen från början. I år skulle vi skaffa oss rutin och erfarenhet först 2020 var det dags att kämpa om VM-segern…
Vid sidan av sina planer drog Tom även delar av sin föreläsning ”My way” där han berättade lite om förvandlingen från 136 kilo ”Volvo-raggare” till 86 kilo lätt ”fabriksförare”. Jag har skrivit det tidigare, självklart är jag imponerad av Toms kompetens som rallyförare, men ännu mer imponerad är jag över 28-åringens livsresa. Kan bäst beskrivas som månen tur och retur!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson