Victor laddar om med Citroén-värsting, ny dansk rallyklass, WRC-Mikko kör Subaru och när Mazda nämndes med respekt!
Ett riktigt skrällbilbyte svarar årets stora utropstecken i SM-klassen Trimmat 2WD, Victor Henriksson för. Han och co-driverJoel Ardell inledde säsongen med att vara helt överlägsen i klassen med sin vassa Toyota Corolla. Två raka segrar blev det men på slutet gick det sämre och stockholmaren avslutade med tre raka ”nollor”. Nu är han revanschsugen till ”max” om man får säga och har varit i Frankrike och plockat hem en helt ny Citroén DS3 Max.
– Självklart hade det suttit fint med en R5 bil i Trimmat 4WD, men det är ett väldigt stort steg från 2WD till 4WD ekonomiskt, och den budgeten fanns tyvärr inte, berättar Victor.
– Det ska bli jäkligt roligt att få köra även nästa år i trimmat 2WD den kanske tuffaste klassen med många duktiga förare med högt tempo. Jag ska absolut ta revansch nästa år efter den bedrövliga avslutningen i år med tekniska problem samt avåkningen.
Det som skiljer mellan DS3 R3 och DS3 Max som Victor kommer att köra är förutom små uppdateringar framförallt motor och transmission. Med nya kolvar,stakar,insug plus andra motoruppdateringar har effekten höjts från 210hk till 238hk och även vridmomentet är imponerande från 350nm till 430nm.
– Citroen är mycket nöjda med den nya motorn och även Kris Meeke som har testat mycket är imponerad av bilens prestanda, avslöjar Victor och fortsätter.
– Nu gäller det att få till en bra setup på fjädring och stötdämpare till dom svenska vägarna så kommer det bli hur roligt som helst.
Detta är tycker jag en fantastiskt rolig nyhet att få skriva om, att en ung svensk förare vågar satsa på en internationellt klassad rallybil och som ”vågar vägra 940” i vårt Volvo-älskande rallyland. Nu önskar jag Victor och Joel lycka till i Rally-SM 2015!
*
Skrev i går lite om de nya klasserna ”Grupp G” som lite enkelt kan sammanfattas som ”att ge fler gamla bilar vinstchans i rallyskogen”, en utveckling som jag själv är lite skeptisk emot. Det riktiga måste i mina ögon vara att få in fler nya bilar i sporten och inte ännu fler gamla. I Danmark tänker man inte som vi och där ser också vagnparken delvis helt annorlunda ut, framförallt tävlas det mycket mer med moderna bilar på andra sidan Öresund. I går bestämde man också att dra igång en helt ny rallyklass, ”MRC Micro Rally Cup”. Klassen är garanterad att finnas i minst fem år och redan nu har där börjat byggas bilar för att vara klara till säsongstarten. Den överordnade idén är att en färdig bil ska hamna under 100 000 danska kronor och bilarna är vad danskarna kallar, moderna ”mikrobiler” med en motorstorlek på max 1250 kubik och 75 hästkrafter. Säkerheten ska man inte pruta på, däremot blir möjligheterna att modifiera bilarna högst begränsade. Vill du läsa mer om den nya klassen så gå in på www.microrallycup.dk
Med rejäla prispengar och stor möjlighet att hitta intresserade bilföretag som sponsorer ser jag absolut ingen orsak till att detta inte skulle bli succé även i Sverige. Har själv spånat lite på en ”Dacia-Cup” med ett reglemente i släktskap med VOC Mekonomen Rally eller som hos danskarnas ”mikrobiler”. Har svårt att se dom Daciahandlare som inte skulle vara sugna att sätta en mer sportig och ungdomlig profil på det rumänska lågprismärket.
*
Så skingrades dimmorna med Mikko Hirvonen poserande i en Subaruoverall. I helgen agerar han föråkare i den sextonde upplagan av det italienska ”Prealpi Master Show” som körs i nordöstra delarna av landet. En rejäl show om man säger med 162 anmälda och där Juha Kankkunen är mest namnkunnig vid sidan av hemmahoppet Alessandro Bettega. Finnen kör en WRC Citroen Xsara medan Bettega kör sin vanliga Super 2000-Peugeot.
*
Fick en ny bild på Prodrives nya CRC Golf som Chris Atkinson körde till seger i kinesiska mästerskapets final i förra veckan. Visst har de gamla Subaruteknikerna lyckats få till en häftig rallybil även av Golfen?
*
I slutet av åttiotalet var Mazda ett märke som nämndes med stor respekt i rallykretsar. När Torbjörn Edling körde Rally-SM med Mazda 323 var det ofta lätt att tippa totalsegrare. I VM var det Timo Salonen, Hannu Mikkola och inte minst Ingvar Carlsson i par med Per Carlsson som körde de blå/vita Mazda Team Europe-bilarna. Men sedan hände något, Mazda försvann från rallyscenen och precis som Toyota glömde man sina bilsportrötter och nya målgruppen blev istället sexiga, ”gubbar i hatt eller bästa fall keps”.
Men nu kanske det blir ändring på detta och i Andros Throphy körs flera vråltrimmade Mazda 2 anmälda av Mazda France. Bilen på bilden körs av Matthiev Vaxiviere och han verkar ha respekt för sitt tävlingsredskap om man får tro honom på Twitter.
– I will drive this week in this beast!
*
En av Sydsveriges mest framträdande Mazdaåkare var min klubbkompis Bengt-Göran Bergström. När han en decemberkväll, (kan det ha varit 1992?) ringde till mig och frågade om jag var intresserad att se hans nya bil var mitt svar inte svårt att gissa. Då hade Be-Ge i par med Tommy Brink kört i ett par år med första generationen Mazda 323 så vad för nya bil det handlade om hade jag svårt att förutse, men kanske en nyare Mazda? Hemma i Eslöv öppnade Be-Ge garageporten och med hjälp av Brink rullades nyförvärvet ut. Okej, ”ny rallybil” handlade det verkligen inte om, istället en av Ingvar Carlsson kraftigt rullad fabriksbil i den australiensiska VM-tävlingen. Belgarna där teamet hörde hemma, bedömde att karossbyte var nödvändigt och det var man inte intresserad av att göra. Istället såldes ”vraket” till Be-Ge som på någon månad förvandlade Mazdan till en bil som i det allra mesta var en exakt kopia av fabriksbilarna. Kanske inte helt exakt förstås, de som begriper sig på sådant här menade att Eslövs-Mazdan var mycket mer välbyggd än det som levererades från Belgien.
Bilen hamnade sedan i händerna på Mats Jonsson när han och Be-Ge bytte bil och han tog över Mats Toyota. Detta sedan han fått kicken från Toyota och istället fick en plats i Team Kinnarp. Där var Toyota definitivt inget märke som Sven Thufvesson, teamchefen gillade. Men det är en helt annan historia…
*
Har varit lite tunt med Opel-Spotting ett tag så för att sprida lite glädje och trimma upp Opel-feelingen kommer här bild på SMK Hörbys Peter Strid i hans äkta Opel Manta 400. Tror att jag tog bilden i South Swedish Rally, kan det bli häftigare?