Victor J. ”Årets Co-driver” 2021, oklart om Østbergs 2022, C-More puttar undan SVT:s succétrio i rallystudion, Adielsson stöttar VEC och isen knakar…

Idag hoppas jag men lovar inget, att jag kan leverera en Motorbloggen som inte upprör lika mycket som tidigare i veckan. Helt klart är däck på vinterväglag ett mycket känsligt ämne vilket jag självklart borde ha lärt mig efter tidigare år, men så är det att bli gammal minnet sviktar…

*

Börjar med att gratulera Victor Johansson Ryds MK till att av juryn i Katrineholms MK utsetts som 13:e stipendiaten ur Thomas Carlssons Minnesfond. Känns som att det är lite av SMK Hörbys år även när det gäller kartläsare, först fick Julia Thulin ta emot stipendiet från Svenska Rallyförarklubben och nu Victor som vi i klubben upplever som ”nästan Hörby-kartis” då han skött notläsandet väldigt framgångsrikt dessutom, åt SMK Hörbys talang Victor Hansen under de senaste tre säsongerna.

Foto: Tommy Svensson

Nu bor visserligen ”Årets Codriver” i Småland och har licensen i Ryds Mk dessutom uppväxt vid en klassisk SSR-sträcka, något som skapade intresse trots att ingen i familjen tidigare hade aktiv bilsportbakgrund. 2014 började karriären som ”Co-driver” men först 2017 i par med Christian Gustavsson tog den riktig fart. Årets därpå satt han i William Binbachs Suzuki vilket resulterade i flera segrar. Den stora boosten komdock 2019 när han får ett samtal och sedan tar plats hos Victor Hansen, full SM-säsong, några utlandsstarter  innebar trea i JSM Otrimmat. I slutet av 2019 gick ”The two Victors” in i Team Nybe men där pandemin sedan satte krokben för 2020.  Resultatet blev några få tävlingar i ett avskalat Rally-SM med dubbla SM-brons som resultat.

Foto: Lollo

I år blev det ett snäpp upp med dubbla silver men även tunga milstolpen första,2WD-segrare i ”hemmatävlingen” TV-Svängen sedan mitten av 80-talet.

Det här var en klart trevlig överraskning, vad glad jag blir, hälsar Victor som just avslutat ett innebandypass när han får beskedet.  

  Inget man räknat med, grymt kul och hedrande!

Kul också att han i fjol fick samma utmärkelse av Svenska Rallyförarklubben som Julia fick ta emot i år. Victor är inte heller sen att lyfta fram Team Nybes del i framgången.

En massa bra förutsättningar och rutin från de andra, många kloka rallyrävar som delger sin kunskap, och en härlig gemenskap såklart!

2022 blir dock utan plats i Team Nybes tält och bilen Ford Fiesta Rally4:an är återlämnad, dessutom helt utan dramatik då planen är att nu stå på egna ben. Att de båda fått smak på utlandstävlande är ingen hemlighet och hittills har sju sådana rallyn avverkats. Senast var det tjeckiska Rally Bohemia som fick besök och dessförinnan har duon kört i både Tyskland och Litauen.

Foto: Henric Åkeson

Än vill man inte släppa hur 2022 ska se ut, men lite hemlighetsfullt förklarar ”TC-stipendiaten”. 

Kanske flera utlandstävlingar, kanske en annan tävlingsbil, vi har inte presenterat vår plan och satsning för 2022, men följ oss så kommer information!

Både SMK Hörby och Motorbloggen gratulerar til en ytterst välförtjänt mottagare av Thomas Carlsson Minnesfond.

*

Att Mads Østberg under året delvis upplevde stor frustration under sina försök att försvara WRC2-titeln från 2020 hade han svårt att dölja. Var det inte oturliga punkteringar så var det tekniken i hans och Torstein Eriksens C3 Rally2 som satte stopp.

Foto: Citroën Hungary

En seger (Kroatien) och tre andra platser stod sig slätt mot Andreas Mikkelsens tre triumfer och två andra platser. Nu blev det VM-silver för Mads och än har han inte presenterat om han gör ett nytt försök att ta över WRC2-tronen till nästa år eller om det är högre mål i siktet. I en intervju med chilenska MotorBox förklarar Mads att det kan bli bilbyte även om han blir kvar i WRC2, men också att han fortsatt vill tillbaka in i WRC. Det som ger honom hopp om WRC är att alla tre teamen förklarat sig ha minst fyra bilar tillgängliga andra halvan av nästa år. Bilar som då kan gå att hyra för hugade förare och där då Mads kan vara en men att det skulle bli redan till premiären i Monte verkar osannolikt.

Foto: Citroën racing

När han därför lovar att han kommer till start där, ligger trots allt en Rally2-bil närmast till hands. Kanske är han den förare som M-Sport och Richard Millener längtar efter och som ”kan göra Rally2 Fiesta full rättvisa”?

-För tillfället skulle jag säga att det ser svårt ut att tävla med Rally1-bil, precis som för många andra. Självklart kommer vi att försöka stanna kvar i WRC 2 om vi kan hitta en bra möjlighet att förbli konkurrenskraftiga och vinna rallyn, det är mitt mål just nu, konstaterade Mads till MotorBox.

Vi tittar också på andra alternativ, inte bara Citroën och hoppas få lite nyheter under de kommande veckorna!

Även Andreas Mikkelsen brinner för Rally1 men är så pass verklighetsförankrad att han har WRC2 och fortsatt samarbete med Skoda/Toksport som grund. Här ska han ihop med britten Chris Ingram utgöra ”första uppställningen”. I år var det Marco Bulacia Wilkinson som hade Ingrams plats och även han kan tänka sig att fortsätta med Toksport, men förklarar också att där finns fler dörrar öppna för årets WRC2-fyra. 

*

Lite av en chock för mig att SVT blir av med rättigheterna att sända WRC från och med 2023. Istället är det jätten”Glufsglufs” eller C-More som tar över detta andningshål för oss som gillar rally. Inte bara WRC ska sändas på betalkanalen utan även World RX och ERC dessutom samsändas med Finland. Förutom att redan i dag sända massor av fotboll, hockey och handboll tar man nu även över motorsporten från SVT och som ni säkert redan räknat ut, ingår inte C-More i mitt tv-utbud. Jag har inte heller några direkta planer på att skaffa det så, tro f-n att man blir sur.

Foto: SVT

Att man ska göra bättre sändningar än de som Jonas Kruse, Maria Wallberg och Johan Ejeborg står för idag är högst tvivelaktigt. Själva sändningarna från tävlingarna svarar fortsatt WRC för vad jag förstår, så det är i studion man kommer att märka skillnaden. Nu kanske pengapåsen hos C-More är så stinn att man lyckas locka över trion, annars har jag svårt att tro på ännu bättre bevakning hur mycket än C-More-ansvariga smörar på. På sociala medier har inte heller reaktionerna låtit vänta på sig och om jag säger att det för tillfället står 10-0 till SVT så överdriver jag inte. 

Motorsport har historiskt en väldigt stark position i både Sverige och Finland, mycket tack vare Rally- och Rallycross-mästerskapen. Det här är rättigheter som genom åren haft både svenskar och finländare som slagits om titeln. I Rallycross-mästerskapen har vi flera svenskar i toppen och i Rally-mästerskapen tävlar stortalangen Oliver Solberg som spås en lysande framtid, säger Johan Cederqvist, chef för C Mores kanaler och rättigheter.

*

Med hjälp av Mattias Adielsson laddar Volvo Euro Cup om för 2022 och där C-förarna får en extra morot att tävla om.

FOTO: Tommy Svensson

Klassvinnaren efter 2022 får då en hel dags test ihop med årets SM-tvåa där både förare och co-driver får stifta bekantskap hur det går till i något högre sammanhang än VEC.

Min reflektion när jag träffade alla tävlande vid priscermonin var att där fanns en väldigt fin gemenskap i gruppen vilket underlättar för de som vill tävla utomlands, förklarar Adielsson sitt nya engagemang.

Gick ändå hyggligt, nämnde inget om vinterdäck men vågar man kommentera ett faktum som är närmast viralt på sociala medier? Alltså detta med alla elbilar som inte verkar klara av en vanlig svensk vinter utan får bärgas till höger och vänster. Bäst att låta bli då jag redan känner isen knaka…

*
Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *