Vetlanda lockar med tävlande i 20 klasser, Kullings ”VM” är som vanligt, Säffle kör final i ”Fyrkövern”, intressanta rallyfrågor på Bilsportkonferens, eldsläckare dilemma och även Volvo kan få en ”Gilla”…

Någon bil kom extra när ”Rally Vetlanda” förlängde sin anmälan utan extra avgift och inför lördagens uppgörelse finns nu 128 startande. Bilsport Rallycup känns som magneten i sammanhanget och där Rally RM Historic och Rallyklassikerna får spela andra fiol.

46 ekipage med Appendix K-bilar och således 82 ”vanliga rallybilar” som ger i väg från Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn så tidigt som klockan 09.00. Sex onotade sträckor på totalt 42 kilometer väntar och som vanligt när klassiker är inblandade, en uppsjö av klasser totalt 20 olika. Tråkigt nog verkar inte vädergudarna vara på Vetlanda RRC:s sida och för lördagen förutspås höstrusk med bitvis kraftigt regn med frisk bris upp till nio sekundmeter. 

*

Kullings Conny Hansson som ofta ger blygsamhet ett ansikte hävdar att klubben inte gör någonting speciellt och ändå är det ”lapp på luckan” redan någon dag efter att inbjudan till 17:e upplagan av ”Vedums Mästerskapet” publicerades. Nu tror jag inte för en sekund att ”VM” är det sedan 1993 ”självspelande piano” som Conny vill påstå, utan bakom tävlingen finns klubbens starka funktionärer. Ändå fortsätter Conny att vara blygsam på min fråga om lite information.

Foto: Tommy Svensson

Frågan är vad som finns att lämna information om, det är ju precis samma som nästan alltid. Det enda som är nytt är programmet som i år är tryckt på tryckeri, därför betydligt mer kostsamt än vårt tidigare kopierade…

Årets upplaga har lockat strax över 80 startande och första start är klockan 10.30 på söndag från Laskegården i Vedum. Därefter kör man de två sträckorna i följd innan det är service på Södra Torget och därefter ”same procedure” innan årets VM-segrare står klar. Prisutdelning sker sedan när alla kommit i mål, vilket innebär en fullproppad Laskegård. Conny beskriver sträckorna. 

SS 1 är precis i utkanten av Vedum och här finns parkering för publiken precis vid starten. Utmärkta åskådarställen hittas efter 100 meters promenad.

SS 2 har ett flertal alldeles utmärka P-platser och den mot slutet av sträckan har dessutom servering. Avgiften på alla publikparkeringar är 50 kronor så ta med jämna kontanter!

Kullings MS tänker även på publik på SS2 med funktionshinder och uppmanar till att prata med vakter så hjälper de till. På SS1 svarar Conny själv för assistans.

Ni med funktionsnedsättning, hör av er i tid för mer info via 0706543860. 

Program för 100 kronor säljes från och med lördag på BK-Hallen, Laskegården och grannar i Vedum C. 

Ta med kontanter för snabbare och enklare hantering, hälsar Conny som avslutar med en uppmaning till söndagens  publik.

Ingen parkering på vägarna då markägarna gör höstfint och  med sina bamsemaskiner måste de kunna komma fram. Finns dessutom ingen som helst anledning med våra utmärkta P-platser. Som vanligt, respektera marker vi lånar och ta med er tillbaka det ni bar med er ut på rallyt. Samt inte minst respektera våra funktionärer! 

*

17 mil rakt norrut från Vedum finns Säffle där Säffle MC dagen före (4 oktober) firar sina 50 aktiva år med ”AP-Rundan”. Fyra sträckor utgör basen för finalen i ”Fyrklöverns Sprintcup ” där arrangören ligger endast två poäng efter Dals MK i klubbkampen.

Ett 70-tal förare är anmälda trots att vi satte en gräns på 60 ekipage ville inte gallra utan istället försöka se till att alla som anmält sig i tid , ska få uppleva våra fina sträckor, förklarar tävlingsledare Fredrik Erixon som fortsätter.

Flertalet meriterade förare är anmälda i samtliga klasser, riktigt kul att Appendix K är en sådan stor klass med nästan 20 deltagare med allt från Saab-tvåtakt till modernare Opel Kadett GSI.

Sträckor ligger runt Kila och Nysäter där även HQ finns beläget och från detta utgår bilarna klockan 11.00.

Fina lättillgängliga publikplatser finns på specialsträckorna. Program kommer att börja säljas på fredag 07:00 på Gulf i Säffle, AP Däckservice i Värmlandsbro, AP Däckcenter Åmål och vid Huvudstarten på lördag morgon, hälsar Erixon.

50-årsfirandet fortsätter med MotorcaféMedborgarhuset i Säffle den 9 oktober med start 15.00.

*

I Upplands Väsby helgen 18-19 oktober är det ”Bilsportkonferens 2025” där distriktens SGA-utsedda samlas för att diskutera olika saker i respektive sportgren. Av förklarliga skäl kollade jag främst på agendan för rally och hittade två intressant saker som ska diskuteras, först ”Ungdomsförare som föråkare”. Första tanken från mig var  att man som ”Ungdom” saknar den erfarenhet som man som arrangör gärna vill se i en ”Funktionärsbil”. Nästa tanke är då att i högerstolen sitter ”handledaren” som säkerligen i många fall, är en person med tidigare erfarenheter från sporten. Med andra ord är det något att hänga upp sig på åldern på föraren, det viktigaste kan jag tycka måste ändå vara att kartläsaren har väldokumenterad erfarenhet från rally. Efter fikan på lördag kommer där flera punkter där man gärna skulle ha vela vara ”flugan på väggen” och kunnat lyssna. Ämnena är ”Säkerhet & säkerhetsgruppen, Chickaner (fartdämpare), Medelhastighet på SS, Varningar, Gamar till huliganer, Åbergs ”nya” noter, Surfplatta som trippmätare” och som egen punkt, ”Regelförslag (efter händelser i SM)”. Det sistnämnda är man så klart nyfiken på med mystiska, ”efter händelser i SM” blir spännande att se vilka dessa händelser är?

Foto: Tommy Svensson

Även ”Gamar till huliganer” är exakt så luddigt skrivet att det väcker nyfikenhet hos mig och säkerligen många andra…   

*

Hänger på lite med en fråga/undran som dök upp vid onsdagens träff med ”likasinnade”, alltså ett gäng halvgamla gubbar med rally som gemensam nämnare. Frågan som ställdes utan att få något svar var. 

En tävlande som stannar på till exempel första sträckan för att bistå en medtävlare vars bil fattat eld och då skickar ut sina eldsläckare. Får den hjälpsamme fortsätta att tävla trots att bilen efter detta saknar reglementsenlig utrustning (eldsläckare)?

Någon regelkunnig som vet svaret?

*

I mitt flöde dök idag denna bild upp och den förtjänar  verkligen uppmärksamhet. I den vita Volvo Amazon 122S finns Sylvia Österberg/Siv Sabel och tävlingen är  Akropolisrallyt 1965.

Lägg märke till att inte enbart Opel får mig att trycka på ”Gilla-knappen”, även en Amazon kan få samma uppmärksamhet. Detta är också ett bra exempel på det som en gång fick mig att falla för rally som sport. Handen på hjärtat, vad har en Toyota Yaris eller Hyundai Rally1 att matcha detta med?   

2 svar på “Vetlanda lockar med tävlande i 20 klasser, Kullings ”VM” är som vanligt, Säffle kör final i ”Fyrkövern”, intressanta rallyfrågor på Bilsportkonferens, eldsläckare dilemma och även Volvo kan få en ”Gilla”…

  1. Hej Tommy jag läser din blogg varje dag o du är fantastisk o leverera bra information om rally som gammal rally åkare så vill man inte släppa det helt. en sak som jag har reagerat på när man tittar på rally filmer på youtube är att föråkarna laddar som svin dom både åker av och rullar. är inte tanken att dom ska kolla säkerheten och att allt är ok o inte tävlings åka.

Lämna ett svar till Tommy Svensson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *