Vem vinner i Värmland?, Tom K. besökte familjen Solberg, GNM siktar högt, tråkigt att Team Nybe kommer så långt bak, Colins ännu hårigare på sommaren, Milles mål är seger, Victor H. menar att det blir snabbt, Tänak/Suninen värmer upp på hemmaplan, Lia Block ansluter till Extreme E och till nästa år vill jag ha ny datum…

Under de senaste dagarna har jag fått många frågor kring ”ERC BAUHAUS Rally of Scandinavia” och speciellt en tror sig folk att jag kan besvara.

Vem vinner i Värmland?

Foto: Christian Gustavsson

Som vanligt helt omöjligt att svara på men med tanke på hur Oliver Solberg/Elliot Edmondson hanterat året hittills och dominerat WRC2, ligger de så klart bra till för seger. Nu är det dock inte  Skoda från Toksport WRT som Oliver kör utan familjens egen Polo R5 om än med understöd av WRC2-teamet. På pappret måste även Mads Østberg/Patrik Barth ligga bra till med sin MRF-skodda Citroën C3 Rally2. Även om Mads inte har någon större erfarenhet av Värmland på sommaren så har Barth desto mer och att paret som ligger trea i EM-tabellen skulle missa pallen, känns osannolikt.

Foto: Team Nybe

I går på test fick även Nybe-kartisen Maja Bengtsson en åktur med norrmannen. Nu blir det lite lättare att ”push” sin egen chaufför Jonas Åkesson i ”militär-Skodan”, bara för blekingen att ligga på samma tempo så blir det toppstrid…

Foto: Paddon Motorsport

Leder gör nyzeeländaren Hayden Paddon/John Kennard och som efter test utryckt sin belåtenhet med svenskt grus. Med många WRC-starter ryggen blir så klart Hyundai i20 Rally 2 med #1 ett jagat byte. Nu tror jag att ”The Kiwi” är så pass kall och rutinerad att han inte tänker jaga livet ur sig för seger. Istället satsar han på jämnhet vilket så här långt gett resultatraden 1-2-2-2 och 30 poängs försprång till Lettländaren Martins Sesks. Även om Paddon har en dålig dag så lär han inte bli sämre än typ fyra-femma och då få med sig ”good points” inför nästa tävling som är i Italien och Rom. Sesks i sin tur har två raka segrar, förutom på hemmaplan vann MRF/Skoda-åkaren även i Polen och står på 83 poäng medan Østberg har 69 poäng.  Utan att gå saker förväg känns det som det är den här trion som ska fördela EM-medaljerna mellan sig då det efter Sverige bara återstår tre tävlingar, alla på asfalt. För att fyran, regerande mästaren Efren Llarena med Skoda ska kunna blanda sig i krävs först två fullpoängare (seger plus fem bonuspoäng) samtidigt som Paddon ska nolla. Om så skulle bli fallet är han ändå tre poäng efter ledaren…

*

Fortsatt är Tom Kristensson bästa svensk i tabellen men som bekant har ”Smiling Tom” pausat sitt ERC-år. Dock var Tom på plats som coach för en ung polack i Lettland och så klart finns han även i Värmland. I går var han och tyska rallyprofilen Reiner Kuhn på plats när familjen Solberg gjorde sista finliret inför morgondagens ”SD-start”.

Foto: privat

*

Enda svenskar i Värmland med tidigare poäng i tyngsta klassen ”ERC” är Dennis Rådström/Johan Johansson som sitter i en av skånska GN Motorsports två Ford Fiesta Rally2. Den andra körs av suveränen i ERC3, britten Jon Armstrong som efter fyra raka segrar byter ut Fiesta Rally 3 mot en vassare skånsk Rally2. Vid sin sida har han för första gången GNM:s ordinarie teamkoordinator från SMK Hörby, Julia Thulin. Även om det är premiär för dom i samma bil känner paret varandra sedan tidigare.

Foto: Tommy Svensso

Vi träffades när vi båda i fjol tävlade i Junior-WRC där han blev tvåa när jag och Robert Virves vann. Efter detta har vi hållit kontakt och nu blir det för mig att återigen läsa noter på engelska något jag egentligen gillar bättre än på svenska, berättar Julia.

Att det är både spänning och förväntan hos Julia är hon tydlig med och speciellt är hon sugen på att få komma till ”Colins Crest”.

Har faktiskt aldrig ens varit där som åskådare och att nu äntligen få möjlighet att komma dit som tävlande, är oerhört häftigt!

Foto: Tommy Svensso

Fram till i måndags var Julia ”teamkoordinator” i Åhuskärr men den rollen har hon nu lämnat för helgen. 

Nu har min ersättare från Köpenhamn, Ditte Kammersgaard tagit över ansvaret, det skulle aldrig funka med både koordinatorjobbet och tävlandet med Armstrong  i skallen samtidigt, menar Julia.

Foto: Tommy Svensson

Av förklarliga skäl har det varit fullt upp i ”Kärret” där ingenjör Staffan Anderson med hjälp av ordinarie  mekaniker Oliver Gren samtidigt för den här tävlingen inhyrda australiensaren Alex Heywood gått igenom bilarna fullständigt.

Bland annat har vi precis fått hem en nyrenoverad motor till Rådströms bil, berättar Staffan.

Idag är GN Motorsport enda svenska teamet på den internationella rallyscenen och målsättningen är hög berättar nytillträdda teamvansvarige Fredrik Nilsson.

-I år är det debut för oss i EM men vi sticker inte under stol med att målet är att komma till WRC (Rally-VM) även om det är på lång sikt.

Foto: GNM

Fredrik från Hörby har tagit över rollen som ansvarig för rallyteamet sedan grundare/ägare, Joachim Grahn inte längre ansåg sig ha möjlighet att ägna sitt skötebarn  som startades 2018, den tid som krävs.

Jag gick in i våras när vi skulle till Portugal med Pontus Tidemand och sedan har det bara rullat på, berättar Fredrik med ett stort leende.

*

Lite trist för publiken med att de båda Team NYBE-besättningarna Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg och Jonas Åkesson/Maja Bengtsson går ut bland de allra sista av de 47 ekipagen.

Foto: Team Nybe

Anledningen till detta är att de båda Skoda R5:orna inte tävlar om EM-poäng och nu är frågan vad skillnad det gör med 20 bilar mellan dom och sista ERC-åkare i klassen RC2, från Saudiarabien Rakan Al-Rashed? Att dom är snabbare är jag helt övertygad om men kanske kan vägen bli lite spårigare vilket så klart försvårar.

*

Idag har det rekats och av den information som nått mig är man lyriska över sträckorna som just nu är lite regnblöta och kommer troligen att så förbli även under morgondagen. Med andra ord blir nog de 4,4 kilometerna på shake down/Q-stage ”Bäck-Hult” där startordningen bestäms lite luriga.

Resten av helgen är dock vädret på rallyts sida med uppehållsväder och molnigt på fredag och sol lördag.

Foto erc.com
Foto: privat

Lite frågor har dock rest över placeringen av ”hinder inner”, röda Leca-block med snöpinne som många menar står lite väl långt ut på vägen. Med den här placeringen blir det inte riktigt naturliga kurvor och min tanke var direkt, hur länge står dom kvar?

Foto. jens Johansson

På plats i Värmland är extremt rallyrutinerade Jens Johansson som åkt igenom sträckorna och när han kom till Vargåsen/Colins Crest konstaterades.

På sommaren ser det bra mycket hårigare ut!

Bara att hålla med om beskrivningen efter att ha sett hans bild från ”Colins krön”.

*

Inte riktigt samma flyt som ”2X Victor” haft i de tidigare tävlingarna i ERC Juniors har det varit för  Katrineholmaren Mille Johansson medan kartläsare Johan Grönvall har sina rötter i Värmland. Att snudd på göra svensk rallydebut i ”Kungliga Rallyt” triggar Mille.

Foto: Flat Out

– Det är kul att vi får en stor tävling här i Sverige dessutom på grus och det ska bli riktigt kul att få känna på atmosfären med alla svenska supporters och fans ute på sträckorna, säger Mille.

I både Polen och Lettland drabbades deras IK Sport-drivna Ford Fiesta Rally4 av diverse tekniska problem plus punkteringar.

– Nu hoppas vi på revansch efter två tuffa tävlingar med flera motgångar, i helgen hoppas jag att det går mycket bättre, så vi kan visa vad vi kan när vi har flytet med oss, säger ”hemmakartis” Johan.

Foto: FLAT-OUT media agency

*

Idag ägnade ERC-Com stort utrymme åt SMK Hörbys EM-bidrag Victor Hansen/Victor Johansson och deras i dessa sammanhang unikt ”familjeägda Peugeot 208 Rally4”.

Att vinna är alltid målet, men de andra killarna är ganska snabba och vi går med en ödmjuk attityd och kommer att göra vårt bästa som alltid, säger Hansen.

Victor berättar också om alla gånger han varit på Rally Sweden som åskådare men att nu se sträckorna utan snö, blir något helt nytt. 

De kommer att vara väldigt, väldigt snabba men med hårt underlag och bra grepp. Vi kommer inte att se så många spåriga avsnitt vilket är bra! 

*

Inför kommande WRC Rally Estonia har  mer lokala ”Lõuna-Eesti Ralli” dragit en riktig vinstlott då flera VM-åkare ser lördagens tävling som en ”shake down”. Ott Tänak kör Ford Puma Rally1 och för Teemu Suninen blir det första ”riktiga” tävligen med Hyundai i20 Rally1 i sin comeback med ”the big boys”.

I Haanja som är centralort, finns även WRC2-åkarna Robert Virves, Ford och Raul Jeets, Skoda. Arrangören bjuder på nio sträckor på totalt 68 kilometer.  Även om startfältet imponerar är det ändå inget mot 2020 då Tänak vann före Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier…

Foto: Extreme E

I helgen körs även Extreme E och då på Sardinien där Ken Blocks dotter Lia gör debut. I Carl Cox Motorsport ska hon dela bil med tysken Timo Scheider. Hon ersätter Christine GZ och detta för resten av säsongen. För Lia blir det debut både i serien dessutom hennes första start utanför USA.

*

Detta är sista Motorbloggen från skånsk mark, i morgon sätter jag kosan mot Karlstad. Målsättningen är åtminstone kunna leverera även Motorbloggen från Värmland men dygnet har ändå begränsat antal timmar så vi får se hur det går. En sista önskan, om det blir en fortsättning även 2024 vilket jag utgår från att det blir, så snälla Glenn, ändra datum. Nu krockar rallyt med Hörbys nationaldag eller mer korrekt Hörby Marknad som med tidig avfärd i morgon därmed inte kan firas på tradionellt vis…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *