Vem vill inte se Flodin med 940 i WRC(?), Stellantis avvaktar inträde i WRC till 2027, Mille med stabil ERC-grund inför Rally Canarias, SSR Weekend lyfter fram ”doldisarna”, Bern körde första STCC-testen, Lundquist på Indy-pallen och inte mycket grus i Sulingen.
Sebastien Ogier är som bekant ingen vän av WRC:s nya poängsystem och inte heller förtjust i tankarna på att nedgradera Rally1-bilarna till typ Rally2. Han menar att teamen lagt ner enorma pengar på att bygga Rally1 men som då över en natt kastas mer eller mindre sjön.
– På något sätt måste vi skaffa fler bilar men vi kan inte be teamen att ”nedgradera” sina bilar till nivån i WRC2-klassen. Jag tror bara inte att det kan hända, säger Ogier till rallit.fi.
Fransmannen manar till lugn även om WRC för närvarade är under attack från många håll.
– Det behövs förändringar och förhoppningsvis så snart som möjligt, dessa måste dock göras förnuftigt och man får inte stressa för mycket.
Han är lite orolig över att bilar framöver inte blir så spektakulära att fansen fortsätter följa WRC och menar att sunt förnuft är det som måste gälla framöver.
– Jag har inte alla lösningar, men är ganska säker på att alla parter fortfarande funderar och en en lösning bör nog sökas på medellång sikt snarare än en mycket snabb!
Nu sticker jag ut i hakan (igen) och även om det inte stämmer in på WRC men jag reagerar på Ogiers rädsla att Rally1-bilarna inte blir tillräckligt spektakulära med mindre effekt. Undrar vem publiken helst hade velat se i en WRC-tävling, Patrik Flodin i en Volvo 940 Grupp H med full attack eller honom i en Polo R5? Jag och massor av rallyåskådare vet svaret, men tror inte detta är i fas med Ogiers tankar…
*
Stellantis Group som sitter på bland annat Peugeot, Opel och Citroën har en uttalad positivt syn på motorsport och i synnerhet då rally. Med stort intresse följer man diskussionerna kring WRC och det är ingen tvekan utan att FIA gärna sett Stellantis ännu mer engagerade. Men någon omedelbar comeback för Citroën i Rally1 är inte aktuell förklarar ansvarige Didier Clement för Autosport.
–Vi har inget intresse alls för 2025 och 2026 med avseende på det nuvarande Rally1, men för 2027 kommer vi att arbeta med alla tillverkare och FIA. Hur ser vi på framtiden just nu? Man vet aldrig…
Inte heller vill Clement snacka om Lancias återkomst mer än att det i så fall handlar om en Rally4-bil. Inte heller kommer man att utveckla en ”Rally2-plus” av Citroën C3 Rally2. Clement tror helt enkelt inte på idén med tanke på att en sådan bil aldrig får möjlighet att vinna rallyn…
*
Totalt fyra svenskar finns med i helgens ”ERC Rally Canarias” och där då Mille Johansson/Johan Grönvall är enda helsvenska ekipage. Hos Calle Carlberg är det norskt i högerstolen på Opel Corsan i form av Jørgen Eriksen. Motsatt förhållande i #15 Citroën C3 Rally2 där Mads Østberg som vanligt har notrutinerade värmlänningen Patrik Barth till höger.
Inför Kanarieöarna är det bara Mille och Jørgen av trion som kan luta sig tillbaka med en bra grund att jobba vidare på efter tredje platsen i Ungern. Med denna är man bara nio poäng bak ledaren i ERC Junior, Max McRae och tre bak estländaren Jaspar Vaher. Carlberg tvingades bryta premiären och är så klart därför poänglös vilket innebär att han attackerar de kanariska asfaltslingorna som tionde bil i klassen.
Samma läge för Østberg/Barth då norrmannen blev sjuk och inte kunde köra i Ungern. Tufft läge att hinna ikapp ledande Simone Tempestini (33 poäng), tvåan Mathieu Franscheschi (29 poäng) och trean Miklos Csomos (25 poäng). Vill nog till att Tagai RT:s Citroën fungerar klanderfritt resten av säsongen om det ska bli norsk/svensk slutseger. Rallystart på fredagkväll och så avslut på lördagen klockan 18.05 med elva kilometer långa ”SS13 San Mareo-Valsequillo”. Ni som vill och kan följa rallyt via två och då är det TV4 Motor och Sportkanalen som sköter sändningarna.
*
Gillar ”SSR Weekends” grepp att lyfta fram folket bakom rallyt, en grupp som ofta är alltför anonym. Senast är det Elisabeth Lilja, Bengt-Åke Lindblad och i dag biträdande banchefen Oskar Andersson som tar plats på SSR-scenen. Rekommenderar att på Facebook gå in på ”SSR” för att där stifta bekantskap med alla viktiga kuggar bakom rallyt.
Får lite praktiska frågor från de rallyfans som väljer Millebygden och ”SSR Weekend” till förmån för SM och ”Rally Nyköping”. En fråga är var man kan köpa karta och program och då berättar SSR så här:
ICA Nära, Liatorp – Lanthandeln, Agunnaryd – Lars Dufva, Osby- Lanthandeln, Häradsbäck samt så klart i Älmhult/Millebygden.
*
Idag kördes första testen med de nya helelektriska STCC-bilarna på Ljungbyheds Motorbana. På plats fanns då Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 och BMW i4 och där Micke Bern själv körde alla bilarna. Jag har kört många –Jag har kört många tävlingsbilar genom min karriär, men aldrig så välbalanserade och responsiva som dessa, menade STCC-bas Bern.
Foto: STCC
– Skillnaden mellan de olika modellerna är marginell och man får verkligen kämpa för att plocka ut de där sista tiondelarna när man börjar närma sig gränsen. Vi har verkligen kommit nära receptet för att skapa spektakulär och underhållande racing!
*
Nu har även Linus Lundqvist presenterat sig för den amerikanska Indycar-publiken när han i går tog första pallplatsen i Childrens of Alabama Indy GP på Barber Motorsport Park. En extra sporre var att mycket mer etablerade Felix Rosenquist, slutar fyra efter Linus.
*
Tog inte lång stund efter gårdagens Motorbloggen innan jag fick en tillrättavisning.
– Stig Andervang bliver skuffet (besviken) hvis han regner med, at Rallye Sulingen i Tyskland er et grusrally. Ud af de totalt 151 km specialstreckar er kun godt 6 km grus, förklarade en av minaa många danska bloggläsare Henrik Larsen.
Ingen skugga över Stig han hade säkert klart för sig, värre med bloggskrivaren…
*
Med detta önskar Motorbloggen trevlig Valborg.
Stellantis har inte Renault under sitt ”paraply” däremot Peugeot. 😊
Är korrigerat…