110 till SM i Nyköping, totalt 234 till ”SSR Weekend”, ännu inga klubbar för MSR presenterade, populära sprintar 1 maj, ”Kräbbleboda” före Meeke och Andervang tog andra raka HGP-segern.

Nu har jag inte full koll på hur det sett ut med antalet anmälda till Rally-SM de senaste åren, men tvivlar på att någon deltävling på grus har kommit upp i de 110 anmälda som det är till ”Rally Nyköping” den 11 maj. Hit har man fått lite extra draghjälp av att även ingå som premiär för ”NEC” eller Nordic Rally Championship. Nio ekipage från Norge, åtta från Finland, två från Danmark och ett från Österrike förstärker listan.

Det är riktigt kul att kolla på anmälningslistan och att vi når fem nationaliteter och över 100 bilar i SM, med hjälp av NRC, känns kanon, förklarar tävlingsledare Hampus Juteryd.

 – Förberedelserna inför tävlingen går bra,  mycket jobb, men det är ett gediget gäng som lägger ner mycket tid. Vi har en bra väderprognos och ser fram mot att bjuda de tävlande på riktigt fina vägar och ett professionellt arrangemang.

Enkelt att också konstatera att Trimmat 2WD är lite av ryggraden i SM-sammanhang då mer än halva startfältet (62bilar) kör i klassen. De båda 4WD-klasserna, ”Internationella” och ”Nationella” har tillsammans fått ihop hälften av detta eller 32 bilar. 

Foto: Fredrik Värnebjörk

I den internationella gruppen återfinns alla i SM-toppen och med hyperintressanta Pontus Tidemand, som i hop med SMK Hörbys Tom Kristensson av SMK Nyköping presenteras som ”Två tidigare världsmästare kommer till Nyköping i Pontus Tidemand och Tom Kristensson”. Återkommer närmare tävlingsstart med mer analys av startfältet.

*

Att datumkrocken mellan Nyköping och South Swedish Rally (9-11 maj) var olycklig håller nog alla med om och framöver är det min absolut förhoppning att sådant här undviks. Sverige är ett allt för litet rallyland för att vi ska ha råd med den här typen av kraftmätningar.  Nu förlängde ”SSR Weekend” sin anmälningstid och efter detta blev det 83 ekipage till Älmhult samma dag som SM-åkarna kör i Nyköping. Nu kan man så klart trixa till det och lägga ihop alla tre dagarna i ”SSR Weekend”på Millebygden. Då vinner ”SSR” på knock out med totalt 234 starter, fast då är det många som dubblar och kör bägge ”SSRC-sprintarna” plus att även några kör alla tre dagarna. Ändå ett antal som borde glädja entusiasterna kring arbetsmyran Anders ”Mr Älmhult” Martinsson.

*

På tal om datumkrockar så borde Länstyrelsen i Småland nu ha fått in kompletta tillståndsansökningar för ”Midnattssolsrallyt” (ska vara inne senast fyra månader före) som körs samma helg som ”East Sweden Rally” 22-24 augusti.

Än har dock inga samarbetsklubbar till KAK i trakterna kring centralorten Västervik presenterats. Börjar bli hög tid kan jag tycka…

*

Inte alla är ute och demonstrerar den 1 maj utan väljer istället att arrangera rally. På Falköpings Motorstadion arrangeras traditionsrika rallysprinten ”Lill-Jumbon” och i Linköping är det ”Sviestadsträffen”. ”Lill-Jumbon”  ingår i ”Mega Rally Cup” samt Västra BSF:s Historiska Rally Cup och intresset har varit stort med maximala 125 ekipage.  Hemmafavoriten David Nattsson/Sebastian Johansson Mitsubishi kommer att utmanas av flerfaldige svenska mästaren Kenneth Bäcklund/ Jörgen Eriksson Vara MK i en likadan bil. Det kan bli spännande i B förare 4 WD mellan Sören Svensson MK Ran Mitsubishi och Hannah Jakobsson Kolsva MS Ford R5. I A-Förare 2WD klassas Mikael Eriksson Trollhättan VW Polo, Kristian Johansson Borås MK Toyota Corolla (bilden), Bengt Karlsson BMW 325, Matti Johansson Saab 9-3 båda tävlandes för Vara MK som segeraspiranter. Dessa får se upp med Kevin Eriksson SMK Trollhättan Volvo 940 som var snabbast i ”Lill-Jumbon” förra året då som C förare nu uppklassad till B.  Sträckan är 3 km. som skall köras tre gånger och är mycket omväxlande med både grus och asfaltunderlag. Första start är 11.00.

Foto: Kristian Lindberg

Att sprintformatet mer och mer blir det nya normala understryks med 83 anmälda till 50-årsfirande ”Sviestadsträffen” i Linköping. Tävlingen ingår i östgötarnas RS-Serie och bjuder på en totallängd av nio kilometer fördelat på hälften grus och hälften asfalt som körs i tre omgångar. 

*

Ibland är jag smartare än vad jag själv inser som igår när jag inledde Motorbloggen med Hans ”Kräbblaboda” Johansson och dotter Nicoles starka totalseger i tuffa och svårkörda ”Vilda Ryd Racet”. Men ”Hasse” själv såg att jag rangordnat ”rätt” då texten i bloggen efter Ryd handlade om Kris Meeke som också vann i helgen. 

Foto. Bengt Johansson

Alltid lika kul att läsa din blogg men i bland lite extra kul, Kräbbleboda överst och Meeke under, skrev han via SMS i morse. 

Jag svarade enkelt.

Det var ju rätt ordning… 

*

Då backar vi till söndag och Hässleholms GP som i år tappat en del av sin utländska stjärnglans. Då räknar jag bästa utlänning Johannes Fraas (7:a totalt) i dessa sammanhang mer som svensk än dansk. Johannes med enda norrmanen på Garnisonen, kristianstadsboende Steinar Bakkland körde med sin gula Volvo 940 och låter nya Subarun vila till NEC-delen av ”Rally Nyköping”.

Foto: Tommy Svensson

Istället för utländsk seger som det blivit många genom åren blev det nu andra raka för Stig Andervang, för dagen med Sofie Sjöberg Karlsson i sin Hyundai. Ingen lätt seger förklarade Stig efteråt och berömde tvåan Rolf och Tobias Grybb vars Citroën R5 är mycket äldre och därmed inte alls lika modern som dagens vinnarbil.

Foto: Tommy Svensson

Grybb gör det för jävla bra och jag fick verkligen jobba för den, menade Stig efteråt.

Fjolårsvinnaren inledde bäst men Grybb kontrade direkt och inför sista åket skilde 1,7 sekunder. Inte helt omöjligt ändå menade Grybb före starten.

Men det blir svårt, Stig är duktig!

Foto: Tommy Svensson

Nu gick det vägen för Stig som berömde sin nya kartläsare Sofie som fick sin första seger.

Tyckte chauffören släppte lite väl mycket när det skulle avgöras så jag skrek i intercomen, det är ”Racemode som gäller o inget annat”, förklarade en jublande glad Sofie efteråt.

Nu blev det för Stig att  jäkta hem och gå igenom bilen  som kördes med grusinställning, då det redan kommande helg är start i Tyskland och grustävlingen ”Rally Sulingen”.

Bilen är alldeles för hög, får nästan svindel när jag går ut och in, konstaterade en väldigt glad dubbel HGP-vinnare.

Foto: Tommy Svensson

Grybb var inte allt för besviken tvåa, 3,9 sekunder efter.

Nej varför skulle jag det, trots allt är Stig f.d fabriksförare och tävlar dessutom väldigt flitigt till skillnad från oss, menade han.

Nu blir det lite paus för Rolf som har ett 60-års firande kombinerat med hans andra favorithobby golf framför sig.  När detta med golfen kom fram, såg han min bekymrade blick.

Extra roligt att säga att man gillar golf bland alla rallymänniskor, då brukar det muttras lite…

Trea slutade Trelleborgs Magnus Hägg/Daniel Borgqvist men detta 45 sekunder efter Stig.

Foto: Tommy Svensson

I Trimmat 2WD blev det hemmaseger genom Johan ”Kalle” Green som för första gången hade dotter Ella till höger i Toyotan. Nu blev segern lättare än vad ”Kalle” förväntade sig då storfavoriten från SMK Hörby Joachim Kristiansson ”sköt” Opel-motorn i första omgången. När sedan en annan favorit från samma klubb, Robin Svensson uteblev så dominerade familjen Green med tre heatsegrar. Vinnaren var lite frågande hur han kunde hänga på med grusinställning och gamla däck, men kom fram till en tänkbar förklaring.

Foto: Tommy Svensson

Det är nog för att dom andra körde för sakta…

7,1 sekunder efter slutade Stenungsunds Bjarne Rutgersson/Johannes Åberg med den mullrande BMW M3:an. Fyra då Fraas före femman Tommy Andersson/Thomas Hallén, Hörby. Mellan Rutgersson och Fraas i totalen dök Heidi Ryrlén/Peter Hansson in med  Ford Fiesta Rally4, paret tävlar för Vänerrborg. 12,7 efter slutade danskarna Jacob Egholm/Sila Bijon, Renault Clio.

Foto: Tommy Svensson

Efter första omgången toppade Ryd-vinnaren i C-Trimmat, Adam Grahn/Marcus Sundh, Älmhults MK, samma klass även på Garnisonen. Men i andra gick en drivaxel sönder och då hjälpte det föga att Adam körde in på fjärde bästa tid totalt i sista, dagen var förstörd. Nu vann istället Örkelljungas BMW-åkare Jesper Roslund/Lars Östring med nio sekunder tillgodo på BMW-kompisen från Lund, Jacob Oddshammar/Nils Andersson. Stenhårt i A-B Standard A där hemmaklubben Lucas Ljugnbäck/Erik Lindfors tog Volvo 740:an till seger med blott 1,7 sekunder tillgodo på Oliver Larsson/Ola Stenberg, Sjöbo.

Foto: Tommy Svensson

I samma klass gjorde Hässleholms Victoria Lindh comeback efter sin tunga krasch här 2021, men nu kände hon sig mogen att återigen sätta sig i ”Dödskallegolfen” ihop med Magnus Persson.

Det satt långt inne och inte förrän det återstod 20 minuter av anmälningstiden bestämde jag mig, berättar Victoria medan sonen Erik delar ut en stor lycka till kram före start.

Första omgången var riktigt läskigt men sedan kom jag igång och i de två avslutande  lyckades jag även köra om en konkurrent.

Det blev en femte plats i klassen för den svarta Golfen. I motsvarade klass men för Standard B vann Linus Larsson/Olivia Kristensson, Sjöbo före Skäninge-vinnaren Leif Axelsson/Peter Augustinsson från Södra Sunnerbo. Älmhult seger  i C-Standard A för Björn och Nathalie Nilsson medan Svedalas Johnny Hansen/Robin Sjösten var värst i Standard B.

Foto. Tommy Svensson

I Appendix K led SMK Hörbys Håkan och Felix Bercic både av en förare med svåra smärtor plus att 240:an inte gick med full gas. Inför sista hittades felet och vips kom också tiderna. Mer än till andra plats räckte det dock inte.

Foto: Tommy Svensson

Ensam i Ungdomsrally var Södra Sunnerbos Emil Karlsson/Patrik Berglund. Ganska mitt i startfältet gällande totalplacering blev det för Emil och till exempel var han en bra bit före 940-kompis Hansen, som vann motsvarade bilklass för C-Förare.

Foto: Roland Brorsson

Nytt för året var att man vänt banan på Garnisonen vilket vållade en del problem för vissa. Speciellt var det svårt att hitta rätt bromspunkt före ”fyrvägskorset” vilket både Seat-åkaren Michael Håkansson och Hässleholms egen Martin Selander fick erfara. Båda hamnade i staket i innerkurvan och båda bröt direkt. 

Foto: Henrik Åkeson

Inte heller Lunds Marcus Ekdahl med Roger Clausson till höger hade någon lyckad dag med sin gula helt nybyggda Volvo 940. Alltför optimistisk ingångsfart gjorde att ett par betonggrisar fick närkontakt med Volvon. Paret försökte komma på vad som gått fel, men till slut menade ändå Marcus att det var hans eget fel.

Foto: Tommy Svensson

Så klart, om sjuttio andra klarar kurvan och bara jag missar då är saken klar…

Som vanligt lockade ”HGP” mycket publik även om en del lämnade inför upplösningen då tidsprogrammet sprack direkt i första omgången. Dels släppte man på lite för få bilar i början och när sedan banan skulle saneras med mera efter avåkningar, blev det en lång dag i Hässleholm. 

Foto: Tommy Svensson

Hässleholms MK provade även på möjligheten att köpa ett digitalt program i förväg. Hur detta experiment slog ut blir så klart kul att få till sig, med tanke på debatten i förra veckan, traditionellt kontra digitalt program. En som hade sin åsikt klar i frågan var Eslövs rallynestor Östen Andersson som glatt viftade med sitt program inköpt på plats.

Foto. Tommy Svensson

Precis som det ska vara, menade Östen och fick medhåll av sonen Mats och barnbarnet Simon mer känd som SM-vinnare 2023.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *