Var ska Rally Sweden köras?, M-Sport ”gilla” Röjsel, Paddons ”dream team” och Östersund har fattat grejen!
Har fått en hel del återkopplingar efter att det avslöjats den mer eller mindre digra kravlistan på Rally Sweden för att det nya 3-års avtalet ska hålla fram till 2019. Det mesta är säkert lite ”enklare” att fixa som till exempel mer sponsormiljoner. Värre är det med ”väderkravet” även om något snille tidigare trodde att vd Glenn Olsson satt på ett mandat att kunna bestämma över detta. Att vintersäkra Rally Sweden är i min värld en omöjlig uppgift. Vem kan idag garantera att det till nästa år är snö rallyveckan i till exempel Jämtland? Visst, det är troligt att det är så men att garantera, det är en helt annan sak. Tycker också att det är lite märkligt att WRC-promotorn ens begär ”garanti” och med det tänket är det vi stort sett bara längst upp vid polcirkeln om ens där, som man kan ”garantera vinter”. Frågan är dock hur mycket publik WRC skulle förmå att locka så långt norrut? Jag är åtminstone inte intresserad av någon överlevnadsövning i arktisk kyla…
Mest realistiskt är nog ändå att rallyt stannar kvar i Värmland och att man sedan får leta upp lite fler ”köldhål”. Välkände Totto Hök är inne på samma linje och menar, ”Det räcker att titta lite norrut i Klarälvdalen upp mot Höljes och andra sidan bergskammen i Lima, så har du sträckor med betydligt högre snösäkerhet än idag. Lägg service i Torsby, nyttja Höljes RX-bana för ett grymt avslut som sprint med Remoteservice i depån. Ta med Granberget som var med förr och Torsby/Sunne sväljer mer folk i hotellverksamheten och Hagfors som backup 🙂 Skulle kunna bli hur grymt som helst och framförallt är vi fortfarande har tillgång till det digra funktionärsnätverket :)”. Hittar inte några direkt svagheter i Tottos förslag…
En akilleshäl är nog hotellfrågan. Vet inte alls hur mycket boende man kan få ihop i den delen av Värmland men så mycket vet jag, det krävs mycket rum för att hantera en WRC-tävling. Läste också på Facebook från ”en säker källa” att Toyota förvarnat arrangören om att man behöver 430 enkelrum till 2017. Så klart ska det bjudas in media och Toyotafolk från hela världen när nu märket gör comeback i Rally-VM så siffran ifrågasätter jag inte. Till dessa 430 ska så läggas till alla rum som behövdes vid årets tävling, många rum blir det…
*
Även om Rally Sweden nu känns avslutat vill jag ändå göra samma sak som M-Sport borta i Cumbria och lyfta fram unge Daniel Röjsel som gjorde sitt första ”Svenska” med kartläsare Niklas Edvardsson i Ford Sveriges R2-Fiesta. Ford-duon tog hand om 2WD-klassen och var även så ofina att piska ukrainaren Valery Gorban med sin WRC-Mini på Super-specialen inne på travbanan.
–Vilken ära att få åka över rampen på torget i Karlstad och att kunna gå i mål i en VM-tävling, min första VM-tävling. Måste även tacka all support på sociala medier och inte minst all publik som hejat fram oss under tävlingen, konstaterade Daniel efter målgång.
Onekligen starkt gjort av den f.d Opel-åkaren!
*
Okunniga rallyintresserade kommenterar ibland Rally Sweden med att startfältet är alldeles för klent, i år runt sextio bilar. Som vanligt mest skitsnack och det räcker att titta på nästa WRC-tävling, numer tre i årets serie, Rally Mexico den 4-6 mars. Här har man fått ihop ett nästan exakt hälften så stort startfält. 30 bilar radar upp sig i Guanajuato för att avverka 40 mil mexikanska grusvägar. Tuffast blir söndagens första sträcka som är hela åtta mil lång.
13 bilar finns i WRC-klassen och där tjecken Martin Prokop nu gör årsdebut med sin Fiesta. Helt borta från Mexico är Kris Meeke och resten av Citroén-gänget vilket också varit planen från början.
Kan däremot konstatera att det i mina ögon verkar vara lite feltänk av Hyundai att inte nominera Rally Sweden-tvåan Hayden Paddon för Märkes-poäng. Istället är det Thierry Neuville och Dani Sordo som får förtroendet.
WRC2 var het i Rally Sweden medan den i ”Corona-land” får betecknas som halvljummen. TMG:s Teemu Suninnen lyckades i Rally Sweden passera Pontus Tidemand med en tiondels sekund får bära favoritskapet. Lite konstigt kan jag också tycka att han inte anmäldes i WRC2-klassen nu när han nästan var på hemmaplan. I Värmland var det mest för träning som den enligt ryktena påtänkta Toyota-föraren fanns på plats.
Mexico väljs också bort av både M-Sport och Skoda Motorsport som istället vilar sig i form till Portugal.
*
En av de flitigaste på Twitter är just denne Paddon som efter varje tävling här öppnar upp ”Fråga Hayden”. Så klart massor av frågor och svar från Paddon själv och jag fastnade för denna där någon bad honom att bilda ett eget ”dream team” och i vilken bil man skulle WRC-tävla med? Han valde då den här trion som sina teamkompisar, Sebastien Loeb, Petter Solberg och Dani Sordo. Vad som ligger bakom att inte Thierry Neuville (bilden)fanns med i ”The Kiwis” eget ”drömlag” har jag ingen aning om, däremot att han väljer Hyundai i20 WRC som bil åt gänget är kanske inte så märkligt. Bossen Nandan hade nog inte blivit så där överväldigande glad om han skrivit WRC-Polo istället för i20:an…
*
Inför Rally Bilmetro, SM-premiären hade jag ett par kritiska röster om hur man hanterade publikinformationen före tävlingen. I skenet av detta är det desto roligare att få detta mejl från rallyfantasten Janne Lorentzon, Göteborg.
”Hejsan Tommy !
Nu har ledningen för Östersunds Vinterrally 2016 dragit ur proppen i god tid ska jag lova. Här kan du finna all nödvändig publikinformation om tävlingen. Översiktskarta, SS-kartor, tidsplan mm. Allt på en sida, och den finner du här http://www.ostersundwinterrally.se/ Kan det vara så att dom har lyssnat på några som klagat?
Det är så här det ska vara före alla SM-tävlingar, då har ju publiken tid att planera sin resa till tävlingen.
Med vänlig hälsning, Janne Lorentzon.”.
Alltid roligt när saker och ting utvecklas till det bättre, så sträck på er uppe i Östersund!
*
Inte bara Rally Sweden som fick problem med ”vårvädret” och tvingades korta, för Bergslagsrallyt som skulle körts blev det totalstopp. Rallyt skulle körts som deltävling tre i Klassiska Rallycupen och detta nästa helg igen, den 27 februari.
Nu erbjuder arrangören av Östersund Winter Rally klassikerna ett alternativ, Jämtrallyt där klassikerna då är välkomna som ”supportklass”. Sex mil specialsträcka erbjuds klassikerna som till en början skulle få starta först. Något som dock kan ändras om alltför många åksugna är intresserade av att åka Jämtrallyt, trots allt ska SM-vara huvudklassen menas det från ”promotorn” MAS.