Väntar på WRC-kalendern men Rally-SM 2014 är klart utan SSR, TV-Svängen var en ”långsam” tävling och kartisen ber om ursäkt!

Har suttit och väntat på WRC-kalendern för 2014, FIA har tidigare gått ut med att man skulle släppa den direkt efter TV-Svängen (okej, dom tänkte kanske inte riktigt så…) men ännu har ingen kalender dykt upp. Klart är dock att Nya Zeeland hoppat av som WRC-arrangör till nästa år och detta på grund av upplägget med Rally Australia ena året och Nya Zeeland det andra. ”The kiwis” vill ha treårs avtal för att lättare attrahera sponsorer och sedan är de i gengäld beredda att avstå WRC lika många år till australiensarnas fördel. Nu verkar det inte som WRC-höjdarna nappade och då väljer man istället att stå utanför 2014. Trist tycker jag som alltid gillat sträckorna på den väldigt gröna ön. Hoppas att man återkommer i WRC och vem vet det blir kanske så att de ”höga herrarna” till slut får stå med mössan i näven för att få ihop en anständig kalender? Kan ju alltid hoppas…

*
Idag exakt klockan 15.11 monterades dragkroken av på Subarun vilket är den officiella bekräftelsen på att den fyrtionionde upplagan av TV-Svängen är avslutad. Dagen har gått till att lämna tillbaka en massa lånade grejor, svara på mail och inte minst sortera en fullastad släp på återvinningen. Om någon missat det, så är det inte lämpligt, rättare sagt direkt olämpligt att förvara ”skit” i papplådor på en öppen släp när det ösregnar. Stora lådor består av många, många, många små blöta pappbitar efter en halv dags regn. Jag vet, för jag har kollat!

*
Lite fakta kring tävlingen kan vara värt att notera. T.ex var detta första gången sedan 1965 som där inte fanns en enda Saab i startlistan till TV-Svängen. Även om mitt Saab-hjärta är ganska avslaget numera tycker jag ändå det är lite tråkigt, dessutom vanns den allra första tävlingen av Åke ”Bryggaren” Andersson i en Saab Sport. Förhoppningsvis dyker där upp åtminstone en ”Trolhätte-moppe” när vi firar 50 år 2014 annars vore det för sorgligt.

*
Glad blir jag också när jag får pappret med de uträknade medelhastigheterna på sträckorna och ser att ”vi lever som vi lär”, alltså kraftfullt tar avstånd från de allt högra hastigheterna i rallyskogen. Stoffe Nilsson, Hässleholms mK på väg mot sin femte seger i TV-SvängenStoffe Nilsson (bilden) var snabbast på alla sex sträckorna och snittfarten för Subarun pendlade mellan 90,7 km/t på SS5 Kagarp till 99,0 km/t på Maglehult. Slår man ut det så får tävlingen en snittfart på 94,4 km/t vilket gör mig väldigt glad och stolt. Skulle vara kul att få se samma uträkning från mer ”F1-stukade” tävlingar uppåt landet? Här nere tror jag bara att Ekratten i Asarums regi är den ende som kan krypa under TV-Svängs-snittet, eller?

*
Publicerade i gårdagens blogg ett mejl från Kristianstads Peter Sivtoft som upplevt en irriterad kartläsare på sträcka fyra. I morse kom ursäkten från den ”skyldige” och den var utan förbehåll, dock var han tacksam om han slapp skylta med sitt namn. Inga problem, för mig är det viktigast att ”the message” kommer fram.
Hej Tommy !
Jag läste bloggen som vanligt och kände mig ju väldigt träffad som ”den (O)-sportslige Kartläsaren”. Vill därför att du förmedlar en Stor Ursäkt till de berörda från oss.
Jag är djupt ångerfull efter det korta samtalet med Peter och kände redan innan starten på Maglehult att det blev helt fel och att vi missförstod varandra mer än vi behövde göra.
Men det finns ju ej tid innan start på SS att reda ut saker och ting när man ska iväg….
Dessutom hör man ej varandra bra med motorljud, hjälmar med hörsel-skydd i hjälmar mm. Vi sa redan innan starten i bilen på Maglehult.
– Vi får nog starta en sekund senare så vi inte åker på en tjuv-start nu när vi uppförde oss så……och så gjorde vi. (Kanske 0,5 men det kändes som en evighet)
Det är ju aldrig bra att uttala sig när man är tävlings-människa och det brinner i huvudet inför en sträcka för att försöka tända till för att prestera så bra som möjligt….det blir ju bara fel…och jag tar på mig det. Synd bara att andra blir lidande…..
Med vänlig hälsning
”Den Osportslige”
Känner jag Peter rätt så tar han ursäkten och säkerligen ”no hard feelings” framöver…
En förare sa vid ett tillfälle om problemen att umgås med rallyförare inför och under en tävling.
– När man åker hemifrån drar man sprinten ur handgranaten sedan ska där inte mycket till för att den ska explodera!
Sant, jag har genom åren också sett bevis på massor av ”handgranater” och även råkat ut för dom själv. Inget kul…

*
BloggTruckVad gör en vanlig gul Stocka gaffeltruck i Motorbloggen? Enligt bekräftade uppgifter sågs en av nordväst Skånes största Ford-fantaster körandes en sådan under söndagen när det röjdes på tävlingcentrat i Hörby. Anledningen var enkel enligt en anonym källa.
– Truckföraren var så spänd på att känna hur det var att köra något med körglädje, vilket han aldrig känt i Fordarna!
Kan det verkligen vara så jag menar CG Wilke, en annan ”Blue oval”-man hävdar bestämt att Ford är skapelsens krona. Att då bli utklassad av en Stocka-truck, nej jag tror inte riktigt på detta.

Breaking News: Just nu plingar det i mejlkorgen och där dimper den ner, kalendern för Rally-SM 2014. Precis som förväntat saknas South Swedish Rally för första gången sedan slutet på sjuttiotalet. Märkligt tycker jag och undrar vem som förlorar mest på beslutet? Nytt är också att det bara blir en enda vintertävling i Östersund 21-22 februari. Sedan rullar det på med Köping 13-14 juni, Snapphanerallyt 8-9 augusti, Linköping 5-6 september och final i Uppsala 3-4 oktober. Konstigt nog finns inte SMK Trollhättan med, så sent som i fredags läste jag en artikel i lokaltidningen att man var en av SM-arrangörerna 2014. Något måste ha hänt på vägen…

Sprint-SM blir också förändrat och där Umeå blir ny arena för vinterdelen medan Mats Andersson får längre att försvara sitt guld från Halmstad. Ny stad för arrangemanget blir Borås och frågan är om det fortfarande är Hässleholms MK som ska stå för det praktiska?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *