Vädret för Rally Sweden stabilt, Latvala lattjade i Tokyo, HiQ är på i rally och taggade juniorer inför Söderhamn!

Det snackas som vanligt mycket om vädret när nu Rally Sweden närmar sig med stormsteg. Om en vecka och några timmar drar showen i gång ute på Färjestadstravet och till dess ska den av kvällpressen benämnda ”rysskylan” ha dragit in med full kraft över Värmland. Nu vet jag inte om runt 8-10 minusgrader är vad ryssen snackar så mycket om men det är vad prognosen säger om vintern för Torsby-området rallyhelgen.
Snö är det dock lite sämre med och ute på Färjestad är det inte så mycket att vitt att skryta med, ändå är Mr Rally Sweden, Glenn Olsson inte orolig.
Upp och ner med väderprognoserna men nu ser det stabilt ut, summerar Glenn.
X-Games-mästaren Daniel Bodin ska köra sin spektakulära snöskoter show ute på Färjestad och som det ser ut nu ska detta inte vara några problem. Krisar det så hämtar man snö från Tingvalla så att Bodin kan skutta runt med skotern…BloggKruse

Av Martin Säfströms bild på SVT:s expertkommentator Jonas Kruse ute på shake down-sträckan Skalla ser det också bra ut, låt vara att det inte är meterdjup snö men åtminstone ordentligt vitt.

*
BloggLatvalMedan Toyota Gazoo Racings Juho Hänninen testar för fullt på svensk mark med WRC-Yarisen befinner sig andra halvan av teamet, Jari-Matti Latvala på andra sidan jordklotet. I Tokyo hade igår Toyota någon form av lansering av nyheter och dit fraktades både Latvala och en Yaris. Kombinationen släpptes sedan loss på en parkeringsplats och får jag förmoda, till japanernas stora förtjusning.

*
Vad jag förstår så befinner också alla övriga team redan i Sverige för de sista snötesterna. Har sett bilder på både Sebastien Ogier när han pressar Fiestan och Kris Meeke gör samma sak med nya C3 WRC. Även Hyundai finslipar formen inför årets första ”riktiga” WRC-rally.

*
Lars Stugemo är i rallykretsar ett välkänt namn och nu börjar även hans företag HiQ bli lika känt i samma kretsar. Nu kliver Stugemos företag även in i Rally Sweden som digital partner.
På HiQ brinner vi för teknikutveckling och innovation med syftet att förenkla och förbättra människors liv. Att i en unik miljö förbättra interaktionen och upplevelsen för världens bästa förare och rallyfans i publiken, är en utmaning som passar oss, säger Magnus Gens, affärsutvecklingschef.
– Att jobba med motorsport passar oss. Det är en tävlingsform där man med hjälp av innovativa lösningar kan göra stor skillnad. Vi har haft flera samarbeten genom åren och förarna, teamen och sporten har även utvecklat oss som bolag.
Det för publiken mest synliga beviset på HiQs engagemang blir genom att man fungerar som ”Arena Naming Partner” och sträckan på Färjestadstravet är numera omdöpt till ”HiQ Arena”. Glad för detta är rally-vd Glenn Olsson.
Vi är stolta och glada över att få inleda ett samarbete med HiQ. De verkar i innovationens framkant och är den typ av partner vi behöver för att fortsätta utveckla Rally Sweden.
Inte bara i Värmland som HiQ kliver in utan även i helgens SM-Sprint i Söderhamn har man ett finger med i spelet. Tack vare stöd från företaget blir det radiosändning för ”Rally Live” på Helsinge Motorstadion genom Sebastian Bourghardt och Per Johansson.
Söderhamn stod utanför vårt avtal med SM-arrangören MAS, eftersom de driver ”stora” SM och inte SM-Sprinten. Så när vi förstod att det inte fanns radio eller tv från lördagens tävling, började vi titta på möjligheter att få sända deltävling ett av Rally-SM, säger Sebastian Bourghardt.
Med hjälp av HiQ sänds nu hela deltävlingen live via SBFplay.se. Och HiQ sätter sin egen prägel på sändningen.
Dregen, som bland annat är känd från bandet Backyard Babies, ska välja ut all musik till sändningen. Dessutom kommer både Dregens och några av HiQ-anställda att höras i radion under dagen.
Sändningen startar strax innan 09.00 på lördag och du lyssnar via: https://sbfplay.solidtango.com/live/hiq-rallyradio-rally-sm-deltavling-1-soderhamn eller i appen SBFplay.


Tyvärr kommer där fler avanmälningar till SM-premiären och senast att stänga garageporten är otursförföljde smålänningen Robin Adolfsson. Efter den brutala kraschen i SM-finalen har det jobbats stenhårt hos Robin för att få ihop ny Mitsubishi till Söderhamn och det gick nästan. Robin konstaterar, ”Nu är man i botten!! Efter sista finjusteringarna på hjulvinklarna så skulle vi se så ratten var rak. Efter att kört en kilometer så small det i motorn och en eldsvåda stod upp ur insuget på huven. Det visade sig vara ett hål i blocket på motorn.
Nu finns det ingen chans i världen att vi kommer till start i Söderhamn på fredag. Man kan knappast ha mer motflyt just nu.”.
Det är väl svårt att säga emot på detta eller…

*
Inte heller Niklas Hägg kommer till start med sin nya Skoda och här är det säkerhetstanken som spökar. När väl tanken kom hem till Niklas visade det sig att tillverkaren ville ha den tillbaka för extra kontroll. Tar lite tid att skicka en tank från Hälsingland till Italien och tillbaka…

*
BloggLundbergEn som kommer till start är den av STAR utvalda talangen Elias Lundberg som nu gör sin första SM-tävling i en R2-bil. Tidigare var det bakhjulsdrivet och VOC för Elias med ”kartläsarproffset” Jim Hjerpe till höger. Nu däremot är det en Peugeot 208 R2 som gäller.
Efter 6 månaders uppehåll från en tävling bakom ratten ser jag verkligen fram emot att tävla igen. Men jag har en bit kvar innan jag känner mig hemma i framhjulsdrivet och helgen bjuder på extrem tuff konkurrens. Vi räknar alltså inte med någon framskjuten placering utan vi ska se till att ha kul och förhoppningsvis hitta någon känsla för bilen, säger Elias.

*

BloggRådström kopia 7I samma Junior-klass ”Otrimmat 2WD” finns också värmlänningen Dennis Rådström med Johan Johansson som kartläsare i sin Ford Fiesta R2. Genrepet i Bergslagsrallyt kunde gått bättre, sträckseger på SS1 men på sträckan efter blev det stopp.
Vi bestämde oss för att prova och gå ut hårt. Så vi körde i ett högt tempo direkt för att få upp farten inför SM-premiären. Tyvärr körde vi på en sten som låg mitt i vägen och skadade oljetråget. Men vi är otroligt laddade inför SM-sprinten, och har höga målsättningar. Det är flat out som gäller nu, säger Dennis.
Man kan också konstatera att en sprinttävling på 14 kilometer inte är mycket att sätta upp mot vad som väntar Dennis och Johan längre fram på säsongen. Dennis är ende svensk som är anmäld till Junior-VM och det som tidigare kallades Drive DMACK Fiesta Trophy. Inte bara namnbyte utan även bilbyte då det i år är M-Sport byggda Ford Fiesta R2 som Dennis även kör i SM mot tidigare Citroën R3T. Mer än tio förare har anmält sig till serien som körs i samband med utvalda WRC-tävlingar och där vinnaren erbjuds starter i WRC2 2018.

*
BloggRöjselLandets enda ”fabriksförare” dalakillen Daniel Röjsel kommer säkert att göra allt han kan för att utmana om segern i SM-premiären. Röjsel som har Ford Sverige (applåd på detta!!) i ryggen jagar nu guldet i Junior-SM med in R2-Fiesta.
-I år är vi inkörda på bilen redan från början och de frågetecken som fortfarande återstod efter förra vintersäsongen gällande bilens inställningar har vi rett ut. Jag har helt enkelt hittat hem bättre i bilen nu, säger Daniel.
På lördag kör SM-åkarna om poäng i SM och kvalar även till finalerna för att köra om medaljerna i Sprint-SM, som avgörs på söndagen.
Av de 13 anmälda finns minst åtta som har kapacitet att vinna mästerskapet i år. Det kommer bli tufft men det är så man utvecklas. I Söderhamn hoppas vi även att gå till final för att köra om medaljerna i Sprint-SM, men någon framskjuten placering där kan vi inte räkna med då alla 2-hjulsdrivna bilar körs i samma klass. Våra bilar i J-SM är egentligen inte konkurrenskraftiga nog för det.
Efter Söderhamn bär det i stort sett direkt av till Värmland och Rally Sweden där ”Fabriksförare Röjsel” och kartläsare Nicklas Edvardsson gör sin andra start nästa vecka. I fjor gick det bra och man vann klassen för 2WD-bilar…

*

BloggHUGI morgon är det dags för årets första SM-tips och så mycket kan jag säga, det blir inte lätt. Avslutar med en sanning som sällan kommer till uttryck i ”finare sällskap”. Men visst är det sant vem kan vara ledsen i en rallybil?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *