Mads väntar på nya Fiestan, Opel-seger i Monte, stort prisbord i SM, Ungdoms-SM redan 2017 (?) och SSRC:s nionde upplaga.

BloggMadsI dag är det inte bara Ola Fløenes födelsedag ( fyller 48 år) utan även Mads Østbergs nya Ford Fiesta WRC ska om allting fungerar som planerat, rulla ut som ”new borne” genom portarna hos M-Sport. Därmed är den första privatsålda Fiestan också redo för start i Rally Sweden, om allt går som planerat vill säga.
Mads egna mekaniker har varit med under bilbygget och till helgen är det dags för Mads och Ola att sätta sig i deras egna ”The new beast” som Ogier kallar nya Fiestan.BloggFIESTA
Mads berättar i en intervju med brittisk media att det är lite stressigt med att få allting på plats och att hela projektet är en stor utmaning. Han berättar också att tiden till test blir minimal och inte på långa vägar jämförbart med konkurrenternas. Medan dom redan kört en tävling och vid sidan av detta gjort massor av test har Mads tvingats slipa bort rattrosten med hjälp av Adaptas R5-Fiesta. Att därför ha samma mål som Mads lyckats med de senaste sex åren, att komma på pallen ( ok han har missat ett år…) känns kanske lite för optimistiskt.
Det kommer att bli ett spännande år och att det blir ett stort steg för oss att köra Rally Sweden med så lite förberedelser, konstaterar Mads men lägger ändå till
– Målsättningen är att komma på pallen eftersom vi haft ganska bra resultat här de senaste åren…
Samtidigt sägs det att Henning Solberg ännu inte fått ihop någon ”deal” med M-Sport och om så blir fallet kommer inte Henning att köra en 2017-Fiesta utan en fjolårsbil. Allt enligt M-Sport.

*
Den nya klassen ”WRC Trophy” som av många skulle bli en riktigt stor klass där privatförare hade möjlighet att köra med äldre WRC-bilar har haft väldigt svårt att lyfta. Många såg den dessutom som en allvarlig konkurrent till WRC2-klassen men i Monte Carlo körde bara greken Jourdan Serderidis med en Citroën. I Rally Sweden har dock antalet Trophy-deltagare ökat med hundra procent och nu är där två bilar i klassen, ukrainaren Valery Gorban (Mini Cooper WRC) och så Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli som nu gör WRC-premiär och som vanligt med en Fiesta.

*
BloggTorsbyNär man tittar på långtidsprognosen för Torsby ser det riktigt bra ut med idel minusgrader. På fredag den 10 februari när de första ”riktiga” sträckorna ska köras, väntas det minus 8 grader vilket torde garantera att något ”slush” lär det inte bli på sträckorna. Värre är det med snön och några större mängder är inte att vänta innan fredag. Av bilder jag sett från Torsby med omnejd är det åtminstone vitt i skogen men några snövallar att stötta sig emot finns knappast.

*
BloggMonteDet blev Opel-seger i Rally Monte Carlo Historic genom belgarna Michel Decreme/Yannick Albert som avverkade den krävande banan på 1400 straffprickar. Det rapporterade även att deras Ascona 2000 fungerade utan krångel vilket bevisligen inte alla konkurenterna kunde uppvisa. Tvåa slutade italienska paret Gianmaria Aghera/Diego Cumino i en Lancia Fulvia och detta med 110 prickar mer. Här kan det vara lämpligt att visa skillnaden vad gäller prickar mellan vinnarens totalt 1400 och så 273:e placerade fransmannen Odilon De Varine som fick ihop en mer ansenlig summa, 271 250. Verkar som att samarbetet i hans och Francois Durins lilla Austin A35 inte varit klockrent.
Bästa skandinav var danskarna Toni Hansen/Per Broddesen med en Audi 80 som gick in som elva. Plats 57 blev det för bästa norrmännen, Peter Granerud/Frank Holm som körde en Porsche. Bästa svensk som jag hittat i det runt 400 bilar stora startfältet var Hans Sylvan som skötte kartan i Rauno Aaaltonens Cooper vilket resulterad i en 84:e plats. Bland de allra sista, plats 263 intogs av en Volvo PV som kördes av svensken Dan Allven med amerikanske kartisen Stephen McKelvie. Nämnas kan också att Sebastien Loebs kartläsare Daniel Elena som vanligt körde med sin Golf GTI och med hjälp av kartisen Olivier Campan var man med i toppstriden, slutade sexa.

*

Rally-SM tekcnar avtal med Tools Sweden AB. VD Torbjörn Erikssson och MAS ordförande Lars Mattsson.

I förra veckan avslöjades det att det i Degeberga gjorts upp om sponsring av Rally-SM när de bägge byborna Lasse Mattsson, MAS och Torbjörn Eriksson, Tools träffades. Vad summan de två kom överens om ska gå in i prispotten är för mig en hemlighet (jag frågade Lasse men han bara log…). Den totala prispotten är dock snart uppe i 400 000 kronor och MAS jobbar för att den ska öka ännu mer.
Prispotten var ett populärt inslag vid prisutdelningen förra året så det är med glädje vi ser att vi redan nu har en summa som är högre, säger Stefan Thaleman, vice ordförande i MAS och tävlingsledare vid finaltävlingen Linköping.
Precis som förra året blir det både prischeckar och varor från leverantörer som delas ut. Förra året innehöll prispotten 300 000 kronor. I år blir den alltså ännu större.
De som är med och stöttar är, Tractive Motorsport Transmission, Öhlins, GN Motorsport, Rallyshop.se, TOOLS, Skruvat.se, Däckproffsen, Yokohama och Michelin.

*
Ännu mer Rally-SM och med anledningen av att jag i går skrev om ”wonderboy” Kalle Rovanperä som jag också fick skrivet på näsan är bara 16 år och inte 17 som jag skrev. Okej jag ger mig, men den 1 oktober blir han 17 så helt fel tycker jag ändå inte att jag hade. Hur som helst så fick detta MAS ordförande Lasse Mattsson att ringa upp och berätta en kul nyhet.
Vi har faktiskt väckt frågan hos Rallyutskottet att få lov att dra igång ”Ungdoms-SM för förare 16-18 år gamla.BloggVictor kopia 2
MAS tanke är att om utskottet tycker det är lämpligt, starta med SM-serien redan i år och då med enbart barmarkstävlingarna. Bollen ligger nu hos utskottet och där hoppas MAS på positiv respons (något som skulle ge Victor Hansen en chans att åka SM bilden).
Tanken hos oss är att om de kan köra 5-6 mil på DM-nivå borde även de klara av att köra några mil till i en SM-tävling, menar Mattsson.
Självklart ska det också bli till väsentligt lägre anmälningsavgift.
Håller med Mattson och övriga i MAS ju fler som kör SM desto bättre. Kanske kan vi till och med vaska fram en svensk ”Kalle” på detta viset!

*
Nu är det ju SM-premiär i helgen med SM-Sprinten och här vidhåller jag min åsikt att det känns lite futtigt att 2×7 kilometer ger lika mycket SM-poäng som till exempel tuffare och mer utmanade South Swedish Rally. Nu är det som det är och inte så mycket att tjafsa om och det som ligger i Söderhamns plusskål är onekligen tv-sändningen. Här återkommer jag med tiderna för detta närmare helgen.
Har varit mycket fokus på just Rallysprinten men det är faktiskt också så att det i Söderhamn körs en SM-deltävling i rallycross. I RX 2 som har mest namnkunniga på plats kör bland annat Jonathan Walfridsson, Torsby, Thomas Bryntesson, NMK Trögstad, Oliver och Kevin Eriksson, MK Speed Oscar Solberg KNA Östfold och så enda tjejen SMK Edas Sandra Hultgren.

*
Meddelande igår att bland annat Joachim Grahn inte kommer till start och i dag kom ytterligare ett trist återbud i 2WD-klassen, Andreas Sjölander och Sophie Lundmark som inte fått ordning på sin Citroën efter höstens rullning. Nu skriver Sophie ” Till följd av olika omständigheter kommer vi tyvärr inte komma till start i helgens första SM-deltävling. Bilen är, trots att det var ett tag sedan rullningen i Uppsala, inte redo för race. Det var ett dystert besked att bilen inte hinner bli färdig innan helgen, och vi har därför tvingats avanmäla oss. Vi tar nya tag till deltävling nr 2, i Östersund i slutet på februari. Stort lycka till önskar vi alla som ska tävla på lördag och söndag!”

*
BloggLiljegren kopia 2En som dock ska köra i Söderhamn är SSRC-tvåan (prispotten och segrare i sin klass) Robin Liljegren från Karlskrona. Nu blir det dock inte i VOC-940:an som han stoppar in Danny Holgersson utan det blir premiär i Grupp H(Trimmat 2WD) och detta i Team Nybe:s Volvo 240.
Jättekul att få den här chansen och vi tackar Mathias Bengtsson, VD på Nybe AB, för att vi får låna denna otroligt häftiga bil, säger Robin.
Inte bara debut med trimmad bil, Robin har heller aldrig kört något vinterrally. Snacka om att tackla en utmaning…

*
Tiden går fort och att det är nio år sedan Anders Martinsson och hans kompisar drog igång Sydsvenska Rallycupen känns nästan som om inte igår, så kanske max fyra-fem år sedan. Så är det dock inte utan nu laddar man om för säsong nio som står för dörren och detta med premiär på Österlen med Simrishamnsmixen den 1 april.
Målsättningen hos SSRC-ansvariga har hela tiden varit att utveckla cupen och man har stora visioner som formuleras så här. ”Att skapa ett mästerskap med stor attraktionskraft där det lönar sig att kämpa sig uppåt. Att publiken skall känna igen startordning och få uppleva de mest spektakulära rallybilar vi kan bjuda på.”.
Fjolårets stora nyhet som jag uppfattades som positiv var att man delade in klassen Trimmat 2WD i”olika divisioner” baserat på resultat. Har läst reglerna för 2017 men kan faktiskt inte utläsa om detta kvarstår eller om man återgår till det vanliga, att enbart dela upp klassen i två olika, A-förare och så B/C-förare sammanslaget. Övriga klasser hänvisar jag till SSRC:s hemsida för intresserade själv få klarhet i.
Totalt elva tävlingar ingår i cupen men enbart nio av dessa räknas som poänggivare, övriga två är så klart finalen i Hovmantorp 28 oktober och så MästarmötetMillebygden Raceway den 28 juli. Vad gäller den sistnämnda så måste genomförandet av tävlingen helt ligga i händerna på vilket beslut som Tingsrätten i Växjö fattar. Detta efter Älmhult Kommuns märkliga agerande när man för en tid sedan meddelade totalstopp för all verksamhet på den i numera klassiska vägsträckan.BloggIngvar
Två tävlingar sticker ut bland de nio och det är samarbetet Kristianstads MK/Älmhults MK som än en gång ska resultera i ”SilverKongen” den 22 april (bilden). Var tävlingen ska ha sitt tävlingscentra är dock för mig fortfarande okänt men från början var det tänkt att ha detta i Älmhult. Efter kommunens slag under bältet tog klubben också det helt rätta beslutet att inte ge ”mupparna” all positiv reklam det innebär med 200 rallybilar och åskådare som tävlingen gett och flyttar nu.
Den andra ”långtävlingen” är Rally Blekinge den 23 september där jag utgår ifrån att Karlshamn blir startplats. Tävlingen blir också final för de nio ”poängtävlingarna” och efter detta återstår så bara ”Finalen” i Hovmantorp.
Resten av de kalendern är annars gamla välkända sydsvenska tävlingar och där även Ljungby MK gör comeback med Midsommardansen i mitten av maj. Kalendern är sedan välplanerad, minst två veckor mellan starterna med ett enda undantag, Skilling 500. Man lämnar i år sin traditionella datum mitt på sommaren och istället kör man i slutet av augusti. Därmed ligger smålänningarnas tävling helgen före TV-Svängen vilket är extremt olyckligt men uppenbarligen har det varit omöjligt att komma runt problemet…
I fjor fanns inte den gemensamma ”Prispotttlistan” men nu återkommer detta vilket också ger en ”Mästare” i cupen. En mästare som i år får ta emot en helt ny bil värderad till 100 000 kronor medan övriga pristagare får dela på ungefär lika mycket i rena pengar. Vid sidan av detta finns också en prispott på 250 000 kronor som fördelas i samband med prisutdelningen i Hovmantorp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *