Unge McErlean kompletterar Munster hos M-Sport, bröderna Rossel med Citroën i WRC2, även i år sträcktjafs för Rally Sweden, familjen Solberg till ROC i Sydney, VEC utmanar i cancerkampanj, skyltfrågan fortsatt oklar, Hässleholm kan bli deltävling i NRC och Motorbloggaren tackar för alla gratulationer.

Igår meddelade M-Sport att Grégoire Munster fortsätter i teamets ena Ford Puma Rally1. Inget förvånande då Munster förutom talang, även kommer med för Malcolm Wilson, nödvändig budget.

Foto: M-Sport Ford

Idag kom nästa namn för Puma Rally1 och lite mer ögonbrynshöjande, irländaren Josh McErlean. Visst har den tidigare Skoda-föraren nämnts i sammanhanget, men 25-åringens CV med en nionde plats i WRC2, är ändå inget som borde göra honom till en stark kandidat till en plats i finrummet. Visst blev premiären i Portugal lyckad med en andra plats, men därefter har han sladdat runt med 5-8:e platser.Detta visar också tydligt att det är mer budget än resultat som M-Sport tittar på när man erbjuder förare plats i teamet. Nu är jag inte så snäll men i den bästa av världar borde såväl Nikolay Gryazin, Martins Sesks och Gus Greensmith stått före i kön, men så är det här med budget. Richard Millener hos M-Sport vill dock inte se det på samma sätt.

Vi måste fortsätta investera i nya talanger och jag även stolt över att kunna ge unga förare en sådan här chans. Målsättningen för året är inte allt för höga, men jag vet att både teamet och alla irländska fans står bakom den här möjligheten.

Vill påpeka att jag har förståelse för hur man tänker i Dovenby Hall då man här saknar samma uppbackning från ”Moderskeppen” som Toyota och Hyundai kan uppvisa.

Foto: M-Sport Ford

Nu ska Motorsport Ireland Academy-backade McErlean utan någon erfarenhet från Rally1, ändå köra full säsong med start i Rallye Monte Carlo. Inte bara ny bil, även ny röst från högerstolen, Eoin Treacy sedan tidigare i flera år co-driver James Fulton, lämnar. Nya rösten Tracey har tidigare hörts i svenskbekanta Jon Armstrongs Rally2-bilar. Nu byter Fulton team och kommer att 2025 läsa noterna åt Yuki Yamamoto i Toyota Challenge Program. Här lär han då även träffa SMK Hörbys Julia Thulin som ska ingå i deras ”Road Note Crew”.

Med detta är det enbart Hyundais eventuella fjärde bil som är ledig, vem tar den? Blir det Dani Sordo, Andreas Mikkelsen eller Esapekka Lappi eller kanske delas de 14 tävlingarna jämlikt med alla tre…

*

En som också nämnts som tänkbar Puma-förare var WRC2-fyran Yohan Rossel som var med och säkrade Citroëns märkesseger i klassen i hop med Nikolay Gryazin. Nu verkar det som att ryssen på bulgarisk licens är på väg tillbaka till Toksport/Skoda och i hans ställe tar nu Yohans yngre bror Leo över. I år vann Leo Rossel det franska asfaltmästerskapet och med detta i ryggen ska han nog inte räknas bort i när det kommer till ”Tarmac-rally”. Yohan förklarar också att orsaken till att det återigen blir Citroën istället för Ford 2025. 

Foto: Stellantis Group

Fanns inte en chans att kunna skrapa ihop tillräcklig med pengar för att portarna till M-Sport skulle öppnas!

Citroën Racing/Stellantis Motorsport väljer att som i år lägga, över WRC2-ansvaret på franska PH Sport.

*

I början av veckan dök nyheten upp att Rally Sweden återigen hamnat på kollisionskurs med samebyarna i tävlingsområdet. Enligt Västerbottenkuriren hotas 14 av de 18 sträckorna då Rans sameby och Grans sameby motsätter sig rally på deras renmarker och deras kritik riktas mot såväl Länsstyrelsen som Rally Sweden.

Jag har inga kommentarer just nu eftersom att det är en pågående konsultation och av respekt för alla inblandade, säger Erik Åström på Rally Sweden.

Samebyarna stöder sig på att inget nytt avtal finns och att de därför ”inte vet var det kommer att vara bäst att befinna sig med renarna i år”.

Däremot har Umeå Kommun gett grönt ljus för omstridda shakedown-sträckan i parken längs med Umeälven. Trots protester från en del boende och andra grupper, ser det ut som även Länsstyrelsen gör tummen upp för rally nästan i centrum, Kraven från kommunen är att inga träd får skadas, kvistar brytas, parkbänkar kommer till skada av rallybilar eller publik, plus att sträckan ska återställas i samma samma skick som före tävling. Enligt P4 Västerbotten är det tuffa krav, men för oss som arrangerar rally på lägre nivåer är detta exakt samma förutsättningar som funnits i alla tider och i alla tävlingar…  

*

Starka krafter i Piteå lyckades till slut se till att man undvek att sätta orten på kartan utanför de närmast sörjande, när det blev stopp för ”Race of Champions”. Tävlingen hölls på isen utanför Piteå Havsbad 2022-2023 med motorsportkändisar och tv-publik från hela världen, men detta verkade för vissa bli för mycket bra PR för Piteå. Deras kampanj lyckades och 2025 har ”ROC” flyttat till andra sidan jordklotet, till Australien och Sydney. Här insåg man värdet av arrangemanget och i början av mars förvandla Accor Stadium till en kilometer lång racing/rallybana.

Från vårt hörn av världen kommer både Oliver och Petter Solberg tillsammans med Johan Kristoffersson att tävla och med lite god vilja kanske även Valteri Bottas räknas hit.

Foto: privat

ROC är alltid ett fantastiskt evenemang, och det är spännande att byta snö i Sverige mot surfbrädor i Australien.  Jag har massor av härliga minnen från Australien, och kommer ge 110% för att skapa ännu fler, konstaterar Petter som verkar ligga i hårdträning för att möta sommaren ”down under”…

*

I dag gav VEC-General Ted Malm på Facebook en uppdatering av sin cancer i bukspottkörteln. I åtta minuter delar han läget plus lite visdomsord och på slutet sammanfattar Ted optimistiskt läget .

Jag är inte frisk, men f-n inte så sjuk heller! 

 

Med detta i bakhuvudet är det inget märkligt alls att Ted drar igång ett nytt projekt med barncancer i fokus. Det var i samband med prisutdelningen i Linköping som VEC-gänget överlämnade pengar till Barncancercentrum som tankarna väcktes. 

Den uppskattning och förvåning som vi fick se från dessa tjejerna är obetalbar. De kunde också  intyga för oss att gåvan verkligen kommer att göra stor skillnad under 2025 för dessa familjers vistelse. Det är ju ingen hemlighet att det råder neddragningar även inom denna typ av vård och då kommer detta så rätt, skriver Ted.

I Linköping tog Volvo Euro Cup beslut att avsätta 200kr/team vid varje tävling under kommande år fortsätter ”Årets SMK:are” i SMK Hörby.

Då kunde jag ju inte låta bli att tänka om vi alla rallytokiga tävlingsdårar som tävlar i olika typer av cuper och serier skulle agera på samma vis och sätta in 200kr i en pott för varje tävling. Då skapar vi magi. Tillsammans blir en liten summa,  en stor summa som gör avsevärd skillnad.

Med detta utmanas nu alla landets cuper/serier att hägna på och detta via Lars Stugemo ́s välkända kampanj ”#FkkCancer” och sätter in insamlad summa efter varje deltävling. Alltsammans samlas i en pott som kommer att fördelas när säsongen är slut i sex lika stora andelar åt de olika Barncancercentrum-grupperna som finns i landet.

Volvo Euro Cup är endast initiativtagare till detta men detta är något vi gör alla tillsammans för att skapa just magi, säger Ted och avslutar.  

Valet att vi donerar detta till Barncancercentrum är att vi alla är berörda av någon i vår närhet som drabbats av cancer, liten som stor. Därför känns det som lätt att motivera att man kan addera kostnaden av 200kr till sin tävlingsbudget per tävling under 2025. Precis som det är viktigt med nyrekrytering av juniorer inom vår sport så är det ju såklart viktigt att vi motar cancern tidigt och därmed siktar in oss i detta fallet på barnen. 

Utdelningen sker i Linköping i samband med VEC:s prisutdelning den 22 november 2025 dit representanter från deltagande cuper/serier blir inbjudna samt representanter från respektive Barncancercentrum. Frågan är nu vilken cup/serie som blir först att hänga på Volvo Euro Cup, hoppas bara att någon ordnar kön…

*

När Regeringen i veckan satte ner foten och gav Trafikverket lite bakläxa så att de i fortsättningen inte ska spilla över kostnader för omskyltning i samband med tävlingar på allmän väg, till arrangörerna. Detta välkomnades av bland annat rallyarrangörer men samtidigt restes lite varnande frågetecken. Det är skrivningen ”ideella föreningar även i fortsättningen ska kunna slippa betala för Trafikverkets kostnader för bland annat omskyltning vid till exempel motionslopp på statlig väg” som oroar. Här menar kritiker att det borde stå ”ska slippa” istället för mer luddiga ”kan slippa”. Orosmolnen visar sig inte helt obefogade skriver Piteå MS Jan-Olof Rehnberg. 

Inför Piterundan i mars har vi fått att på fyra ställen ska trafikverkets entreprenör utföra skyltning, tre av dessa ansluter mot allmän väg och utförs utan kostnad, men den fjärde är på enskild väg och där ska dom ha betalt. Och det är mitt ute i skogen i vindkraftparken…

*

I år har de fyra Nordiska Bilsportförbunden verkligen försökt att få fart på ”NM” eller som heter numera ”NRC”, Nordic Rally Championship. Tyvärr har man ansträngt sig i onödan och mästerskapet har i princip noll status, vilket är lätt att avgöra när man kollar slutställningen. Nästan inga tävlande har kört mer än två deltävlingar och där svenske Johan Wesslén sticker ut som tvåa i 2WD-klassen med sina tre starter.

Nu ger sig dock inte huvudmännen utan sjösätter samma serie även till nästa år. Fyra deltävlingar och där SM-tävlingen i Hässleholm,  ”Snapphanerallyt” 8-9 augusti blir i det här läget det svenska bidraget. Dock finns där frågetecken som ännu inte lösts innan CG Wilke kan välkomna alla sugna NRC-åkare.

11-12 juli SM Kouvola Ralli, Kouvola

08-09 aug. Snapphanerallyt, Hässleholms MK. 

05-06 sept. Rally Larvik, NMK Larvik.

10-11okt. Rally Stoholm, Kjellerup og OMK 

*

Avslutar med jättestora tack för alla gratulationer som kom mig till livs efter gårdagens födelsedag. Med över 500 gratulanter enbart på Facebook hopas jag att ni förstår det omöjliga med att personligen tacka Er alla.

Foto: Privat

Dock har jag noterat alla gratulanter och som nu finns i säkert förvar i mitt hjärtas kassaskåp. Bilden är tagen vid annat tillfälle, något behov av solhatt fanns inte igår tvärtom var sydväst mer lämpligt… 

3 svar på “Unge McErlean kompletterar Munster hos M-Sport, bröderna Rossel med Citroën i WRC2, även i år sträcktjafs för Rally Sweden, familjen Solberg till ROC i Sydney, VEC utmanar i cancerkampanj, skyltfrågan fortsatt oklar, Hässleholm kan bli deltävling i NRC och Motorbloggaren tackar för alla gratulationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *