Två Puma Rally1 hyrs ut, Adamo är irriterad, vem tar över efter Ogier hos Toyota, ”jätterally” i Eksjö och var ska det sparas i rally?
Medan Toyota och Hyundai i princip inte släpper några WRC-bilar till privatförare har det alltid varit annorlunda hos både M-Sport och saligen avsomnade Citroén. För Malcolm Wilson är inkomsterna från försäljning av WRC-Fiesta en viktig del i finansieringen av företagets rallysatsning. Redan nu har Wilson också berättat att man har beställning (både hyra och köpa) från privatteam på nya Ford Puma Rally1. Enligt honom kan där stå fem Pumor på startlinjen 2022 och då två som körs utanför M-Sport Ford.
– Jag är glad över att det finns så stort intresse för nya Puman och att kunna hyra ut bilar är en viktig inkomst för oss. Förr kunde vi sälja runt tiotalet WRC-bilar om året vilket tog slut med nya reglemente 2017, berättar Wilson.
– Sjävklart har detta medfört hål i vår rallybudget…
Vilka som är intresserade av ”Hyr-Puma” framgår inte av intervjun.
*
Färgstarke Andrea Adamo låter nu det italienska temperamentet blomma ut för fullt och mottagare är arrangören av WRC-premiären ”Rallye Monte Carlo”. Anledningen till utbrottet är att första dagen av ”Monte” körs utan service och där ett enda däckbyte tillåtet.
– Första gång i mitt liv som jag hört något så här dumt från Monte-arrangören, förklarar Adamo för DirtFish.
Ilskan baseras på att det klassiska rallyt blir debut för hybridbilarna och att då köra en hel etapp utan möjlighet att rätta till småfel är det som retar upp Adamo.
– Detta är det dummaste jag hört i mitt liv och pekar på en otydlig kommunikation mellan oss tillverkare, WRC-promotorn och FIA vilket är mycket allvarligt!
Med sina beska ord hoppas Adamo att körschemat ändras och att det som vanligt blir service runt lunch även på första etappen. Han stöttas av Malcolm Wilson som menar att hybrid-debuten blir en enorm utmaning för alla.
– Tidigt fredag morgon lämnas Monaco och sedan ingen service förrän på kvällen ökar dramatiskt den utmaning som ett vanligt Monte ändå alltid är, menar Wilson.
Redan utan denna ”nyhet” är däckval lite av rysk roulette i Monte och utan möjlighet att ändra set up under hela fredagen, blir det ännu tuffare. Tre sträckor som körs två gånger och utan serviceuppehåll är vad som väntar. Under lördagen finns det service plus att det bara är två sträckor som används två gånger. Lite FIA-logik skulle jag vilja säga i upplägget…
*
Än har inte ”tjocka damen kommit på scen” när det kommer till vem som ska ersätta Sebastien Ogier hos Toyota. När Esapekka Lappi med hjälp av egna sponsorer (läs Ponsee och Even Management) fick möjlighet att köra en WRC-Yaris i kommande Secto Rally Finland togs detta av många inklusive mig själv, som intäkt för att han kör Yaris 2022. Men än så länge vill inte Jari-Matti Latvala säga att allt är klart utan menar att det fortsatt finns andra namn. Några sådana nämns inte men i min värld om han vill ha förare med erfarenhet, finns egentligen bara Craig Breen, Andreas Mikkelsen, Dani Sordo och man ska kanske inte heller glömma Kris Meeke. I den bästa av världar skulle så klart även Pontus Tidemand och Mads Østberg varit med på listan, men tvivlar på att Latvala ens funderat i dom banorna, tyvärr.
– Vi kommer förmodligen att bestämma vem som blir vår tredje förare i nästa månad, säger Latvala.
Enligt finska källor har Ogier definitivt sagt ja till sin favorittävling Rally Monte Carlo men även att han förutom detta kan tänka sig fyra max fem, andra rallyn. Att Lappi ändå verkar vara första valet blir ännu klarare när Latvala klassar honom som ”trolig”, men resultatet i Finland kan avgöra åt vilket håll pendeln faller menar TGR-chefen.
– Ett bra rally här hemma skulle absolut hjälpa oss att fatta beslut!Foto: Tommy Svensson
Enda motkandidaten som jag ser det är faktiskt för Toyota helt oskrivna kortet Andreas Mikkelsen. Dock inte oskrivet för Latvala då man var teamkompisar under hela den lyckliga perioden när Volkswagen tävlade i WRC. Troligen få som känner Mikkelsen lika bra som Latvala men då är frågan om detta är bra eller dåligt? Han vet så klart vilka som är Mikkelsens styrkor men dessutom vilka som är hans svaghet. Om Azores-vinnaren är aktuell får man hoppas att styrkorna överväger…
Craig Breen går bort då han med all säkerhet är klar för M-Sport Ford och likaså Dani Sordo som inte alls känns som en förare som skulle tillföra styrka till Toyota. Samma sak med Kris Meeke som just nu testar en uppdaterad och snabbare Skoda Fabia Rally2 inför nästa säsong. Båda två känns som att ha passerat ”bäst före datum”, men detta betyder dock inte utan att de fortsatt kan blixtra till och vinna rallyn, men kanske inte i WRC!
*
I mitt FB-flöde dök upp en mycket intressant artikel från Smålands Tidningen men som kom i låst form. Rubriken ”Jätterallyt kan anordnas i Eksjö-väntas locka 100 000 besökare” satte så klart igång min nyfikenhet. Att kommunen var med på tåget förstår man av underrubriken, ”Gynnar kommunen oerhört mycket”. Har sökt runt men ingen av mina vanliga källor känner till vad det handlar om förutom en smålänning som trodde sig veta att det rörde sig om en utmanare till Midnattssolsrallyt. Med tanke på att artikeln bildsatts av Martin Hagmans Ford Escort från MSR 2016 verkar nog detta stämma. Så klart är det väldigt positivt när det kommer till nya tävlingar, men min fråga är om Sverige har kapacitet att husera två ”jätterallyn” för klassiska bilar? Kanske är svaret ja och då är det så klart bara att blåsa på…
*
Har börjat FB-debatteras hos Rallyklassikerna och där ämnet är varför så få har anmält sig till KRC-finalen, Rikspokalen den 2 oktober. I dagsläget finns 25 klassiker i listan som totalt innehåller 73 bilar. Om KRC-folket är bekymrade så är det ännu tuffare i VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien med futtiga 12 VOC:are på plats. Hos SMK Örebro jobbas det med kortare framförhållning än arrangörerna i Södra Bf och i Närke stängs inte anmälan förrän på söndag klockan 18, så startfältet kan visst ökas på. Den genomgående åsikten hos ”debattörerna” är att det är kostnaderna som sprungit iväg som är orsak till de få anmälda och visst, att köra Rikspokalens 42 kilometer specialsträcka kostar 3 500 kronor plus noter. Men sätter man avgiften i förhållande till årets tidigare rallyn är jag nästan säker på att kilometerkostnaden är lite lägre här än hos många andra. Som jag skrev igår är risken nu stor att många klubbar kör med så små startfält att det blir möjligt att få ekonomi på tävlingen. Istället är det högst förståeligt dessutom, tanken på allt jobb man lagt ner som blir förgäves som styr beslutet om man ställer in för att för få anmäler sig. Kollade lite på bokslutet för TV-Svängen för två år sedan och där de utan jämförelse största posterna var väglagning 111 000 kronor, tidtagning/GPS/resultat 75 000 kronor och så säkerheten som slutade på 35 000 kronor. Foto: Tommy Svensson
Nu gick tävlingen ihop med en liten vinst och detta tack vare 180 anmälda som skulle dela på kostnaderna. Men säg att vi kört på bara 80 bilar då hade så klart vägskadorna blivit lite mindre så där kan plockas bort cirka 25 000 kronor. Men det återstår ändå 135 000 kronor att fördela på de 80 bilarna vilket ger i runda slängar 1700 kronor/tävlande. Sedan tillkommer allt annat som priser, tryckning, tillståndsavgifter och diverse småposter men som ändå torde uppgå till minst 35-40 000 kronor. Redan här är det röda siffror i bokslutet och att i ljuset av detta uppbåda energi från alla frivilliga väl medvetna om att det är en förlustaffär man jobbar med ,är inget stimulerande det kan jag lova. Västkustprofilen Bo Axelsson gav sig in i debatten och kom med ett som jag tycker mycket vettigt förslag.
Jag har i flera år ställt frågan om det verkligen är nödvändigt med både ett och två serviceuppehåll på tävlingar med runt 30 kilometer SS. Tänker till exempel på anrika ”Björnjägarens Minne” i Bergslagsrallyt som på sin tid mätte över tio mil. Med det här tänket skulle sträckan behöva delas i minst fyra bitar med tanke på servicehovet av dagens rallybilar. Bosse tänker likadant och skriver: En annan sak som jag tror skulle sänka kostnaderna är serviceupplägget. Kör tävlingarna utan större serviceupplägg så faller behovet av servicefolk. Arrangören kanske kan ordnar med hämt-/bärgningsservice om det skulle olyckas. Det förstnämnda kan enkelt fixas med en ”sweeper-car” som samlar upp de olycksdrabbade och lämnar av dem på start-/målplatsen, där de troligen har egna dragfordon och trailers.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.