Två olika ”livery” på WRC-Fiestan, Ekström bästa motorsportare och VG, var blev Solberg av?
Enda tecknet under julen på att det snart är premiär för WRC 2017 kom från M-Sport som passade på att visa upp Sebastien Ogier och Ott Tänaks nya bilar. För första gången sedan 2005 kommer M-Sport att till nästa år köra med två olika ”livery” alltså olika dekalering på Fiestan. Sebastien Ogiers bil domineras av en stor röd tjur eller mera känt som Red Bull medan Ott Tänaks har en något diskretare framtoning i blått och vitt och där tjuren lyser med sin fråvnaro.
När M-Sport ägaren Malcolm Wilson drog av skynket från Ogiers bil så var det med orden.
– Bästa julen någonsin!
Råder ingen som helst tvekan utan att detta var Wilsons absolut bästa julklapp, att få sätta dit startnummer 1 och ” S. Ogier/J. Ingrassia” på sidorutan på ”sin bil”. Bättre kan nog inte en jul bli borta i Cumbria…
*
I dag kom Expressen/GT/Kvällsposten med sin årliga ranking av de 100 största svenska idrottarna under 2016. Som nummer ett sätter man simmaren Sarah Sjöström och sedan rinner det på med diverse ”bollare”, brottare, puckare, cyklare fram till plats nummer 21 där första motorsportaren dyker upp. Inte så överraskande är det Mattias Ekströms VM-guld i ralllycross som juryn sätter som 21:a vilket i våra ögon är lite väl långt bak på listan.
Bara fyra platser längre ner kommer så Marcus Ericsson och där man konstaterar att ”köra Formel 1 är väldigt få förunnat”. Tredje och sista motorsportutövare är Felix Rosenquist som rankas som 68:a. Saknas på listan i mina ögon är Formel 3-föraren Joel Eriksson, Tomelilla och så klart även första svenska tjej att vinna en deltävling i EM-rallycrossen Magda Andersson. Till nästa år lär man inte kunna förbise de här två skånska framtidshoppen…
Norska VG (Verdens Gang) har även de gjort en 100-lista på norska idrottare och där toppar schackspelaren Magnus Carlsen. Nu kan man ju diskutera om schack verkligen är en idrott men norrmännen anser så och vem är jag att döma som knappt ens lyckas vinna i ”Fia med knuff”. Första namn som sportar med fyra hjul är WRC-trean Andreas Mikkelsen och han placeras som 24:a. Sedan finns där bara plats för ytterligare en med motorsport som sin idrott och det är VM-trean i rallycross Andreas Bakkerud, 43:a. Att inte ta med Petter Solberg även om han ”bara” blev fyra efter katastroffinalen i Argentina är ju inget annat än ren skandal. Bara att skicka in VG-juryn i skamvrån och där dra ner skämshatten långt över både ögon och öron!
*
Känns onekligen som att STCC går in i ett positivare skede 2017 än vad som varit fallet de senaste åren nu sedan man skiftar över till ”riktiga bilar” igen. Redan har jultomten stannat till i Vikmanshyttan och PWR Racing Team och lämnat av tre SEAT Leon Cup Racer direkt från SEAT Sports produktionslinje i Barcelona. Blir något för Team Brink i Eslöv att tampas med…
’
Fick en del återkopplingar på Jan Sandströms inlägg om bristen på funktionärer och ett kom från Kulings Conny Hansson som skriver,
” Håller ju med dig. Kul att ”gamle” Jan Sandström vaknar till. Jag såg vid Åtvidabergs tävling Gruvrundan så var dem sex klubbar som hjälptes åt. Det är klart att det är inte hållbart i längden. Blir ju alldeles för stort slitage på dessa som åker runt och hjälper varandra,. Det är väl troligtvis samma grupperingar från resp klubb.
Vad göra? Ja inte fasen är jag herre att lösa den knuten. Jag ser hos oss, bara att hitta datum för möte där alla, eller i alla fall flertalet kan vara med, är väldigt svårt. Alla är upptagna, tror dom åtminstone…
Det är väl i och för sig en fråga om prioritering, alltså är vi inte tillräckligt attraktiva inom rallysportens arrangemang. Att titta på en hel dag kan gå bra, men att titta som TK:s eller vägvakt är mycket besvärligare.
Kan det hjälpa med kalas efteråt? Nja, tveksamt, mer än marginellt.
Betalning? Ja då är vi definitivt ute på tunn is, mycket tunn.
Vad kan SBF göra egentligen, då dessa ju också är ideella?
Jag/vi funderar vidare mot den slutliga lösningen, då allt ska fixa sej till det allra bästa.
Vi får nog anledning höras vidare. Å så ta`t lugnt med Ålen!”.
*
Med detta önskar jag god fortsättning på julen och i morgon Annandagen blir det ingen Motorbloggen. Återigen har nyhetschefen och sportchefen ingått en ohelig allians och satt mig på så mycket fotojobb att där inte finns utrymme för bloggskrivande. Kanske kan det bli skönt med lite julfritt från läsandet för er, vad vet jag…