Tunnt i Östersunds Rally-SM, Nikkara fick ny WRC-chans och snack om asfalten på Garnisonen!
Idag förlängde Östersund Winter Rally anmälningstiden till den 17:e, fullt förståeligt då SM-delen så här långt bara lockat sextio bilar. Till detta ska där sedan läggas till tolv ekipage som tävlar i RM för klassiker. Båda siffrorna är klara besvikelser för mig och tråkigt nog verkar inte de nya ”SM-kvastarna” ha lyckats med sopa att bort all gammalt skit och släppa in ny frisk luft i det alltmer uttunnade mästerskapet. Så här långt verkar dock de flesta i ”SM-toppen” ha tryckt på Enterknappen, dock saknades Pontus Tidemand och jag kan tänka mig att detta beror på hur bilfrågan ska lösas. Rally Sweden-bilen, Ingemar Svenssons är ju inte helt frisk och när den blir detta så är det väl tänkt som så att Ingemar ska köra den? Vad återstår då för Pontus, kanske ”Sillefallaren” har något mer attraktivt hemma i garaget vad vet jag? Noterade att där finns en WRC-Fiesta till salu på rallycarsforsale, årsmodell 2012 nygenomgången och allt för ett pris kring ”tre millar”. Kanske något att tänka på…
På tal om Tidemand har jag glömt att berömma gamle fortåkaren Bror Danielssons för insatsen så att Pontus kom till start i Rally Sweden. För övrigt kan man notera att det i år är fyrtio år sedan Bror tog SM-guld i Grupp 1 med BMW:n, detta på den tiden när ett ett SM-guld var blytungt. Önskar att fler av hans sort ställt upp och hjälpt till att få fram nya talanger, men tråkigt nog känns det som att de flesta av de ”gamla stjärnorna”, är sig själv nog.
Det stora lyftet för Rally-SM och RM:et skulle ju bli när det samkördes som nu i Östersund, dock restes farhågor hur man skulle göra för att begränsa startfältet till de trettio bilar som tilläts. Med tolv anmälda klassiker känns det trots allt som problemet är hanterbart? Noterar att MR Tractive, Anders Johnsén är en av de tolv som tänker åka med en Porsche 911 RSR. Kan ha fel men har inget minne av att jag sett honom i startlistorna tidigare med Porschen?
Årets Rally Sweden (börjar det bli lite traggigt nu?) hade en fantastisk inramning med riktigt vinterväder, lagom kallt runt 7-10 minus och ett snötäcke som gjorde det enkelt att både köra bil, parkera och promenera i skogen. Kan då konstatera att inte heller detta år kunde ni ”rallyälskare” som jag väljer att benämna ”dödgrävare”, glädjas åt att Rally Sweden hotas av nerläggning. Vädret, var perfekt, sträckorna isiga, publiken på de flesta håll säkerheten själv, förarna nöjda, teamen nöjda och tror även att FIA var positiva. Nu får ni alltså vänta till nästa år, då hoppas att våren börjar direkt efter nyårsfirandet så att vägarna hinner bli riktigt leriga och omöjliga att köra. För det vet ju alla enligt er åtminstone, att rallyt lever på nåder och vid första bästa klydd åker det rätt ur kalendern ( obs. ironi). Tror att Henning Solberg har bättre koll när han vid målgången bara berömde och sa.
– Detta rally är 110 procent, kan inte bli bättre och jag hoppas jag är tillbaka 2014!
Lite mer från Värmland och då unge finnen Jarko Nikkarra som hade missflyt från allra första början med avåkning redan på shake down, sedan drogs han med feber under hela rallyt men kämpade på och tog sig i mål. Fajting spiriten belönas nu med ny styrning i den John Deere-sponsrade Mini:n i Portugal. Varför är där ingen svensk som får spons från en traktorförsäljare. Inte kan där säljas flera gröna traktorer i Finland än här, så varför?
Noterade att teamen nu nominerat förarna till nästa WRC-tävling i Mexico. Inga överraskningar alls och Dany Sordo blir ny poängplockare och ersätter Loeb som avstår att köra som bekant. Ska jag tycka något så är det att spanjoren var en stor besvikelse i Värmland. Var helst jag såg honom var det vingligt och osäkert och på Rämmen var han ytterst nära att gör som Kassimi och åka av (bilden). Nu hade han tur så att Cittran studsade upp på vägen igen, men väl i Norge blev Fru Fortuna kvar på svenska sidan och så var rallyt över för Sordo. Nu vilar där tyngre tryck på axlarna när Loeb är borta. Är han av rätta virket att hantera detta?
På Motorsport i Värmlands forum har det börjat diskuteras Snapphanerallyt i augusti ingående i Rally-SM och då främst fredagens inledande sträcka på Garnisonens asfalt. Av inläggen att döma verkar förarna kunna hantera ”förtjusningen” över den enda asfaltsträckan om jag inte missförstått allt. Senast SM-åkarna körde här blev det minst sagt rörigt med ”varvlopps-stuket” på sträckan. Skulle jag få bestämma, hade man kört asfalten på ”omärkta och fria däck” plus att man kört som en vanlig sträcka med två minuters mellanrum mellan bilarna. Om körtiden blir längre än två minuter, korta sträckan!
Till sist nu är våren på väg, i dagarna har både Trelleborgs MK och SMK Hörbys publicerat inbjudningarna till Anderslövsrallyt och Express-Specialen. Både är premiärer, Trelleborgarna svarar för första racet i Rally-DM för Södra BF medan man i Hörby den 24 mars släpper iväg asfaltåkarna i DM och Asfaltcup.
Skulle kunna tilläggas att internationella tillresta rallyfantaster var totalt lyriska på motorsportforums.com. Och då snackar vi relativt kräsna kännare från världens alla hörn, några på besök för första gången. Och samtliga (har inte sett någon ännu) skanade nästan ord för hur bra Rally sweden var.Stämningen runt om på sträckorna, snön och isen på vägarna, tävlingsmomentet, ja allt, var bara plus!
Litet minus dock för publiksvansen som man tyckte använde lite för mycket öl och sprit, samtidigt som det konstaterades att det i det sammanhanget trots allt var ungefär som Finska VM rallyt…
Hej.
Har ungefär samma uppfattning, fast jag tycker nog ändå att ”alkolholintaget” var något lugnare än förr. Sedan vet jag inte om man ska ha Finska VM-Rallyt som måttstock, har varit där också…
MVH
Tommy
Jag har för mig att Jennie-Lee Hermansson hade spons av den gröna traktorn för några år sen.