Tung rallytyckare vill se Rally Finland i december, om att försöka få rally att smita förbi FHM, varning för otäck bild och första dagarna i maj tunga för motorsporten!

I dag kom det allra mest kreativa förslag jag hört hitintills vad gäller återstoden av WRC 2020. Det är krönikören David Evans hos DirtFish som tänker till om vad som ska/kan hända i höst. Evans skissar på att flytta fram Sardinien till en datum efter Wales Rally GB vilket då skulle bli i början december. Han räknar även med att Argentina, Kenya och Nya Zeeland inte körs alls 2020. Mest uppseendeväckande i Evans tänk är ändå flytten av Rally Finland i augusti till håll i er nu, december.

Låt oss göra det vi alla drömt om i många år, att göra Rally Finland till ett vinterrally kring den 17-20 december.

Han utvecklar sina tankar och menar att man då inte behöver använda sträckorna kring Jyväskylä. Istället vill han flytta till Rovaniemi och köra de sträckor som används i ”Arctic Lappland Rally” som normalt körs en månad senare.

Detta skulle vara perfekt, omstart för WRC i september och sedan Turkiet, Tyskland, Wales, Japan, Sardinien och så final i Finland.

Foto: Tommy Svensson

För mig känns detta kanske inte som något som FIA tänker sig, men om man vrider det hela ett varv till så finns där onekligen en poäng med att göra om Finland till vinterrally som Rally Sweden skulle kunna dra nytta av. Final i Finland i december och därefter årspremiär med Rally Sweden i slutet  av januari. Om nu Glenn Olsson gör allvar av en flytt och kikar på Östersund, så är då inte trycket från skidturisterna alls lika hårt som när sporltoven börjar i februari. Krävs förstås att Rallye Monte Carlo släpper statusen som första deltävling och får nöja sig med att vara tvåa. En enda gång i modern tid har Värmland ansvarat för VM-öppningen och det var 2007. Då togs också den officiella bilden på årets förare/co-drivers utanför Wermlands Museum i ett smällkallt Karlstad. 

Foto: Tommy Svensson

En poäng hade också varit att teamen kunde dra nytta av vintertester för två tävlingar istället för som idag bara en enda. Även Pirelli hade fått mer lön för mödan med att utveckla vinterdäck om det plötsligt blev två tävlingar i rad med samma förutsättningar… 

*

På Facebook snurrar det runt mer eller mindre  bisarra uppmaningar om hur man ska få igång rallytävlingarna igen. Ska inte gå in på alla tokiga förslag (eller kreativa, allt beror på hur man ser på saken), men kan ändå nämna ett. En ”rallyälskare” tyckte att man kunde köra tävlingarna i flera omgångar med runt 5-10 bilar varje gång för att komma runt ”50-gränsen”. Lördagen efter kör nästa omgång förare och så vidare till startfältet kört alla sträckor.

Foto: Tommy Svensson

Vet inte vad jag säga, men att låsa in boende längs en specialsträcka varje lördag i kanske tre månader känns inte så genomförbart. Eller att ha funktionärer igång lika många lördagar i rad, kan bli tufft. SM-ledaren Mattias Adielsson läste och kommenterade på ett mycket bättre och tyngre sätt än vad jag själv skulle klara och skrev. ”Håller med flera ovanstående, Detta år är som det är och viktigare än allt vad rallytävlingar heter är att få bort detta virus så vi alla kan återgå till det normala. Spar pengarna i år och så laddar vi för ett nytt år 2021 och helt enkelt glömmer 2020. Det är ändå ett år alla kommer komma ihåg som Coronaåret och därmed är resultaten oviktiga sammanhanget! Esporten hjälper iaf till att underhålla tävlingsnerverna och rattimmar!”. Klokt från Göteborg…

*

På tal om Corona, om någon skulle be mig att med en enda bild förklara hur viruset påverkat livet för oss alla så skulle det inte kunna bli bättre än så här .För visst har det mesta blivit  tvärstopp och med innertaket virat kring öronen. Att det smärtar mig långt in i hjärteroten över att se denna katastrof hoppas jag ni förstår. Bilden kommer från flitige Michael Lindberg som själv förklarar.

Ringde igår och grattade min kusin som fyllde 80.! Vi började prata rally och så skickade han mig denna bild!  Ingen störtbåge ”behövdes” på den tiden! Den som är kunnig kan säkert lista ut vilket rally det var!
Nedan är uppgiften min kusin Lennart Åhrberg (kartläsaren) skrev. Har ingen bild på rullningen bara resultatet. Vi var bil 2 som rullade, efter oss kom en Saab där kartläsaren åkte ur och klarade sig. Föraren av den Saaben var Kenneth Leim från Gävle. Föraren av vår Kadett var Gert Wennman.”.

*

Foto: Volkswagen Motorsport

Då känns det bättre att pigga upp sig med en tack vare Corona en fortfarande helt otävlad Volkswagen Polo GTI R5 i väldig läcker rödvit strajpning. Att det är en bil med dansk besättning känns som onödig upplysning men detta är bilen som Kristian Poulsen och Ole Frederiksen ska försvara DM-guldet 2019 med när väl rally kommer igång igen. Varbergsboende brorsan Roland fortsätter med R5-Skodan när tid så medges mellan sönernas karttävlingar. 

*

Idag för 34 år sedan omkom finska jättetalangen Henri Toivonen och hans italienska kartläsare Sergio Cresto efter att man åkt av vägen i VM-rallyt Tour de Corse. Då hade paret en hård fajt med fransmannen Bruno Saby i en Peugeot 205 T16 men i en svag vänsterkurva tog det slut när Toivonen åkte rakt fram nerför ett stup där hans Lancia kraschade mot några träd som spräckte bränsletanken. Som följd av detta förvandlades bilen till ett eldklot och båda omkom i lågorna. Idag är vänsterkurvan ombyggd med en låg stenmur som skydd mot liknande olyckor och här finns även ett minnesmärke över de båda dit rallyfans fortfarande åker för att hedra minnet.

Två gånger körde Toivonen i Sverige men bara en enda gång i Rally Sweden och detta samma år som den ödesdigra olyckan, dock utan framgång då han fick bryta med motorfel. Bättre gick det när han besökte rallyjippot MIRA-RallytRosersberg utanför Stockholm 1982. Då lotsade Benny Melander honom i en Opel Manta 400 till en total tredje plats. Henri Toivonen skulle ha fyllt 30 år några månader senare. Överhuvdtaget är första helgen i maj en tung helg för motorsport. Året före Toivonens död omkom italienaren Attilio Bettega också i Tour de Corse och i en Lancia på samma dag som finländaren. Dagen före, den 1 maj 1994 var det också mörkt på Imola där först österrikaren Roland Ratzenberger och sedan Ayrton Senna omkom.   

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *