Tung Dakarinledning, WRC-uppställningen nästan klar, Roman först, Latvala med ny kartis, ”Duracellkanin” kör Volvo PV, inställt i Torsby, ”Mulle”/Kvick snabba på ”SD” och milt även i Rovaniemi!

Onekligen så att man ställer sig frågan om vikten av att värma upp inför en tävling som Dakarally som mäter nästan 800 mil varav 500 mil är ”specialsträcka”? Med den längden borde en eller två extra mil i sanddynerna spela underordnad roll för slutresultatet.

Foto: #Martin Prokop

En som säkerligen håller med i dessa tankar är tjeckiske f.d WRC-åkaren Martin Prokops teamkompis, även han från Tjeckien Martin Kolomy. På uppvärmningen före det vi brukar säga ”Besiktning/anmälan) rullade han sin Ford Raptor 4×4 så våldsamt att han hamnade på sjukhus med skador på ryggkotorna. Efter en serie rullningar framlänges landade bilen med nosen nerborrad i en sandyn. En av rallyts helikoptrar var snabbt på plats med läkare och sjukvårdspersonal som snabbt tog honom till sjukhus. Även co-driver Jirkaa Stross fick åka med för kontroll. 

Normalt tävlar Kolomy i klassen för lastbilar men i år ville han testa att åka ”vanlig bil” något som inte alls gick bra.

Foto: #Martin Prokop

Martin Prokop förklarar och försvarar sin kompis med att det var en svårbedömd passage där olyckan inträffade.

Ser inte så farligt ut inne i bilen, lång raksträcka med ett hopp på slutet. Vad jag sett på en video bromsade Martin precis före krönet så att nosen droppade ner vid landningen…

Dakarrally startar på söndag från Jeddah.

*

Med Esapekka Lappis intåg i M-Sport Ford ser det allra mesta i WRC ut att vara på plats. Det enda som inte är riktigt klart är om Hyundai verkligen kommer med ett B-team som då skulle kunna innehålla Andreas Mikkelsen. Likaså vem som tar Gus Greensmiths plats i de fyra tävlingar därav tydligen Rally Sweden, som han inte kommer att köra. Nu är det inte ens säkert att han ersätts i dessa tävlingar men bland internationella rallyexperter spekuleras det i att Pontus Tidemand skulle kunna vara aktuell för ny start i Värmland.

Foto: Tommy Svensson

Likaså att Hayden Paddon återigen får en möjlighet att visa att han verkligen kan köra WRC-bil  och då skulle detta självklart nog ske på hemmaplan i Nya Zeeland. Några namn för Safari och Rally Japan nämns inte i spekulationerna.  

*

Foto: Tommy Svensson

Ingen högoddsare att närkingen Joakim Roman var snabbast att anmäla sig till Rally Sweden. Roman har inte missat ett enda ”Svenska” sedan 1997 vilket nu innebär den 24:e starten för 55-åringen. Precis som i fjol kör han Skoda Fabia R5 däremot är det inte klart vem som ska sköta jobbet  i högerstolen som ifjol gjordes av Ida Lidebjer Granberg. 

Foto. Tommy Svensson

Annars blev den stora snackisen Jari-Matti Latvalas kartläsare då hans tidigare bisittare Mikka Antilla nu väljer att sitta i unge talangen Erik Pietarinenns R5-Skoda. Då sätter Latvala sin f.d teamkompis och numera testförare hos Toyota, Juho Hänninen i sin bil istället. Starten här blir en av de handfulla som Latvala hoppas kunna göra i egen regi med en Yaris WRC och med ”Latvala Motorsport OY” som anmälare. Ingen dålig besättning som tillsammans har inte mindre än 266 WRC-starter, Latvala med 208 och Hänninen med 56.

Foto: Hyundai Motorsport

Totalt är där nu åtta anmälda och där det än så länge bara är Hyundai Shell Mobis World Rally Team av WRC-teamen som anmält sig. Inga överraskningar utan Ott Tänak, Thierry Neuville och Sebastien Loeb blir Andrea Adamos vapen i fajten mot Tommi Mäkinens kommande kvartett.

*

Har gjort en lite snabb huvudräkning och om alla rykten stämmer om antalet WRC-förare till 2020 så borde det bli minst elva i årets upplaga. Då räknar jag med fem Toyota, Ogier, Evans, Rovanperä, Katsuta och så Latvala. Hyundai kommer med minst tre kanske fler om nu b-laget blir verklighet och så M-Sport Ford även dom med tre bilar.

Foto: Tommy Svensson

Detta ger exakt samma antalWRC-bilar som 2019 och där en tolfte med Lorenzo Bertelli var enda förare som åkte som privatanmäld med WRC-bil. Skriver detta då jag inte riktigt förstår alla negativa röster som hävdar att WRC modell 2020 och därmed även Rally Sweden är urvattnat. Hallå, lika många bilar som i fjol och visst ett team saknas, men av förarna är det endast Andreas Mikkelsen och Kris Meeke som inte lyckats hitta nya rattar. Så i praktiken är det ungefär samma läge som tidigare och sedan är det väl inte helt fel att där kommer in lite nya namn även i Rally-VM eller?  Ytterligare två svenskbilar är anmälda, Robert Blomberg/Ida Bood och Anders Nilsson/Björn Nilsson, Skoda respektive Mitsubishi båda i R5-utförande.

*

Lite oväntat trögt med namn till Rally Sweden Historic där än så länge bara 21 namn finns i anmälningslistan. Ingen ko på den som det verkar för tillfället närmast obefintliga isen i Värmland, då anmälan inte stänger förrän om elva dagar, 14 januari.

En skåning så här långt och det är Ted ”Duracellkaninen” Malm med fru Katharina som mellan husflytt och engagemanget i nya Volvo Euro Cup plus inte minst sin allvarliga cancer, även kastat sig in i detta projekt. I dagens P4 Kristianstad berättade paret om sin planerade start med den vita Volvo PV:n från 1965 och sitt jobb med att skaffa budget för äventyret.

*

Nu är det bara att hoppas vintern kommer på allvar till Värmland, för helt klart är det inte så just nu  MK Ratten sent i går kväll meddelade att man tvingas ställa in ”Finnskogsvalsen”. Premiären för VOC:arnas SverigeSerien kan man säga lite vitsigt ”frös inte inne” utan tyvärr tvärtom.

Dessvärre är inte vädrets makter med oss så vi tvingas pga nuvarande vädersituation ställa in 2020 års Finnskogsvals. Detta med hänsyn till både markägare och tävlande, säger tävlingsledare Sven Täppers.

Samma öde lär inte drabba Hälsingerallyt som även detta körs den 18 januari. På nätet avlöser den ena fantastiska vinterbilden den andra från sträckorna till Klassiska Rallycupens premiär. 

*

I dag har Daniel Ernstedt och Jeanette Kvick kört shake down inför morgondagens ”Jännerrallye”. En tuff utmaning för den svenskdanska kombon i den gula Suzuki Swift 1600:an. Startnummer 47 är egentligen lite för långt ner i startlistan men kan om vädret blir som förutspås istället bli rena vinstlotten. Det ska nämligen börja snö i de Österrikiska Alperna.

Foto: privat

Väderutsikterna säger sol i morgon men snö på natten till söndag, berättar Kvick.

Vissa av sträckorna har lite Monte Carlo stil över sig med plötslig svartis på vissa ställen…

Första gången som snart 50-årige (fyller år den 9 januari) ”Mulle” har rutinerade danska co-driver Kvick i bilen och så här långt vållar det inga bekymmer.

– Samarbetet fungerar till 100 procent om min svenska aldrig blir perfekt men Daniel verkar nöjd och då är jag också nöjd, menar hon.

På shake down satte paret en tid som räckte till 39:e plats totalt. Viktigare då att man var klassnabbast, två sekunder snabbare än en hemmaförare i en Volkswagen Scirroco med dieselmotor(?). Bästa tid hade Herman Neubauer i en R5 Fiesta en tiondels sekund före Simon Wagner i en Skoda. Självklart satsar starka hemmateamet Baumschlager RR stenhårt på rallyt och har tre Skoda anmälda av de totalt 68 startande. Bäst på ”nerskakningen” av BBR-trion var Gerhard Aigner som trea. Rallyt startar i morgon med sex sträckor och avslutas på söndag med åtta sträckor.

*

Inte ens i Rovaniemi där Arctic Lappland Rally startar om drygt två veckor är vintern på sitt allra bästa humör. Här brukar det pendla kring 15-30 minusgrader vid den här tiden men istället är det nu mellan plus två och minus tio grader och detta tio dagar framåt. Ingen snö i sikte men det finns där redan i överflöd eller rättare sagt, drygt en halvmeter. Än så länge lite färre som anmält sig än normalt, bara 19 bilar och där mötet mellan Kalle Rovanperä och Valteri Bottas är det som arrangören väljer att framhålla.

Men där finns mer intressant då tävlingen är premiär för Finska Mästerskapet och främst duellen mellan TGS Worldwides bägge förare Emil Lindholm och Eerik Pietarinen.

Foto: Skoda Dealer Team/TGS Worldwide

Båda i varsin ny Skoda Fabia EVO R5 och givna i förhandssnacket som ”SM-vinnare”. Men där finns tufft motstånd inte minst från Juha Salo och Kari Hämäläinen som även dom kör Skoda. Intressant start gör Niclas Grönholm/Antti Linnaketo som kör RX-teamet GRX:s Skoda i ”tomteland”. Att Skoda är det som gäller i Finland är uppenbart då tio av de tolv anmälda kör tjeckiskt. Två R5-Fiesta kompletterar men ingen Polo, Hyundai eller Citroën så långt ögat kan se…

*

Med detta önskar jag en trevlig helg

*!

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *