Tufft i WRC2, Kalle R. hyllas av FIA, Ogier vinner i Wales, FTL favorit i Rally Denmark, Höljes ”som vanligt” och en nöjd ”Krabba” njuter!

Även om det är väldigt spännande om Sebastien Ogier ska säkra WRC-guldet och i så fall sitt femte raka redan nu till helgen i Dayinsure Wales Rally GB, så är det med svenska ögon nästan minst lika spännande i WRC2. Här har visserligen Pontus Tidemand redan kört hem segern men ändå lär det bli tuffa tag torsdag-söndag. Teemu Sunninen, Fiesta är nog den som jag tror kommer att vilja allra mest men frågan är om det räcker för att ro hem silvret? Risken är att det istället blir överladd från M-Sports påläggskalv och då kan allt hända på ”the tricky stages” i Wales.
Allra bäst läge borde Ole Christian Veiby ha som bara kört fyra deltävlingar men som tråkigt nog inte verkar vara anmäld till avslutningen Rally Australia. För Sunninen är detta sista poängchans oavsett och mycket talar för att han placerar sig direkt bakom Tidemand i slutställningen.
Superintressant i klassen är så klart Kalle Rovanperä som gör WRC-debut med en Fiesta från M-Sport. Pontus får ursäkta men det råder nog ingen tvekan utan att det finska underbarnet är hetast i rallyvärlden. I senaste numret av det exklusiva och påkostade FIA-magasinet låter man Kalle komma till tals över två sidor, inte dåligt när han trots allt ännu inte kört en enda WRC-meter.
Känslan är fantastisk och jag ser verkligen fram emot Wales, förklarar Kalle.
Detta blir min första WRC-tävling och det är ett riktigt långt rally som väntar, stor skillnad mot de övriga jag tidigare kört…
Medan publiken utgår jag i från ser framemot ett torrt rally har Kalle en annan uppfattning.
Jag gillar köra när det är utmanade och halt, konstaterar ”Harris påg”.
Sträckorna är lite lika dom hemma i Finland vilket jag hoppas ska vara en fördel och att vi får ett bra rally!
Kalle kommer till skillnad från övriga i WRC 2 att avsluta i Australien och är ende anmälda i klassen.

*
Lite av comeback gör även Malcolm Wilsons son Matthew som gjorde några säsonger i WRC i Stobart-teamets Fiesta men sedan försvann utan att ha gjort några större avtryck.  I par med Stuart Loudon ska han köra en av pappas R5-Fiestor och senast det begav sig var i fjolårets Pirelli Rally.
Nu ville han återigen pröva på den sport han älskar och som finns i blodet sedan generationer och även om det började som ett skämt är han nu taggad till max.
Realistiskt vet jag att tempot i WRC2 är riktigt ”hot”, räcker att titta på förare som Sunninen och de övriga toppåkarna. Det kommer att ta ett tag för mig att komma tillbaka till deras ”speed”, menar Wilson junior som knappast lär blanda sig i toppstriden.

*

Detta kommer däremot Sebastien Ogier göra i WRC-klassen och jag kan redan här avslöja att han är min vinnare i tipset som kommer längre ner. Med fyra tidigare segrar, med kanske seriens mest pålitliga bil och dessutom en morot dinglande framför kylaren i form av ett VM-guld ska mycket till för att ”Seb” ska missa. För att så ska ske måste tvåan Ott Tänak vinna samtidigt som Ogier kan tappa sex poäng och ändå vinna VM- Trean Thierry Neuville har ännu större gap, hela sju poäng…
Med fyra raka segrar kan Ogier så klart inte heller säga annat än att han gillar att köra rally i Wales, enligt honom en ikon i rallyvärlden.
Ett rally alla vill vinna och jag hoppas verkligen att vi kan vara med och slåss om en femte seger!
En av de mest omväxlande tävlingarna i kalendern där det gäller att avgöra det skiftande greppet i skogarna och jag måste erkänna, jag känner mig hemma på de walesiska sträckorna, menar Ogier.

*
Dags för WRC-tipset.
1. Sebastien Ogier Ford
2. Kris Meeke Citroën
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Mads Östberg Ford
5. Ott Tänak Ford
För Andreas Mikkelsen fansen har jag honom som sexa i skallen medan Jari-Matti Latvala är utanför topp-tio. Fråga mig inte varför jag tror detta…
WRC2.
1. Pontus Tidemand Skoda
2. Gus Greensmith Ford
3. Ole Christian Veiby Skoda
4. Teemu Sunninen Ford
5. Kalle Rovanperä Ford
Med 24 anmälda i klassen blir där inte plats för varken Emil Bergkvist eller Eyvind Brynildsen på topp-fem.

*
På tal om Ole Christin Veiby som kör med Stig Rune Skjaermoen i Skoda Motorsports R5-Fabia. Dessutom tillhör han EVEN Management precis som Pontus Tidemand. Känns också som att norrmannen är på väg ”att göra en Tidemand”. Precis som Pontus är han på väg att vinna Asia Pacific Championship i samma Skoda för MRF-teamet som svensken gjorde. Han är nu anmäld av Skoda Motorsport och därmed känns det ganska naturligt att full säsong i WRC2 till nästa år väntar runt hörnet.

Men vad händer då med Pontus som jag är säker på att Skoda vill ha kvar? Hemmafavoriten och med i toppen av WRC2. Jan Kopecky lär sitta säkert och då måste det finnas något annat om väntar på svensken från Charlottenberg. För inte ska väl Skoda utöka och köra med tre bilar i WRC2?

*
När danskarna i allhelgona helgen kör sin DM-final med Rally Denmark är det tyvärr med samma klena deltagarantal som vanligt, bara 32 anmälda i tvådagars rallyt. 15 asfaltsträckor väntar kring Midt Kjellerup och där Ib Kragh i sin R5-Citroën får bära lite av favoritskapet, åtminstone så länge vi snackar ”DM-åkare”. För Rally Denmark är även final i det i våras så upphaussade FIA Benelux Rally Trophy men som tyvärr inte alls motsvarat förväntningarna vad gäller antalet deltagare. I Danmark är åtta bilar anmälda och det är också här jag tror vi hittar totalsegraren, med snabbe norska duon Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen, R5-Fiesta. Hit har man sällskap av Viktor Danneborg men i en R5-Citroën.
Noterbart är också att i den här delen kör redan klare DM-vinnaren och Adam Cup-tvåan Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Nu låter man cupbilen vila och istället plockas R2-Adam ut. Spännande är också att det i samma klass körs en Volvo C30 och detta av tysken Hauke Kiso.

*

Om knappt fyra månader är det dags för Rally Sweden och en som kommer att se framemot att ge sig ut på de värmländska sträckorna är finnen Jari Huttunen. I fjor gjorde han ”en Tom Kristensson” och vann ADAC Opel Rallye Cup men lyckades inte uppfylla målsättningen att vinna årets Junior-ERC, detta gjorde istället Opel-kompisen Chris Ingram.
Nu spelade detta mindre roll för Hyundai Motorsport som i tuff konkurrens, bland annat med Emil Bergkvist utsåg Huttunen till förare i HMDP (Hyundai Motorsport Driver development Program). Här får han f.d WRC och racing-föraren Stephane Sarrazin som teamchef då Hyundai överlåtit ansvaret för R5-tävlandet till fransmannen. Premiär för Huttunen i en helt ny R5-i20 blir i Rally Sweden avslöjar Hyundai i dag.
Sarrazin Motorsport var den som Alain Penasse hos Hyundai fastnade för bland alla som vill åta sig uppdraget. Det var deras proffsiga inställning som fällde avgörandet. Man har dessutom under året använt just en Hyundai för att tävla där Tom Caves pallplats i Finland rankades högt i Alzenau.
I Värmland kommer Huttunen att göra sin fjärde 4WD-start men redan i Wales gör han debut i privat regi men genom Sarazzin Motorsport men utanför WRC2-klassen.

*
I dag kom World RX-kalendern för 2018 och Höljes körs som vanligt månadsskiftet juni/juli. Se kartan.

*
I lördags kördes ”7-klubbars i Strängnäs” och därifrån berättar Pierre Skytt.
”I lördags kördes den 6:e av 7 deltävlingar i anrika 7-klubbars eller Trendab Rallycup som den heter nu för tiden. Thord Söderberg från arrangörsklubben Strängnäs AMS hade lagt upp en trevlig slinga med Härads rallycrossbana som bas för Jubileumssprinten. 70 år firar Strängnäs AMS 2017 och med denna sprint blev det 46 startande ekipage som verkade nöjda med upplägget denna härliga höstdag på soliga Härads motorstadion. Hemma åkaren Rikard Moberg höll för favorittrycket i sin Mitsubishi och var allra snabbast på dom tre gånger tre varven, och slog bland andra Fredrik Alsdal med sin Skoda R5a med ca 4 sekunder. I tvåhjulsdrivna trimmade klassen kom Gestrikes Jimmy Holmkvist med bisittaren Tobias Söderqvist i Volvo 940 att bli snabbaste ekipage före Enköpings Lars ”Ludde” Davidsson som lockade med sig Åke ”Bryggaren” Andersson i sin Renault Megane. Den suveräne junioren Joakim Ellner Landberg hade kanske inte så många att slåss mot denna dag men var snabbaste >Volvo original efter första åket och var glad för det. Mamma Marie lotsar Joakim i högerstolen ett par månader till innan körkortet är i hamn. Marie som själv lade av som Opel Ascona åkare 2001.
Morfar till Joakim, Anders Ellner som sällan missar en 7-klubbars tävling rattar numer en Opel Ascona ekonomi med Joakims moster Catrine i högerstolen. Namnet Ellner är välkänt i rally och Bil-O sammanhang och intresset för sporten förvaltas på bästa sätt av den gemytliga familjen Ellner. Nästa mål för Joakim är att försvara ledningen bland juniorerna i Svenska rallycupen i Skänninge till helgen innan det är final i 7-klubbars helgen efter. 7 klubbars som kommer att avsluta med Violsprinten i Flens MS regi den 4:e november på samma rallycross bana.”.

*
Har varit mycket Tom Kristensson/Henrik Appelskog de senaste dagarna av förklarliga skäl, inte varje dag där kommer en fabriksförare från Skåne. Däremot har det varit tunt med bilder på Toms uppbackare Christer ”Krabba” Håkansson, men när Kennet Rittbo visade sin bild på en märkbart nöjd Krabba måste den helt klart med i Motorbloggen och skickar även med ett stort grattis.

*
Nu blir det återigen elduppehåll i Motorbloggen. Den här gången menar jag att jag har giltigt skäl då jag ihop med 14 andra från SMK Hörby åker till Wales för att kolla på rally ihop med Per Carlsson och Rallytravels. Ska bli skoj och så ses vi på måndag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *