Tufft i ERC, Emil fyra men Røkland tvåa, VOC-Tom ”Årets Idrottare”, WRC:s publiksäkerhet under lupp och VOC sträcker ut en hand…
Tack och lov kunde Mattias Adielsson starta i ERC Sata Acores Rally efter sin tuffa start med avåkning direkt på shake down. I Eurosports sändning satt Mattias och deppade vid sidan av den parkerade Peugeoten som led svårt av ”fälgproblem”. Nu fick man ihop bilen och Mattias kunde starta och inledde med att vara snabbast på super-specialen. Tyvärr har det sedan strulat för göteborgaren och efter sträcka sju har han tappat en knapp minut till ledande britten Chris Ingram.
Emil Bergkvist däremot kör i sin egen ”pace” med Opel Adam ligger fyra och i perfekt slagläge för avancemang. De runt 20 sekunder han har upp till Ingram är inte alls omöjliga, tvärtom verkar det som att han känner sig pressad. På sträcka sju var han ”all over the place” med Peugeoten, tappade stötfångare både fram och bak, plus halvminuten. Blir inte förvånad om nerverna ställer till det för den gode Chris.
Närmast att ta över ledningen är Steve Røkland som bara har sju sekunder upp till Ingram. Kan det bli årets förste norske ERC-seger i helgen? Mellan honom och Emil ligger Sirmacics drygt två sekunder före Emil.
Craig Breen snurrade och tappade totalledningen till polacken Kajetan Kajtenaovicz men det är hårt, 5,1 sekunder skiljer. De här båda i Peugeot respektive Ford kör i en egen klass, trean hemmaföraren Moura är nästan minuten bak.
Nu återstår bara två sträckor innan det är dags för nattvila.
*
I morgon lördag på självaste nationaldagen tar SMK Hörbys VOC-fantom Tom Kristensson emot utmärkelsen ”Årets Idrottare i Hörby Kommun 2014”. Detta inför förhoppningsvis massor av jublande kommunbor vid det stora och pampiga firandet på Söderängen. Efter utdelningen tar Andreas Weise över scenen men allra helst hade man så klart sett nye nationalidolen Hasse Andersson efter Tom. Hasse satte förresten nytt publikrekord torsdagskväll i Tivoliparken i Kristianstad. Tidigare har detta innehafts av ”giganterna” Ulf Lundell och Kim Larsen. Sådana som dom käkar ju Hasse till frukost, över 10 000 tittade på Bjäres store son. Till Toms ära skulle han så klart ha framfört ”Guld och gröna skogar” en mer passande låt än den finns inte i detta fallet.
Någon större anledning att motivera varför Tom får utmärkelsen lär inte behövas, han vann ju i stort sett allt han kunde vinna under 2014. Det riktigt stora genombrottet kom när han åkte över till Finland och var med i toppstriden direkt trots sin trots allt relativa orutin, i synnerhet på de vrålsnabba sträckorna på andra sidan Bottenhavet.
När nyheten nådde VOC-generalen Roger Fransson blev han riktigt glad och vill genom Motorbloggen gratulera Tom.
”Tjena Tommy,
Oj, vad glad jag blir glad över utmärkelsen till Tom Superkul!
Tom är en så otroligt värdig vinnare. En fantastisk förare och en fantastisk person. En heder för rallysporten och för klassen.
Att sen ”pöjken” inte bara kan köra grus och asfalt utan dessutom är en vinnare på snö och is fastän han är skåning, det säger en del om kapaciteten.
Må det gå honom väl i hela hans resa, vi i VOC Mekonomen Rally ska göra allt vi kan för att bidra. Även om jag självklart gärna har honom kvar i VOC Mekonomen Rally så hoppas jag ändå att hitta honom i en R2 nästa år… eller i något ännu vassare! Då har vår klass verkligen ”gjort sitt jobb” i att förädla ännu en supertalang.
Säger bara stort grattis, och lika stort lycka till från alla oss alla i VOC organisationen.
MVH Roger”.
Självklart stämmer även alla klubbkompisar SMK Hörby upp med sående ovationer, applåder och visslingar. Nu har vi en viss vana i klubben med att det utses Årets Idrottare bland oss. Tidigare har Stig Kristiansson fått priset i slutet av 70-talet och för två år sedan var det V8 Thunder Cars-mästaren Tobias Brink som fick samma ära efter segern i mästerskapet 2012.
Egentligen är Toms utmärkelse en framgång för all motorsport och det känns faktiskt helt okej att bo och verka i en kommun som tar alla oss på allvar som inte har enbart bollar framför ögonen…
*
Oavsett hur det nu var med ”mamma-kramen” i Portugal för Bertelli så har det fört något gott med sig, en ny säkerhetsgrupp under ledning av Jarmo Mahonen har tillsats. Dock handlar det ännu mer om publiksäkerhet, man vill nu utbilda både arrangörer och åskådare i ämnet.
Upprinnelsen är olyckan med Hayden Paddon där sex personer skadades av den avåkte Hyundaien. När så helgens tragedi i Estland där tre personer omkom nådde Mahonen beslöt han att ta tag i frågan. I Argentina stod åskådare på en plats där det absolut inte borde funnits folk överhuvdtaget konstaterar Mahonen. Han menar att det inte hjälper att i efterhand skylla på att folket stod på ”förbjudet område”.
– Som arrangör måste du försäkra dig om att åskådarna inte befinner sig på de här ställena, menar han.
– För mig är det helt omöjligt att ens överväga att överlåta ansvar och säkerhet till åskådaren själv!
Han menar också att 90 procent av säkerhetsarbetet görs före start och lyfter lustigt nog fram Portugal som ett lysande exempel på hur det borde se ut överallt. Arrangören hade jobbat stenhårt med publiksäkerheten vilket han berömmer.
– Utbildning är nyckeln till framgång!
Citroénåkaren Kris Meeke håller med om att någonting måste göras och han gillar inte att man försökte sopa Argentina-olyckan under mattan.
– Olyckan kunde blivit en katastrof, slår nordirländaren fast.
Hans recept är inget man snyter ur näsan då han vill ha säkerhetsfolk i helikopter som kollar sträckorna precis före start.
– Att köra sträckan en halv timme tidigare är helt enkelt inte tillräckligt, åskådarna kan flytta sig efteråt.
Meeke är också hård i domen över korkade åskådare som placerar sig på farliga ställen.
– Man ska bara behöva knäppa med fingrarna så stoppas sträckan, är det lika illa på nästa sträcka så stoppa den också och så vidare. Då kanske åskådarna får lite självinsikt…
Mahonen avslutar intervjun i Autosport med att hota de arrangörer som inte respekterar säkerheten.
– Theese events will be removed from the calendar straight away!
*
Ingen har väl undgått det inflammerade bråket mellan Rallyutskottet och VOC Mekonomen Rally som var som hetast för några år sedan. Nu har det tack och lov ebbat ut och utan att vara part i målet så måste man ändå konstatera att om där var någon vinnare överhuvudtaget så var det VOC-gänget. Kvar i kylan hamnade ett fåtal som trodde att nya Grupp F skulle bli den nya ”pop-klassen” men som alla vet blev det inte så. I bloggen har jag ett flertal gånger tagit upp frågan och menat att man måste göra någon sorta uppmjukning. I korthet, låt de Grupp F-åkare som nu finns få dispens att köra i VOC med sina bilar. Dock ska inga nybyggen tillåtas de får snällt köra i Grupp F även framöver. Nu har VOC-basen Roger Fransson nappat lite på mina tankAr och skickat brev till rallyutskottet. Där skriver Roger,
”Hej på er,
Efter snart två år med Grupp F så kan vi konstatera att det inte blev riktigt den hit som några ville göra gällande att klassen skulle bli. Det är inte många bilar byggda, totalt sett ett alltför litet antal för att egentligen utgöra en klass.
En betydande andel av dessa har också tagit kontakt med oss i VOC Mekonomen Rally (med mig och/eller med någon av våra tekniker) och vill komma tillbaka till VOC Mekonomen Rally, de känner sig enligt egen utsago ”lurade in i GrF”.
Ni vet att jag hyllar fakta över hörsägen: Totalt är det sju (7) förare/bilägare som konkret tagit kontakt med oss, och då kan vi förstås förmoda att det finns ännu fler som skulle vilja komma tillbaka men som ännu inte kommit så långt i processen som till att kontakta oss.
Detta är en djupt olycklig situation, där enskilda rallyförare har hamnat i kläm. Vi värnar som alltid aktiva, såväl förare som klubbar och enskilda funktionärer, och den uppkomna situationen river i våra hjärtan.
Att ta tillbaka dem i VOC Mekonomen Rally är inte alls okomplicerat och förfarandet skulle kräva en del extraordinära insatser.
MEN! Om ni är villiga att träffas för att med öppet sinne diskutera en lösning så är vi det också.
Med vänliga hälsningar!
/ VOC Mekonomen Rally – Roger Fransson”.
Hur är det Lasse Berghagen sjunger, ”Sträck ut en hand”…
*
I morgon körs femte deltävlingen av sju i Norska mästerskapet Aurskog-Høland Rally. Nästan av”sprintkaraktär”, en dags-tävling, tio sträckor och 75 kilometer.
Även i Norge är det lite tunt med startande när det kommer till det nationella mästerskapet, runt 70 bilar är anmälda.
Att pekat ut en favorit är på pappret relativt lätt, Eyvind Brynhildsen och Anders Fredriksson (bilden) har vunnit alla fyra tidigare deltävlingar med RRC-Fiestan. Kan dock tänka mig att Frank Tore Larsen, Arnt Gustav Olsen och Viktor Løsch Danneborg vill ändra på detta, blir dock tufft tror jag. Istället kommer nog värsta hotet från andra sidan gränsen i form av Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen som verkligen visat vilken duktigt rallyförare han är. Storseger i South Swedish Rally och senast utklassningen i Rally Karlstad även om tider aldrig redovisades då han körde ”utom tävlan”. Nu kan ju Eyvind ändå slappna av lite då Fredrik inte tar några NM-poäng…
I 2WD-gänget saknas Steve Røkland som är på Azorerna men i gruppen Marius Aasen, Sindre Furuseth och Thor Gunnar Hagen kan vinnaren nog hittas.
*
Skrev häromdagen att det inte känns helt OK att sparka på en som redan ligger. Känner att jag ändå måste kommentera ”genidraget” med att byta ut asfalt mot grus i uppe i Sundsvall och Sprint-SM. Anmälningslistan har de senaste dagarna legat stadigt på tio anmälda, nio 2WD och så en ensam Lancia i 4WD. Nu har där hänt saker men på fel håll, antalet anmälda har sjunkit till nio!
Fortfarande är där dock nio dagar kvar innan anmälningstiden går ut så det är bara att hålla ”grustummarna” för att proppen går ur och det blir full ketchupeffekt i listan!
*
Imorgon är det Motorhistoriska Dagen över hela landet. Du som bor i Nordostskåne kan välja på att antingen åka till Bjärnum och Opel-Åke eller till Bäckaskogs slott för att få se läckra klassiker på både två och fyra hjul. Är det lite för ”slow” så kör Kristianstad Folkraceklubb tävling ute på Ripabanan i morgon. Första start klockan 09.00.
I helgen är det också intensivt ute på kartingbanan Åsum Ring där Kristianstad Kartingklubb kör klasserna SKCC – Cambio Cup – Rotax Max Challenge – Raket Cup Mini.
*
Med morgondagens uppdragslista är det bara att konstatera att ni får vila hjärnorna från Motorbloggen, hinns helt enkelt inte med. Men överlever jag lördagen så ses vi på söndag.
Trevlig helg!