Tufft för Furuseth/Hjerpe att ta ERC-guld, Elias L. är inte kompis med Fru Fortuna, rally på ”jobbdag”, Peter B.vill kunna köra med vänsterbroms igen och tre svenskar på Hockenheims F1-helg!
Tog lite tid för ERC att uppdatera tabellerna efter Rally di Roma Capitale och den ur svensk (och norsk) sypunkt intressantaste klassen är ERC Juniors 3. Med en enda missad poäng från max efter trea raka segrar seglade estländaren Ken Torn nu upp i ledning med 116 poäng. Spanjoren Efren Llarena som kom tillbaka oväntat starkt efter sin ruggiga Polen-krasch är ny tvåa, sex poäng bak Torn i R2-Fiestan. För Sindre Furuseth/Jim Hjerpe blev det noll poäng i Rom men håller ändå tredjeplatsen men nu 25 poäng efter Torn. Som Hjerpe själv konstaterade.
– Ett ERC-guld ser väldigt tufft ut, men vi kommer att gå för vinst i Barum, så allt kan hända!
Fyra tävlingar räknas och Torn har bara poäng i tre och får tillgodoräkna sig allt i sista tävlingen i Tjeckien. Den norsksvenska duon måste räkna bort en ”6:a” så för seger krävs full pott och 39 poäng samtidigt som estländaren får ta max sju poäng. Kan bli tufft men som Hjerpe konstaterar, allt kan hända!
Steve Røkland körde inte ens i Rom och ligger nu åtta medan otursförföljde Elias Lundberg/David Arhusiander är placeringen bakom. Ingen kan med bästa vilja i världen påstå att Tom Kristenssons efterträdare i Opel Motorsport haft Fru Fortuna med sig i Opel Adam R2. Allt har bara gått emot Elias och i Rom var det ”medical reason” som spolierade helgen. Efter shake down skulle han fixa något med stötdämparna och skadad då vänster handen.
– Det var inte bara smärtan som hindrade körningen, men jag kunde inte ens greppa med handen, förklarar Elias.
–I praktiken måste jag göra allt med höger hand, även växla. Så att köra fort på de här utmanande sträckorna var helt omöjligt!
Om allt går Opel Adam-åkarns väg kan han som allra bäst bli femma men samtidigt ska då alla framför honom bli poänglösa i Barum…
*
I juniorernas 4WD-klass ar har fortfarande Mattias Adielsson/Andreas Johansson chans på medalj trots att man avstod start i Italien. Inför Barum ligger göteborgaren som kör för Sainteloc Racing och är teamkompis med Alexey Lukyanuk, på fjärde plats med poäng i tre tävlingar. Leder gör britten Chris Ingram på nästan ointagliga 125 poäng, 30 mer än tjecken Filip Marës. För Mattias är det cyprioten Alexandros Tsouloftas som är första hindret på tredje plats. Frågan är dock om han ens kör finalen då han avstått både Polen och Italien? Tuffare kan då både Martins Sesks och Hiroki Arai bli då både kan gå förbi Mattias. Så kan även Oliver Solberg som med en enda start ändå ligger sjua och kan med ny utklassning, faktiskt ta brons, detta då bara med två körda tävlingar…
Totalt i ERC gick Alexey Lukyanuk upp i ny ledning trots tekniskt strul med sin R5 Citroên. Men än är inget avgjort då man här har tre tävlingar kvar, Tjeckien, Cypern och finalen i Ungern. Sju poäng bakom skuggar Lukas Habaj, Polen och Chris Ingram ”UK”.
*
På fredag klockan 17.00 är det ny tävling en ”jobbdag” med SSRC:s Mästarmöte/Björkösprinten. Snackade idag med en aktiv rallykompis som var lite undrande över detta med att lägga tävlingar i juli på fredagar.
– Precis som att alla har semester och ingen jobbar i juli!
Visst är tanken relevant och det utestänger ändå en del människor som inte har möjlighet att plocka ut en fridag för att köra rally. Jag kan bara hålla med och förstår uppriktigt inte vad som är poängen med att köra på en fredag? Inte verkar det heller som det innebär att intresset ökar, då endast 62 förare anmält sig till fredagens övning. Ändå nästan 20 bilar upp till maxtaket som satts av arrangören.
Inte heller lockas toppåkarna i SSRC av rally på en fredag och i 4WD är det Joachim Grahn, Simrishamn och WRC-Fiesta som får bära favoritskapet. I topp-tio i SSRC är det så Alexander Engwall, Vetlanda Skoda och Rickard Andersson, SMK Hörby i Subaru som kompletterar. Intressant är att följa SMK Hörbys Peter Blomquists framsteg i sin handikappanpassade Mitsubishi. I högerstolen sitter Julia Thulin, både hon och Peter tycker att det går bättre och bättre. Senaste förbättringen är att Peter som saknar högerben, nu kan växla med hjälp av rattpaddlar men ett problem återstår att lösa berättar han.
– Måste försöka komma på en lösning så att jag kan börja åka med vänsterbroms igen.
Redan när han körde Volvo 240 i början av 90-talet hade Peter vänsterfoten på bromsen och fortsatte sedan med detta både i 940:an, Golfen och till sist i den blå Subarun. Nu klurar man på att få till en lösning med broms vid ratten som ger samma effekt som vänsterbroms och det ska lösas förklarar kämpen från Höör.
– Känner mig lite osäker när det går riktigt fort som det är nu och uppriktig sagt så är det tufft av Julia att våga åka med, förklarade Peter med ett skratt vid en pratstund på motorklubben.
På Svampabanan för två veckor sedan blev det en andra plats totalt bara 8,9 sekunder bak Rolf Grybbs R5-Citroën vilket var ett kliv framåt för rullstolsburne Peter. I den Trimmade 2WD-klassen får Joachim Kristiansson, SMK Hörby representera toppen av klassen men kommer att få tufft motstånd av SM-trean Kristian Johansson/Fredrik Livh Kinds MK i en Renault Clio (bilden). Tävlingen avgörs helt och hållet på Millebygden Raceway med två körningar på den kluriga sträckan vilket ger en total SS-längd på 9,4 kilometer.
I SSRC är det närmast Hässleholm och ”EC Snapphanerallyt” som väntar den 10 augusti. Nyheten för i år att det är när anmälan når arrangören som avgör startpositionen har i mina ögon varit extremt lyckat. Ta Hässleholm som exempel där anmälan stänger om fem dagar och redan nu har man 111 anmälda. Sista helgen augusti kör sedan Skillingaryds MK ”Skilling 500” och hit kan man anmäla sig fram till den 21 augusti vilket redan över 50 förare gjort. Sist ut i årets SSRC är SMK Hörby och ”TV-Svängen” den 14 september och här har redan 23 förare fattat grejen med att anmäla sig i tid. Tidigare år har merparten rallyarrangörer suttit som på nålar medan fjärilarna flugit runt likt berusade i magen över att väldigt få anmält sig så sent som dagar före tävling. Något som gjort att många funderat på att ställa in men så sista timmarna exploderar anmälningslistan. Ett scenario som inte det finns någon logik i och som enbart skapade helt onödig oro…
*
Ingen kan väl påstå att vi svenskar är bortskämda med landsmän på startplattan när det är F1-helg. Men till Hockenheim i helgen kommer tre förare och detta för att köra Porsche Mobil 1 Supercup. Robin Hansson och Pontus Fredricsson kör normalt i den svenska varianten Porsche Carerra Cup Scandinavia medan Henrik Skoogh hör hemma i det tyska mästerskapet för samma bilar. Robin och Pontus tävlar för Fragus Motorsport och ligger tvåa respektive trea bakom ledande Lukas Sundahl. Skoog har dessutom ett lite trumfkort då han redan besökt både banan och prispallen där i år.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson