Tuffa VOC-regler mot arrangören, Wilke avslöjar vad som gick fel i Sprint-SM, RS på rallycrossbanan och SBF satsar på funktionären!
Tror både jag och VOC-General Roger Fransson hade hoppats att allt tjafs kring Mekonomens inträde i ”Sveriges största rallyklass” skulle vara utagerat. Nu är tydligen detta inte fallet och så sent som helgen agerade teknikerna vid Gästabudstrofén mer än lovligt ”poliser”. De slet helt enkelt bort Mekonomen-dekalen från det vita området avsett för nummerlappen. Ett handlade som klubben på ett mycket föredömligt sätt tagit avstånd från och även bett om ursäkt för, plus att man även lovar ekonomisk ersättning till de drabbade VOC:arna.
Nu är detta uppenbarligen inte första gången som det tjafsats i Mellansverige om VOC-dekalerna och nu har Fransson tröttnat och meddelar idag följande.
” Hej på er alla,
Det torde inte undgått någon att den krock mellan SBF´s generella tävlingsreglemente och VOC Mekonomen Rallys (tidigare Volvo Originals) specifika reglemente som uppstod i-och-med att SBF förändrade vissa delar av sitt i sitt reglemente till i år har inneburit en del bekymmer – dock, kan jag som sitter med överblick på hela landet, ett bekymmer som i hög grad är koncentrerat till en enskild region.
Den dialog som under lång tid förts mellan oss som klass och förbundet har tyvärr inte lett till några resultat. Förbundets instanser (utskott och styrelse) har inte tagit nödvändiga beslut och har istället återremitterat åt oss som klass att skapa ett kontrakt, en överenskommelse, med varje enskild tävling eller cup.
Det gör vi nu! Men, eftersom att vi är en stor klass, representerad i väldigt många tävlingar på alla nivåer, och eftersom att vi inte vill belägga våra klubbar med några nya (och som vi ser det helt onödiga) administrativa kostnader, så gör vi detta i form av ett frivilligt ”kontrakt”. Där arrangör som inte kan acceptera våra få, ödmjuka och när man tänker efter också helt rimlig krav alltid kan välja lösningen att avstå våra startavgifter genom att inte bjuda in oss. Och genom att göra det enkelt för klubbarna vill vi också hålla vägen öppen för vår klass tävlande att även fortsatt ha massor med möjligheter att tävla. Det är vår åsikt att bra rallyförare skapas genom intensivt tävlande.
Vår förhoppning är att detta system ska fungera och att vi därför kan undvika formella kontrakt och administrativa kostnader.
Mer och djupare information finns om cirka en timme publicerat på en helt ny avdelning på vår hemsida.
Roger Fransson, klassansvarig”.
Går vidare och läser där bland annat följande tillägg. ” Vi vill att arrangör som bjuder in VOC ska få fortsätta att själv behålla hela startavgiften, detta trots att vi är en privat driven klass med ett helt eget reglemente att ansvara för. En klass som själv bär alla kostnader för klassens drift, utveckling, marknadsföring och administration. Och som därför är beroende av att våra samarbetspartners bidrag till klassen.
Allt detta sagt så hoppas vi att alla arrangörer förstår hur oerhört viktigt det är att få denna frivilliga lösning att fungera. Nästa steg, som vi absolut inte vill ta, är ett formellt kontrakt som skapar kostnader och som därför kräver administrativa avgifter, avgifter som vi i så fall måste ta ut av arrangören.”.
Låt mig först slå fast jag är på Rogers sida i den här saken till åtminstone nittio procent. Har man nu fått Mekonomen som klassponsor så ska detta så klart synas. Problemet som jag ser det är att man är ute i en ”gråzon” när man kräver att arrangörerna aktivt ska jobba ”extra” med VOC:arna. Att kräva detta i Sverige-Serien är inga problem där har arrangören sökt och accepterat VOC-reglerna fullt ut. Men som i Södras RS-DM där VOC ingår i Klass D1 ihop med Grupp N bilar upp till 1400 kubik är det en helt annan sak. Har svårt att förstå på vilket sätt t.ex Roland, Tyko, Sune och min egen start i en sådan tävling på något vis påverkar klassens fortlevnad eller eventuella försvinnande? Som sagt jag är på Rogers sida fullt ut vad gäller Sverige-Serien och andra egna serier/cuper, men i övriga tävlingar är jag skeptisk till att det går att genomdriva de nya tuffa regler som Roger nu flaggar för…
*
Eftermiddagsrally en fredag i semestertider, kan det va nå ´t? Uppenbarligen då Österlensprinten imorgon lockat 64 ekipage till Svampabanan i Tomelilla, en siffra som tävlingsledare Lasse Mattsson var mer än nöjd med.
– Måste jag vara, det är ju över tio bilar fler än i Sprint-SM i söndags…
Tävlingen ingår (kan jag tycka lite märkligt) i RS-DM och Asfaltscup detta trots att rallycrossbanan till stor del utgörs av grus och inte asfalt som är kravet i RS-DM. Mixen av underlag gör också att flera av de vanliga ”asfaltgnidarna” avstår men istället lockar tävlingen desto fler ”rallyåkare”. Vet t.ex inte när mina klubbkompisar Thord Johansson eller Lars Servin senast körde RS, inte i modern tid iallafall. Samma sak med Martin Nilsson (bilden) som haft ”time out” sedan i höstas som jag träffade hos Däcka-Stefan i eftermiddags. Problemet med Svampabanan är däcken, väljer man grus eller asfaltsdäck det är frågan. Ville därför hjälpa Martin som laddat upp med både ock med ett gott råd.
– Du Martin, du måste välja däck innan start, du kan inte stanna och byta däck ute på banan, tar alldeles för lång tid.
Martin tittade lite konstigt på mig och svarade.
– Hade du kört mot mig så hade det inte varit några problem, jag hade ändå varit först i mål…
Fint med kompisar!
Storfavoriter blir 4WD-åkarna Ingvar Andersson, Hässleholm och Lars Östring, Helsingborg. Sätter min slant på Ingvar i den blå Subarun. Första start är klockan 16.00.
*
Fick mejl igår från den i söndags hårt prövade tävlingsledaren vid Sprint-SM i Halmstad, CG Wilke. Han vill gärna berätta vad det var som strulade med tidtagningen.
Hej Tommy.
För att göra en lång historia kort (för det var det inte för mig och Maria Andersson i söndags). SVT:s egen fotograf som stod i starten välte först fotocellen, för att därefter/eller i samband med detta, trampa sönder en kontakt. Därför gick det inte att fixa under sändningen.
Att det sedan tog tid att få fram tiderna berodde på att backupens
skrivande klocka inte hade kontrollsiffror på tidremsan (som vi
alltid har på våra i rally). Man hade inte heller noterat vilken tid på remsan som kom från första startande/tävlande. Detta tog alltså tid att reda ut.
Efter kvalheat ett, tog vi själva fram en backup för deras backup,
för att säkerställa fortsatt körning. Men det krävdes rätt mycket av oss för att köra in den förlorade tiden. Målet var att sista finalheatet skulle starta på rätt minut, vilket vi lyckades med.
C G Wilke”.
Med Wilkes klarläggande kan kanske gnällspikarna lägga detta åt sidan och sortera in det hela i ”shit happens-facket”, tack!
*
Nu drar SBF igång något som man med lite god fantasi är en nysatsning på funktionärer, ”Funktionärslandslaget”. Det hela är lite luddigt men man vänder sig till ungdomar i åldern 15-25 år (helt rätt ålder) och med tidigare erfarenhet som funktionär. Man fyller i intresseanmälan via SBF:s hemsida och skickar in till hanna.sandberg@sbf.se
Senast den 30 september vill Hanna ha din ansökan, därefter kommer 8 stycken väljas ut att ingå i Funktionärslandslaget.