Tuff utmaning väntar med WRC på Korsika, Lexe = ”Super klassiker”, vem vann DM-guld (?) och Lönnström testade Twingo!
Kommande helg väntar årets största utmaning för WRC-gänget när man tar sig an Tour de Corse. Inte bara det att tävlingen varit borta från VM-serien i många år gör det så utmanande utan även en hel del kring tävlingen är också lite extraordinärt. Till exempel blir det extra jobbigt då rallyt flyttar sig över ett stort område på Medelhavsön. Något som innebär att de tävlande får bo på sammanlagt sju olika hotel tävlingsveckan. Dessutom är det långa sträckor fransmännen bjuder på i snitt 37 kilometer. Andreas Mikkelsen är spänd inför uppgiften.
– Här är det inget snack om att åka ”flat out”, då äts däcken upp på noll tid, berättar Andreas i norsk intervju.
– Istället handlar det om att köra smart och komma i mål utan misstag…
Någon direkt målsättning sätter han inte upp i den tuffa asfalttävlingen.
– Målet är enbart att minimera felen!
Nu är inte Andreas helt bortkommen på Korsika, fyra gånger har han tävlat på ön men ändå är han blygsam inför att tippa placering.
– Rally Korsika är hänsynslöst, där är många ”vanskelige svinger” och till detta extremt smala vägar.
*
Ryssen Alexey Lukyanuk kom till ERC och Rally Cyprus med höga mål i sin helt nya R5-Fiesta. Men det blev ingen ”smooth ride” för honom då bland annat ett stag i bakvagnen brast nästan direkt. Sedan körde han på en stor sten som knäckte en bärarm och orsakade punktering höger bak. Fick sedan köra tre sträckor utan reservhjul medan motorn började misstända. På sista sträckan la sedan de bakre stötdämparna upp.
– Känns som jag fick en hel säsongs problem i en enda tävling, konstaterade Lukyanuk när han rullade i mål som besviken femma i Larnaca.
Som lite plåster på såren fick han för allt slit ta emot Colin McRae ERC Flat Out Trophy. ERC:s sporting manager Jean-Pierre Nicolas överlämnade priset.
*
En som haft lite oflyt på slutet är Ryds David Bellborg med sin Kit-Car Golf. Medan våren funkade bra blev det en rullning i Snapphanerallyt. Nyriktad bil och en andra plats i TV-Svängen två veckor senare följdes sedan upp med nytt ”taklägg” i Rally Småland. Därför inte så konstigt att David och kartläsare Kalle Lexe, Olofström (bilden) hoppade över helgens Rally Blekinge. Vad David sysslade med i lördags vet jag inte, men Kalle Lexe petade uppenbarligen inte navelludd, istället avslutade han med att göra ”Super-klassikern” och sprang Lidingöloppet. Super-klassikern innebär att man ska göra ”En svensk klassiker” med en sammanlagd tid på under 20 timmar. Kalle klarade detta med en hel timmes marginal. Bara att buga och gratulera till en riktig ”järnman”, själv klippte jag gräset utan tidtagning…
*
På tal om Rally Blekinge så var ju detta även sista deltävlingen i Södra BF:s Rally-DM och dess undercuper, B- och C-Förarcupen. Säger grattis till de fyra som knep DM-guld, Thobias Svensson, SMK Hörby, Tom Kristensson, SMK Hörby, Hans Johansson, Olofströms MK och så Stoffe Nilsson, Hässleholms MK. Här är årets fyra DM-vinnare, förtydligar detta då det även firades andra ”DM-guld” i parti och minut i Karlshamn.
Vet inte om jag är extremt gnällig eller om jag helt missuppfattat detta, men nog är det bara de här fyra som vunnit DM-guld? Att vinna sin klass i B- eller C-förarcupen menar jag inte kan likställas med att man ”vunnit DM”. Som exempel kan man plocka fram Kristianstads Anders Larsson som varit ensam i sin klass, kört tre tävlingar och då självklart står som etta i B-förarcupens klass R2. Nu tror jag inte för en enda sekund att Anders går runt och skryter om att han ”vunnit DM”, för någon större fajt om ”guldet” har det ju inte varit.
Jag menar att detta urholkar DM-statusen och ger bristande respekt för de ”riktiga” DM-segrarna och det tror jag inte att någon egentligen önskar. Tror också att det sänker statusen på B- och C-Förarcupen när så många ”vinner” och menar att man skulle återgå till det gamla sättet där man korade en vinnare i varje cup. Istället för som nu, där teoretiskt sett tio förare kan ta ”DM-guld”.
Varför inte istället räkna på samma sätt som SSRC gör med sin ”Prispott”? Man tävlar och tar poäng i sin bilklass och sedan läggs poängen ihop i en totallista, där flest poäng vinner. För skojs skull räknade jag ut hur B- och C-Förarcupen skulle sett ut om man gjort som jag tänker.
B-förarecupen hade vunnits av Hässleholms Jens Persson (R3) (bilden) på 48 poäng och som tvåa hade Kristianstads Martin Olsson (R3) placerat sig på 38 poäng. Som trea och bäste VOC:are, Andreas Persson, Simrishamn med 36 poäng.
I C-Förarcupen hade Robin Liljegren, Karlskrona (R1b) vunnit på 60 poäng, lika många som Filip Svensson (R1b), Hästveda. På tredje plats en ny R1b-åkare, SMK Hörbys Christian Juhlin.
På det här viset hade man ökat statusen på cuperna med två ”riktiga” vinnare istället för som nu åtta. Då var detta skrivet, bara att sätta på sig den skottsäkra västen, hjälmen, lösmustaschen och de mörka solglasögonen…
*
I helgen testade Pontus Lönnström den lånade Renault Twingon han ska köra i SM-finalen Rally Uppsala. Outtröttlige rallyentusiasten Janne Lorentzon tog sig till Nora och testräckan med såväl vanlig kamera som filmkamera. Janne har också varit så snäll att dela med sig av resultatet till Motorbloggen. ”Hej Tommy !
Jag var uppe i Nora och kollade när Pontus testade lånebilen som han ska köra i Rally Uppsala på lördag.
Det blev 6-7 ggr körning på en fin rallyväg som var ca: 3 km. Det såg ut som dessa 2 mil under söndagen bör var nog för jättetalangen Pontus. På dom sista vändorna så det ”mycket” bra ut. Då var det bra attack i skogen.
Jag filmade lite på testen under dagen, så denna film lägger ja ut på min You Tube sida under dagen.”.
Onekligen mycket intressant drag från Lönnström och ser framemot fajten med segermaskinen Mattias Ledin. Intressant…
*
Det blev ingen svensk förare som ersätter Mattias Ekström i EKS RX-teamet. Mattias valde istället 26-årige britten Andrew Jordan som kör Audin i den tolfte omgången av FIA World Rallycross Championship i Franciacorta, Italien.
– Vi är stolta och glada att Andrew ska köra för EKS, berättar Mattias.
– Hans rallycrossbakgrund är gedigen och han har lyckats bra tidigare, pallplatsen i Lydden Hill var imponerande. En banförare är dessutom väldigt utvecklande för teamet och bilen vilket Edward Sandström är ett bra exempel på.
*
Ingen lyckad helg för Mikaela Åhlin Kottulinsky i Audi Sport TT Cup som hon summerar med.
– Hoping that better times will come soon!
Som lök på laxen eller salt i såren tvingades hon bryta i Race 2 sedan en konkurrent plötsligt bromsat in så häftigt att Mikaela körde på honom och förstörde kylaren.
*
Lite bättre gick det för Kristianstads karting-åkare Noah Milell som körde VM i Italien. Han kvalade in som 13:e i det hundra förare stora VM-fältet, vilket betydde att han fick starta som femma i alla heaten och var även bäste svensk. Tråkigt nog fick Färlövs-åkaren lite problem och i första heatet låg ha n3:a när en bult brast med teknisk flagg som resultat. I heat 2 slutade han elva och i nästa heat blev det en 13:e placering. Sedan gick det bättre med en fjärde placering heat 4. I sista kvalheatet åkte han förbi både VM-tvåan och trean och fick starta som 12:e man i semifinalen. En krasch här med Noah inblandad innebar att man kunde vända åter mot Sverige innan finalen drog igång…
*
Mer karting, på torsdag har Kristianstad Karting Klubb kallat till presskonferens ute på Åsum Ring. Vad man ska berätta då är ännu inte officiellt. Vågar man tänka sig att det då ska berättas att det är klart med Karting-VM 2016?