Tuff fajt att vänta i ERC Acropolis Rally, ”Grupp H Classic” nytt grepp och i Danmark planeras för ny Opel Cup!
Ingen kan påstå utan att WRC-åkarna får ligga i med många och långa resdagar. Mads Östberg konstaterar också i en paus på någon flygplats.
– Tre länder på 24 timmar, Korsika, Norge och nu på väg mot Portugal för nya tester inför Rally Spain!
Så gnällde jag över att ha behövt lägga tolv timmar i söndags för att sedan köra en kvart på Sturup…
*
I helgen är det dags för näst sista deltävlingen i årets ERC-serie SEAJETS Acropolis Rally med kanske årets tuffaste startfält. Alla topp-sex förarna är anmälda med ledaren, polacken Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz som storfavorit. Den här gången tänker tvåan Craig Breen inte ge sig så lätt utan vill greppa de sista halmstråna för att sno titeln. Kajto har två segrar plus sex pallplatser, 42 sträcksegrar av 99 möjliga så nog är LOTOS-Fiesta-föraren i form.
Med 62 poäng tillgodo på irländaren i sin Peugeot 208 T16 och bara två tävlingar kvar ska det så klart mycket till för att Kajto ska missa. Grekland är annars lite av Breens favorit efter sin seger här 2014. Men för att det ska gå vägen måste allt stämma för honom samtidigt som polacken måste missa nästan totalt då det bara finns 78 poäng kvar att köra om. Tufft läge…
Ryssen Alexey Lukyanuk är trea, har en seger i Rally Estonia men har varit i ledning i både Rally Liepaja och Rally Cyprus innan saker och ting gått lite snett. Om både Kajto och Breen blir poänglösa i de båda återstående tävlingarna och om Lukyanuk vinner båda, då hamnar han på exakt samma poäng som Kajto. Ännu tuffare läge…
Till den här trion ska även läggas till Robert Consani, Citroén, Bruno Magalhães, Peugeot och Jaromír Tarabus, Skoda som alla siktar på minst pallen. En varning också för hemmaföraren Lambros Athanassoulas som kommer med en helt ny Skoda Fabia R5. En förare med både rutin och stor erfarenhet av de grekiska sträckorna. Dessuom har han dominerat ”Grupp N-klassen” i rallyt varje år sedan 2009.
*
Bilsport Cup-generalen Roger Roth ligger inte på latsidan och gör redan nu klart att det blir en ny upplaga av den onotade cupen 2016. Hans tankegångar med att locka ut ”gamla inte längre konkurrenskraftiga Grupp H-bilar” ur sina iden genom att göra en egen klass har väckt stort intresse.
– Jag kan redan nu säga att vi kommer få en klass 2016 som heter Grupp H Classic, antalet positiva är så många så det är i mina ögon redan avgjort, förklarar Roger.
En liten stötesten är hur man ska kunna avgöra vilka bilar som ska få lov att ingå i ”Grupp H Classic”. Roger skriver.
”Då kommer nästa fråga, hur gör vi med regleringen av klassen? Dels med efterlevnaden. förslag? Dels med vilka bilar? Jag tänker så här, det kan kanske behövas en liten grupp människor som beslutar om en bil går in eller ej i denna klassen, eller vad tror ni? Det finns nog en hel del bilar som är ”iskalla” på säljmarknaden som tävlingsbilar men som kanske passar in i denna klassen, eller ska vi sätta en gräns knivskarpt, och isf, var ska den gå?”.
Känns som att detta blir ett trångt nålsöga att passera och om jag får säga något så tror jag mycket på hur VOC Mekonomen Rally fungerar. En, max två personer sitter med tolkningsrätten och sedan hjälps deltagarna själva åt att se till att reglerna efterlevs. Ett system som fungerat i VOC i över 25 år!
Initiativet är både bra och kul, för finns det något som är tristare att se än en fungerande rallybil med en sugen förare som inte kommer ur garaget. Detta av den enkla anledningen att varken förare eller bil längre hänger med i den numera vrålsnabba rallyskogen…
*
Till detta kanske man även skulle öppna upp för den klass som jag skrev om för någon månad sedan? Klassen där man körde utan officiell tidtagning utan enbart för sitt egna höga nöjes skull. Vilken arrangör vågar vara så innovativ att man gör en sådan klass 2016, tror faktiskt att man skulle kunna locka en del ”garagevärmare”.
*
Tyvärr måste jag skriva ” som vanligt” är Danmark steget före oss åtminstone när det kommer till motorsport. Här finns flera mer eller mindre ”fabriksteam” i rally och nu hänger Opel Danmark på låset med att få köra en egen variant av ”Opel Adam Cup”. Danskarna vill dock byta Adam mot Corsa, till ”Opel Corsa Rally Cup”.
Till 2016 kommer Opel Danmark att erbjuda en rallycup där man hoppas på minst fem bilar och med ”gode pengepræmier og tv-dækning”. Bilen blir en Corsa OPC som kommer att erbjudas tävlingsklar för under 200 000 danska kronor plus moms. Att det rör sig om en riktigt ”racebil” är klart då där finns mekanisk Drexler diffspärr och Brembo bromsar med 330 mm skivor fram. Med en 29 mm restriktor i turbon ger motorn ca. 210 hk. Bilen körs i det danska rallyreglementet för Grupp E.
Man tänker sig att sälja bilen som byggsats med utförliga instruktioner hur man sedan gör rallybil av Corsan. Fem alternativt sex tävlingar kommer att ingå i cupen varav två större tävlingar i Danska Mästerskapet.
I en pressrelease skriver Opel Danmark att idén med cupen är att använda en standardbil, med standard reservdelar som inte är så dyra att byta. Corsan har i standardutförande 210 hästkrafter så vi snackar en betydligt vassare bil än bilarna i Adam Cup. Tanken kommer från Österrike där en liknande cup körts i fyra år och där bilarna visat sig förvånansvärt hållbara. Ytterst få av de 13 cupbilarna har tvingats bryta på grund av tekniska fel.
Förutom prispengarna på 40 000 kronor till vinnaren i varje tävling, lockar även Opel Danmark med 60 000 dkr till totalsegraren i cupen. Sista anmälning blir i början av januari 2016 och är du intresserad är det bara att ringa eller mejla Opel Danmark och Erik Morsing, erik.morsing@opel.com tlf. 40 33 80 58.
För mig känns detta klockrent och så klart hoppas man att Opel Sweden hänger på och gör samma sak här. I förlängningen kanske en Nordisk Opel Corsa Cup kunde bli verklighet…