Trist inledning på Dakarrallyt, problem med tjuvträning i Värmland, Ebbe kör SM-vinnare i YM och rallydebut med ”full kontroll”!

BloggDakarÅrets Dakarrally fick sämsta tänkbara inledning när först kinesiskan Guo Meiling tappade kontrollen på sin Mini Cooper efter bara sex kilometer på den inledande prologen. Oturligt nog precis där det samlas en större mängd åskådare varav tio skadades när de träffades av bilen. BloggDakrar2
Efter detta ströks sträckan och deltagarna fick bara köra igenom och invänta söndagen och första ”riktiga” sträckan. Men då öppnade sig himlen över Buenos Aires och arrangören fann för gott att avblåsa även dagens tävlande,”⚠️ STAGE 1 CANCELLED FOR SECURITY REASONS / ETAPA 1 CANCELADA POR RAZONES DE SEGURIDAD ⚠️”.

*
Läste igår att MK Ratten är en av många rallyarrangörer som har problem med att tävlande, ”filmare” och åskådare kör specialsträckorna långt före tävling. Nu går klubben ut och vädjar till de skyldiga att genast sluta upp med detta, annars är risken överhängande att man får ställa in VOC Mekonomen Rally premiären, Finnskogsvalsen. Så här skriver MK Ratten, ”Vi har tyvärr fått klagomål från boende på Valsens sträckor ang tjuvträning, (vi har även fått info vilka bilar detta gäller). Upphör inte detta kommer vi inte få låna vägarna och tävlingen ställas in.”
Måste säga att det är extremt märkligt att detta trams ens förekommer, alla kör efter noter så mervärdet mot att riskera uteslutning måste vara minimalt. Än värre är att det i mina ögon måste röra sig om tämligen lokala deltagare som är de skyldiga. Har svårt att tänka mig att en skåning eller smålänning drar till Torsby för att ”känna lite på sträckorna” så i mina ögon torde det vara folk som i de allra flesta fall känner arrangören. Att då ägna sig åt detta och ställa till det för kompisarna är för mig helt obegripligt. När det dessutom kan få sådana konsekvenser att att hela tävlingen riskerar att ställas in ter det sig helt idiotiskt.
Märkligt är också det klena antalet anmälda, just nu knappt 60 ekipage och då återstår bara två dagar innan anmälan stänger…

*
BloggVargåVädret verkar bli bra till både ”valsen” och Rally Sweden, med både minusgrader och mer snö framöver. Såg på Twitter både bilder på snödjupet i Hagfors, runt 17 centimeter och även Vargåsen (Colins Crest) där Fredrik Gustavsson visar bildbevis på att vintern kommit till Värmland.

*
Fick idag en liten skånsk rallynyhet, Hässleholms Ebbe Nilsson som 2015 tävlade lite sporadiskt både här hemma och i danska Yokohama Mesterskabet antydde då att det framöver skulle bli ännu mindre av den varan. Men nu har Ebbe istället tänkt om och laddar för 2016 med ny bil och hårdsatsning.
Det kommer att bli full säsong i YM med Louise Madsen i högerstolen, berättar Ebbe.BloggHolmberg
Inte nog med detta, hemma i Pukavik har precis Johan Holmbergs SM-vinnande Grupp H-Suzuki (bilden med Johan) landat i garaget. På min fråga vad som avyttrats för att göra plats för ”Sukkan” svarade Ebbe.
Inte något, har två Golfar och en Suzuki!
Får väl se om vi byter stiften på Silver-VOC:en innan säsongen drar igång…

*
BloggAndersNär jag städade igår hittade jag även en historisk bild på mig själv i tuff svart AGV-integralhjälm på väg mot min första tävling som kartläsare åt Anders ”Snövit” Hasselgren i hans nyinköpta Opel Ascona 19SR. Har lite svårt att årsbestämma händelsen men inbillar mig att det är 1980 plus minus två år. Bilen var redan väl inkörd av vår klubbkompis Bengt Andersson innan den hamnade hos Anders.
Debutanttävlingen kördes i Örkelljunga i form av en OT-B med vändsträckor och på den här tiden startade debutanter sist i tävlingen. När så första sträckan gick precis utanför start och mål tyckte vi att vi kunde åka dit och kika på hur de ”store pågarna” gjorde. Sträckan började med ett par hundra meter hyggligt snabb väg, lite krön och svaga kurvor. Efter detta kom ett vägbyte vänster och sedan gick vägen runt för att komma tillbaka till samma vägbyte,  sedan direkt till mål. Här studerades kurvteknik av Anders medan jag som redan hade hållet på i några år, mer agerade vanlig åskådare.
När det så äntligen var vår tur att starta förmanade jag Anders mycket väl medveten om hur farligt det kan vara om man inbillar sig att man ”kan sträckan”.
Inga problem det är lugnt, vi ska bara pysa runt, lugnade mig föraren.
Det snabba partiet funkade smärtfritt sedan dök ”förvarning vänster” upp mitt på sista krönet.
Slå nu av och håll innerspåret, tipsade rutinerade jag.
Då hade Anders plötsligt fått spel under den gula hjälmen och släppte inte ett dugg, utan bara styrde in i ”90-gradaren”. Följden blev ett jätteuppställ som han försökte häva med en hand på ratten och en på växelspaken.
För f-n håll i ratten med båda händerna, skrek jag förtvivlat samtidigt som jag såg en mötesplats-skylt närma sig min dörr.
På något sätt, med korsande armar och Asconan vilt sladdande passerade vi järnstolpen och klarade dessutom av att inte köra av vägen. Medan jag försökte återfå medvetandet märkte jag hur Anders storskrattade och undrade.
Blev du rädd för det lilla, jag hade ju full kontroll…
Resten av både sträckan och tävlingen gick smärtfritt. Tyvärr blev den avbruten i förtid sedan en annan debutant från Göteborg i en vass BMW 2002 skrotade så kraftigt att man fick tillkalla ambulans.
Som sagt den här gången gick det bra men redan i tävling två kände vi på en Österlensk stenmur, så det där med ”full kontroll”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *