Trippel Hyundai i Rally Sweden, japansk WRC2-ledning, Emil jagas av Dennis, Mitsubishi-krock och pappa Rådström jagar Solberg.

Kommer att bli en kort Motorbloggen då jag trots allt måste prioritera att få iväg text och bilder till Kristianstadsbladets läsare. Men lite ska det väl ändå kunna bli från mitt 42:a andra raka besök i Värmland när det vankas VM-rally.
Helt klart har Michele Nandan och Hyundai-gänget gjort hemläxan allra bäst, alla tre förarna i topp måste ge eko hela vägen ner till OS-febriga Sydkorea.

Att Thierry Neuville skulle kunna leda är ingen överraskning, så gjorde han även i fjor innan han slog bort ett hjul på Färjestad. Andreas Mikkelsen (min vinnare) har fattat att jag menar allvar och skuggar, bara fyra sekunder efter är inte heller det överraskande.

Men att ”The Kiwi” Hayden Paddon skulle anta utmaningen från Nandan som bänkat honom halva säsongen på ett så här positivt sätt, är onekligen en skräll. Bara tolv sekunder skiljer upp till Neuville och får bara Paddon lite av samma tur som han tidigare haft otur är det långt ifrån omöjligt med en riktig skrällseger i Rally Sweden 2018. 
Även fjärde placerade Craig Breen som är bästa Citroën-förare måste vara en kandidat till Irlands motsvarighet till Bragdguldet. Tycker även att färskaste ”Vinkel-åkaren” Mads Østberg gör en mer än godkänd premiär, femma och bara sekunden efter Breen.
Jag fick även känna på lite ”franska nerver” en stund innan Mads skulle ut och köra SS1 på Färjestads Travbana. Uppenbarligen var där någonting under huven som inte var som det skulle och en hel armada rödklädda mekaniker med verktyg och stor bruksanvisning ockuperade bilen. När jag började fotografera blev det plötsligt inte så kul och en av ”vakterna” sa åt mig att sluta meddetsamma. Så hade man aldrig gjort om det varit en Opel, å andra sidan krånglar dom sällan…

*
Besvikelserna i WRC är först och främst Sebastien Ogier som verkligen surar över att behöva spåra. Ligger nästan tre minuter efter Neuville och för mig känns det mer som att M-Sport inte fått till inställningarna som man borde. För Ott Tänak som startar direkt efter med Yarisen har genomgående haft mycket bättre sträcktider än Ogier. Fast även han surade efter att ha tappat andra platsen och menade att man struntat att ploga bort snön för att gynna norrmännen. Något som han senare dock bad om ursäkt för.

Jari-Matti Latvala kommer inte att kunna försvara fjolårssegern vågar jag lova redan nu. En minut upp och uppenbarligen helt av banan kämpar han som sjua efter dagen.
Kan inte göra mer tyvärr, konstaterade Latvala lätt uppgivet vid etappmålet.

*
Att en japan skulle leda WRC2-klassen är ungefär lika otänkbart som att Lasse Stefanz skulle vinna Mello-finalen (självklart är dom värda detta men det är en helt annan historia). Tommi Mäkinens skyddsling och nästa Yaris-WRC-förare Takamoto Katsuta har under hela dagen kört oerhört snålt och vägvinnande med sin Fiesta. Så vägvinnande att Pontus Tidemand får nöja sig med att gå till sängs som tvåa, fyra sekunder efter. Bakom jagar så Ole Christian Veiby, ytterligare tre sekunder långsammare.
I J-WRC är det som jag tippade ledning för Emil Bergkvist men bara sex sekunder före hemmahoppet Dennis Rådström.
Känner mig ganska säker och stabil även om det varit tufft, menade Emil som även berömde Dennis tempo.
Sex sekunder är inte mycket att hurra för med massor av sträckmil kvar att köra har Dennis  inte alls gett upp.
Vi har inte fokuserat så mycket på fighten med Emil. Men visst är det kul att vi är så jämna. Nu laddar vi om inför morgondagen och fortsätter i vårt tempo.

*
Otur hade verkligen halva startfältet i den nationella klassen när först Robert Blomberg åkte av på SS2 Hof Finnskog efter ha försökt undvika krock med en annan oturskollega. Innan kartläsare Lars Andersson hann ut med triangeln kom Joachim Carlström dundrande över krönet och i snöröken såg han inget alls. Som tur var fick han väjt undan till en del men ändå slog de båda R5-Mitsubishina i hop, game over.
Se det positiva, inte alla som fått åka en och en halv sträcka i Rally Sweden, skämtade Blomberg.
Carlström var samlad men samtidigt lite omskakad när han lastade sin tilltufsade bil.
Tur att det gick så bra som det gick, kunde blivit mycket värre!

*
I Rally Sweden Historic är det som väntat Petter Solberg som leder med sin nya Ford Escort BDA. Men bara 20 sekunder efter på grund av en snurrning ligger urstarke hemmaföraren Arne Rådström/Thomas Nilsson med Volvo 240:an.
Vi var lite överladdade på första sträckan, men på den andra tog vi i och körde mer noggrant och var faktiskt före Petter. På sista sträckan snurrade vi och tappade 20 sekunder. Men vi är nöjda och fokuserade på morgondagen, då ska vi öka, lovar Rådström/Nilsson.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *