Belgisk Rally Sweden-seger på ”G”, Katsuta illa ute, Tidemand lätt uppgiven, Dennis mot seger och Thomasson vann ”Historic”!

En dramatisk dag i Rally Sweden och som ännu inte är helt avslutad, när detta skrivs återstår Torsbys publiksträcka på dryga tre kilometer. Därför må jag ursäktas om inte allt jag skriver stämmer in på tiondelssekunden.
Dagen för oss började på Vargåsen men blotta tanken att ta sig till partystället Colins Crest var sedan länge bortvalt. Istället valde vi i likhet med Per Carlsson/Miriam Wlalfridsson och Rallytravels att hålla oss till det fina målpartiet där sista högersvängen ofta är lite ”tricky”. I år dock inga större problem utan hela gänget passerade utan problem.
Därifrån till Torntorp 2 och detta var vi inte ensamma om att välja, en kilometerlång ”parkeringsplats” mötte oss när vi skulle ta oss in till vår ”Tabard Media-parking”. Trots allt gick det bra och på vägen in mötte vi en svettig J-SM-åkare i form Viktor Hansen med sin ständige sidekick Henrik Åkeson. Då Viktor är ung tyckte jag att det var på sin plats med ett litet råd.
Viktor, sträckan är åt andra hållet, upplyste jag honom.
Vet jag väl, men vi är på väg till ny sträcka, mumlade han samtidigt som han skakade på huvudet. Jag försökte ju bara hjälpa…
Vi lyckades parkera och kom rätt in på ett riktigt kanonstället och då inte bara för att ett trevlig gäng från Skövde/Uddevalla bjöd Motorbloggaren på en välkryddad hamburgare, tack för detta,
En svag vänsterkurva med hög snövall var den yttre inramningen och att se WRC-åkarna med full attack var lite som ”make my day”. Nästan lika häftigt som 1976 när Per Eklund och Stig Blomquist kämpade om segern i Svenska Rallyt
Även om det laddades på bra så var det ändå först i WRC2 som det blev riktig action och då signerad japanske ledaren Takamoto Katsuta. Han vräkte in R5-Fiestan med ett riktigt gammeldags ”240-uppställ” men det var på gränsen. Dunkade bakändan i vallen vilket vände Fiestan och plötsligt var WRC2-ledaren passagerare istället för förare. Men med en dj-ulsk tur lyckades han styra ur snövallen, tappade någon sekund men leder fortfarande extremt överraskande.
Tolv sekunder skiljer ner till storfavoriten Pontus Tidemand och det måste jag säga, regerande världsmästaren verkar lite uppgiven. Skoda-profilen försöker allt, till och med överladdar enligt honom själv men inget hjälper, japanen bara flyger ifrån. Inte heller trean Ole Christian Veiby har något motgift mot japanska sjukan, hänger hyggligt med Tidemand men upp till ledning, ”no way”.
Imponerar gör också Mattias Adielsson som i PTR-Skodan ligger fyra med bara fyra sträckor kvar. Långt över minuten upp till toppen men fyra i det här gänget, det är stort!

*
Colins Crest 2 var Thierry Neuville ytterst när att sluta sitt Rally Sweden när han laddade för långhopp men landade i snövallen med brutalt tvåhjulsåka som resultat.
– I fjor tog jag det lite lugnt över Colins men nu fajtas jag om segern så ” I’m pushing”, konstaterade den belgiske rallyledaren när han lätt omskakad kom till målet (bilden).
Hade som bekant Andreas Mikkelsen som vinnare i tipset men så här långt verkar han inte räcka till mot kompisen Neuville. Styva halvminuten upp till ledning är mycket men Mikkelsen har inte gett upp.
Kanske lite mycket att köra in men det är inte omöjligt!
Nu ligger Andreas trea och före sig har han Craig Breen som är den som imponerat klart mest så här långt. Bästa Citroën och den ende som på allvar utmanar Hyundai-åkaren längst upp, bara 19,7 sekunder skiljer honom från sitt livs första WRC-seger. Irländaren har chansat och åkt med ett enda reservhjul.
Tror detta var rätt val och dagen var varit riktigt ”nice”, kul om den här känslan vore det normala, menade en luttrad Breen.
Fyra är Hayden Paddon, även han en klar överraskning och femma Mads Østberg nästan minuten efter Neuville. Men ändå en positiv överraskning med tanke på att han bara haft en enda testdag i den för honom helt nya C3 WRC. Att med den bakgrunden leverera sträcktider som Kris Meeke bara verkar kunna drömma om bådar gott för framtiden. För Mads alltså…

*
Finsk trojka på placeringarna 6-8, först Toyota-duon Esapekka Lappi, sedan teamkompisen Jari-Matti Latvala som inte alls får till det trots ihärdiga försök. Två minuter till Neuville är på tok för mycket för en favorit till WRC-guld 2018.
Siste finnen är Teemu Sunninen, åtta men ändå bästa M-Sport/Ford-förare. Tror inte Malcolm Wilson sover så gott i ikväll med resultat raden för sina förare, 8 -10-11. Längst bak är det Sebastien Ogier och Elfyn Evans och inbillar mig att hela M-Sport bara hoppas detta är över så att man kan åka hem till Dovenby Hall och ladda om för Rally Mexico.

*
Nästa gång jag kommer till Torsby och träffar Dennis Rådström blir det nog ”Tomtemask” som anbefalles. Jag hävdade ju att han skulle få svårt att rå på Emil Bergkvist men det verkade mer som tändvätska för Torsby-föraren. Nu leder han med lite mer än 13 sekunder över Emil och som jag sa till Dennis i torsdags, jag har haft fel förr…

*
Trodde aldrig heller att Kenneth Thomasson och Per Wiksten skulle räcka till för att vinna Rally Sweden Historic med den ”nystrukna” Mazdan. Motståndet var där inget fel på med namnkunniga konkurrenter som Petter Solberg, Arne Rådström och inte minst fjolårsvinnaren Mats Jonsson. När Rådström fick till ett motoras på Torntorp 1 blev det lite enklare för Kenneth. Men sedan var där inte mycket som gav fördelar utan Solberg fick nöja sig med andra platsen efter en riktig ”Thomasson-push”. 46,9 sekunder skilde mellan honom och Petter. Trea kom Mats Jonsson ytterligare fem sekunder efter och fyra slutade östgöten Daniel Wall och blev bästa 240-åkare.
I morgon bär det av till Torsby och då kanske för att för allra första gången hylla en belgisk vinnare av Rally Sweden…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *