Toyota tvingas köra med ”gamla” motorn, MSR 2019 vad händer, familjevänlig TV-Svängen, Magda P4 i Loheac och Johan K. dominerade igen i World RX.

I kommande WRC Rally Turkey tvingas  Ott Tänak, Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi att gå tillbaka till ”gamla” motorn i sina Yaris WRC. Anledningen är FIA-regeln att nya homologeringar måste följa chassina. I Turkiet kommer TGR att köra med äldre versioner av Yarisen och därför kan man inte använda nya motorn. Efter Finland berömde vinnaren Tänak den utvecklade motorn med bättre vrid och acceleration, ändå tror inte Tommi Mäkinen att bytet kommer att påverka så mycket. Mer bekymrad är han över problemen med överhettning som dök upp i Mexiko och som mycket väl kan återkomma i Turkiet som kommer att bjuda på liknade hetta.

*

Vad händer med Midnattssolsrallyt 2019? Frågan känns berättigad efter att Event in Skåne, Hässleholms Kommun och Hässleholms MK i förra veckan bjöd in till informationsträff i saken för kommuner och rallyklubbar i närområdet nu på torsdag den 6 september. I dag kom så kontraorder, det blir inget möte i Hässleholm meddelas det och anledning är att MSR-ägaren KAK ska ”omorganisera”. Av den anledningen ställs alla möten och träffar in meddelar i dag CG Wilke, ordförande i Hässleholms MK.

Vad ”omorganisera” betyder är svårt att utläsa, personligen tycker jag inte den här typ av besked inte alls låter alls bra med bara runt nio månader kvar till den planerade rallyhelgen sista veckan i juni. Med nya tillståndstiden hos Länsstyrelsen med fyra månader ger detta endast fem månader att fixa startplats och skaffa tillstånd på sträckorna. Minst sagt en snäv tidsram och inte utan att man blir lite orolig för MSR 2019…

*

Strömkarlsrallyt i Trollhättan blev en framgång för Joakim och Roger Rydholm som med sin Mitsubishi var 20 sekunder före Jerker Axelsson i PTR-Skodan. Nu ryktas det att Jerker drabbades av transportprickar sedan han glömt hjälmen i servicebilen och fick köra tillbaka för att hämta…

Trea totalt och bästa 2WD-åkare blev Säfflefamiljen Axelsson, Stefan och Emelie. Men bara två sekunder efter den värmländska Volvon kom mina tippade vinnare Andreas och Therese Levin, Lima och Nissan Sunny.

Tävlingen ingick i Klassiska Rallycupen och bästa klassiker var Markus Börjesson och Björn Ekenved, Älvbygden i en 240. Volvon var snabbare är vinnaren i klass 10 Tom Axelsson/Krister Gull som vanligt med Audi quattro.  Björn ”Nalle” Johansson var inte alls med i sin nyinköpta Ascona B och slutade långt ner i listan efter stabilt svaga tider…

*

Tro inte att ni slipper TV-Svängen 2018 bara för att tävlingen gått i mål för två dagar sedan. En ny grej var att Bil-Månsson i Skåne tog en mer aktiv del av TV-Svängen än man gjort tidigare och anordnade en familjedag döpt till Bil- Månsson Arena på specialsträcka ett. Att detta blev mycket berättar idékläckaren och den ansvarige Erik Harrysson.

Eventet blev precis som vi hoppats på, en familjedag!

Vi bjöd totalt 370 grillade korvar, 120 strutar popcorn, otaliga koppar kaffe, saft till barnen och där var mer eller mindre fullt i hoppborgen från klockan nio tills vi avslutade vid halvtvå, berättar Erik.

Så klart var där även många som kollade in de nya Volvo, Renault och Dacia-modellerna men allra roligast tyckte Erik det var att kunna locka ny publik till rallyskogen.

Där var ett antal familjer som aldrig varit på rally som berättade att man tyckte detta lät som en trevlig lördagsutflykt för familjen. Av minerna och kommentarerna att döma inte sista gången dom tar med sig hela familjen på rally, konstaterar Erik belåtet.

Som rallyförare själv är Erik intresserad av att öka intresset för sporten och där då detta var ett lyckat försök.

Personligen tror att det är precis den här vägen vi måste gå om vi ska få större intresse och mer publik på våra rallytävlingar. Helt enkelt göra det mer tillgängligt och mer familjevänligt.

*

 Euro RX i Loheac då kunde Magda Andersson inkassera årets bästa tävling vilket gav en fjärde plats i semifinalen och åtta ”overall”.

Great weekend, jublade Magda efter sina 13 EM-poäng och tackade sin ”coach” Marc Laboulle speciellt. Nu återstår bara finalen i Riga om knappt två veckor och inför denna ligger SMK Hörby-föraren på 24:e plats.

Annars var det hemmaföraren Cyril Raymond som donerande inför de dryga 80 000 åskådarna och vann för Reinis Nitiss med Anton Marklund som trea. Nu har Nitiss avgörandet helt i egna händer när han drar hem för finalen i Riga. Tuffare om silvret, Raymond eller Marklund är frågan?

*

I RX 2 ville det sig inte för William Nilsson som fick problem med en trasig oljeslang i semifinalen.

Det känns bara så jäkla surt, konstaterade Tomeilla-åkaren besviket.

Jag har haft samma fart hela tiden, men sen är det saker jag inte kan påverka som går snett. Det har varit mycket stolpe ut i år. 

Vann gjorde Oliver Eriksson som även toppar tabellen före Guillaume de Ridder medan William är sjua.

*

Återigen visade Johan Kristoffersson att han inte bara är den bästa chauffören i World RX utan han kan redan nu lovar jag tituleras tvåfaldig världsmästare. Bästa föraren i bästa bilen är sällan någon lyckat koncept sett ur konkurrenternas synvinkel, för så enkelt kan World RX 2018 summeras. Johan stod i andra startled i finalen med två hungriga, för att inte säga utsvultna EKS-förare framför sig. Både Andreas Bakkerud och Mattias Ekström såg för en gångs skull chansen till seger och när norrmannen även tog starten trodde man också på Audi-seger. Men den tjocka damen började inte sjunga förrän på allra sista varvet när Polo-föraren redan tagit sin joker och Bakkerud som ut från sin millimeter blivande världsmästaren och resten är historia. Trea blev Petter Solberg och fyra Ekström. Efter dom här kom så Peugeot med Kevin Hansen och Sebastien Loeb sist inför hemmafansen.

Nu leder den svenske PSRX-föraren på 224 poäng medan Bakkerrud står på 165 och Solberg 160. Återstår 120 poäng att slåss om och jag blir inte förvånad om Johan går igenom serien som vinnare även i de fyra avslutande tävlingarna.  I så fall har han vunnit elva av tolv tävlingar, någon som inte tycker att Arvika-sonen är värdig världsmästare?

*

Lite mindre statusfyllt är Rallycross-SM som körde sin final i Kalix i lördags. Motorbloggen gratulerar de nya Svenska Mästarna,2400”, Rasmus Olsson, Karlskrona – ”Supernationella” Linus Westman, Piteå – ”Junior-SM” Jens Högbom, Vännäs. Grattis även till skånska Klara Andersson, lillasyster till Magda som i sin första säsong tog en sjätte plats med en Volvo-motor försedd BMW.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *