Toyota anmälda till Rally Sweden, Suninen gör WRC-premiär, Mikkelsen liknar Hyundaien med Polo och tävlande påkörd i Torsby.

Då kom hela Toyota Gazoo Racing WRT med sina anmälningar till Rally Sweden, alltså Jari-Matti Latvala, Ott Tänak och Esapekka Lappi, alla så klart i Yaris WRC. Därmed är antalet anmälda uppe i 34 bilar och med Citroën och Ford kvar blir det alltså garanterat minst 40 bilar i Torsby om en månad.

*
I Rally Monte Carlo kör Teemu Suninen M-Sports R5-Fiesta i WRC2 men redan till Rally Sweden växlar den talangfulle finnen upp och sätter sig i Malcolm Wilsons tredje WRC-bil och kompletterar Sebastien Ogier och Elfyn Evans. Detta avslöjas i den pressrelease som M-Sport Ford World Rally Team släppte i fredags. Totalt ska Suninen och co-driver Mikko Markkula köra åtta tävlingar med WRC-Fiestan och för att stärka teamkänslan kör han med samma ”livery” som sina kompisar i ”the Cumbria squad”. Övriga tävlingar med WRC-Fiestan blir Mexiko, Portugal, Sardinien( Italien), Finland, Turkiet, Wales och Spanien.
Rent teoretiskt skulle Suninen också kunnat utmana Pontus Tidemand och de övriga medaljkandidaterna i WRC2 om han kört alla fem återstående tävlingarna i klassen. Så här långt är det dock bara Monte Carlo och Tyskland som är inplanerat med R5-bilen.

*
Om Suninens plan för 2018 var tämligen välkänd så var det en större överraskning att unge britten Gus Greensmith med Craig Parry vid notblocket satsade mot full säsong i WRC2. Ingen dålig satsning heller, totalt nio inplanerade WRC-tävlingar med R5-Fiestan där han dock inte får tillgodoräkna sig alla i mästerskapet.
Lite märkligt upplägg har 21-åringen som inleder säsongen i Monte Carlo men då i en R2-Fiesta. Men Malcolm Wilson tycker inte detta är konstigt utan har rått honom att köra med ”R2.an” för att få känna på alpsträckorna innan allvaret börjar. Kan jag väl också erkänna att i den här frågan har säkert Wilson mer på fötterna än en halvtaskig Opel-åkare…
Tyvärr komer inte Greensmith till Rally Sweden utan premiär för honom blir i Rally Mexico där han faktiskt genomförde ”reccen” 2017.

*
Hyundai i20 Coupé WRC påminner mycket om Polo WRC om man ska tro Andreas Mikkelsen som i en intervju med Autosport hävdar att så är fallet.
Speciellt på grus var känslan som att komma tillbaka till Polon, förklarar Andreas.
Han hann ju också med att köra C3 WRC i några tävlingar under 2017 innan det till slut blev Hyundai. Men i den kände han sig inte alls lika bekväm på grus berättar han.
Men på asfalt var den ”really nice”!
Det är en avspänd Mikkelsen som tar sig an 2018 och känner sig även säker på att kunna vara om att slåss om segrar med sin nya Hyundai. I fjor vann han WRC2-klassen i Monte Carlo med över tre minuter, då i Skoda Fabian. Även om det är vitt skilt mot WRC-bilen så ger det en bra känsla inför starten den 25 januari. Testerna har också gått bra även om vädret inte alls varit ”Monte-likt”. Varken is eller snö vilket kan tyckas vara en lite nackdel i fall vädret ändar sig under kommande veckor. Men norrmannen är inte orolig.
Jag är säker på att när vi startar Monte är vi också klara för säsongen 2018!
I samband med detta avslöjade också teamchefen Michele Nandan att Hyundai planerar att köra med fyra bilar i Rally Portugal vilket innebär att både Dani Sordo och Hayden Paddon kör. Detta för att båda två ska få lika många tävlingar under 2018.

*
Ingen blev väl direkt förvånad över att Mads Østberg valde Torstein Eriksen till notläsare under sin fortfarande lite oklara WRC-säsong. I Rally Sweden ska det i alla fall köras C3 WRC och sedan återstår att se vad Mads kan trolla fram. Till norska Parc Ferme förklara Mads valet av kartläsare.
Jag känner Torstein bra och han jobbat som ”gravelcrew” åt mig sedan 2012. Känner mitt notsystem och känner mig personligen plus att de tävlingar vi kört ihop har fungerat väldigt bra så det var naturligt att det blev så här!
I går presenterade även Frank Tore Larsen planerna på en ERC-satsning och även där finns Torstein Eriksen med. Tanken är att detta dock inte ska kollidera med jobbet i Mads C3 WRC. Första tävlingen ihop i år för Mads och Torstein blir i kommande Norska Mästerskapets Sigdalsrally där paret ska köra den ännu osålda ”One- Bet-Fiestan”. Men bara som föråkare, fortfarande gäller att 2017-WRC-bilar inte får tävla varken i Norge eller Sverige. Tävlingen blir en liten uppvärmning till Rally Sweden och sedan konstaterar Mads lite kryptiskt, säsongen inte huggen i sten så han har ingen brådska att sälja Fiestan. Hmmmm….

*
Just nu pågår Finnskogsvalsen för fullt i skogarna kring Torsby och det får bli lite av morgondagens huvuduppgift i Motorbloggen. En liten aptitretare kommer från Henrik Åkeson som stod välplacerad när rallycrosseesset Thomas Bryntesson med Kim Sevius till höger spenderade två minuter i ett dike på SS3 med Grupp H Volvon.
En som inte ens nådde till SS1 var förhandsfavoriten i Appendix K, Kenneth Thomasson med sin Mazda 323 Turbo.Kenneth fick erfara det som många andra gjort före honom, att ”shake down” inte är att leak med. Där lades den fina Mazdan på taket och ”game over”.
Dessvärre har det också inträffat en olycka på sträcka två där en person har blivit påkörd efter mållinjen. MK Ratten har precis lämnat ut en kommuniké om olyckan, ”Strax innan målgång på SS2 blev en tävlande påkörd av annan tävlingsförare. Den påkörde hade fått stopp på sin bil och det var när han skulle placera ut sin varningstriangel som olyckan inträffade. Ambulans och räddningsbil, som var inhyrda av arrangörsklubben, var snabbt på plats.
– Enligt larmplan vid sådan händelse tillkallas ambulanshelikopter som transporterar den skadade till CSK (Centralsjukhuset Karlstad) för vidare bedömning. Den skadade var enligt uppgift vid medvetande och talbar, säger Sven Täppers.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *