Toyota allt närmare WRC, Ogier möter Hässleholms-Ola och årets rullning!

Vet inte om det är mina lite bitska blogginlägg om Toyotas trista ”gubb/tant-profil” som fått höjdarna i Tokyo att tänka till? Hur som helst har det börjat brinna i knuten på Toyotas huvudkontor och rallysatsningen har speedats upp. Redan till nästa år presenterar man den första VM-bilen ”TMG Yaris R1A” avsedd för den allra minsta klassen i WRC. Men redan 2014 är det dags för WRC-Yaris att göra debut vilket jag utan tvekan klassar som dagens gladaste rallynyhet. Sedan om jag på något vis hjälpt till med mina sura kommentarer om profilen och modellutbudet ser jag detta som ren bonus!
Riktigt kul är det också att Toyota tänkt till även vad gäller priset på sin nya ”Junior-Rallybil”, en komplett färdig VM-bil ska inte kosta mer än tvåhundratusen svenska enkronor, rena Ullaredsprissättningen som jag ser det. Nu väntar vi bara på att Toyota drar igång en svensk rallycup med de här bilarna och jag lovar att omvärdera märket…
I helgen är det åter dags för tyska Scirocco R Cup och den här gången är det på alla racingbanors Moder Nürnburgring. Som vanligt har man bjudit in ett gäng gästförare och den här gången är det bara rallyåkare. Carlos Sainz, Juha Kankkunen och Marku Alen är alla världsmästare och ska i helgen mäta sina krafter mot en kommande kollega, Sebastien Ogier. Fast undrar om någon berättat att Ola Nilsson ”Hässleholms Fines´t” i sammanhanget också ska köra? Ola leder cupen överlägset och så mycket garanterar jag, ingen av rallyåkarna slår ”Hasses påg” så kvittar det hur många VM-segrar de räknar upp!
Noterar att 21-årige Sepp Wiegand nu är klar som tredjeförare i VW Motorsports Skoda-team för Rally Wales. Tidigare var det klart att han skulle köra WRC hemma i Tyskland, men nu alltså även i Wales. Nog en riktig lågoddsare att tippa honom som teamkompis till Ogier och Mikkelsen när WRC-Polon gör riktigt debut 2013….
Rally Finland blev som bekant en väldigt trist och kort tillställning för Fredrik Åhlin. Nu fick han lite plåster på såren när han välförtjänt fick ta emot utmärkelsen ”Spririt of FIA WRC Academy”. När Fredrik testade inför Finland bjöd han in rallyfantasten Gabriel Seger att åka med som kartläsare. Gabriel är tolv år och lider av en mycket svår muskelsjukdom. Hans högsta önskan var att åka rally med sin idol Fredrik och ”idolen” tvekade inte en sekund utan bjöd ”Gabbe” på sitt livs äventyr. Snyggt jobbat Fredrik!
Skrev för några dagar sedan att det fanns planer på att slå samman IRC och Rally-EM till en enda serie. Flera av deltävlingarna sammankörs i år och en enda serie verkar i mina ögon enda vettiga utvecklingen. Ungefär samma typ av tävlingar, förare och bilar, hur svårt kan det då vara att få ihop en stark serie istället för en stendöd och en halvstark som IRC?
Lagom till Rally Finland fick Eurosport som nu driver IRC och som även var villiga att köra den nya mer statustyngda serien besked från FIA. Sten-Nada, njet, none, forget it var FIA:s besked till Eurosport. Hur FIA tänker är som vanligt för mig omöjligt att förstå. Ville man inte släppa succé-serien Rally-EM? Hur var det nu, någon som kunde räkna upp några av de senaste årens vinnare?
Det finns rullningar och så finns det rullningar och så finns det sådana som amerikanske rallyföraren Jeremy Foley visade upp i söndagens backtävling i Pikes Peak (kolla på Yoy tube). Foley laddar på för fullt uppför ”dödens berg” när hans Mitsubishi EVO 8 driftar över kanten och nedanför finns just ingenting bara luft. Till slut tar det dock emot några klippblock och sedan börjar karusellen snurra. Svårt att uppskatta hur många varv (minst åtta) och lika svårt hur långt ner Foley faller innan det tar slut, kan nog var en hundra meter iallafall. Väl på botten stannar vraket och då har allt, precis allt som kan slitas loss på en Mitsubishi slitits loss. Kvar sitter Foley och kartläsaren och med mirakulöst lindriga skador. Från sjukhuset meddelade Foley efter att ha blivit omplåstrad.
– A little beaten up, but we are both OK!
Uppenbarligen var både besättning och skyddsbur av “det rätta virket”!

4 svar på “Toyota allt närmare WRC, Ogier möter Hässleholms-Ola och årets rullning!

      1. Nä inte ”höjdare” det gick ju nerför 😉
        Roligt det uttrycket med Skåne för de som kommer hit ner och orienterar brukar säga: Jag trodde Skåne var platt, men det var ju jättebackar överallt.
        Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *