Tom nära att ”köra över” WRC2-ledaren i Lausitz, Stugemo stark åtta, Jonna tog klasseger, Simon A. fick helmörk helg, familjen Levin körde hem VEC på Jylland, 195 startade i Nässjö och snart kan jag pusta ut…

Att kalla Tom Kristensson/Andreas Johanssons insats i tyska ADMV Lausitz Rallye annat  än en magnifika succé är för mig helt omöjligt. Nu skruvade Tom ner förväntningar högst rejält då Kowax 2BRally inte fick möjlighet att testa före tävlingen och förklarade han.

Foto: Kowax 2BRally

Det blir mer som en test än tävling nu!

Detta var första gången SMK Hörby-föraren körde grus med teamet nyaste Hyundai. Dessförinnan var tio varv asfalt på Industriområdet i Hörby i samband med Bilmånsson Rallysprint all erfarenhet som fanns hos Tom med i20 Rally2. Dessutom visade sig det tyska vädret kring Boxberg från sin allra grinigaste sida och rallyt inleddes med häftigt regn vilket gjorde sträckorna leriga och svinhala.

Foto: Mats Andersson

 Dagen började med att flerfaldige vinnaren av rallyt, Anders Grøndal/Marius Fuglerud vann första sträckan i mörkret. Som tvåa kom WRC2-ledaren Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med helt nya Skoda Fabia RS Rally2. Att norrmannen med nya segervapnet från Mlada Boleslav var skyhöga favoriter var ingen hemlighet, utan frågan var bara hur många minuter han skulle ha mellan sig och tvåan när rallyt gick i mål? Direkt på SS2 tog man också över ledningen vilken också behölls hela vägen men några minuter tilt tvåan blev det aldrig tal om.

Foto: David Marcinski

Tvärtom visade det sig att Toms uppfattning om ”test” inte är samma som min då han hängde på Mikkelsen och aldrig var mer än några sekunder efter. Till och med tre sträcksegrar blev det för den gula Hyundaien och när allt var klart skilde faktiskt bara futtiga 21,6 sekunder till Mikkelsens fördel.

Att bli tvåa efter WRC2 vinnaren med nya Skodan och bara 0,15 sekunder per kilometer efter, utan test och med för mig helt ny bil känns otroligt stabilt och bra, förklarade en överlycklig Tom efteråt.

– Långt över våra förväntningar med tanke på omständigheterna!

Foto: Kowax 2BRally

Tom hade en tät fajt med Grøndal men bättre än trea var norrmannen aldrig efter första sträckan. Inför milen långa sista sträckan skilde 11,6 sekunder till Hörby-förarens fördel vilket uppenbarligen Skoda-åkaren hoppades kunna köra in. Det lyckades inte berättar Grøndal.

I mörkret fanns en väg där jag inte riktigt kunde se infarten så vi saktade ner och gick rakt fram ut i djup sand. Men turligt nog stannade vi cirka tio meter innan en flod så vi behövde inte bada och bilen är också hel…

Även fyran före sista sträckan, rutinerade tjecken Filip Mares blev kvar här sedan hjulbultarna brustit. Någon taktik var det inte från Toms sida utan han vann sträckan precis som när den gick som SS8 och detta 4,1 före Mikkelsen. Slutlig trea blev hemmahoppet Matthias Kahle/Christian Doerr och ännu bättre måttstockar ur Toms synvinkel var att stabila WRC2-åkarna Raul Jeets (5:a) och Erik Cais (6:a) var runt fyra minuter efter skåningen. Att Tom och Andreas andra plats gav eko hos media som bevakar rally är uppenbart.

Foto: Skoda Motorsport

Alla är här lika förvånade över att Mikkelsen med massor av testmil i nya Skoda-versionen som han också varit med att utveckla, inte lyckades hänga av sig den envise ”Hörby-pågen”. Med detta vill Tom summera sitt fantastiska 2022.

Detta är ett år att minnas, mitt bästa år vad gäller resultat och utveckling. Både jag, Andreas och teamet är otroligt nöjda med vad vi åstadkommit tillsammans. Vi har haft en helt otroligt stark och stabil känsla genom hela året. 

Som vanligt lägger han ödmjukt till.

– Tack alla ni som gjort detta möjligt! 

I år skulle man ägnat sig åt att samla erfarenhet för framtiden och bara sex tävlingar var planerat, men det blev betydligt mer berättar Tom belåtet. 

– Vi har tävlat i sju olika länder, totalt 16 tävlingar vilket gett oss sex totalsegrar, fyra andraplatser och en tredje plats. Totalt elva pallplatser!

Foto: Kowax 2BRally

Något som Tom missat och inte hade minsta tanke på när starten gick och #3 gav sig i väg var att detta även var final för FIA European Rally Trophy. 

Nu vann vi även detta förutom seger i Polska grus/asfaltmästerskapen vilket gav vinst i Polska mästerskapet totalt. Dessutom vann vi Scandinavian Rally Trophy och blev fyra i Rally-SM på bara två starter.

Nu återstår bara några event innan 2022 kan stängas och det handlar om att blicka mot 2023. Vad gäller helgens avslutning så gillade Tom trots allt sträckorna, även om det var onödigt tajt både i avstånd och tid mellan sträckorna. 

Men vi gör än en gång ett riktigt bra rally och Andreas sköter det hela exemplariskt tillsammans med Kowax 2BRally!

Sjävklart var Mikkelsen nöjd med segern även om han bitvis verkade ha lite skrämselhicka över att en trots allt tämligen oprövad skåning, snodde tre sträcksegrar. Ändå en viss skillnad med över hundra starter i WRC:s toppklass och som gett tre VM-segrar mot Toms CV, där han samma år som Mikkelsen tog första VM-segern(2015)  med WRC-Polo då sladdade Tom fortfarande  runt med sin VOC 940…  

*

Lite skymundan av Toms succé så svarade faktisk även Lars Stugemo/Kalle Lexe även dom för en riktigt stark insats med Toms vanliga R5:a.

Foto: Kowax 2BRally

Åtta i det här tuffa startfältet med en bil som man aldrig fick chans att testa före, imponerar stort på mig. Kurvan över sträcktider ä snudd på spikrak och hade det inte varit för den tappade minuten på SS5 hade man legat stabilt topp-10. Utflykten til Lausitz Rallye blev en gigantisk besvikelse för Eslövs Simon Andersson som i hop med Jörgen Jönsson körde Kowax 2BRallys Peugeot Rally4.

Foto: Mats Andersson

Direkt på första sträckan visade ”Simpan” att han ville vara med i segerstriden med andra sträcktid, bara 2,2 efter hemmahoppet Jonas Müller, Opel Corsa. Men sedan tog det roliga slut berättade pappa Mats som sörjde ihop med den skånska hejaklacken..

Foto: Privat

Drivaxeln gick i starten på andra sträckan vilket innebar ingen drivning, bara att parkera. Dessutom fanns inte möjlighet till omstart enligt reglerna… röv!

Man blev dock inte ensam om detta grymma öde då 44 ekipage av de 94 startade rönte samma öde. Surt för Lessebos Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson som fick ge upp på sista sträckan med R5 Skodan.

En sönderslagen fälg som sedan tog med sig bromsskiva med mera, berättar Sigfridsson.

Tyvärr var inte tidtagningen av normal tysk precision så den småländska Skodan fick problem med ”tracking-systemet”.

– Vi fick inga totaltider utan enbart dom på sträckorna efter SS5, dessutom satte man ut att vi brutit efter denna…

Foto. Denny Michel

 

Klasseger blev det för Jonna Eson Brådhe/Jesper Samuelsson och deras Mitsubishi R5 som gick i klassen Nat2. En dryg minut tillgod på tvåan från Polen, Aleksander Terlecki i en Ford Fiesta Proto. Längre gap var det i den nationella klassen, där tvåan Mikael Svensson/Magnus Martilla hade en halvtimma fram till vinnaren med sin Volvo 242. 

*

Utan tvekan en bra helg för SMK Hörby som fullbordades av att Henrik och Ida Levin vann både Volvo Euro Cup och klassen i danska mästerskapsfinalen ”Rally Stoholm” på Jylland. 21 sekunder efter Levins turkos VOC 940 kom Kullings Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar som sedan hade över två minuter till Tim Lagertam/Peter Svensson.

Foto: privat

Det gick hela vägen, konstaterades det belåtet från familjen Levin.  

Ta oss tusan, vi vann Rally Stoholm och hela jäkla Europacupen, vad ska man säga? Vi är så sjukt tacksamma över säsongen och det har bara gått framåt och vi är så glada över alla som gjort detta årets alla tävlingar möjligt!

Skånskt även på sjätte och sjunde plats i rallyt genom Erik Christensen/Stefan Svensson, Arlöv och Anders Östberg/Anna Svensson, Hörby. I VEC2 var basen Ted och Katharina Malm, Arlöv redan klara vinnare före finalen och tur var det menar Ted som parkerade 240:an på ett vattensjukt dansk betesfält.

Foto: Ted Malm

Tre punkteringar och en massa annat strul så knappade vi ändå in mer och mer för varje sträcka. Men så slutar säsongen 2022 så här, men vi gör ett nytt försök med andra utmaningar nästa år.

Foto. Glad Sport/SASCHA DOERRENBAECHER

Trots allt var Dansk Super Rally det som var viktigast åtminstone ur dansk synvinkel och där visade segermaskinen  Kenneth Madsen/Mette Felthaus att dom är värdiga vinnare. Med Glad Sports på pappret knappast segertippade gamla Peugeot R5 har paret dominerat hela mästerskapet från start till final. Ny seger före Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda 24,9 efter och så Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med nya Hyundaien som trea. Här skilde dock hela 2.43,9 upp till Madsen. Lika stabil som brorsan Kenneth är i 4WD är lillebror Jacob Madsen Leutenberger med kartisen Line Nedergaard i 2WD. DM-guldet var klart före start och nu blev de klasseger och fjärde plats totalt med Peugeot Rally4 från Glad Sport. Även svenskarna imponerade i totalistan där Henrik Levin slutade elva medan Lucas Helin/Mikael Kjellgren, Tibro fick placeringen efter med sin Grupp F Opel Astra men så klart även klasseger.

Foto: Helin Motorsport

-Det blev riktigt hala och kladdiga vägar med allt regn och inte någon helt problemfri resa. Sprucket avgasrör, en knäckt stötdämpare och sönderbrändt el-kablage m.m. Känns riktigt bra som avslutning på säsongen och Lucas är jätteglad, hälsar pappa Stefan.

*

Det Sydsvenska rallyåret avslutades med Nässjö MK:s gigantiska ” Novemberskölden”, final i Bilsport Rallycup. Jag må vara förlåten men kan bara erkänna att något större fokus har jag inte haft på ”Slaget på Småländska Höglandet” med tanke på Toms framfart i Tyskland på gränsen mot Polen. I Nässjö dök upp 195 ekipage som avgjordes i skapligt höstväder och där en avåkning med ambulanstransport av föraren på sista sträcka, innebar att de sist startande fick nöja sig med att köra fyra sträckor. I BRC ingår inte 4WD-klassen därför startar dessa sit och utom tävlan men ändå var det en härifrån som ”vann” och Johan Broman/Marina Sunmo, Team Skogsåkarna med sin Mitsubishi var snabbast.

Foto: Kristian Lindberg

Därmed fick man inteckning i ”Skölden”. Tvåa totalt och bästa 2WD var inte alls överraskande Victor Karlsson/Thomas Gustavsso och Vimmerby-Toyotan var 0,9 sekunder före Markus Johansson/Björn Ekenved, Älvbygdens MK och så Kristian Johansson/Tommy Träff, Borås MK in som trea med BMW Compact.

Foto: Henrik Åkeson

I B-klassen var blekingen Tim Liljegren/Viktor Kristensson vassast med den gula Volvo 240:an. Måste lyfta fram Älmhults Tim Hammarström som efter en heroisk insats i garaget lyckades komma till start efter monsterkraschen i Rally Småland.

Foto: Kristian Lindberg

I den nystrukna Golfen hade Tim SMK Hörbys Pontus Berglund och kombon slutade fina fyror i B-klassen. I Ungdomsklassen var det som vanligt uppvisning av Lessebos Wille och Magnus Örum Gad.

Foto: Kristian Lindberg

Bästa Standard-åkare och att nita rutinerade Calle Carlberg/Lucas Karlsson gör man inte helt enkelt. 

Foto: Henrik Åkeson

Ännu snabbare än Gad var Thomas Teorin/Bengt Svensson, Anderstorp som med sin extremt välbyggda Volvo Amazon gick in som vinnare i Appendix K upp till 1975.

Foto: Kristian Lindberg

I klassen för lite nyare ”gammelbilar” var det Adrian Ring/Nellie Karlsson, Linköping som vann. En tid som imponerande stort och inbringade en åttonde plats totalt.

*

Inte utan att det känns lite skönt att kunna andas ut efter detta ur min sypunkt omtumlande år med mina klubbkompisar i huvudrollerna i så stora sammanhang som jag för bara något år sedan betraktat som omöjligt.  Toms framgångar har vi redan nämnt och för Julia Thulin återstår en deltävling i Slovenska Mästerskapet med Mille Johansson innan hon kan hänga in overallen. Detta har redan STCC-tvåan Tobias Brink gjort och nu kan även Henrik och Ida Levin göra samma sak som vinnare av VEC, Rally-DM och nästan hela SSRC. Inte nästan utan för Joacim Kristiansson/Maja Ragntoft blev det ännu ett guld i Asfalt SM medan kartläsare Jörgen Jönsson fick nöja sig med  silver ihop med Eslövs Mats Andersson. Så klart hade jag väldigt gärna velat räkna in Victor Hansen som så ambitiöst satsade på ERC Junior-serien. En hal tjeckisk asfaltväg satte tillfälligt stopp för detta men nu har han ändå avslöjat att siktet är comeback i EM 2023 för ”Team Hansen”. Två tävlingar har Klara Andersson kvar på programmet, finalen i World RX Nürburgring och samma sak med Extreme E i Uruguay. När väl dessa är avklarade så kan jag äntligen släppa ut tummarna och pusta ut…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *