Full snurr i WRC inför 2023, Rally Finland en god affär, Per C. lämnar MSR, SM-Sprint två dagar före Rally-SM i Lima, Toyota visar sin Rally2 Yaris, Lancia debuterar i World RX och Kadett stal till slut hela upplevelsen!

Normalt brukar jag inte ha några problem med fram och bak, upp eller ner och vänster, höger men att följa turerna i WRC:s ”silly season” är för närvarande omöjligt. Efter att Ott Tänak gjort klart att han lämnar Hyundai efter Rally Japan och Oliver Solberg tvingades göra samma sak redan efter Nya Zeeland svämmar det över med rykten i WRC-toppen.

Foto. Toyota Gazzoo Racing

I går dök det upp att Esapekka Lappi skulle vara mer eller mindre klar som ”full time-ersättare” för Tänak och det måste jag medge, den såg jag aldrig komma. Samma sak när Craig Breen bara någon timma senare påstods lämna M-Sport Ford för att ta över samma ratt som det tidigare påstods att Lappi lagt beslag på. När det så även var mer ellr mindre klart att Elfyn Evans byter Toyota mot Hyundai så snurrade det i min skalle mer än vanligt. Breen sitter med kontrakt även för 2023 och M-Sports Richard Millener bedyrade att man inte hade för avsikt från deras sida att säga upp detta i förtid.

Foto: M-Sport Ford

Visserligen har Craig inte levererat som både han och vi hade hoppats men nu ser vi fram emot Japan där han kommer att kunna köra helt utan press, förklarade Millner för DirtFish.

Samma källa var de som hävdade att det blir två finländare hos Hyundai till nästa år då Teemu Sunninen tar över Solbergs plats vid sidan av Dani Sordo medan Lappi kör ”Tänaks-bil”. En kedja indicier ligger bakom Lappi flytten, först att han annonserade ut sin privata Toyota med kryptiska texten att det var dags för bilbyte. Han skulle även åka till Japan och genomföra reken, men nu verkar det som att han väljer att stanna hemma hos familjen är något som spätt på Hyundai-spåret. DirtFish-källor indikerar att den stora förloraren i denna affär sannolikt är Andreas Mikkelsen som hade ställts i kön för att återvända till Hyundai. Hyundais biträdande teamchef Julien Moncet kommenterade till DirtFish.

För närvarande finns många spekulationer kring många förare inför nästa år. Vår line-up för 2023 måste fortfarande fixas och kommer att meddelas i sinom tid…Foto: Hyundai Motorsport

Håller fortsatt fast vid mitt förhandstips att det blir Andreas Mikkelsen till Hyundai medan Toyotas line up för nästa år blir oförändrad. Malcolm Wilson fixar budget för att få Tänak till Cumbria och så är saken klar.

*

Nu har den finska turistmyndigheten räknat ut hur Secto Rally Finland påverkade landets ekonomi. Publiken noterades till 230 000 åskådare och detta känns belagt när  det nu fört tiden är entre på sträckorna så är det svårt att bara höfta. Imponerande 19 500 åskådare såg starten i Harju som myndigheten betraktar som ”Finlands mest betydande årliga idrottsevenemang”. Tillsammans beräknas åskådarna under de fyra dagarna rallyt pågick, ha tillfört 17,5 miljoner euro till landet. Jyväskyläs borgmästare,  Timo Koivisto är givetvis nöjd med resultatet. 

Stämningen i Jyväskylä var utmärkt och  specialsträckan vid Harju hade lockat rekordmånga människor. Den ekonomiska påverkan är betydande för företagen i vår region och den feedback staden har fått från företagare har varit mycket positiv. Ett stort värde för staden är också den internationella synlighet som fick under evenemanget, som i år växte ännu mer!

Skulle varit intressant se vad Rally Sweden betyder för Umeå?

*

Redan 2006 fanns Per ”Rallytravles” Carlsson med i en mindre roll när Jårs Damberg återstartade Midnattssoslrallyt 2006 med start i Hörby. Redan året därefter tog Per över rodret på succén och drev det genom Rallytravels fram till 2012.

Foto: Tommy Svensson

Därefter var jag med som mentor och idéspruta till 2019. Inför 2020 tog jag över igen men pandemin gjorde att tävlingarna ställdes in 2020 och 2021, berättar Per.

I år omlokaliserades MSR till Gelleråsen Arena vilket blev väldigt lyckat med massor av sidoaktiviteter och Per menar att årets upplaga blev det allra bästa sedan omstarten 2006. Nu avser han dock att lämna över meddelar han. 

Det är dags för mig att lämna Midnattssolsrallyt och hoppas att rallyt får många fler år, till glädje för många.

Per riktar även stort tack till tävlingsorganisationen, alla klubbar som ställt upp genom åren plus övriga samarbetspartners samt inte minst rallys trogna publik. Men också alla tävlande får ett tack.

Foto: MSR

Deltagare och Team som har gett så mycket positivt och så mycket glädje genom åren och bjudit på fantastiska uppvisningar på våra grusvägar. Responsen från utländska deltagare och publik har varit mycket positivt genom åren och det har varit en fröjd att kunna bjuda på det bästa Sverige har i rallyväg.

Han avslutar med.

Som man säger man ska lämna när man är på topp!

Vad Pers avslut betyder för rallyt framöver är för mig obekant och även vilken helg som är aktuell för upplagan 2023. Om det är samma som i år blir det en tung krock med kommande ERC Royal Rally Scandinavia vilket på alla sätt i världen måste undvikas…  

*

Krock blir det även mellan ”SM-Veckan Vinter” som 2023 förläggs till Skövde och premiären för Rally-SM, ”Rally Lima”. Visserligen ska ”SM-Sprinten” köras torsdagen den 2 februari medan man i Lima inte tar emot SM-åkarna förrän dagen efter när reken börjar. Tävlingen  startar sedan på lördagen men ändå känns det tajt för de som vill åka båda två. Noterar att rally på torsdagen konkurrerar med de ”stora sporterna” draghund, casting, styrkelyft, e-cykling och simulatorgolf. Ingen kan komma och säga utan att rally tas på allvar eller?

*

I samband med Rally Japan ska Juha Kankkunen och Tommi Mäkinen sätta sig i Toyotas nya och efterlängtade Yaris Rally2 för första gången offentligt och ge en liten uppvisning.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Den korta Okazaki City-sträckan körs två gånger som avslutning på lördagens etapp, tidig morgon vår tid och en perfekt plats att lansera företagets nya bilar anser Toyota Gazoo Racing. Kankkunen ska köra Rally2-bilaen medan Mäkinen ska köra en motsvarande modell men med vätgas som drivmedel. 

*

15-årige Karl Peder Nordstrand och något äldre kartläsaren Jonas Andersson fick en perfekt start med 4WD. I  Lettland blev det seger med Skoda R5:an vilket innebär att EVEN Management-föraren var yngre vinnare än till och med Kalle Rovanperä.

*

I dagarna blev det klart att det blir premiär i World RX-finalenNürburgring med en modern variant av ikoniska Lancia Delta Integrale. Det är GCK Motorsport med sin ägare Guerlain Chicherit som ligger bakom projektet som dessutom gjort en gatbil med elmotor enligt samma koncept. Det blir också han som kommer att köra bilen på Nürburgring. Gillar tanken på att använda ”riktiga rally/rallycrossbilar” som förlagor och nu ställer jag mig bara frågan när den första Volvo 240:an med elmotor dyker upp i World RX? 

*

Häromkvällen var jag i sällskap med mina kamrater i ”Gubbaklubben” på besök hos ”Minnenas Museum” i Höör, ett fantastiskt ställe för alla som har minsta intresse för nostalgi och vardagshistoria. Entusiasten Bertil Lindahl har här samlat på sig som det känns, miljoner olika prylar mestadel från åren 1950 till tidigt 70-tal. Allt ifrån brödrostar, kaffekannor, leksaker, kameror till bilar och den gemensamma nämnaren är att alla som växt upp under de här åren, ler igenkännande ungefär var tionde sekund man befinner sig i det omfattande museét. Bilsamlingen omfattar vardagsbilar som Ford Taunus 17M, Ford Zephyr och VW så klart. Även flera Öststats-bilar både IFA och Wartburg står parkerade till besökarnas beskådning. Att Bertil är förtjust i Toyota framgår också tydligt då flera olika modeller finns att se. Den mest udda är den Corona som Bertil inte hann rädda från skrotdöden. Ändå till slut hittades den längst ner i hoptryckt  i en stapel med andra olyckskamrater. Detta hindrade inte Bertil utan idag står den mycket lägre ljusblå Corollan på museet. När vi var mätta på intryck och gick ut fastna inte bara min utan även övriga blickar på souvenirkortstället. Där mitt på och som stal allas uppmärksamhet från besökarna fanns kortet med rubriken ”Opel Kadett” och med underrubriken ”Ungdomlig med fart och fläkt”. Behöver jag säga mer, jag köpte två!

*

I morgon gör jag som i Willys- reklam, ”Håller helg”, alltså ingen Motorloggen men med lite tur så kan det bli en på söndag!

*

Trevlig Allhelgonshelg!    

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *