Tom Kristensson kom, sågs och segrade i ”Silverratten”, så även Filip Carlström – Liam Berg – Moltas Olofsson, 45 år sedan Stig B. körde Saab V4 senast och Älmhults MK la ribban inför resten av SM-säsongen.

Senast SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson, Åsele MS tävlade ihop med 4WD-bil var för åtta månader sedan i ”East Sweden Rally”. Då hamnade Skodan vid sidan av vägen men när det i lördags var dags för comeback i ”Silverratten”, var den formen av aktivitet aldrig aktuell. I stället dominerade Tom med GK Doors VW Polo R5 och vann sex av de nio sträckorna när Rally SM ”gick på grus”. Andra gången med Polo och även andra segern med den på pappret men inte i praktiken, omoderna R5:an.

Foto: Tommy Svensson

Bilen är kanonbra och idag hade vi bara roligt och så skönt att vara tillbaka igen, konstaterade Tom efter segern.

Förutom beröm till bilen så gällde samma sak både kartläsare, team och Älmhult MK:s comeback som SM-arrangör.

Jättefina sträckor även om jag alltid tyckt att de är lite svårkörda och helt lugnt har inte dagen varit, några ”moments” har vi ändå haft, säger Tom med en blick på Andreas.

Inget stort nära något träd och så en punktering på sista sträckan, men som vi ändå vann!  

Här passade Tom på att ge lite beröm till Hankook-däckens erkänt hårda stomme som gjorde att gummit var nästan intakt, trots en kilometer utan luft. Till en början utmanade Haninges Kalle Gustafsson med småländsk kartläsare Tom Törngren i Ford Fiesta som  för Tom var obehagligt nära efter halva tävlingen. Med tre sträckor kvar kände Hörby-föraren att det inte flöt på som han ville och då beslöt Tom att ”resetta”.

Någon kilometer in på sjunde sträckan sa jag till mig själv, vad håller du på med du kan det här och bilen kan det här, så skärpning!

Just detta att kunna starta om har alltid varit Toms styrka, så efter ”omstart” var det aldrig något snack och tre raka sträcksegrar gav 10,5 sekunders marginal till Gustafsson.

Foto: Tommy Svensson

En som var minst lika glad som vinnarna var teamchefen i GK Doors, ”Chribbe” Haglund.

Vilken förare Tom är, ny bil, bara en kort test och direkt till seger, mycket imponerande!

För Tom och Andreas var detta en nyttig genomkörare inför det stora äventyret som väntar, Australien om tre veckor.

Även om sträckorna inte är lika de i Småland så är det alltid skönt med tävlingsmil i kroppen och det ska bli så himla kul att prova något helt nytt, menade Tom som  med full pott (30 poäng) gick upp till tredje plats i SM.

Foto: Tommy Svensson

Lika glad var tvåan Kalle Gustafsson som rankade placeringen högt och allra mest nöjd över att ha varit med toppstriden hela vägen.

Första gången vi kört test före vilket gav resultat direkt annars brukar det ta några sträckor innan vi är med i matchen. 

Foto: Tommy Svensson

Att få stryk enbart av Tom såg han som en stor framgång precis som att hela tiden ha varit före SM-ledande Dennis Rådström/Sunniva Rudi i GK Doors modernaste bil, Toyota Yaris GR Rally2.

Inget att klaga på, helt enkelt en kanondag i skogen, summerade Kalle som nu är tvåa i SM.

Om Kalle var nöjd och glad så var pappa Björn ännu nöjdare, när han kom bärandes på sonens priser.

F-n, vet inte vad jag ska säga är faktiskt rörd med tanke på att vi två själva kämpar om kvällarna med både bil och ekonomi. Detta var en härligt belöning, menade forne SM-åkaren och pappa Björn.

Vet inte om andra platsen gjorde Kalle mest nöjd eller om han med detta gav mig bakläxa för att inte ha nämnt honom som utmanare till Rådström och Tom.

Gav lite extra tändmedel, så tack för det, konstaterade Kalle med en vänskaplig knuff i sidan och ett stort skratt.

Foto: Tommy Svensson

Dennis Rådström hade en jobbig inledning och trots att han tog i vad han kunde så var både Tom och Kalle vassare. När det så blev drivaxelbrott kort efter start på sjunde sträckan, blev det omöjligt för värmlänningen att knapra in de sju sekunder han då hade upp till ledning. Även sträcka åtta kördes med enbart bakhjulsdrift innan det var service innan viktiga ”power stage”. Tråkigt nog lyckades man inte få dit ny axel i tid (bilden) utan det blev även till att avsluta med trasig bil. Här gjorde Dennis dock en heroisk insats och kom i mål med andra tid, tiondels lika med Gustafsson.

Foto: Tommy Svensson

Sammantaget slutade Rådström fyra men behåller SM-ledning inför nästa SM-stopp hemma i Värmland

Perfekt för mig, ville helst inte gå ut först i SM-fältet så andra bil blir bra, avslöjade Kalle efteråt.

Trea kom nya Polo-duon Kim Nydén/Jonas Sandin, SMK Linde i klassen där bara en enda tävlande bröt. Tråkigt nog lite av min favorit och hemmaförare Mattis Olsson/Jesper Johansson.

Till Älmhult kom Adam Grahn som ledare i ”Nationella 4WD” men åker redan i morgon vidare till ERC och Ungern, som tvåa i SM-tabellen.

Foto: Tommy Svensson

Inte mycket att säga om, en oturlig stoppsladd med motorstopp gjorde att vi tappade tid i början, förklarade Adam.

I Ford Fiesta Rally3 hördes norsk notröst genom rutinerade Morten Erik Abrahamsen som även i fortsättningen ska lotsa Adam i SM. En nöjd kartläsare visade det sig som menade..

Adam kör lugnt, behärskat och placerar bilen fint på vägen, det här kommer att bli riktigt bra!

Att Adam utvecklas snabbt är lugnet ett bevis på och trots missen i början blev det aldrig någon ”idiotsatsning” från 19-åringens sida.

Jag vet att min bil är runt hundra hästkrafter svagare än konkurrenternas R5-bilar, så att börja jaga för hårt vore meningslöst bättre att köra i eget tempo, menade Adam som nu är tvåa i SM.

Foto: Tommy Svensson

Före sig med två poäng mer här han bara lika unge Filip Carlström med kartläsare Jesper Samuelsson, Gullabo som vann i Älmhult med Mirage R5. Dock en seger man fick lite till skänks sedan ledaren och slutligen tvåan från Närke, Mattias Monelius/ Erik Gustafsson fick tekniska problem med sin Toyota på sista sträckan. På detta tappades åtta sekunder och ner till andra plats.  Nu ska inte Filip be om ursäkt för segern, tvärtom vara nöjd över en stabil felfri körning vilket han också gav uttryck för.

 – Det kändes riktigt roligt att allt fungerade och vi är nöjda med helgen.

*

Lite av spänningen försvann i ultrastora ”2WD” när en av favoriterna PG Andersson/Anders Fredriksson försvann med motorproblem på BMW:n redan efter första sträckan.

Foto: Tommy Svensson

Väldigt trist, tycker det dj-las lite för ofta nu förtiden man skulle kanske börja med folkrace istället, undrade PG medan han stoppade i sig en tröstekorv.

Samma start fick inte publikfavoriten och GK Doors, Patrik Flodin/Göran Bergsten och Ilsbo-åkaren ledde med över 20 sekunder efter fem sträckor. På den sjätte gjordes dock ett simpelt misstag som slutade i diket berättar Patrik. 

Jag bromsade för sent och fick gå bakvägen ner i en brant slänt. Där blev vi fast en stund men publiken var snabbt på plats och hjälpte oss upp. Tyvärr ett eget misstag.

Foto: Tommy Svensson

I ett försök att återta ledningen taggade Volvo-åkaren upp ett snäpp på sträcka sju, men det blev så där när bakändan slog i ett träd.

–  Jag såg min chans att prova jaga i kapp tid, ibland går det  men idag gick det tyvärr inte. Det hör inte till vanligheten att vi tvingas bryta, sist var 2021, men fram tills vi tvingades bryta hade vi iallafall jäkligt kul, berättade Patrik med ett skratt.

Istället utvecklades segerfajten till östgöten Liam Berg/Theo Bergsten, Ford Fiesta Rally4 och Drive VXO:s BMW-åkare Jonas Åkesson/Josefin Ingvarsson. Två sekunder skilde inför näst sista sträckan men där blev blekingen kvar.

Hade full koll och styrde in i en ”vänster fyra” utan minsta antydan till problem när bilen bara skuttade ut i diket där det tråkigt nog låg en sten, berättade en märkbart besviken Jonas.

Foto: Tommy Svensson

Krökt framvagn plus punktering gjorde att drömmen om SM-ledning försvann precis den gjorde för Flodin. Här finns istället GK Doors andra Volvo med Patrik Hallberg/John Stigh, trea i Älmhult och nu med ledning, en poäng före lördagens vinnare Liam Berg.

– Det här hade jag aldrig trott i torsdags och vet faktiskt inte riktigt vad vi har gjort, förklarade Liam.

Foto: Tommy Svensson

– Vi fick en bra känsla i morse och sedan har vi bara kört på. Jag fattar det fortfarande inte!

Den som bäst hängde på Rally4-Fiestan var en Toyota med SMK Gävles Patrik Dybeck/David Arhusiander, sju sekunder långsammare. Måste även nämna fyran som kör en ”gammal” Peugeot R2 och som utan en duktig chaufför, borde vara chanslös i klassen med sina alla hårdtrimmade Volvo och Toyotas. Detta struntar VÖMK:s Eliot Sjögren/Dennis Norén i utan kör åttor runt dom.

Foto: Tommy Svensson

Bäst av sydlänningar gick det för Osbys numera välstädade Volvo-åkare Rickie Borgström/Ola Sandberg med en nionde plats i den blå 240:an. Femma i J-SM-delen och 13.e i klassen blev resultatet för Älmhults egen Wille Gad/Anton Johansson.

Foto: Tommy Svensson

Med minimal noterfarenhet lotsade Isabell Johansson pappa Hans från Kräbbleboda till en 17:e plats av de blott 22 som kom i mål. I gänget som inte gjorde så hittas även mina klubbkompisar Mikael och Ebba Larsson som fick bränsleproblem tidigt på Volvon. I mål kom däremot långväga gästen Rasmus Hansén från Boden med Madelene Buskas Karlsson men tvärsist i klassen efter en avåkning på sträcka tre. När man passerade mig hade där inte blivit tid över för att stänga bakluckan efter över tio minuter i skogen…

Foto: Tommy Svensson

*

Foto: Tommy Svensson

Standard” dominerades helt av juniorerna och först på femte plats hittas en ”åldring”, Linus Johansson/Julius Harsten, Ryd. Istället blev det mitt ”wild card” i förhandssnacket, Asarums unga löfte Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck som vann. Dock en tuff seger och bara 1,8 sekunder efter som en fin BMW körd av Hedesundas Arvid och Jan-Henrik Larspers. Trea kom Daniel Suvala/Patrik Johnasson, Nyköping och fyra blev Oscar Östlund/Daneil Andersson, Hällefors.

Foto: Tommy Svensson

Just juniorernas överlägsenhet gjorde att, sjuan SMK Hörbys Karljohan Ingesson/Tobias Petersson kunde klättra till andra plats i SM-tabellen efter Anders Banger/Morgan Olsson. Detta medan man i junior-ställningen ligger på sjätte plats. Med i segerstriden var Karlskronas Robin Liljegren/Nathalie Nilsson men en avåkning på sträcka sju sinkade för mycket. Moltas med ärftlig påbrå i form av bröderna Peter och Jonas Olofsson med sina mintgröna Golfar, ständigt pall-aktuella på 90-talet.   

Jag är jättenöjd, allt har fungerat men på de tre sista sträckorna var jag lite ofokuserad och det är häftigt att få vara med och slåss i toppen, konstaterade Moltas efteråt.

En kul iakttagelse, samtliga klassegrar utom i ”Internationella 4WD” där för några dagar sedan 34 år fyllda Tom Kristensson vann. Förutom honom så var det enbart mycket unga förare som vann, Filip Carlström, Liam Berg och då Moltas Olofsson. Så visst finns det hopp för sporten… 

*

Älmhults MK förgyllde 60-års jubilerande ”Silverratten” med en del ”Silverratten Legends” där lite äldre  rallyhjältar körde med bilar från tiden det begav sig. Bäst lyckades Säffles Mats Karlsson/Torbjörn Carlberg med Volvo 240. Bara 2,6 sekunder efter kom Vimmerbys Kjell Fransson /Lina Jonasson med en udda Renault Alpine.

Foto: Tommy Svensson

Första i mina ögon ”riktiga rallybilen” hittas på tredje plats, så klart då en Opel med tilläggsbeteckningen Manta 400 innehållande Peter Strid/Ulf Lind, SMK Hörby. I trion med Saab V4 gick det inte helt överraskande bäst för Stig Blomquist med Robert Jakobsson till höger. En sjunde plats blev det före Kalle Grundel/Ulf Nordin medan Ola Strömberg/Göran Söderström fick bryta tidigt med tekniska problem.

Foto: Tommy Svensson

Ut från prisutdelningen kom en glad Saab-duo med priser i händerna.

Hygglig arrangör som delade ut pris till alla, avslöjade en glad kartläsare Jakobsson.

Faktiskt allra första gång han satt i en högerstol i en V4:a och var precis som Blomquist imponerad över hur fint bilen gick på de sex sträckorna. 

45 år sedan Stig senast körde V4:a men hans mening var att dagens bil var mycket stabilare, än de som han förr tog så många segrar med! 

Foto: Tommy Svensson

En som platsat bland legendarerna är Mats Jonsson med så många SM-guld att ingen orkar räkna. 67 år gammal körde han i samma ”Nationella 4WD” som 19-årige Adam Grahn men numera inte med riktigt samma tempo menade Mats.

Tävlar för sällan plus att man inte är lika modig längre som förr, var Mats analys. 

Jag konstaterar att rally verkligen sticker ut och att åldern faktiskt bara är en siffra, när gammal som ung kör i samma klass.

*

Inte lätt att summera en dag i ”rallysportens tjänst” men att Älmhults  MK kan gå med väldigt högt huvud i kretsen SM-arrangörer är obestridligt. Att ”Silverratten” gav ”SSR-vibbar” är ofrånkomligt efter alla de år som den tävlingen hade hemvist i samma trakter.

Foto: Tommy Svensson

Serviceplatsen med Live Arena som mittpunkt var stor och gav teamen rikligt med utrymme, men också även lika rikligt med frisk bitvis nästan iskall luft. Vädret är inget som Anders Martinsson & Co råder över och om så varit fallet hade säkert det lite mulna och svala varit förbytt mot sol och värme. Har dålig koll på hur många grannklubbar som varit behjälpliga, men bara att som ensam klubb stå som ansvarig förtjänar minst en guldstjärna. 

Foto: Tommy Svensson

Fick även en känsla av att klubben tänkt på det mesta, bara en sådan sak som att tekniske chefen Markus Svensson rullade ut domkraft och kollade alla ”Standard” så där inte fanns någon otillåten diff i bilarna. Här är det SMK Hörbys Ingemar Månsson/P-I Hellberg som kollas.

Foto: Tommy Svensson

Utmärkt program i pappersform där det dock fanns en liten miss, de många publikparkeringarna fanns inte utmärkta. Just detta med program diskuteras mycket och där det från olika håll förespråkas övergång till digitalt istället för papper. Vid min sida i skogen stod två medelålders personer som köpt digitalt, men som den ene utryckte det.

Sista gången, det är ju så f-bannat krångligt att kolla i mobilen, konstaterades det medan han sneglade avundsjukt på mitt i gammeldags papper.

Dessutom är ju kartan så liten i mobilen och förstorar man så blir den otydligt och svår att utläsa…

Tror det eller ej, jag försökte ändå försvara det moderna med att man beställer ett digitalt program och sedan skriver ut detta där hemma och tar med.

Foto: Tommy Svensson

Skriver ut, då går där för f-n en färgpatron per tävling när programmet är på runt 60 sidor. Visst, det går ju att enbart skriva ut karta och startlista men vad tycker då alla annonsörer om att deras budskap blir olästa och bara snurrar runt i rymden?

På detta hade jag inga bra svar så jag la ner… 

Nu har resterande SM-arrangörer något att leva upp till där det närmast i Karlstad inte verkar finnas någon ansvarig klubb, utan det är ”Royal Rally of Scandinavia” som arrangerar. Klubb finns det dock i ”Snapphanerallyt” där Hässleholms MK ansvarar och så avslutas SM-säsongen med till Olofström utflyttade South Swedish Rally i september. Älmhult har lagt ribban, bara så ni vet… 

Här avslutas denna långa Motorbloggen och resten av helgens upplevelse möjligheter får vänta till måndag.

4 svar på “Tom Kristensson kom, sågs och segrade i ”Silverratten”, så även Filip Carlström – Liam Berg – Moltas Olofsson, 45 år sedan Stig B. körde Saab V4 senast och Älmhults MK la ribban inför resten av SM-säsongen.

  1. Om man tittar på kartan så fanns det en ruta att scanna in , som gick till Google Maps , bara att trycka på vilken parkering eller strävan ville till så var vägvisning klar 👍

  2. Såklart hade det varit bra, men juniorerna här visste det när dom titta i programmet, så kanske något vi ”gamle ” ska lära oss 👍🤣

Lämna ett svar till Stig Lundström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *