Tom, Kent-Ola, André och Elias VOC-toppade i Örebro, Kristoffersson och Solberg lika inför RallyX-finalen.
Efter en intensiv arbetsdag som var tänkt att avslutas med att skriva Motorbloggen behagade en traktorförare att lasta av sin av potatis fullastade vagn precis vid infarten till Degeberga. Totalstopp i trafiken och så klart var jag då tvungen att skjuta upp skrivandet, därav den sena uppdateringen.
*
Rikspokalen blev ännu en klang och jubel föreställning för årets suverän i VOC Mekonomen Rally, Tom Kristensson och Timmy Berntsson. Storslam har det blivit för SMK Hörby-duon som vann A-klassen trots att Tom valde en annan taktik i Örebro.
– Vi har kört safe idag för att göra sista urladdningen på lördag i SSRC-finalen nästa lördag, förklarade talangen.
– Det räckte ändå till vinst och vi är trea totalt i VOC med 0,7 sekunders marginal.
Efter sig i klassen hade Tom Sandvikens Erik Brodin och som fyra körde hårt otursförföljde Kim Nilsson, Osby in.
Allra snabbaste VOC:are hittades i B-klassen där MK Rattens Kent-Ola Björklund var värst och detta med löjliga marginalen, 0,3 sekunder till tvåan, östgöten Mattias Andersson.
Som väntat kunde ingen rubba André Nygren i C-klassen som varit lite av en värmländsk kopia av Tom K. bland C-förarna. Inget dåligt betyg!
Bland ungdomarna var Elias Lundberg från Sala snabbast men min klubbkompis Victor Hansen förtjänar beröm med att komma femma av elva i sin första riktiga tävling. De tre tidigare har varit RS och Sprint-varianter, nu var det något helt annat men även detta klarade 16-åringen med pappa Jens vid kurvhandtaget. I morgon väntar femte tävlingen för Victor och Jens när Polon ska luftas i Eslöv. Fem tävlingar på runt tre veckor, inget fel på intresset i alla fall…
*
Totalsegrade gjorde SM-åkaren Jan-Erik Folkesson med sin Mitsubishi och detta före Mattias Jirvelius, R5-Fiesta.
Dagens man törs jag nog ändå våga utnämna Jacob Jansson till med sin i sammanhanget tama 2WD-bil, en R2-Fiesta. En bil som i SM ingår i klassen Otrimmat 2WD men här piskade Jacob upp allt vad trimmade värstingar heter. Att lugga en förare som Jimmy Olsson på en seger imponerar och nu fick Storfors 940-åkare nöja sig med silver, 8,8 sekunder bak den lilla Fiestan. Trea slutade J-SM profilen Emil Karlsson, även han med 940 och detta 12 sekunder efter Jansson.
*
På andra sidan Öresund gjorde danskarna upp om näst sista deltävlingen i Danmarks Mästerskapet, Bygholm Rally. Totalsnabbast över de sex asfaltsträckorna var Christian K. Jensen med sin R5 Peugeot 208 T16 och detta betryggande. Tvåan Ib Kragh var hela 38 sekunder efter med sin R5-variant av märket Citroèn. Trea totalt kom så Benny Pedersen med sin 2WD Peugeot 206. Noterbart är också att Heino Mejer tog sin klassiska Volvo 240 Turbo till en fjärde plats totalt bland alla de moderna värstingarna.
Måste även nämna Verner Boiskov som inte hade turen på sin sida med sin Opel Astra OPC, avåkning på sista sträckan. I ”Udgået-listan” skrev arrangören ”Udgået på SS6: Holder parkeret i majsmark og kommer ikke derfra. Måske de var blevet sultne?”. Bara i Danmark…
’
I morgon smäller det i italienska Franciakorta där näst sista deltävlingen i Rallycross VM/EM avgörs. Inför söndagen delar nu Johan Kristoffersson första platsen med Petter Solberg.
– Vi är nöjda efter första dagen, kommenterar Johan lördagen.
– Efter Turkiet har vi analyserat en hel del, även om vi var trea där tyckte inte att vi hade farten som vi hade i tävlingen före i Barcelona.
Bakom jagar Timmy Hansen som är på jakt efter Solberg i den totala VM-tabellen där det inför helgens tävling endast skiljer nitton poäng. Efter första dagen är Timmy Hansen fyra bakom trean Timur Timerzyanov.
– Det stämmer inte riktigt så som det gjort de senaste tävlingarna. Det är inte riktigt samma flyt i bilen. Vi har gjort det bra ändå idag, men det fattas en del som vi måste se över till i morgon, summerar Timmy Hansen första dagen i Italien.
Bland tio i topp finns även Anton Marklund på en sjätte plats och Robin Larsson på plats åtta. I RX lites leder Simon Olofsson före Thomas Bryntesson och Kevin Hansen.
*
Vasse Citroén-åkaren från Skillingaryd Marcus Theorin förklarar nu att han efter två säsonger är färdig med sin lilla C2:a.
– Vi tog beslutet att sälja och att vi byter till högre och större klass, skriver Marcus.
– Redan till nästa helg då det är tävling på hemmaplan för oss med start på High Chapparal, blir det i en ny bil och bilklass. En lånad trimmad Mitsubishi EVO. Inget är omöjligt att vi fortsätter att åka i den i SM 2016 då det är klassen med störst uppmärksamhet…