Ingen lycka för svensk-R5:an i Wales, Mats vann RS-avslutningen men Mats tog DM-guldet, Solberg leder RallyX-VM inför finalen och Felix R. vann på Hockenheim!

Blev ingen lyckad utflykt till North Wales och Diamond Cambrian Rally för Martin Berglund och övriga i den svenska Mitsubishi R5-satsningen. Redan på första korta sträckan försvann Gävleföraren, och nådde aldrig ens sträckmålet. Då gick det något bättre för hans brittiske kollega Osian Pryce som satte tredje bästa tid, bara sju sekunder efter slutlige vinnaren David Bogie i en R5-Fiesta. Även på sträcka två blev Pryce i nya R5-Mitsubishi Mirage noterade för tredje bästa tid men sedan var äventyret över. ”Misfire” stod där som orsak till att rallyt slutade så här tidigt.
Vann gjorde som sagt Bogie och detta nästan minuten före Luke Francis, Mitsubishi och som trea i en WRC-Focus slutade John Moffet. De nio sträckorna var väldigt utslagsgivande om man ska döma av ”retired-listan”, av de knappt 180 startande nådde bara 109 mål…

*
Av förklarliga skäl (även jag behöver mat på bordet, jobbade alltså) blev det idag inget besök i Eslöv och RS-avslutningen ”Kanonen”. Har dock haft lite kunskapare på plats så helt ”lost” är jag inte. Ber att få gratulera hemmahoppet Mats och Frida Andersson till en snygg avslutning av årets DM-serie. Totalseger och detta med god marginal, 16 sekunder till klubbkompisarna Anders Karlsson/Jan-Erik ”Hälsenan” Jönsson. Måste varit något av årets race för de två i den välljudande Escorten och att tvåla till DM-vinnaren Mats Lundahl/Magnus Eriksson i BMW M3:an måste ha suttit fint? Marginalen var dock liten 1,2 sekunder för att vara exakt och segern avgjordes på sista provet där Lundahl tappade 5,1 sekund till hemmaparet. Trea kom SMK Hörbys Tommy Andersson/Thomas Hallén. Hässleholms Rolf Grybb fick ge upp med Asconan med förmodat drivaxelhaveri.
Långväga besökarna Kristian Johansson/Sebastian Bourghardt i en BMW Compact hade lite svårt på de hala proven, sjunde plats i klassen och14:e totalt för ”Kinds snabbaste”.

*
BloggRobinI sitt livs första tävling med en trimmad bil, Lars Servins ”förbils -klassade” Grupp H Volvo 240 visade Robin Svensson och Sandra Wybrands fina takter. Klassegern i B-R3 före rutinerade Opel-åkaren Jan Lundgren var odiskutabel, nästan sju sekunder skilde. Tiden räckte även till åttonde plats totalt. Undrar förresten om det gick att spänna in säkerhetsbältena tillräckligt? Eller fick man ha kuddar i ryggen för att få dom sträckta…

*
BliggVicotriaBäste Grupp E-åkare blev Hörbys Johan Edquist/Hanna Olofsson med den minst sagt välanvända Golfen. Marginalen till tvåan Victoria Lindh som hade satt in Hässleholms ordföranden CG Wilke (bilden) i högerstolen var ”pissliten” , eller vad sägs om 0,4 sekunder. Frågan är om ”CG” någonsin åkt så här fort i sitt liv, normalt sett kör han ju Ford
Överhuvdtaget var det tätt i klassen då Jesper Larsson/Annie Möllerström kom i mål åtta tiondelar efter Victoria. Flest sekunder försvann för Jesper på SP3 där ”Dödskalle-Golfen” var fyra sekunder snabbare. Guldkanten på dagen för Jesper var nog ändå att han var runt halvminuten snabbare än ”lillebror” Hampus med Robin Rosengren vid skisserna som ändå vann C-klassen.BloggTommy
Tommy Nilsson/Peter Berglund, SMK Hörbys Ystadboende Hondaåkare vann C-förare R3 och säkrade andra platsen i Asfaltcup plus segern i C-förarcupen.

*
Måste även nämna A-förare R1b eller ”VOC-klassen” där än en gång Erik Andersson/Janne Persson visade vem som över tid är ”bäst i klassen”. Tvåa slutade Tyko Nilsson/Henrik Svensson men som lite plåster på såren tog hand om utlottningen av den takbox som skedde bland tävlingens Volvo-åkare. Nu tror jag ändå inte att Tyko kommer att fylla boxen med skidor och åka till fjällen framöver, men kanske kan den komma till användning som ”lunchbox” på kranen? BloggTykoFörresten uppvisade han ett närmast sexistiskt beteende när han försökte para 940:an med Sten Bondessons intet ont anande Opel Ascona. Nu visade det sig vara riskfritt, Sten var ”skyddad”…
För Roland Brorsson/Martin Nilsson blev det en avslutning utan guldkant och i min frånvaro hade paret nöjet att ta hand om min placering, alltså sista platsen.
Fick inte till det alls idag, stönade Roland i telefonen.
Får istället glädja mig åt att detta var 30:e tävlingen i rad utan att bryta.
Lite tärd var han också av den minst sagt långa dagen, avfärd från Hörby klockan 07.00 och hemkomst igen exakt 18.00. Lång tid för en liten RS-tävling med total körtid på knappa kvarten.

*
BloggSolberg Nu är vi bara fem poäng från en ny VM-titel, jublade Petter Solberg trots ”bara” en tredjeplats i helgens näst sista deltävling i Italien.
Tillade dock försiktigt.
Med bara finalen i Argentina kvar ser det bra ut, men ” I’m not counting my chickens yet”…BloggBakkerud
Vann på Franciacorta International Circuit i norra Italien gjorde norrmannen Andreas Bakkerud och detta med Johan Kristoffersson precis bakom sig.
Inför Argentina  om en dryg månad leder Solberg på 279 poäng, Timmy Hansen är tvåa med 253 och så Kristoffersson på tredje plats, 228 poäng. Sexa är Mattia Ekström med 179 pinnar.BloggHedström
EM-delen av RallyX avslutades och här tog Tommy Rustad hand om EM-guldet. Bäste svensk i EM blev Peter Hedström som åtta i totalen. Värmlänningen hade problem i finalen där han ändå slutade fyra.
Det var mycket dålig sikt och spolningen på torkarna fick gå hela tiden, berättar Peter.
Övriga svenskar i EM var Lukas Walfridsson, Fredrik Salsten och Ramona Karlsson.
I Rallycross Lites blev det dock svenskt EM-guld genom Kevin Eriksson, sex poäng före Thomas Bryntesson. Bronset tog Joachim Hvaal hand om.

*

Callum Ilott (GB), Alexander Albon (T) FIA Formula 3 European Championship - Hockenheimring (Finale)  2015

Felix Rosenquist visade än en gång att han är ett stort framtidslöfte när han även vann Formula 3 European ChampionshipHockenheim. Slutsegern i serien var klar redan före start och på Hockenheim blev resultatraden för svensken 3:a-3.a-1:a. Felix vann efter en kaotisk final där säkerhetsbilen var inne hela fyra gånger. Tvåa slutade Alexander Albon och trea Antonio Giovinazzi. Tack vare detta säkrade han även andra platsen i EM bakom Rosenquist.

*
Till sist så sällar jag mig till gratulanterna som idag hyllar Saab-fantomen (plus lite Golf om jag inte minns fel), Lasse Jansson även kallad ”Huggarn”. Under 70-talet var föraren från Films MK ständigt närvarande när det snackades om totalsegrare och då i synnerhet i hemtrakterna kring Uppland. Körde Saab V4 med små resurser men på ett mästerligt sätt och var sedan en av de allra första om inte först, med att köra Saab 99 EMS i rallyskogen. Vi lyfter på hjälmen och hurrar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *