Tom K. tvåa i Rom, Fredrik Å. klasstrea, rysk raketseger, Latvala het, både Citroèn och Ford uppdaterar, kortare Kullingstrofé, inget problem med RS-tiderna och Fiats nya TCR-bil.

Det blev dramatiskt på slutet för Tom Kristensson och Henrik Appelskog i ERC Rally di Roma Capitale och detta helt utan egen förskyllan. Inför sista ”riktiga sträckan” SS14 låg Tom tvåa med en dryg handfull sekunder tillgodo på spanjoren Efrén Llaren på tredje plats. När så tiden från sträckan kom upp, visade det sig att Tom tappat cirka en och halv minut till övriga. Därmed även trillat ner till tredje plats bak Llaren. Anledningen till tidstappet visad sig bero på att han tvingats stanna efter att en medtävlare kraschat framför Opel Adam #41.

Som tur är finns allt inspelat på in-car filmen så jag hoppas att tiden korrigeras i efterhand, kommenterade en lite uppskakad Tom efter målgång.

Så skedde också och nu fick både han och spanjoren samma tid på sträckan och därmed blev den sista 650 meter långa superspecialen ointressant. Marginalen blev 7,8 sekunder till Tom och Henriks fördel.

Detta känns som en seger, jublade Tom strax efter målgången i Rom och tillägger.

Ett mycket tufft rally med många utmaningar och vi har verkligen fått kämpa hårt!

Som förväntat blev det ingen ”walk in the park” för Tom och hans konkurrenter med rally mitt i ett sommarheta Italien. Till detta ska läggas till svårkörda, tuffa asfaltsträckor. Ändå var Tom positiv efteråt.

Varmt men med fantastiskt stämning och publik. Att sedan få köra en superspecial mitt inne i Rom med storpublik var en häftig upplevelse.

Vinnaren i klassen ”Junior U.27” Toms teamkompis i Opel Motorsport, lettländaren Martins Sesks hade en tämligen okomplicerad tävling. Något som bäddade för den 19-årige talangens första ERC-triumf och dessutom dubbelseger för Opel Motorsport. Då var det lite värre för SMK Hörby-föraren på andra plats.

Alla hade mer eller mindre problem och på lördagen överhettades mina bromsar vilket resulterade i en fullfartsnurrning och punktering, berättar Tom som efter detta fick ta till ett lite drastiskt beslut, att ändra körstilen för att skona bromsarna. Efter detta fungerade det mesta och därmed var också första ERC-pallplatsen i karriären bärgad.

  Nu firar vi med en hamburgare efter målgången på podiet här i Lido di Ostia, avslutar Tom som kommande helg i par med Henrik återigen sätter sig i sin Opel Adam för Tyska Mästerskapet och Rallye Wartburg.

Ännu har inte EM-ställningen uppdaterats men om jag räknar något så när rätt är nu Martin Sesks ny ledare. Detta sedan Diogo Gago blivit fråntagen 39 av sina poäng av FIA på grund av att han inte startade i Rom. Ny tvåa är Efrén Llarena och från sjätte till tredje plats i ett svep, Tom Kristensson.

*

Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg hade inte heller de en helt lugn resa i Italien men slutade ändå på en stark tredje plats. Däremot hade den svenska Skodan ingen chans att hänga på klassledaren i ”Junior U.28”, tyske Skoda-piloten Fabian Kreim. Jämnare mot britten Chris Ingram som gick in som tvåa, 44, 8 sekunder skilde mellan honom och Fredrik. 

Helt klart en annorlunda upplevelse, kommenterade Fredrik helgens insats som förde upp honom till tredje plats i EM-tabellen.

Nu ser han framemot resten av säsongen där det nu väntar mer grus. Men först ännu mer asfalt, närmast i Tjeckien sista helgen i augusti. Då körs erkänt svårkörda Barum Czech Rally Zlín” men efter detta blir det grus i både Polen och samt finalen i Lettland. Fredrik konstaterar enkelt.

Ser verkligen framemot gruset…

*

Annars slutade Rally di Roma Capitale precis som jag berättade igår då hade man den korta sueprspecialen kvar att köra. Alexey Lukyanuk vann före Giandomenico Basso, Italien och Grzegorz Grzyb, Polen. Varken tvåan eller trean har med toppstriden i ERC att göra. De två som jag istället tror kommer att göra upp om detta är ledaren inför Rom, Bruno Magalhaes och så den ”ryska raketen”.

Nu är inte poängräkningen i ERC inte helt enkel men Magalhaes femte plats borde inte ge tillräckligt med poäng för att kunna behålla ledning utan den tar troligtvis Lukyanuk tillbaka. Att det inte är helt enkelt med poängen bevisar arrangörerna själva, då det fortfarande i eftermiddags inte fanns uppdaterade tabeller… 

*

Nerräkningen har börjat inför Rally Finland som har shake down eller på finska ”Tuttoa” klocka 8.00 på torsdag. Sträckan är 4,2 kilometer långa Vesala. Första start är sedan på kvällen med Harju 1, 2,3 kilometer och första bil ger sig iväg 19.00. Skrev i veckan om ”otursförföljde” Jari-Matti Latvala som känns väldigt het inför sin hemmatävling. På Twitter lovar Toyota-åkaren inför torsdagen.

Vi kommer aldrig sluta att försöka, aldrig sluta tro och aldrig ge upp!

Vi har jobbat stenhårt med förberedelserna och nu är vi ”ready for the fight”!

Noterar även att både Citroën och Ford kommer med ”nya” detaljer på sina bilar. Craig Breen, Mads Østberg och Khalid Al Qassimi får alla tre den omarbetade framvagnen på sin C3 WRC.

Sebastien Ogier hos M-Sport Ford blir däremot ensam om att köra WRC-Fiestan med det nya aerodynamiska paket som visades upp för någon vecka sedan. Hyundai och Toyota däremot sitter lugnt i båten och har inte alls aviserat några förändringar inför resten av säsongen.

*

Under veckan som gått har det jobbats stenhårt hos Kullings MS för att få ihop Kullingstrofén nästa lördag den augusti. Länge såg det mörkt ut för tävlingen berättar ”starke man” Conny Hansson och anledningen var så klart risken för skogsbränder. Störst risk bedömdes det vara på långsträckan, cirka tre mil lång och mestadels i skogstrakter. Tre kortare sträckor kompletterar och som mer är att betrakta som ”byväg”. Dessutom komplicerades det hela av att Försvarsmakten disponerar ett antal förråd längs med  långsträckan. Från deras håll blev det tvärstopp för rally på sträckan trots alla erforderliga tillstånd var påskrivna.

Med tre mil bortplockat återstod bara 17 kilometer och då ställde sig Kullings MS frågan, går det att köra en deltävling i Svenska Rallycupen med så lite specialsträcka? Svaret gav dom själv ihop med andra ansvariga och det blev ja.

Det blir trots allt ”Trofé” nästa lördag om än en kort variant på tre sträckor med 17 kilometers totallängd, berättar en lättad Conny Hansson.

Intresset har varit stort från rallyutsvultna förare och med över 200 anmälda blir det ändå en stor tävling den 4 augusti. Dock blir det med hårda restriktioner tävlingen kommer att genomföras berättar Conny, både för tävlande och publik.

Vi kommer beroende på vädret tävlingsdagen att hålla publiken i herrans tukt o förmaning.

Som exempel på detta anger Conny bland annat.

All trafik in på sträckorna kommer att stoppas både bilar och gående och  istället kommer man att hänvisas till speciella parkeringsplatser, en på varje SS. 

Viktigt är också menar Conny, att följande absolut efterlevs.

Absolut ingen öppen eld. Inget rökande och förbud mot alla former av grillning. Dessutom bör publiken stanna kvar en stund vid bilen efter att ha parkerat. 

Olyckliga som bryter inne på en sträcka uppmanas att absolut inte lämna bilen samtidigt som man direkt plockar ut eldsläckaren. Ett försök att minska brandriskerna görs också från Kullings MS sida som exempel att sträckorna saltas och vattnas före start.

*

I lördagens Motorbloggen klagade Lyn anDersson, kartläsare hos Hässleholms Björn Hansson på att tidtagningen i fredagens Österlensprinten inte fungerade som den borde. Något som fick Lasse Mattsson i arrangerande Trelleborgs MK (även Tomelilla MK medverkade) att reagera och menar att detta inte stämmer med verkligheten.

Helt klart, där är ingen av oss som skötte tidtagningen som känner till detta, menar Lasse.

Några korrigeringar av tider gjordes heller aldrig bortsett från en förare som fick gul flagg under ett av heaten, där ändrades tiden. 

Vi använde flera klockor som kontrollerades av mer än en person, så jag vill nog hävda att vi hade full koll på tidtagningen. 

Något som Lasse menar kan förvilla både publik och deltagare är att man med flygande start och mål har svårt att se exakt var linjen går där klockan stoppas.

– Men vi som skötte klockorna visste däremot precis när vi skulle trycka av, inga problem alls!

Därmed lägger vi detta åt sidan, åtminstone  i Motorbloggen. 

*

Senaste fabrikant att ge sig in i TCR och som det verkar,  lukrativa motorsportsegmentet är Fiat. Igår presenterades deras bidrag som ska utmana VW, Audi, Hyundai, Seat och allt vad det heter i den nya racingklassen. Bilen som på pressbilderna självklart är lackerad italienskt Ferrari-röd är modellen Tipo med tilläget TCR, alltså Fiat Tipo TCR. Nu väntar jag bara på att Fiat även ger sig på R5-klassen i rally och  presentera en bil även för den här klassen som även den verkar ge bra ekonomisk avkastning…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *