Tom K. nöjd med testet inför SM, Flodin med poängpress, Hallberg toppar, Hovind får skånskt motstånd, Nydén före favorit Sundell, Kruse tar till orda, ”Arctic” är inte åskådarvänligt, belgisk Opel-åkare hårdsatar på Monte och även Ekström klar för Extreme E.

Då är det snart ”Rally-weekend” med deltävling två i SM, ”Vinterpokalen”. På plats utanför Sandviken är nu SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson samt så klart Keane Motorsport med #3 Skoda Fabia Rally2, samma bil som senast. De första testerna har gjorts och Tom är lika nöjd nu som i Hudiksvall och han passade även på att bjuda nya medlemmen i Opel Motorsport, Calle Carlberg på en åktur.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Vi har idag dessutom haft möjligheten att köra lite test och både känslan och tempot känns bra, så på lördag blir det bara att gasa, men samtidigt undvika de förrädiska snövallarna. Dom suger när man går emot, tunga liksom, menar Tom som fortsätter.

Ser enormt mycket fram emot ännu ett vinterrally med en tävling i ryggen, både med bilen och med vinterväglag!

Foto: Göran Bodin

Vädret är annorlunda mot i Hudiksvall där det var smällkallt ner mot 20 minus. I Sandviken däremot är det enbart plusgrader på dagen däremot någon minusgrad på kvällen. Tävlingsdagen på lördag förväntas bli solig, men tyvärr även med lite irriterande blåst. Mildvädret har dock inte ställt till det på sträckorna hoppas Tom men snövallarna kan bli lömska som han redan noterat.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

*

Den här gången går Tom och Andreas ut som tredje bil och före sig har man då vinnaren från ”Hälsingerallyt” Dennis Rådström/Johan Johansson och tvåan Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson. Lite mer press på Dennis i Polon när han går ut som ledare men han hoppas ändå att vara första bil, inte är någon nackdel.

Fotot: GK Door Team

Det gäller att ha 100 procent fokus för att vi ska kunna återupprepa det vi gjorde i Hudiksvall. Vi hoppas att det blir en liten fördel av att gå ut först om det blir varmt på lördag, menar Dennis.

Ännu mer press har GK Door-kompisen Patrik Flodin/Göran Bergsten som ägnade sig mer åt snöskottning i premiären. 

-Vi måste få med oss många poäng från Sandviken om vi ska vara med och slåss om SM-guldet i slutet av året, konstaterar Patrik.

Samma sak för Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand som inte alls fick den nystart i 4WD som var tänkt, redan på första sträckan var det ridå för Skoda-föraren i en snövall.

Det är ett tuffare startfält än på länge i vår klass i år, helt klart något som gör att man taggas ytterligare för att kunna göra ett bra resultat och det viktigaste är att vi har riktigt kul, menar Adielsson.

Fortfarande finns Pontus Tidemand bland de tre totalt som ännu står som ”Ej Godkända” i anmälan. Vad detta betyder är svårt att sia om.

*

PG Andersson var snabbast i Hudiksvall men står nu över i ”Nationella 2WD”. Istället vilar mer tryck på unge talangen Patrik Hallberg med John Stigh i GK Doors Ford Fiesta Rally4. 

Foto: GK Door Team

Vi ska göra allt för att gå upp i ledning i klassen och vet vilken fart vi hade i Hudiksvall så det hade varit kul att få åka om segern mot PG om vi inte blivit hindrade, förklarar Haninge-åkaren.

Nu är det ny tävling och vi ser verkligen fram emot att få sätta oss i bilen igen för att jaga ett nytt, bra resultat!

Bland de 36 i klassen måste mitt skånska hjärta klappa lite extra för Finnskogas Andreas Israelsson som har den goda smaken att ha Hässelholms Björn Johnsson i sin Nissan. Men om det räcker att mitt hjärta klappar för en pallplats är mer osäkert i detta getingbo.

*

Med skånska förtecken är så klart min egen klubbkompis Ingemar Månsson/P-I Hellberg med i hjärtat. Premiären fick man hoppa över på grund av sjukdom så nu är säkerligen Volvo 940-duon taggade till max. Problemet är väl att så är även fallet för klassledare Andreas Hovind/Catalina Floberg? 

Nu är jag inte alls rättvis men jag har lite svårt gå igång på ”Nationella 4WD”, fråga mig inte varför.

Foto: Frida Lindström/Rally SM

Men för storfavoriten Oskar Sundell/Joakim Söderqvist var premiären nattsvart. Istället ”skrällde” Mitsubishi Mirage-kollegan dessutom enbart B-förare, Kim Nydén/Jonas Sandin och leder nu SM-klassen. 

*

En sak är redan klar vad gäller Rally-SM:s nya ”Styrgrupp” med Jonas Kruse i spetsen. Istället för som senast SRM, förvänta sig att intresserad media tvingades leta information själv på diverse hemsidor ,så duggar det nu tätt tack vare ambitiöse mediakontakten Sebastian Bourghardt. Han har fattat vitsen med att gå brett med information, samtidigt som han publicerar på Rally-SM:s egen hemsida och andra sociala medier, så plingar det även i min och många andras mailkorgar. I dag togs ännu ett positivt grepp när Jonas Kruse går ut med ”Kruses Krönika” som ett sätt för honom som projektledare och som ordförande för Styrgruppen för Rally-SM, att informera och reflektera över vad som har hänt, händer och ska hända. Väljer att bara publicera delar men hela texten finns att läsa på Rally-SM:s hemsida. Jonas konstaterar bland annat, ” Vi har mött större och mindre utmaningar redan från början vilket är kul och inspirerande. Naturligtvis, det är inte alltid glass och ballonger när det kommer till kritik och negativa röster. Åsikter och frågor är viktiga, men låt oss hålla en balanserad och respektfull ton i våra diskussioner.”. Han skriver även ”Styrgruppens ledord är öppenhet, ärlighet och samarbete. Tveka inte att höra av er om ni har funderingar eller frågor. Vi börjar få ordning på arbetet och är nu redo att dela våra mötesprotokoll för att hålla er informerade om vad som pågår”. Kruse analyserar också frågan kring den heta potatisen vinterdäck men är också kritisk till hur live tv-sändningen från Hudiksvall fungerade. Till Sandviken har man bytt produktionsbolag som han hoppas blir mycket bättre. Han tackar även SMK Hälsinge för en heroisk insats som fixade en SM-tävling på fyra månader mot normalt ett helt år. Kruse avslutar.

Avslutningsvis har ett stort arbete gjorts för att se vart vi ska med Rally-SM i framtiden, från 2025 och framåt.  Tillsammans, Ärliga och Öppna – följer vi det kommer vi lyckas. Lägg till lite tålamod att låta oss alla tillåtas göra något misstag på vägen. Ha öppen kommunikation mellan oss alla, styrelsen, övriga förbundet och förare/team/arrangörsråd för att fortsätta det arbetet med input från er alla. Då kommer vår fantastiska sport att fortsätta vara bland de bästa mästerskapen på jordklotet!

*

Utan att på något vis förringa Rally-SM men motsvarigheten i Finland röner åtminstone större intresse utanför landets gränser. I morgon drar ”59. Arctic Lapland Rally” igång med 123 anmälda varav nästan hälften kommer utanför Finland. Rallyt är dock inte speciellt åskådarvänligt berättar mina ögon/öron på plats i Rovaniemi, Jens Johansson.

Foto: Jens Johansson

Nästan omöjligt att nå bra ställe om man inte har snöskoter, djup snö och höga snövallar. Då är det inte så kul att promenera på sträckorna…

Störst intresse knyts till Kalle Rovanperä och Elfyn Evans sista träningsläger före Rally Sweden. Intressant blir också att se hur Roope Korhonen tar sig an nya Toyota Yaris GR Rally2 efter att i ”FM-premiären” kört Skoda.

Foto: Jens Johansson

Ott Tänaks RedGrey-team verkar vara de som har mest att göra med nya Yarisen. Under deras tält fanns förutom  egna Georg Linnamäe ävenYuki Yamamoto och Hikaru Kogures bilar. Dock anmälda av Toyota Gazoo Racing WRT NG. Utan att tänka sig stå på pallen så ändå med respekt måste nämnas Hervé ”Knapick”Lemonnier. Med sin dotter Marie-Louise i högerstolen på Citroën C3 Rally2 har ”Knapick” precis avslutat sin 77:e födelsedag. Gjorde debut i slutet på 60-talet med Renault 8 Gordini på tal om respekt.  Detta förtjänar även danskan Jeannete Kvick Andersson som i Karl Rumplers Mitsubishi höll på att frysa sönder sina fötter i Hälsingland. Redan efter reken i Lapland är hon lite besviken. 

Endnu ingen elge så der føler jeg mig lidt snydt men bare rolig, løbsledelsen har selvfølgelig en procedure for HVIS nu man rammer en elg i rallyet, ring 112!

Än mer besviken över att hennes overall inte passerade den tekniske kontrollen på grund av ett minimalt hål i midjan. Overallen behölls och nu har ”Kvicken” fått låna  en annan. 

*

I morgon samlas de 242 deltagarna i Rallye Monte Carlo Historique i Monacos hamn Port Hercule för att sedan på lördag köra de fyra första sträckorna. Totalt 17 sträckor har man att avverka på idealtid i denna jättehappening för klassiska rallybilar. Totalt 43 olika biltyper alla med någon form av historia i Monte vilket är ett krav för att få delta. Förare från 29 olika länder och en av dessa är belgiske Opel-entusiasten Michel Decremer. 

Foto: Rallye Monte Carlo Historique

Ingen direkt lingonplockare i sammanhanget då han stod som segrare 2017 med Opel Ascona 400. En 400:a i samma utseende som de bilar som belgiske importören tävlade med i i slutet av 70-talet. I bilen har Michel kartläsare Jennifer Hugo och att det är en seriös satsning berättar min belgiske källa Steven Stessens som kör servicebilen.

Michel har först en ”ice-crew” som kollar vägen före honom och Jennifer. Efter kommer så hans ”chase car” för att se till att bilen fungerar utan problem.

Servicebilen som har med sig 40 däck på fälg, kan inte köra sträckorna utan är hänvisad till transporträckor runt vilket innebär åtskilliga mil för Steven fram till målgången på onsdag.

*

Idag kom också besked att Mattias Ekström kör vidare i Extreme E för NEOM McLaren XE Team. Sin tjejiga medtävlare blir Cristian Gutiérrez.

4 svar på “Tom K. nöjd med testet inför SM, Flodin med poängpress, Hallberg toppar, Hovind får skånskt motstånd, Nydén före favorit Sundell, Kruse tar till orda, ”Arctic” är inte åskådarvänligt, belgisk Opel-åkare hårdsatar på Monte och även Ekström klar för Extreme E.

  1. Tror Tommy Svensson har sovit lite under 2023 när det gäller Kim Nydéns resultat i klassen. Han låg väl oftast tillsammans med Jonna E:son bakom Robert Andersson i resultatslistorna. Eftersom Robert inte kör i år så var det väl ganska uppenbart att Kim skulle vara ett toppnamn i år.
    I övrigt vill jag tacka för ditt fantastiska jobb med Motorbloggen.

    1. Hej Sovit har jag inte och vet att Nydén var snabb i fjol, ändå är han fortfarande B-förare. Som jag skrev så har jag svårt att förstå vitsen med två 4WD-klasser när man nu klokt nog slagit samman i 2WD?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *