Tom K. med #4 i ERC-premiären omgiven av WRC-förare, Tidemand längre ner med #33, kritik mot Tänak för att utnyttja kryphål och sju svenskar till ”NM-Runde 2”!
Att säga att jag fick en chock när jag fick se ”Entry List” för ERC-premiären ”Rally Serras de Fafe” är att överdriva. Att jag däremot blev mycket överraskad över det massiva intresset är dock sanning med 44 anmälda i klassen för Rally2/R5-bilar där enbart nya Rally2 bilar är totalt 37 bilar stor.
Pontus Tidemand överdrev med andra ord inte när han menade att ERC i år är ännu tuffare än WRC2. Där finns visserligen en dryg handfull förare som kan slåss om VM-titeln men det som enligt mig ligger WRC2 i fatet, är att det är ytterst sällan som alla toppåkarna tävlar samtidigt. Upplägget med att de tävlande själv får välja ut vilka sju tävlingar man vill köra för poäng gör att det blir svårt att hänga med vilka som egentligen är ”top drivers”. I ERC kör klassen RC2 i samtliga åtta deltävlingar och det är då hur enkelt som helst att följa toppstriden från Portugal i mars till finalen i Ungern i början av oktober. Inte bara antalet anmälda till nästa helg den 10-12 mars som imponerar, utan även hur många namnkunniga före som i år fått upp ögonen för ”Rally-EM”.
Sist in av dessa var WRC-rutinerade och f.d fabriksföraren för Hyundai, nyzeeländaren Hayden ”The Kiwi” Paddon med vinodlande kartläsaren John Kennard. Med #2 på sin i20 Rally2 med reklam för ”BRC” (Bilsport Rallycup har jag utläst det som) är ganska coolt och visar vilket kontaktnät BRC-basen Roger Rooth sitter på(?). Direkt efter sig har han Rally Sweden-tvåan Craig Breen/James Fulton i en likadan Hyundai och anmäld av Hyundai Portugal.
Att Tom Kristensson och Andreas Johansson är heta inför ERC står klart när man valt att sätta #4 på deras Citroën C3 Rally2. Nytt för i år är att Tom anmäls av ”Bilteknik TRT Citroën Rally Team”. Från samma Citroën-team Tagai RT kör som bekant #5 Mads Østberg/Patrik Barth, men har som väntat ”MRF Tyres Dealer Team” i ryggen. På tal om den indiska däckfabrikanten så står man som anmälare till totalt sex ekipage, bland annat #1, regerande mästaren från Spanien, Efrén Llarena/Sara Fernandez Skoda.
I förra veckan gick MRF ut med nyheten att Pontus Tidemand/Julia Thulin skulle köra i teamet men här är den skånska GNM-Fiestan inte anmäld under deras namn. Istället står Pontus själva som anmälare men ingår ändå i MRF-familjen och har fått #33 på den rödvita Fiestan.
Att räkna upp alla andra seriösa utmanare om ERC-seger är snudd på omöjligt, egentligen då bara att ta anmälningslistan rätt upp och ner. Notabelt är dock att det för en gångs skull finns fler svenskar anmälda än från Finland. Medan vi har Tom och Pontus är Mikko Heikkilä/Samu Vaaleri ensam med finsk flagga på sin Skoda. Inte bara svenska förare utan även på kartläsarsidan är vi fler med Andreas Johansson, Patrik Barth och Julia Thulin. Faktiskt är där fler från Estland än både Sverige och Finland då både J-WRC-vinnaren 2022 Robert Virves är anmäld precis som snabba Georg Linnamäe och Gregor Jeets. Virves kör Fiesta och Linnamäe Hyundai men både anmälda av Ott Tänaks RedGrey Team. Totalt är ekipage från 21 olika länder anmälda och ERC-basen Iain Campell är självklart nöjd.
– Det är fantastiskt att gå in i ERC:s 70:e säsong med vetskapen om att det finns så stort intresse för mästerskapet. Förutom att vara många namn på anmälningslistan är där också kvalitet med ett otroligt antal förare på toppnivå plus nya förare!
Campell drar samma slutsats som jag, att det i stort sett är omöjligt att tippa ”Topp-fem” i Rally Fafe.
– Väldigt svårt att förutsäga vem som vinner och enligt min mening är där minst 18 ekipage som kommer att fajtas om pallplatserna!
Att två av dessa kommer från Sverige är faktiskt ganska fränt eller?
*
Råder delade meningar om det är enligt regelboken med de hårda testreglerna i WRC, att då göra som Ott Tänak och runda dessa genom m att köra ”0-bil” i nationella rallyn med sin Rally1-bil. Redan inför Rally Sweden grymtades över hans ”funktionärsinsats” hemma i ”Otepää Talveralli” med Puma Rally1. Nu är det inför första asfalttävlingen i WRC, ”Rally Croatia” som Tänak siktar på att köra ”0-bil” i Belgien och ”Rally des Ardennes” i syfte att förfina inställningarna för asfalt.
Kritikerna menar att Rally Sweden-vinnaren utnyttar kryphål i testreglerna och på det sättet slipper använda de officiella testdagarna. Nu är han inte ensam om detta då både Esapekka Lappi och Takamoto Katsuta gjorde samma sak i Finland inför tävlingen i Umeå. Undras bara hur Thierry Neuville ställer sig till att en av de största utmanarna om titeln använder hans egen hemmaplan för att skaffa sig fördelar lite i gråzon?
*
I helgen är det dags för ”NM-runde 2” med ”Numedalsrally” vilket lockat stort startfält med 119 ekipage anmälda. Av dessa kör sju under svensk flagg och där Johan Kristoffersson/Johan Johansson lär ha störst möjlighet att lugga hemmaåkarna på segern. Som vanligt är det KMS-Polo R5 som ska göra tjänst i helgen.
Pappa Tommy plockar återigen fram den ljusblå Appendix K-Volvo 142:an för att med Per Andersson vid sin sida känna på norskt motstånd. En duo som med spänning ser framemot helgen är Finspångs Mikael Hallqvist och Ronnie Maxe som ska ta sig an ”sitt livs hittills största rallyäventyr”. Tillsammans med sina ”servicegubbar” i Team MiRo Motorsport ska man köra tio mil specialsträckor fördelat på sju olika. Bilen blir den nya Mitsubishi Lancer Evo 8 som ska ge sig i kast med de vintriga sträckorna i Hardangervidda-området.
– Det är första tävlingen med bilen så vi har inga större förväntningar på bra placering , säger Hallqvist.
– Men nog ska vi försöka ge norrmännen en match och vilket äventyr det ska bli!
Området ska erbjuda riktigt fint vinterväder berättar kartläsare Maxe.
–Det ryktas om helt perfekta förutsättningar för en fin tävling så det här ska bli riktigt skoj!
Övriga svenskar är Anders Lundkvist/Mikael svala Citroën – Isac Reiersen/Lucas Karlsson Ford – Erik Pettersson/Ammelie Jakobsson Subaru – Ulf Backlund/Ola Persson Citroën. Jagat byte för övriga norska elitåkare blir Lima-vinnaren och Rally Sweden-tvåan Ole Christian Veiby som den här gången sätter Jonas Andersson i KMS-Polons högerstol.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com