Tom K. lägger 2024 till handlingarna, ny BMW för PG i SM-finalen, Madicken S. på väg mot J-SM-guld, trist när mästerskap krockar, VEC med 19 bilar till Norge-finalen, Lancia Rally4 visad, Hannah J. har avslutat i Krakow, SSRC kör final i ”Superhelgen” och rallykaravan hedrade Bengan.
Som jag berättade igår finns inte Tom Kristensson och Andreas Johansson i startlistan för SM-finalen ”Västrallyt”. I fjol avslutade SMK Hörbys hittills ende världsmästare med seger i ”Rally Arvika” med VW Polo R5 men någon upprepning av detta blir det inte årets final.
– Efter avåkningen i senaste tävlingen i Linköping försvann alla chanser för ett SM-guld plus att skadorna på Skodan tyvärr blev ganska kostsamma, även om det hade kunnat bli mycket värre, berättar Tom och fortsätter.
– Vi hade ändå tur i oturen att det inte blev värre än det blev. Dock fick ett litet misstag ändå stora konsekvenser både ekonomiskt och poängmässigt. Därför väljer vi att avstå SM-finalen och avslutar säsongen i förväg. Naturligtvis tråkigt men jag har ändå kört väldigt mycket mer i år än vad jag tänkte mig från början, avslutar Tom.
Inför finalen ligger Tom fyra på 75 poäng och skulle teoretiskt kunnat bli tvåa i SM. Fast då skulle krävas att både Dennis Rådström (2:a) och Fredrik Åhlin (3:a) skulle göra bort sig. Istället väljer Tom att avsluta 2024.
– Säsongen läggs till handlingarna och så får vi helt enkelt se vad som händer framöver. Ingen plan finns för tillfället!
*
Medan Patrik Hallberg och Johan Stigh redan funderar över var guldmedaljerna från ”Nationella 2WD” ska hängas upp blir det i ”Västrallyt” en tuff uppgörelse om silver och brons i Rally SM. Åtta ekipage har teoretisk chans på silver där Patrik Dybeck (bilden) från Gävle går in i finalen som tvåa, före dubbla juniorvärldsmästaren PG Andersson, nio poäng efter. Två poäng mindre än värmlänningen finns Volvo-föraren Isac Nordström från Vedum.
Silver-jakten kommer för PG och Anders Fredrikssons del inte att ske med Drive VXO:s BMW som tidigare i år berättar PG utan med samma BMW som användes som föråkare i Laxå-Rallyt.
– Det är Anders Karlssons BMW M1 då Drive VXO valt att stå över finaltävlingen så när Anders ringde och ville vi skulle ratta hans bil tackade jag ja. Det ska bli jäkligt kul och nu när guldstriden är över ska vi bara köra och ha skoj, berättar P-G.
Teoretiskt kan förare ner till 13:e plats i SM-tabellen blanda sig i medaljstriden med 30 poäng kvar att köra om. Karlskronas Tim Liljegren med ”Gula Faran” är en som skulle kunna knipa brons, men då han står utan kartläsare blir det ingen start i Trollhättan. I ”Standard” är det sjätte placerade Daniel Jonsson, SMK Hälsinge som är den siste i tablån att ha chans på SM-medalj. Guldet har redan Andreas Hovind, Enköping lagt beslag på i den 15 bilar stora klassen. Tvåa är Skillingaryds Johan Pettersson med värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson tio poäng efter. Om alla stjärnorna står rätt på himlen, kan även SMK Hörbys Ingemar Månsson/P-I Hellberg blanda sig i striden om medaljer. Men då krävs i princip att alla framför bli poänglösa…
*
Madicken Swärdh (4.a i Standard) från Katrineholm leder ”Junior-SM Standard” inför finalen. Tråkigt nog en tunn klass med bara fyra förare med poäng där Johan Pettersson är ende som kan hota Madickens guld. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut i klassen 2025 när Rally-SM storsatsar på att juniorer ska köra i den här mindre kostsamma klassen. ”Junior 2WD” har samma vinnare som i ”Stora 2WD”, Patrik Hallberg. Bakom finns dock dussinet hungriga juniorer som har chans på åtminstone brons.
*
Lite klumpigt att inte SBF och Norska Bilsportförbundet kan komma överens om att inte köra sina reaktive mästerskap på samma helg. I Trollhättan är det SM-final och i Norge körs ”Rally Hedemarken” med Stange som centralort, bara runt tio mil från Stöllet i Värmland. helg. I Norge finns strax över 90 anmälda dessutom med 20 bilar under blågul fana. Anledningen till detta är enkel då Volvo Euro Cup valt tävlingen som final för 2024 vilket gjort att 19 olika VEC-deltagare finns på plats i Stange för att köra de nästan tio mil sträckor som erbjuds.
Hela VEC-toppen finns anmälda i VEC1 förutom i Tyskland kraschade Gustav Johansson, vilket innebär Robin Thörnberg, David Pettersson, Arvid Larspers och så Dalbys B-förare Valentin Mårtensson som kommer med ny kartläsare till helgen. I sista minuten kom även anmälan från tidigare VEC-vinnaren Henrik Levin, SMK Hörby (bilden).
I VEC2 är det norska Volvo-föraren Øystein Hansen som är överlägsen ledare och redan klar vinnare i mina ögon. Även i Appendix K är toppförarna anmälda som Håkan Lindh, Martin Linden, Janne Blom och Håkan Bercic. I Norska Mästerskapet handlar guldstriden om två namn, Frank Tore Larsen och Henning Solberg, tre poäng skiljer.
*
Det var med stolthet som Lancia kunde presentera första steget för att återerövra sin status som ett av de allra största rallymärkena.
– Vi är stolta över Lancia Ypsilon Rally4 HF, en bil som symboliserar vår gyllena väg tillbaka, förklarade Lancias ”top dog” Charles Fuster som poserar ihop med ”Lancia-legenden” Miki Biasion längst till vänsteroch Eugenio Franzetti chef för märkets HF-avdelning. Biasion har varit mycket inblandad i utveckligen av Rally4-bilen som man nu hoppas ska bli klassens ”nya sheriff”…
*
Idag avslutas WRC och M-Sport Polands ambitiösa projekt för att få in fler tjejer bakom ratten på rallybilar. Sveriges bidrag bland de 15 utvalda är Hannah Jakobsson som berättar.
– Då har vi precis avslutat gruskörningen på en rolig väg precis utanför Krakow och bilen (Ford Fiesta Rally3) var helt annorlunda (jätterolig) att köra på grus. Återstår endast lite media-intervjuer med mera av denna dag innan avfärd till hotellet.
Kvällen lär bli outhärdligt spännande för tjejgänget och Hannah avslutar.
– Efter den gemensamma middagen ikväll cirka klockan 21 får vi reda på vilka som får äran att köra WRC i CER om 25 dagar….
Med lite tur och en jury som gillat vad man sett i Krakow så kanske Hannah från Köping gör Mille Johansson sällskap i Junior-WRC 2025!
*
En av spelarna under ”Superhelgen” lördagen den 28 september är förutom ”Marknadsnatta”, ”Temahallen Grussprint”, ”Rally Vetlanda” är finalen för ”Svenska Sprintrallycupen” (SSRC). När jag idag kollar på resultatlistorna inför SSRC-finalen i Mellerud med Dals MK som arrangör syns det tydligt hur det märkliga serieupplägget slagit. I princip är det smålänningar som kört de fyra första deltävlingarna, för att i de två sista avlösas av förare från Dalsland och däromkring.
I den sammanslagna tabellen för 2WD toppar Älmhults skånske medlem Adam Grahn på 123 poäng med Vänersborgs Heidi Ryrlén som tvåa 27 poäng efter. Trean Rickie Borgström har valt bort Dalsland och lär bli passerad av Karlskronas Håkan Rönnebring som kör finalen och är bara tre poäng bak Osby-föraren. Varken femman, Johannes Haraldsson, sexan Simon Nilsson eller sjuan Johan Green anser det vara värt en tripp till Mellerud utan väljer istället Vinslöv och DM-finalen. I klassen som haft 76 poängplockare har enbart tre förare kört hela serien, övriga 73 enbart med sporadiska inhopp. I 4WD är det av förklarliga skäl färre poängplockare, totalt 17 förare men med bara två flitiga, ledaren Robin Adolfsson,Växjö och tvåan Tobias Pettersson, Gränna. Intresset har varit stort i ”Standard” (65 förare med poäng) som toppas av tre förare från Dals MK, John Magnusson, tvåa är Albin Karlsson och trea Ivar Andersson. Den fjärde med full serie är Kullings Bengt Johansson dock utan chans på slutseger.
*
Idag vigdes Eslövs motortrimmare ”Nummer 1”, Bengt ”Bengan” Haglund till sista vilan i stadens kyrka. En stor samling rally/rallycross-åkare hade samlats för att ta ett värdigt avsked av sin kompis och motorbyggare. Före begravningen körde en kortege med tävlingsbilar förbi Bengans bostad för att slutligen ställa upp utanför Eslövs Kyrka vilket Håkan Bercic förevigade. Vila i frid Bengan!