Regnoväder kan hota både ERC och WRC, Vimmerby SM-stad 2026, unikt i ”Rally Lima”, GK Door Team tar både guld och silver, bröderna Madsen ”YM-vinnare”, Solbergs hyllade Skoda, frågetacken kring ERC i Värmland och Hörby-team tvåa i Race4Fun.

Det är nog med stor oro som både arrangören av ERC-finalen i Polen ”Rally Silesia” och helgen därefter ”WRC Central European Rally” ser hur regnet i ovädret Boris ödelägger stora områden där de båda tävlingarna ska köras. För ERC är det Katowice i södra Polen som är start och målplats medan ”CER” utgår från Prag och med första dagens sträckor i Tjeckien. Än har inget sagts om det ska vidtas några förändringar av respektive bansträckningar, men att rådande väder inte är positivt för rally förstår nog alla även om det idag är runt tre veckor till start…

*

Rally SM 2026 får återigen lite slagsida mot Småland även om östgötarna sticker emellan med ”East Sweden Rally” men även Nyköping står återigen som värd för SM. I Småland körs det i Skillingaryd och Vimmerby plus numera Smålandsbaserade South Swedish Rally som ännu inte meddelat centralort varken för 2025 eller 2026. Den 8 augusti smäller det  i Vimmerbys ”SM-kiosk” avslöjar Vimmerby MS ordförande Thorbjörn Johansson för lokal media.

Foto: Henrik Åkeson

Det är så att Vimmerby motorsällskap fyller 100 år 2026, och då är det meningen att vi ska åka en SM-deltävling i rally här. Sen ska vi försöka få till en SM-deltävling i motocross också, USM, JSM eller stora SM. Det är under planering men rally-SM är spikat. 

Det är runt 40 år sedan det senast kördes SM-rally i kring ”Astrid Lindgrens Värld” där Johansson dock inte ser att intresset lär komma upp i samma nivå som folkracetävlingen ”Semesterracet”. SM-engagemanget innebär även att klubben pausar rallyverksamheten fram till dess, förutom vårens deltävling i ”Sprintcupen”.  

*

Idag avslöjade även Lima MS att SM-tävlingen ”Rally Lima” 2025 blir en rejäl bit att tugga i sig och den 8 mars blir den lite unik med mer special (14 mil) än transportsträckor (12 mil). Dessutom med nästan hundra procent snögaranti som vanligt i Dalarna.

*

Mer i närtid så är det final för Rally SM i helgen med Trollhättans ”Västrallyt”. Två klasser har redan sina vinnare klara, I ”Nationella 2WD” har Partik Hallberg säkrat guldet och samma sak i ”Standard” med Andreas Hovind som vinnare.

Foto: Tommy Svensson

Tajt värre är det däremot i ”Internationella 4WD” där regerande mästaren Patrik Flodin/Göran Bergsten (bilden) leder med knappa sju poäng över Dennis Rådström/Sunniva Rudi båda i VW Polo R5 från GK Door Team Sweden. I praktiken innebär detta att den snabbaste av de två blir Svensk Mästare 2024.

Det enda vi vet är att GK Door kommer att ta hem SM-guld sedan vem som tar det, får vi vänta och se till efter målgång. Jag hoppas självklart att det blir jag och Göran, säger Patrik med ett skratt.

Team Nybes Fredrik Åhlin med kartläsaren Maja Bengtsson och fjolårets Junior-SM vinnare Isak Reiersen och dubbla världsmästaren Pontus Tidemand rankas som första utmanare om den återstående medaljen. Redan för någon vecka sedan förklarade SMK Hörbys Tom Kristensson trots bara en poäng upp till Åhlin och bronspeng, att han har tävlat färdigt för året.    

Foto: jens Johansson

Även i ”Nationella 4WD” är det stenhårt om SM-guldet. De båda Mitsubishi-förarna Kim Nydén (bilden) och Oskar Sundell separeras av åtta poäng och går även dom en hård match till mötes om guldmedaljen.  13 sträckor ska avverkas där de två första körs på fredag och resterade elva dagen efter.

*

I lördags kördes ”Yokohamamesterskabet Øst” sin fjärde deltävling utanför Roskilde där det blev klart att Kenneth Madsen segrade i 4WD-klassen och lillebror Jacob Leutenberger Madsen tog hand om 2WD. Strålande insatser av bröderna Madsen som vinner, trots att man bara kört tre av de fyra deltävlingarna.

Foto: Kristian Lindberg

*

Idag avslöjade Skoda Motorsport att Petter och Oliver Solberg fått chans att köra vad man i Mlada Boleslav kallar ”ikoniska Skoda 200 RS”. Bilen som är från 1974 väger bara 800 kilo tack vare kaross i aluminum och 2-liters motorn med 170 hästkrafter skickar iväg den bakhjulsdrivna bilen till toppfarten 240 km/t.

Foto: Skoda Motorsport

*

Efter Glenn Olssons hastiga och oväntade avhopp från ”ERC Royal Rally of Scandinavia” har det varit knäpptyst från Värmland. I dag avslöjar sajten ”Worldrally Sweden” att där finns många frågetecken kring rallyt och dess framtid i ERC. På en direkt fråga från ”Worldrally Sweden” medger rallyägaren Niklas Larsson hos NeH att man ännu inte lämnat in någon ansökan men att det är målsättningen.

Vi har diskussioner med både SBF, WRC promotorn och huvudsponsorn Bauhuas om fortsättning,  Och det finns en del saker som måste komma på plats först, en hållbar ekonomi i rallyt, men också se över datumet för rallyt det vore önskvärt med en flytt till annat datum för att öka intresset.

SBF:s VD Anna Nordkvist bekräftar att någon ansökan ännu inte kommit till kansliet. Inom kort ska ERC-kalendern för 2025 presenteras.

*

Efter åtta timmar på Kinnekulle ring stod det klart att Hörby-teamet ”ST-Auto/Veidec Racing” med hjälp av en fjärde placering säkrade andra platsen i årets Race4Fun.

Foto: Privat

Tilläggas kan att detta var tredje året med pokal i cupen, tvåa, trea och så tvåa igen, konstaterade Rickard ”Fidde”Andersson en av de fyra förarna i den gula VW Polon.

Foto: Privat

En påkörd kon kostade Polon fem straffminuter i den över 40 bilar stora klassen. Här blev det istället en hård kamp mellan ”MEJK Racing” från Nässjö, Renault Clio och ”NH Motorsport” från Danmark i deras BMW 320. Danskarna fick även de straff med tio minuter men lyckades ändå köra ikapp och ta segern efter en stark upphämtning. ”Team BC” från Nässjö, som vann den senaste tävlingen på Knutstorp, slutade på tredje plats i sin Honda Civic.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *