Tom K. laddade om på hemmaplan inför SM, ”halvskåning” med automatik i GNM-Fiesta, TV-Svängen största SSRC-deltävlingen, Diciplinämnden stökade till STTC-lista, mycket förbud i Riga, Johan K. har jobbat hårt, Klara A. taggad inför World RX och kartläsare sökes…
I dag mellanlandade Tom Kristensson hemma i Hörby och så även Kowax 2BRallys stora trailer. Via Polen och genomgång av samma Hyundai R5 som han och Andreas Johansson körde med i helgens ERC-tävling väntar senare i dag en kort test.

– Vill bara känna så att allt sitter som det ska inför Västrallyt på lördag och det ska bli jätteskoj att återigen få köra en SM-tävling, förklarar Tom under tiden han skrubbar Kowax-trailern ren från tjeckisk vägsmuts.
Efter segern i South Swedish Rally ligger Tom på åttonde plats i SM-tabellen och teoretiskt sett kan han knipa en fjärde plats efter finalen. Fast då krävs full pott 30 poäng i Trollhättan samtidigt som Mattias Adielsson, William Binbach och Sebastian Johansson i princip nollar. Men så resonerar inte SMK Hörby-föraren.
– Starten är enbart för att få erfarenhet och att få möjlighet att visa upp oss på hemmaplan vilket uppskattas av mina samarbetspartners och inte minst mina fans, menar Tom och lägger till.

– Att köra här hemma är viktigt, man får aldrig glömma var man kommer ifrån!
Att Toms liv för tillfället helt kretsar kring rally är uppenbart och av årets i förväg planerade dryga handfull tävlingar ,har med helgens start mer än fördubblats berättar han.
– Det stannar inte heller där då vi redan nästa helg kör ny deltävling i det polska rallymästerskapets asfaltdel och därefter är det dags för Back-SM i Minnesberg, så det är lite mycket just nu!

Att Tom lever sin dröm är uppenbart och att bytet från M-Sport till Kowax 2BRally även gett honom en boost i karriären. Men även och kanske viktigare, är att han mår så mycket bättre mentalt i sin nya omgivning vilket gör att ”Smiling Tom” återigen är på banan och den banan ser han inte slutet på menar Tom.
– Vi jobbar just nu hårt stenhårt för framtiden, spännande!
*

Att Motorbloggen har Skåne som utsiktspunkt vet förmodligen alla redan. När så gotlänningen Sebastian Johansson med Jesper Elfver kommer till Trollhättan med f.d Tom Kristenssons Ford Fiesta Rally 2 DSG 85G som numera bor i GN Motorsports stall i Åhuskärr, blev dessa med en gång åtminstone halvskåningar. Bilen ersätter deras R5-Fiesta och Sebastian konstaterar.
– Riktigt roligt att detta går i lås!
Sebastian är också den som ligger precis framför den gamle bilägaren i SM-tabellen så det blir ändå lite av ett kärt återseende kan jag tänka. Vill även påminna alla kring dom och PG Andersson/ Anders Fredriksson som kör den andre av GNM:s Fiestor, att inte missa GNM-mekaniker Oliver Greens 20-årsdag i morgon.

Från Hörby kommer ett fyrfaldigt leve, hurra, hurra, hurra och så den långe huuuurrrraaaa…
*
Lördagen efter Västrallyt (10 september) är det så lite av rallykrock mellan MAS Rallycups ”East Sweden Rally” och Sydsvenska Rallycupens, ”TV-Svängen”. I går stängde anmälan till de bägge ”stortävlingarna” och där det inte alls blev det intresse för MAS Rallycup och Linköping som många trodde vid säsongens början. En liten fingervisning gavs vid förra deltävlingen i Hässleholm med strax över 80 startande varav en stor del åkte här, för att det även var DM-status. I Linköping fanns när anmälan stängde bara 53 ekipage vilket är sju färre än vad arrangören önskade för att rallyt ska köras. Nu tar man till det så ofta mindre framgångsrika greppet att öppna möjligheten att efteranmäla utan extra kostnad.
– På grund av det låga antalet anmälda vid ordinarie anmälningstidens utgång har vi beslutat att öppna upp för efteranmälan utan extra avgift fram till och med söndag, den 4/9 kl 18:00, förklarar Östgötaklubbarna.
– För närvarande är vår plan att vi kommer genomföra årets East Sweden Rally, men det definitiva beslutet tas på söndag efter klockan 18:00.Foto: Tommy Svensson
Då var intresset nästan exakt dubbelt så stort till den 57:e TV-Svängen där räkneverket igår kväll stannade på 114 bilar. Att förlägna anmälningstiden har aldrig varit aktuellt, utan den är öppen mot dubbel avgift enligt tävlingsinbjudan förklarar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson som fortsätter.
– Klart att vi är nöjda med så många startande och det är faktiskt så att TV-Svängen så här långt är störst sett till antalet anmäla av alla i SSRC/DM-tävlingar i Skåne, Blekinge och Småland så här långt.
Närmast i antal var SSRC-premiären ”Simrishamnsmixen” i våras med 111 anmälda medan de småländska deltävlingarna inte lyckats matcha de skånska vad gäller antalet, där alla tre legat kring hundra bilar.
– Inget att hymla om utan att vi har varit lite oroliga vad gäller anmälningar med tanke på hur det sett ut tidigare i år, menar Gunnarsson.
– Med detta i bakhuvudet valde vi att lägga den ekonomiska ribban kring hundra bilar, kanske egentligen även lite färre och utifrån detta planerade bana och annat. När vi så blev runt 15 procent fler är det självklart väldigt glädjande!
*
Nu har SBF:s Disciplinnämnd beslutat att utesluta STCC.ledren Robert Dahlgren från första tävlingen i Skellefteå men även att återinföra Hugo Nermans straff för tjuvstart i samma tävling. Dahlgrens bil hade för låg markfrigång vid kontroll men som sedan ändrades då ”front-splittern” var skadad. Nerman fick 20-sekunders tidstillägg för tjuvart vilket Brink Motorsport överklagade direkt med motiveringen att ” startproceduren inte genomförts korrekt”. Nu har nämnden kommit med sin bedömning gällande Dahlgren:”Nämnden har efter genomgång av det inkomna materialet funnit, att det inte finns några rapporter om incidenter under heatet med inblandad bil. De repor som är synliga på splittern kan inte ha gjort att den är för låg, då dessa borde istället lyft den uppåt. Därför beslutar nämnden att bifalla överklagan, då man finner att bilen är för låg vid tekniska efterkontrollen. Berörd part ska därmed vara diskvalificerad i Race 1 enligt regel 2.16.10 och resultatlistan ändras därefter.”.

I Nermans fall skriver man” Otvivelaktigt är att startnummer 69:s bil rör sig när den är under startens kommando, vilket enligt reglerna ej är tillåtet. Övriga deltagare blir observerade på att bestraffning är utdelat, vilket förmodligen har inverkan på körningen under finalen. Nämnden har efter diskussion beslutat att bifalla överklagan med hänvisning till ovan nämnda regler. Utdelat sekundtillägg ska återinföras i resultatlistan som därmed skall revideras,”. Bestraffningen innebär att Andreas Bäckman får segern i första tävlingen i Skellefteå, hans första STCC-seger någonsin, och får sällskap på pallen av Oliver Söderström som ny tvåa och Tobias Brink som ny trea. Hugo Nerman tappar ner från första till femte plats medan Robert Dahlgren är utesluten. I mästerskapet innebär det att Robert Dahlgrens ledning krymper från 47 poäng till 27 poäng där Söderström, Brink och Mattias Andersson delar andraplatsen. Bäckman är femma, 28 poäng bakom. I teammästerskapet tappar PWR Racing sin ledning på 25 poäng och delar istället förstaplatsen med Lestrup Racing Team medan Brink Motorsport är trea, 32 poäng bakom inför de två avslutande tävlingshelgerna.
– Vi håller inte med om domslutet, men vi anser att STCC ska avgöras på plats under tävlingshelger. Därför väljer vi att respektera beslutet, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
*
I helgen är det andra deltävlingen för World RX/Euro RX och då i Riga, ”Ferratum World RX of Riga-Latvia”. För publiken väntar en hård rad förbud för vad man får lov att med sig in på banan. Till exempel är ”professionell” video/kamerautrustning förbjudet, paraplyer likaså. Även droger och alkolholhaltiga drycker är tämligen självklart förbjudna men även all form av mat förutom de som är relaterade till spädbarn. Däremot får man ta med sig tomma vattenflaskor som kan fyllas på inne på banan, alltså inte bara i Sverige det finns många förbud…
*
Dessa påbud behöver dock inte Johan Kristoffersson & Co bry sig så mycket om som efter succépremiären i Norge kommer till Riga med dubbel mästerskapsledning där Volkswagen Dealer Team BAUHAUS leder teammästerskapet.
– Väldigt bra. Det gav oss trygghet och arbetsro. Vi tar oss an Riga med gott självförtroende, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson kunde i Hell få njuta av att kliva högst upp på prispallen i den historiska första VM-deltävlingen med elbilar i RX1.
– Kul för hela teamet. Vi har jobbat hårdare än någonsin inför premiären, säger Johan.
Med nya krafter tar han nu sikte på Bikernieki-banan i centrala Riga.
– Det är en bana som jag gillar, tekniskt utmanande och allt som oftast har det gått bra för mig där.
2017 säkrade han sin första VM-titel just där och förra året blev det en seger på två försök. Även denna tävlingshelg är det doubleheader som gäller, en separat tävling lördag respektive söndag, berättar Johan.
– Det gäller att komma väl förberedd, med en bred setup, med möjlighet för anpassning till ändrade väderleksförhållanden.
Även Ole Christian Veiby imponerade i VM-premiären i sin comeback säsong inom rallycross. En tredjeplats och ett raskt kliv upp på pallen. Teamets tredje förare, Gustav Bergström, gör sin debut på Bikernieki.
– Den känns rolig när jag har kört den i simulatorn i alla fall, sedan får vi se hur det blir i verkligheten…
*
SMK Hörbys Klara Andersson ena halvan av CE Dealer Team (Niclas Grönholm är den andra) fick snudd på smakstart i Hell med sin fjärde plats finalen. En plats som hon fick genom att i princip hålla samma tempo som trean Veiby men som hon dock aldrig lyckades ta sig förbi.

– Det blir väldigt spännande att komma till Riga och den här utmanade ”dubbeltävlingen”, berättar Klara.
– Efter den lovande premiären är jag fast besluten att jobba hårt för att utveckla såväl bilen som mig själv!
Banan menar Klara är en av VM:s mest krävande och tekniska vilket hon dock inte räds.
– Blir en kul utmaning, jag känner mig i form och ser framemot helgen!
*
Är du kartläsare med notlicens och inte ska åka varken i Linköping eller Hörby men ändå känner att de rycker i rallytarmen då kan Lucas Helin kanske hjälpa dig? Han är som ende svensk anmäld till DM-tävlingen ”Sydhavsrally” nästa helg. Rek på fredagen den 9 september av de 13,5 milens SS och så tävling dagen efter.
-Tyvärr saknar Lucas i dagsläget kartläsare då det kolliderar med många tävlingar i Sverige, förklarar pappa Stefan.
– Vi annonserar på co-driverakuten men inget napp än så länge, så i värsta fall får vi avanmäla oss…

Skickar därför även ut en efterlysning via Motorbloggen, kanske någons skånsk kartläsare som är sugen på en tripp till Danmark nästa helg för att åka Opel Astra GruppF?
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com